kan nån vänlig själ berätta om detta när det gäller högtalarelement (membranets koppling till luften), absorbenter, diffusorer, frekvenser, ...
det vore jättevänligt
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Akustisk impedans är förhållandet mellan tryck och partikelvolymhastighet (eller partikelhastighet) och får enheten (N/m2)/(m3/s)=Pa*s/m3 (eller Pa*s/m)
celef skrev:tack! nyttigt ljud? så hög akustisk impedans mellan membran och luften är bara till godo?
celef skrev:jag tror inte jag fattar ett skvatt! men en ljudabsorbent som exempel, ska den ha hög eller låg akustisk impedans? hur impedansmatchar man en ljudabsorbent?
celef skrev:så för att öka verkningsgraden på ett element så måste den rörliga massan sänkas och membranet göras större? ett stort membran utgör alltså en större akustisk impedans? har membranmaterialet nån betydelse (så länge de är täta)?
celef skrev:men för en absorbent gäller det omvända? en för hög akustisk impedans ger ytreflexion, för låg impedans och absorbenten är akustiskt transparant?
eh, jag tror visst jag blandar ihop saker här...
celef skrev:"Solklart, eller hur?"
celef skrev:en sista fråga dock; är den akustiska impedansen olika för olika frekvenser? (eller är det bara den stora våglängden som gör låga frekvenser svåra att ljudisolera?) är impedansen konstant oberoende av ljudtrycket?
Svante skrev:För alla rimliga ljudtryck är den dessutom oberoende av ljudstyrkan, man måste upp i 150-160 dB för att luften ska bli märkbart olinjär. Det kan iofs inträffa inuti riktigt små högtalarlådor och i hornhalsar, men det är lite överkurs.
paa skrev:Svante skrev:För alla rimliga ljudtryck är den dessutom oberoende av ljudstyrkan, man måste upp i 150-160 dB för att luften ska bli märkbart olinjär. Det kan iofs inträffa inuti riktigt små högtalarlådor och i hornhalsar, men det är lite överkurs.
Har du någon kurva som visar distorsionen i förhållande till ljudtrycket i luften?
paa skrev:En 1" domediskant som spelar 100 dB på en meter, hur många dB är det intill membranet, resp hur många dB är det i hornhalsen på ett 1" horn när det spelar 100 dB på en meter?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster