Isobarik, basreflex och distorsion

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rapid

Isobarik, basreflex och distorsion

Inläggav Rapid » 2005-12-10 20:51

Hej!
Jag har för mig att jag har läst någonstans att små lådor är bra om elementet har en olinjär upphängning för då dominerar luftens fjädring (eller hur är det?) medans i stora lådor dominerar elementets fjädring.
Hur vet man om man ska låta luftens fjädring dominera eller inte? Kan man fundera ut lådans storlek (så fjädringen blir så linjär som möjligt) utifrån T/S parametrarna?

Sen har jag en annan fråga angående isobarik vs basreflex. Man kan tänka sig att två element i basreflex ger lägre dist än ett element eftersom konutslaget blir mindre för en viss ljudnivå (+6dB maxspl). Å andra sidan kommer isobarik att släcka ut distorsion men maxspl är samma som ett element (+0dB maxspl). Vad tror ni är bäst om man bara tittar på distorsionen?

MVH Mattias

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Isobarik, basreflex och distorsion

Inläggav Svante » 2005-12-10 21:50

Rapid skrev:Hej!
Jag har för mig att jag har läst någonstans att små lådor är bra om elementet har en olinjär upphängning för då dominerar luftens fjädring (eller hur är det?) medans i stora lådor dominerar elementets fjädring.
Hur vet man om man ska låta luftens fjädring dominera eller inte? Kan man fundera ut lådans storlek (så fjädringen blir så linjär som möjligt) utifrån T/S parametrarna?

Det är många saker som bestämmer lådans storlek, och jag vet inte om jag skulle säger att den här är nummer ett.

Fjädringen, i mm/N, från en låda är

Cmv=Vb/(rho0*c^2*Sd^2)

där Vb är lådvolymen, rho0 är 1,2 kg/m3, c=345 m/s och Sd är elementets ekvivalenta kolvarea. Annars kan man jämföra Vb och Vas vilket är mycket enklare. Den minsta är den som dominerar.

T/S-parametrarna säger i princip ingenting om hur olinjär upphängningen är, så det måste man mäta upp separat.

Rapid skrev:Sen har jag en annan fråga angående isobarik vs basreflex. Man kan tänka sig att två element i basreflex ger lägre dist än ett element eftersom konutslaget blir mindre för en viss ljudnivå (+6dB maxspl). Å andra sidan kommer isobarik att släcka ut distorsion men maxspl är samma som ett element (+0dB maxspl). Vad tror ni är bäst om man bara tittar på distorsionen?

MVH Mattias

Nu antar jag att du med basreflex menar vanlig montering sida vid sida. Och jämför med en isobarikmontering som också sitter i en basreflexlåda?

Man måste undersöka varje fall. Och vid varje nivå. Och vid varje frekvens. Isobarik blir helt klart sämre om man ska spela så starkt att man får samma nivå som "basreflex" kan ge nära Xmax. Isobariklådan blir ju överstyrd då och ger säkerligen mer dist då, åtminstone 3:e-ton. Vid lägre nivåer kan man gissa att isobariklådan ger lägre THD, men f*n vet.

Så kan man ju montera elementen sida vid sida, men vända ena elementet bakfram. Då får man det bästa från båda världarna, sett ut distsynpunkt. Fast isobariklådan klarar sig på 1/4 av lådvolymen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-11 04:15

Faktum är, att den tillverkare som så vitt jag vet äger och har myntat namnet isobarik INTE har gjort någa lådor med baselementen vända mot varandra alls, så vitt jag vet.

Tvärtom har den använt två "mekaniskt parallellkopplade" element som är riktade åt samma håll. Ingen cancellation av kvadratiska termer med andra ord. Dessutom har de undantagslöst suttit i slutna lådor och inte i basreflexlådor.

Skulle vilja påstå att sådana konstruktioner snarat kan ses som ett utslag av att man inte tycker att det finns (eller inte förmår kontruera) några baselement med lämpliga småsignalparametrer för att de skall gå att använda i en så liten låda som man, av andra skäl (inga av dem ljudkvalitetsdrivna), vill använda.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-11 12:29

IngOehman skrev:Faktum är, att den tillverkare som så vitt jag vet äger och har myntat namnet isobarik INTE har gjort någa lådor med baselementen vända mot varandra alls, så vitt jag vet.

Tvärtom har den använt två "mekaniskt parallellkopplade" element som är riktade åt samma håll. Ingen cancellation av kvadratiska termer med andra ord. Dessutom har de undantagslöst suttit i slutna lådor och inte i basreflexlådor.

Skulle vilja påstå att sådana konstruktioner snarat kan ses som ett utslag av att man inte tycker att det finns (eller inte förmår kontruera) några baselement med lämpliga småsignalparametrer för att de skall gå att använda i en så liten låda som man, av andra skäl (inga av dem ljudkvalitetsdrivna), vill använda.

Vh, iö

Aha, vilken tillverkare är det? Du menar att det är ett varumärke? Hmm.

...nog är det väl ändå så att "isobarik" för de allra flesta betyder just två ihopsatta element som arbetar åt olika håll?

Och visst kan man se det som du gör, men även om man tillverkar ett element som har de önskade parametrarna, så kommer det att ha andratonsdist. Det har inte isobarikkonfigurationen, eller väldigt lite iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-11 13:45

Linn myntade begreppet. De hade tom en högtalare som just hette Isobarik. två stycken KEFelement(6x9tum] (de med skumkon) som satt efter varandra. Senare kom även Keltik att ha denna montering fast då med de nyare kefbasarna med polykon.

De har dock gjort en högtalare med motvända element. En subwoofer med isobarikkopplade tolvor Melodik

edit: Totem har även en stativare (6,5tums element) där de anväder iisobarik.. Mani 2 Man undrar ju dock hur bra det funkar på element som spelar mellanregister..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-12-11 14:02

kef var väl det som ingvar tänkte på tror jag
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-11 14:04

Ja, egentligen är ju namnet lite lustigt, "iso-bar-ic", "samma-tryck-ig" skulle man ju kunna översätta det med. Vilka tryck är det som är samma egentligen?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-11 14:19

Linns förklaring var den att den främre basen ser ett "constant preassure" och att bara den inre märker av lådans mottryck. Därför, menade Linn, kommer det främre elementet att spela som om det befann sig i fri luft/oändlig baffel.
Står tex omskrivet i High Performance Loudspeakers. Där ger även författaren en annan förklaring som ju mera är det som allmänt används idag (halvering av vas osv..) alltså att dom två elementen faktiskt bildar en enhet som bör betraktas som ett element med nya parametrar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-11 15:47

Kraniet skrev:Linns förklaring var den att den främre basen ser ett "constant preassure" och att bara den inre märker av lådans mottryck. Därför, menade Linn, kommer det främre elementet att spela som om det befann sig i fri luft/oändlig baffel.

Ah... Vilket nys...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-12 15:20

Ja, Linns förklaring är förvisso av nys-sorten, men man skall minnas att varumärket är äldre än introduktionen av injenjörskonst i företaget, som ju kom först i och med den nuvarande utvecklingschefen Bill Millers anställning.

På den tiden som isobaric myntades ansåg Linn (Ivor) att de enda kondensatortyper som gick att använda i högtalarfilter var elektrolytkondensatorer, och spolar i delningsfilter måste ha järnkärna - om högtalaren skall spela "musikaliskt"...

Bill Miller ändrade på allt detta och såg till så att Linn-mytologin därefter i mindre mån innehöll konstruerade ingenjörsrelaterade och/eller pseudovetenskapliga uttalanden.

Vh, iö

- - - - -

PS. KEF myntade inte uttrycket isobaric, men har gjort konstruktioner med ena baselementet vänt framåt, och det andra bakåt. Dock arbetande mekaniskt parallellt och inte i serie. Dessutom har de faktiskt i alla de fall jag känner till, varit monteriade i slutna lådor, men kopplade till en resonanskammare - vad som ibland refereras till (i synnerhet av den oskolade bilstereobranschen, som inte en vet vad ordet ordningstal betyder i samband med överföringsfunktioner...) som en 6:e ordningens bp-låda, fast i verkligheten är det inte det.

(Se gärna artikel i MoLt om sambandet mellan en lådas konstruktion och dess ordningstal. Hittar den lustigt nog inte dock, när jag letar bland alla innehållsförteckningar på LTS hemsida...)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-12 15:44

IngOehman skrev:Dessutom har de faktiskt i alla de fall jag känner till, varit monteriade i slutna lådor, men kopplade till en resonanskammare - vad som ibland refereras till (i synnerhet av den oskolade bilstereobranschen, som inte en vet vad ordet ordningstal betyder i samband med överföringsfunktioner...) som en 6:e ordningens bp-låda, fast i verkligheten är det inte det.

Är detta något liknande kopplingen i Dali 40, eller är den en ytterligare form av isobarikperversion?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-14 12:02

Visa gärna en bild på denna Dali 40.

Namnet säger mig just ingenting.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-14 12:49

Svårt att hitta bilder på dem och denna var inte värst tydlig...

Bild

Däremot hittade jag något ännu bättre:
Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-14 21:51

Dali högtalaren ifråga är ingen isobarik, snarare en bas bipol.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-14 23:38

Men de inre basarna spelar ju in i slutna lådor. De sitter alltså inte på baksidan.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-12-15 00:18

Hej,

hadde en gammal bekant som om jag inte missminner mig totalt hadde ett par Dali 40, för det är väl en rätt gammal modell?

Det är väl en 15 år sedan jag lyssnade på dessa, minnet säger mig att de va en ganska imponerande bas-styrka som sådan om än något mullrig o slirig tycker jag.

Har för mig att de var 8 el. kanske 10 tummare i den där konstruktionen.

Hursomhelst minns jag väl att min gamla bekanta berättade redan då att dessa var av Isobarik konstruktions typ, det var faktiskt dessa Dali jag tänkte på när jag började läsa denna tråd innan Nattlorden nämde dessa.

mvh michael

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-15 18:22

Nattlorden skrev:Men de inre basarna spelar ju in i slutna lådor. De sitter alltså inte på baksidan.

Aha, såg inte detta på bilden. Tyckte att det såg mysko ut med så mkt luft mellan de isobarik kopplade elementen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-17 12:48

Det påstås att det var själva Olsen som myntade isobaric ca 1950.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-18 13:03

Ok.

De Olsen-böcker jag har på hyllan är åtskilligt äldre än så (sent 30-tal och framåt om jag minns rätt).

Vet du i vilket verk han nämner det, eller varifrån uppgiften kommer att det är han som myntat uttrycket?

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-18 13:11

IngOehman skrev:Ok.

De Olsen-böcker jag har på hyllan är åtskilligt äldre än så (sent 30-tal och framåt om jag minns rätt).

Vet du i vilket verk han nämner det, eller varifrån uppgiften kommer att det är han som myntat uttrycket?

Vh, iö

Hittade detta i länken i andra Linntråden, som pekade till Linns f.d. högtalarkonstruktör Rod Crawford, som nu driver Legend Acoustics:
Rod is not a believer in the so-called 'isobaric' principle, as described by speaker pioneer Olsen back in 1950. 'The theory is that the back woofer moves backwards, creating a 'space', if you like, for the front woofer to move into. It sounds plausible, but what happens to the back driver when it moves back? It has to compress the air in the cabinet. If the drivers are close together, they're effectively coupled. I am convinced that what is actually happening is that the cone mass is doubled and the two sets of magnets give extra speed and control.'

Från:
http://www.legendspeakers.com.au/legendstory.html
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-18 13:24

Det står alltså bara att han beskrev själva principen. Vad han kallade den framgår inte. Det brukar väl ibland kallas "compound woofers"? Det märkliga med Linn Keltik är att B139 ensamt borde klara sig med en låda på ca 60l (om jag nu inte minns/räknat fel) och då i isobaricmontage med ca 30l. Keltik är ju betydligt större än så om man räknar med rimliga volymer för övriga kaviteter. Nu är det ju inte riktigt en B139 utan bara baserat på det elementet, så kanske har de helt olika parametrar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-18 13:57

Nattlorden skrev:Men de inre basarna spelar ju in i slutna lådor. De sitter alltså inte på baksidan.

Först och ffrämst:

Om högtalare är uppbyggd som det ser ut på genomskärningsritningen, alltså två basar som framåt är kopplade utåt, och bakåt är kopplade in mot varsin portad låda, samt därutöver två basar som "framåt" är kopplade till de portade lådorna och "bakåt" är kopplade till varsin sluten låda (genom vilken resp port passerar), så är det INTE samma sak som det som Linn kallar en isobarik-konstruktion.

Antingen är lådan helt enkelt konstruerad av någon experimentlysten person som inte kalkylerat alternativen ordentligt, eller som helt enkelt saknar viss basal kunskap om hur ett högtalarkabinett fungerar fysikaliskt tillsammans med ett eller flera högtalarelement.

Eller också har jag helt enkelt missförstått hur lådan är uppbyggd. :oops:

Som det ser ut skapas en virtuell volymökning vid resonans genom att det slutna inre systemet suger ut luft ur gemensamma basreflexkaviteten när det yttre driveleementet trycker in luft i detsamma.

Det verkar kanske lite bakvänt för en icke-fysiker, men om alla fyra element skulle arbeta akustiskt i fas med varandra vore det, om tolkningen av genomskärningsritningen är korrekt, en konstruktion som omöjligen kan fungera lika bra som om de två extra basarna helt enkelt skulle ha ersatts av två stora hål in till den slutna lådan (så hela lådan skulle kunna utnyttjas), och de två återstående fick lite ändrade småsignalparametrar.

I det senare fallet skulle belastningen av förstärkaren kunna halveras (vilket är en dubbling av verkningsgraden) samtidigt som basreflexsystemet skulle kunna prestera en djupare bas.

Men, genom att låta de extra elementen abeta akustikt i motfas (suga ut luft ur lådan när de främre försöker trycka in luft i lådan) kan man öka basreflexrörets sammanlagda pumpvolym för en given tryckmodulation inuti lådan, och det är ju konstruktivt.

(Vilket är den begränsande faktorn på grund av att drivelementets kraftfaktor är ändlig, och således blir även lådans inre tryck ändligt vid fh och en given signalnivå - en given talspoleström ger membrankraft som ger lådtrycket. Detta svarar till en pumpvolym som är propotionell mot lådvolymen i en konventionell basreflexkontruktion.)

Detta renderar två frågor:

1. Finns det någon bättre ritning?

2. Finns det någon uppgift om hur de inre elementen drivs? Alltså exempelvis ett delningsfilter?

Att de drivs elektriskt "ur fas" (som elementen är ritade) är ju givet, men drivs de inre elementen smalbandigt eller lite bredbandigare? Och är det elektriska fasläget vid fh 0 grader eller finns en mindre fasvridning?

Kan det rent av vara så fiffigt att den slutna lådans volym avpassats för att ge ett impedansmaximum vid fh, således att sammanlagda impedansen inte är halva den från de främre elementen, utan bara utjämnad och således mera resistiv? Det skulle isåfall kräva en väldigt stor membranmassa för de inre elementen. Dessutom några rätt saftiga (såväl estetiskt som ekonomiskt...) spolar och kondensatorer.

