Det blev 6 st totalt. 20cm breda, 17cm djupa och 30cm höga.
Det kostade inte så förfärligt mycket heller:
Summa: typ 4000 kr och dessutom hade jag redan 4 av de 6 baselementen.
Lådan sitter bara ihop med en massa trälim och dämpmaterialet kommer från en kudde som jag aldrig tyckt om (vadd).
Filtret tror jag är så enkelt det kan bli om man inte kan designa elementen som man vill själv:
- Kod: Markera allt
(+)_____________________________________+bas-_______________________________________(-)
(+)____[kondensator 1,5 uF]____[motstånd 3,3 ohm]_____-diskant+____-diskant+________(-)
/_____[motstånd 15 ohm]_____/
Med det här filtret blir impedanskurvan ganska rak, vilket jag i och för sig bara kommit fram till genom simuleringar i Basta och dessutom är det antagligen inte ens särskilt viktigt, men det går hur som helst gå att parallellkoppla i alla fall två st helt utan problem då impedansen ligger runt 7 ohm.
Hade jag inte haft tillgång till någon DSP hade jag antagligen ändrat filtret så att diskanten dämpades ner ännu mer, dvs höjer värdet på seriemotståndet och kompenserat parallellmotståndet därefter.
DSPn är inställd med en highshelf-filter på 900 Hz, -8dB, q=0,5 och de delas mot basar vid 130 Hz.
Hur låter det då?
Jag tycker att de presterar bra med tanke på priset, ok utan tanke på priset: omslutande och fint, distinkt utan att riktningen går lätt att peka ut. Men det är någonting med klangen som jag inte riktigt är nöjd med. Jag hör det i och för sig bara om jag spelar stereomusik i dem, men ändå. Tidigare hade jag små canton-sateliter och från dessa är det helt klart en stor förbättring.
________________________Här började tråden______________________________
Nu ska jag försöka mig på mitt första riktiga högtalarbygge. Eftersom jag redan är nöjd med ljudet framifrån får det bli surround, och på det området finns ju inos koncept med element riktade åt olika håll för så bra spridning som möjlig som verkar vara omtyckt. Tråden kommer alltså handla om någon sorts ino a2-konceptkopia. Jag ska också säga att det bara blir fyra högtalare, för jag måste ju ha råd med att åka till Roskilde också.
Element
Som bas/mellan tänker jag använda mig av Peerless 830860 eftersom jag sen tidigare projekt har fyra av dessa hemma.

Diskanter blir vifa BC25SC55-04

Låda
Här försöker jag egentligen bara kopiera a2 så mycket som möjligt rakt av. Tanken antar jag är att diskanterna ska ha en vertikal yta direkt bakom sig så att dom speglas lika mycket där som dom speglas som mot den andra diskanten.
Lådan blir också lite större och klumpigare än a2, fast det är ju bara för att a2 fuskar och använder ett element som inte kräver så stor låda

Filter
Diskant
Jag fick idén till filtret när jag tittade i tråden som försökte såga piP med lite mätningar och nedlåtande jämförelser mot andra monitorer. Där fanns hur som helst en mätning på piP:s diskantfilter. Det bestod, i alla fall då, bara av en kondensator, alltså ett första ordningens filter. Det samarbetade med diskanten vars ljudnivå föll med ca 6dB/oktav ovanför resonansfrekvensen. Tillsammans med kondensatorn blev det att diskanten under Fs föll med 18 dB/oktav och var relativt rak ovanför.
Precis så tänkte jag mig diskantfiltret i mina surroundhögtalare. Vifadiskanten verkar också falla ovanför Fs, men resonansfrekvensen är mycket lägre (1,5 kHz) vilket blir en ganska låg delning. Vifa rekommenderar delning vid 3 kHz och IÖ har sagt att konrörelsen ökar kvadruppelt mot frekvens, alltså att konrörelsen blir 4 gånger så stor vid 1,5 kHz som vid 3 kHz. Jag kommer ju ha 4 diskanter som får samma signal så jag tycker det borde vara lugnt.
Dessutom faller vifadiskanten bara med 3 dB/oktav ovanför Fs, men här tänker jag att rikverkan kan utnyttjas. Jag tänker att diskanternas output kommer adderas mer och mer desto lägre frekvens, vem vet? kanske till och med med 3 dB/oktav? Det hade ju varit perfekt (och antagligen inte så sannolikt). Det kanske går att fixa med ett noga valt avstånd mellan diskanterna?
Såhär ser det ut i mitt huvud, lite snabbt ritat.

I bilden: Grön linje = filtrets tänkta funktion, Röd linje = filtrets tänkta påverkan av frekvenskurvan.
Bas/mellan
Här vet jag inte riktigt hur jag ska göra än. Tanken är att det ska utformas så att det summerar ihop med diskanterna, alltså en delning vid 1,5 kHz. Matcha ihop -3 dB-frekvenserna.
Tillvägagångssätt
I tråden Surroundbygge (i vilken AndersD bygger nästan exakt samma sak som jag fast lite annorlunda) kom han tillsammans med chrisss fram till att man skulle fokusera på energikurva istället för en designpunkt.
chrisss skrev:Designa utstrålad energi. Strunta i summering på en axel eller punkt.
Hur?
Mät t.ex 10 olika riktningar för respektive register.
Medelvärdesbilda kurvorna.
Konstruera filterhalvorna var för sig.
Skit i summering. Det är ju inte meningsfullt då indata
är ett medelvärde på många riltningar.
En fråga kvarstår. Val av filtertyp.
-3 dB vid korsning borde vara rätt.
Till handling!
Nej nej nej sakta i backarna säger Europe-audio.
Europe-audio skrev:Product in backorder, Available soon
Det blir alltså en favorit i repris på hur det gick när jag trodde att jag skulle få et gäng sls10 levererade inom en vecka eftersom det ju stod att dom hade 25+ i lager men inte fick dom förrän en och en halv månad senare.
Lådorna kan jag och för sig börja bygga.