Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:En nackdel som jag har märkt med detta är det att sedan jag började träna på detta så kan jag inte längre riktigt uppleva att ljud kommer från utanför högtalarparet.
Alltså, ljud som är tänkta att komma från utanför Höger eller Vänster högtalare hamnar för mig bara mitt i högtalaren eller så låter det urfasat och konstigt.
ljudbilden mellan högtalarna har ej påverkats nämnvärt ur det avseendet.
JM skrev:DVD-ai skrev:En nackdel som jag har märkt med detta är det att sedan jag började träna på detta så kan jag inte längre riktigt uppleva att ljud kommer från utanför högtalarparet.
Alltså, ljud som är tänkta att komma från utanför Höger eller Vänster högtalare hamnar för mig bara mitt i högtalaren eller så låter det urfasat och konstigt.
Spännande!
Har du monopol-högtalare? Hur långt har du väggarna bakom o på sidan?
Har du själv någon fundering vad som har förändrat perception av dina stereohögtalare?
Jag uppfattar det som du bara lyssnade på om givningen utan att själv framkalla några ljud. Dina o din kompis steg i skogen borde skapat ljud. Var det reflexerna efter stegen du lyssnade efter?
JM
DVD-ai skrev:Jag har övar ganska mycket på just detta och konstaterat att jag kan placera en del föremål beroende på miljön jag befinner mig i.
Hur mycket interfererande reflexer jag får från omgivningen påverkar kraftigt!
Stora stenbumlingar m.m. var lättast, dom hörs tämligen tydligt i relation till omgivande miljö.
Att bedöma avståndet till objekten var oerhört svårt !
tills att man kom tillräckligt nära, typ en armlängd eller strax över, då började vi båda kunna med tämligen stor säkerhet påstå att föremålet var ca 1m bort.
JM skrev:DVD-ai skrev:Jag har övar ganska mycket på just detta och konstaterat att jag kan placera en del föremål beroende på miljön jag befinner mig i.
Stora stenbumlingar m.m. var lättast, dom hörs tämligen tydligt i relation till omgivande miljö.
tills att man kom tillräckligt nära, typ en armlängd eller strax över, då började vi båda kunna med tämligen stor säkerhet påstå att föremålet var ca 1m bort.
Riktningsbestämningen av ljuden är en viktig egenskap men inte tillräcklig.
Stora stenar brukar inte låta när de är stilla, Spelade vindriktningen roll?
JM
DVD-ai skrev:JM skrev:DVD-ai skrev:Jag har övar ganska mycket på just detta och konstaterat att jag kan placera en del föremål beroende på miljön jag befinner mig i.
Riktningsbestämningen av ljuden är en viktig egenskap men inte tillräcklig.
Stora stenar brukar inte låta när de är stilla, Spelade vindriktningen roll?
JM
Vad menar du med inte tillräcklig ?!
Alla andra egenskaper är ju självklart minst lika viktiga, men det är ju en icke fråga så som jag ser det![]()
Stenar gör ju sig närvarande via reflexer från dom, dessa läser hjärnan av och förstår att något stort än "där borta", kunde lika gärna vara en mycket tät vegetation/ tätt med träd då dessa låter tämligen lika enligt min erfarenhet i alla fall
Vi lade inte märke till någon skillnad med vindriktning, det var mitt i urskogen så det är inte så mycket vind där
DVD-ai skrev:Ja alltså, allt ljud som finns i skogen är ju där och det är som sagt allt ljud som kan tänkas finnas alls.
Och det studsar olika mot stenen beroende på vart ifrån ljudet kommer ifrån och med hjälp av att jämföra infallande ljud med reflekterat ljud så bestämmer väll hjärnan då att det är ett stort föremål där borta som påverkar ljudmiljön på detta viset.
Så upplevs det fungera och som sagt, frågan på vad för typ av ljud som du har ställt nu två gånger kan jag alltså inte ge dig ett bättre svar än alla ljud som finns i skogen, eftersom det är just det korrekta svaret, ink som man själv orsakar när man tar sig runt osv.. hela ljudmiljön som helhet.
Och att alla dess ljud kommer ju från olika håll och studsar mot allt möjligt med olika vinkel, träffar olika på samma föremål osv.. beroende på vart ljudet från början kommer ifrån och detta ger ju information om vart saker står i förhållande till varandra.
Men mycket av denna information är ju extremt svårtolkad och man lär behöva träna något alldeles otroligt för att kunna vara pricksäker
DVD-ai skrev:Jag har övar ganska mycket på just detta och konstaterat att jag kan placera en del föremål beroende på miljön jag befinner mig i.
Kul och spännande ämne är det i alla fall![]()
En nackdel som jag har märkt med detta är det att sedan jag började träna på detta så kan jag inte längre riktigt uppleva att ljud kommer från utanför högtalarparet.
JM skrev:DVD-ai skrev:Ja alltså, allt ljud som finns i skogen är ju där och det är som sagt allt ljud som kan tänkas finnas alls.
Och det studsar olika mot stenen beroende på vart ifrån ljudet kommer ifrån och med hjälp av att jämföra infallande ljud med reflekterat ljud så bestämmer väll hjärnan då att det är ett stort föremål där borta som påverkar ljudmiljön på detta viset.
Så upplevs det fungera och som sagt, frågan på vad för typ av ljud som du har ställt nu två gånger kan jag alltså inte ge dig ett bättre svar än alla ljud som finns i skogen, eftersom det är just det korrekta svaret, ink som man själv orsakar när man tar sig runt osv.. hela ljudmiljön som helhet.
Och att alla dess ljud kommer ju från olika håll och studsar mot allt möjligt med olika vinkel, träffar olika på samma föremål osv.. beroende på vart ljudet från början kommer ifrån och detta ger ju information om vart saker står i förhållande till varandra.
Men mycket av denna information är ju extremt svårtolkad och man lär behöva träna något alldeles otroligt för att kunna vara pricksäker
Jag är imponerad av ditt lyssnande i skogen!
Om jag uppfattar dig rätt finns ljudet aldrig lateralt utanför några stereohögtalare. Dvs du får ingen normal artificiell stereobreddning.
Stämmer detta?
JM
Johan_Lindroos skrev:Peter, kul att du tar upp detta med ljud Q-soundliknande ljudeffekter. Jag tänkte bara därför tipsa alla om några till skivor som kan vara intressanta i det avseendet och de är:
- Sista låten på Yello "The Eye". På slutet av låten blir det mer och mer.
- Aphex Twin "Druckqs", låt 6 på skiva 1. Ett preparerat piano goes bananas.
- Coh "Enter tinnitus", men den är nog svår att få tag på, jag vet inte om den finns på Spotify för jag har inte det.
- Nästan all film som är ursprungligen mixad i multikanal, men nedmixad medelst "Lt/Rt-metoden" (brukar vara den vanligaste metoden) och lyssning alltså sker i stereo med två högtalare.
Om man har obefintlig "runtomkringljuduppfattning" med dessa ljudexempel inklusive Roger Waters Amused to death bör man se över sin ljudanläggning och/eller de rumsakustiska förhållandena. Min erfarenhet är att både ljudanläggning och de rumsakustiska förhållandena behöver vara utmärkta om effekten ska kunna höras bra. Först därefter kan man fundera om man tycker att man själv har en viss förmåga att tycka det låter som fasfel i huvudet eller på riktigt (nästan). På riktigt låter det såklart inte, egentligen, och det är det jag tror att du DVD-ai är ute efter att förmedla, eller? Jag personligen tycker att det låter nästan-på-riktigt, väldigt häftigt i alla fall! Jag har hellre en anläggning som kan förmedla detta än inte, så att säga.
P.S. Jag tror att DVD-ai har fullt normal hörsel (för sin ålder), med det menat en hörsel som inte är skadad. Men det vet nog DVD-ai bättre än jag... D.S.
DVD-ai skrev:Johan lindros och petersteindel, exakt ni har fattat rätt hur jag menar
Och min syn på det hela är att min förmåga att tycka att "hitti-på ljudbild" utanför fronthögtalarna är klart sämre än den tycks var hos någon jag träffat
Om vi säger såhär.
Ett ljud spelas upp, detta ljud ska uppfattas komma en bit utanför/ till höger om höger högtalare.
Då uppfattar jag det antingen som att allt det ljudet kommer ganska exakt och rakt från höger högtalare.
Eller så uppfattar jag det som att ljudet kommer från höger om höger högtalare, men att det låter kraftigt urfasad och absolut inte något vidare så jag avstår gärna
Hur detta uppfattas kan nog bero på vilken metod man har använt vid "trixandet" så att säga, antar jag !
Holografisk återgivning är ingen problem alls, där är allt som det ska! (Där är det ju ingen "hitti-på ljudbild"
Så med surround av bra mått så kan jag få en tämligen omslutande och trevlig ljudupplevelse
[...]
JM skrev:DVD-ai skrev:Johan lindros och petersteindel, exakt ni har fattat rätt hur jag menar
Och min syn på det hela är att min förmåga att tycka att "hitti-på ljudbild" utanför fronthögtalarna är klart sämre än den tycks var hos någon jag träffat
Om vi säger såhär.
Ett ljud spelas upp, detta ljud ska uppfattas komma en bit utanför/ till höger om höger högtalare.
Då uppfattar jag det antingen som att allt det ljudet kommer ganska exakt och rakt från höger högtalare.
Eller så uppfattar jag det som att ljudet kommer från höger om höger högtalare, men att det låter kraftigt urfasad och absolut inte något vidare så jag avstår gärna
Hur detta uppfattas kan nog bero på vilken metod man har använt vid "trixandet" så att säga, antar jag !
Holografisk återgivning är ingen problem alls, där är allt som det ska! (Där är det ju ingen "hitti-på ljudbild"
Så med surround av bra mått så kan jag få en tämligen omslutande och trevlig ljudupplevelse
Misstänker att du är bättre än de flesta på att skilja reflexer från direktljud.
Vi vanliga dödliga uppfattar reflexen vanligen efter 100 ms som separat från direktljudet. I ditt fall torde gränsen ligga under 10 ms.
Undrar om jag tänkte rätt här?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:DVD-ai skrev:Johan lindros och petersteindel, exakt ni har fattat rätt hur jag menar
Om vi säger såhär.
Misstänker att du är bättre än de flesta på att skilja reflexer från direktljud.
Vi vanliga dödliga uppfattar reflexen vanligen efter 100 ms som separat från direktljudet. I ditt fall torde gränsen ligga under 10 ms.
JM
JM, jag tror du gör misstaget att jämställa precedence med lokalisering eller fantomprojicering. Det är två helt skilda saker och processerna dem emellan i CNS och i hjärnan är väsenskilda.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Misstänker att du är bättre än de flesta på att skilja reflexer från direktljud.
JM
JM, jag tror du gör misstaget att jämställa precedence med lokalisering eller fantomprojicering. Det är två helt skilda saker och processerna dem emellan i CNS och i hjärnan är väsenskilda.
Mvh
Peter
Jag tänker inte på precedence, lokalisering eller fantomprojecering. Utan upplevd stereobreddning dvs illusionen av att ljudet finns lateralt om högtalarna. Det som DVD-ai upplever har försvunnit. Bilder kommer hoppas jag.
JM
JM skrev:DVD-ai skrev:Johan lindros och petersteindel, exakt ni har fattat rätt hur jag menar
Om vi säger såhär.
JM
Nattlorden skrev:Mycket spännande på en gång!
Har försökt mig på ekolokalisering trots jag är seende, men inte haft någon framgång hittils, men jag har inte slutat öva!
darkg skrev:Allmänt, generellt, är vi inte så bra på att härleda våra intryck till rätt sinne, eller att rätt skilja mellan sinnenas vittnesbörd och "tankar".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster