Är avvikelser från rak frekvensgång on-, off axis hörbart?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

Är avvikelser från rak frekvensgång on-, off axis hörbart?

Inläggav galder » 2015-06-02 09:15

Uppstår det ljudavvikelser vid lyssningpositionen, om endera on eller off axis inte är vågrät vid mätning i närfält. Tänkt situation är en topp om + 3 dB i nivå, omfattande 500 Hz i bredd, i anslutning till delningsfrekvensen vid 3 kHz, på mellanregisterelementet.

För enkelhets skull avser jag för off axis det vanliga 45°, och en lyssningsposition om 3m. Där ljudet har en rak frekvensgång.

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Är avvikelser från rak frekvensgång on-, off axis hörbar

Inläggav chrisss » 2015-06-02 10:25

galder skrev:Uppstår det ljudavvikelser vid lyssningpositionen, om endera on eller off axis inte är vågrät vid mätning i närfält. Tänkt situation är en topp om + 3 dB i nivå, omfattande 500 Hz i bredd, i anslutning till delningsfrekvensen vid 3 kHz, på mellanregisterelementet.

För enkelhets skull avser jag för off axis det vanliga 45°, och en lyssningsposition om 3m. Där ljudet har en rak frekvensgång.

500 Hz brett område vid 3 kHz är smalt mätt i oktaver men hörseln är som känsligast i det området.
3 dB är mycket. Väldigt mycket.
0,3 dB i en oktavs bredd vet jag av egen erfarenhet att det är hörbart.

Mitt svar är att det är hörbart. T.o.m tydligt hörbart.

Du hör den totalt utstrålade energin som består av dirketljud & off-axis.

Om toppen ligger on-axis är det hörbarare.

Hur hörbart en off-axis peak är beror på rummet.

Peakar irriterar mer än dippar.

Peakar betyder också ringningar i tidsdomänen.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-06-02 10:46

Det är väl allmänt accepterat att ojämn spridning ger färgat ljud i efterklangen?
Många av de namnkunnigare högtalarkonstruktörerna har ägnat mycket jobb med att få jämn spridning.
Några exempel: Stig Carlsson, Floyd. E Toole, Earl Geddes.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-02 12:45

Som jag trodde då, men inte hoppades på, att ex.vis en peak off axis inte skulle märkas i.o.m. att det mäter rakt vid lyssningspositionen.
Det torde väl närmast vara omöjligt att inte få någon skavank i någon utstrålningsriktning. Men man får kanske försöka ha som målsättning istället att då hellre acceptera dippar som du skrev chrisss.
Men vad avsåg du med
Peakar betyder också ringningar i tidsdomänen
, ekoeffekt, färgat ljud?

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-02 13:28

Ett par bildexempel.
Elementet är delat nedåt från ca 300Hz.
Element på 1m avstånd, on och off axis.

https://app.box.com/s/6s64huye45u44iyss1qbd4w7y4ruw1tq

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2015-06-02 13:40

Peakar som ringer.

Kolla ett CSD (vattenfallsplot) på t.ex Stereophiles högtalarmätningar så ser du att toppar hänger kvar som ryggar utefter tidsaxeln.

http://www.stereophile.com/content/moni ... asurements
Se graf 8
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-03 14:11

jag förstår inte riktigt frågan, men jag har kommit till slutsatsen att tonkurvan on och offaxis måste vägas väldigt varsamt, exempelvis en åtgärd som förbättrar responsen onaxis men som ställer till det offaxis går rakt ner i soptunnan! jag tycker mer och mer att det handlar om att skapa en harmonisk enhet, som att hitta element som beter sig snällt på alla sätt, så även delningsfiltret

med denna insikt så tycker jag mig se så många idiotkonstruktioner runt omkring att jag har börjat tvivla på nästan allt från alla utom några få skapare
Bikinitider

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-03 18:27

Celef det är just det jag försöker åstadkomma. Så jämnt som möjligt i alla vinklar. Idag t.ex. har toppen vid 0.5kHz på bilderna två inlägg ovan reducerats.
Får man kanske be om ett utlåtande om dessa bilder. Tycker du den konstruktionen går ned i soptunnan?
Jag funderade mest över toppen runt 3kHz på on axisbilden.
On axis i detta fallet pekar upp mot taket, eg. då så är detta off axis.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-03 19:32

En smalare kägla med ett fel on-axis(hgt) som går mot begränsningsyta skulle kunna tänkas vara gynnsammare än off-axis(hgt) som bland annat ger direktljud, med samma fel - om felet i första fallet kan tas om hand med lämplig absorbent. Gick det där att tyda..?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-03 21:23

Tror att jag hängde med. Men att korrigera en avvikelse med yttre åtgärder vill man nog endast ta till i undantagsfall.
Men bra tänk där ändå att påvisa möjligheten, tack.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-04 08:52

galder skrev:Celef det är just det jag försöker åstadkomma. Så jämnt som möjligt i alla vinklar. Idag t.ex. har toppen vid 0.5kHz på bilderna två inlägg ovan reducerats.
Får man kanske be om ett utlåtande om dessa bilder. Tycker du den konstruktionen går ned i soptunnan?
Jag funderade mest över toppen runt 3kHz på on axisbilden.
On axis i detta fallet pekar upp mot taket, eg. då så är detta off axis.

Jag har svårt att säga något då jag har svårt att tyda mätningarna, dom är för rippliga för min smak, dessutom saknas vägningen mot diskanten, allt påverkar ju varandra, så utan vetskap om funktionen på denna så famlar jag nära nog i blindo
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-04 10:28

galder skrev:Ett par bildexempel.
Elementet är delat nedåt från ca 300Hz.
Element på 1m avstånd, on och off axis.

När du mäter på sådant där avstånd i ett så dåligt rum så visar inte mätningarna högtalaren i de två strålningsriktningarna.

Visst finns det en del av det som utgör dina mätkurvor som är direktljud, men du måste skaffa dig en ekofri mätmiljö om du skall kunna se hur själva högtalaren låter i de olika riktningarna.

Visst kan man se saker som i huvudsak beror på högtalarna i den högsta delen av registret, men resten kan du slänga i papperskorgen/soptunnan. Det betyder inte att konstruktionen hör hemma där, bara att det återstår att ta reda på detta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-04 10:35

chrisss skrev:Peakar som ringer.

Kolla ett CSD (vattenfallsplot) på t.ex Stereophiles högtalarmätningar så ser du att toppar hänger kvar som ryggar utefter tidsaxeln.

http://www.stereophile.com/content/moni ... asurements
Se graf 8

I förekommande fall kan även dippar ge samma fenomen, men det beror på vad som orsakar dippen.

Statistiskt är det vanligare med "ryggar" efter toppar, men det beror på att resonanser oftare ger toppar än dippar, och att dippar, även rätt så distinkta till formen, ofta beror på interferens och inte motfasiga resonanseffekter. Men när det sistnämnda är fallet så blir det ryggar även på grund av dipparna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-04 11:08

Jo du har rätt där IÖ angående mätningarna. Rummet bidrar med för mycket, vilket Celef också påpekade med annat ordval.
Nu har jag tyvärr små möjligheter att utföra mätningarna i en annan miljö, då jag inte har tillgång till något sådant, boendes mitt centrum, utan bil.
Får fundera om jag kan få hjälp med detta, vilket ju skulle vara av högsta intresse.
Får även fundera lite på ditt sista inlägg IÖ, i förhållande till förekommande dippar/toppar.

Oavsett detta så hann jag lägga upp lite fler mätningar, om nu någon känner sig road av att titta på dem, med lite "högre/större" smoothing, vilket är meningen att undertrycka rumsbidraget. Men faktum kvarstår rummet är ändå med i mätningarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-04 11:31

Det är med precis lika mycket med smoothing som utan. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-04 11:41

Jo det är väl sant. Men trodde dock att smoothing räknade bort visst rumsbidrag genom att ändra tidsfönstret, eller nå't.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-04 15:43

jag brukar ungefär använda följande metod när jag konstruerar mina högtalare; mäter varje element från ett gäng mätpunkter framför högtalaren, ju fler mätpunkter ju bättre, och då även från stora offaxisvinklar. simulerar fram ett delningsfilter som jag tycker ger den mest harmoniska summeringen med/för alla dessa mätkurvor. här blir det lätt väldigt rörigt med alla mätfiler som ska laddas fram å tillbaka, jag har ännu inte hittat ett simuleringsprogram som fungerar så som jag vill att det ska fungera och som skulle underlätta simuleringsarbetet väldigt

med denna metod så avslöjas snabbt element som inte funkar, dessa går till skrotlådan. med tiden har jag fått en liten annan blick för vad som kan komma att fungera och inte
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-04 18:30

galder skrev:Jo det är väl sant. Men trodde dock att smoothing räknade bort visst rumsbidrag genom att ändra tidsfönstret, eller nå't.

Nej, Smothing är en sak och att ändra fönstret är en annan.

Det sistnämnda kan förvisso ge en jämnare kurva och därför påminna om smothing, men det är två skilda manövrer. Ändrar man (kortar av) tidsfönstret så förlorar man förvisso upplösning i basen (förlorar alltså nyttoinfo) och man får även potentiellt in fönsterberoende mätfel. Men i diskanten så kan fönstring på riktigt ta bort rummets bidrag och tydligare visa högtalarens faktiska direktljud.

Vh, iö

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-06-05 05:02

Ok, får nog DuckDuckgoa detta för att se om möjligheter att lösa detta.

Återgå till Teknikforum