Jag gjorde en sådan konstruktion för många år sedan, men fann att den presterade klart sämre per krona än en helt konventionell design, även om den förstås var spektakulärare och lite tekniskt fyndig.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det bör klargöras att en isobaric-konstruktion av normalt snitt inte skiljer sig från en konventionell konstruktion överhuvudtaget. Det är bara ett sätt att skapa element som man inte hittar att köpa bara - avpassat för mindre lådvolymer. Ingenting hindrar att man konstruerar ett sådant element istället för att sätta ihop två stycken dock.

Ibland tänker jag som så, att isobaric-principen är mera pedagogiskt användbar än praktiskt användbar. :wink:

Kan man få något att förstå vad som händer när man i en given låda går från ett ensamt element till två mekaniskt seriekopplade (elektriskt parallellkopplade), och sedan även vad som händer när man successivt minskar volymen, ja då har man lyckats förmedla hur fysiken - kring en helt vanlig sluten- eller basreflexlåda fungerar! 8)
Senast redigerad av IngOehman 2005-12-18 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-18 14:00

Magnuz skrev:Det står alltså bara att han beskrev själva principen. Vad han kallade den framgår inte. Det brukar väl ibland kallas "compound woofers"? Det märkliga med Linn Keltik är att B139 ensamt borde klara sig med en låda på ca 60l (om jag nu inte minns/räknat fel) och då i isobaricmontage med ca 30l. Keltik är ju betydligt större än så om man räknar med rimliga volymer för övriga kaviteter. Nu är det ju inte riktigt en B139 utan bara baserat på det elementet, så kanske har de helt olika parametrar.

Linns högtalare har minst 20mm tjocka väggar, keltik kan nog vara tjockare. mycket stagning är det också i dom. sen får du ju räkna bor "isobariklådan" också och mellanregistrets låda.

men som sagt verkar det ju vara andra element också. sen vet jag inte om de fixat en större låda medvetet så det blev enlare att få fram 20hz ur lådorna (linns spec säger ju 20-20khz +/- 1db, dom är ju aktiva så det kanske är en möjlighet?)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-18 14:14

Jag hittade en beskrivning av Olsons konstruktion:
Its in Acoustical Engineering, Harry used a 12" behind a 15" LC-1A.
The box size for the 12" was on the order of 2 cu ft, the 15" was normally used in an 8 cu ft box. There was a 6dB filter on the 12" to keep the HF out.

To get the huge reduction in box size the efficency of the internal driver must be low, thus another amp. Olson used the drivers in series and adjusted the power ratio by making the 12" higher impedance than the 15". A cap was in parallel with the 12" to provide the HF roll-off.

Från:
http://www.audioasylum.com/forums/hug/m ... 89699.html
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-18 14:30

Man ser det ofta stavat isobarik, med "k" även på engelska. Går det att spåra till någon (engelskspråkig) ursprungsreferens? Annars verkar ju stavningen isobaric mest engelsk, eller hur?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-18 14:31

Svante skrev:Man ser det ofta stavat isobarik, med "k" även på engelska. Går det att spåra till någon (engelskspråkig) ursprungsreferens? Annars verkar ju stavningen isobaric mest engelsk, eller hur?

"k"-ändelserna är ju Linns varumärke, typ.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-19 02:22

Skottarna stavar väl gärna k-ljudet med k rent generellt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-19 17:55

IngOehman skrev:Skottarna stavar väl gärna k-ljudet med k rent generellt.

Vh, iö

Njae, de flesta orden bakom Linns produktnamn stavas i alla fall med c i normala fall: Cairn, caber, ceilidh, celtic o.s.v.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-19 18:40

Det kan kanske vara ett försök att kringå varumärkesrätten. Jag vet inte hur den ser i ut i Skottland dock.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Teknikforum