Material i dämpskivor från Ino?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Material i dämpskivor från Ino?

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-06-17 19:41

Alltså, jag har varit hemma hos mx.

Har har all ACO han behöver och det är ingen luring med frågeställningen, även om jag tycker att frågeställningen kunde varit ställd annorlunda, lite så här:

"Hej,

jag har en massa småstumpar spillbitar av ACO som jag jag vill kassera. Det är diverse småstumpar som inte är intressant för någon att ta över, så de behöver gå på tippen.

Då kom jag att tänka på hur de skall hanteras och då kom också tankarna in på vilket material det är, liksom vad händer om skiten brinner och så vidare - vad sjutton är det gjort av,
och därför ställer jag frågan här för fler kanske vill ta del av svaret. Det är ju trots allt något plastmaterial som många av oss har en hel del av i våra bostadsrum."

Inget konstigt alls att undra det här kan jag tycka. Måste säga att diverse insinuationer och mysko protektionism mot Ino är märkligare. Ingvar kan nog hantera det här alldeles själv.

Som Ingvar skriver så är det ingen annan än han som kan svara, och han väljer också hur han vill svara. Vi andra kan bara bedöma det och dra våra slutsatser. Antingen så säger han bara hur det skall kasseras, eller så ger han mer ingående produktinformation som kan glädja dem som nu funderar över hälsoeffekter vid brand. De som inte är nöjda med svaret av produktinformationen kan ju alltid slänga ut sina dämpskivor och ersätta dem med mineralull.

Case closed som jag ser det :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-06-21 22:41

Rimligt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-06-21 22:45

Om det är bromerade flamskyddsmedel i dem så måste de få veta det på tippen tex.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-06-22 11:53

Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-22 12:26

Rydberg skrev:Den här ser intressant ut
http://www.schaumstofflager.de/noppensc ... razit.html

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-06-22 13:37

Fast den har väl inte superbra absorbtion vid lägre frekvenser ens i dess tjockaste utförande? Redan vid 800 Hz ser det ut att "knäa".

Användarvisningsbild
erimos

Inläggav erimos » 2015-06-22 23:12

Märklig trådutveckling onekligen.

Skummade plastmaterial brukar innehålla både mjukgörare och flamskyddsmedel. Detta är ämnesgrupper som åtminstone delvis är cancerogena men också hormonstörande. Vissa bryr sig om detta andra inte. Har man redan fått sina barn kanske man också med visst fog kan sluta bry sig om vad man släpar hem för gifter i möbler, mat och hushållskemikalier. De som bryr sig har dock ganska långt gången lagstadgad rätt att få reda på vad produkter innehåller, bortom disneyfierade produktnamn. Det är troligen så att man har rätt att få reda på detta oavsett om man är en betalande kund eller inte. Men vem vet, konsumenter kanske inte får sprida denna informationen? Det låter dock märkligt.

Enligt REACH-förordningen skall en leverantör av en vara som innehåller mer än 0,1 viktprocent av någon av kemikalierna upptagna på ECHA´s kandidatlista svara inom 45 dagar på frågor om förekomst av farliga ämnen och isåfall uppge vilket eller vilka av dessa som ingår. Är det en byggvara ska information medfölja varan vid försäljning. Utöver detta finns såklart en massa annan lagstiftning.

Jag vill inte påskina på något sätt att INO inte tar sitt ansvar med detta, enbart att frågeställningen är högst rimlig i ett forum för medvetna konsumenter. Tvärtom tycker jag att INO-högtalarnas fokus på funktion gör dem långlivade och därmed snåla med naturresurserna. Sen kan jag ju personligen tycka att en enkel hemsida med aktuell information hade varit en mer kundorienterad informationskanal men det har jag ju inte med att göra.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
johannesk

Inläggav johannesk » 2015-06-26 11:55

"Har man redan fått sina barn kanske man också med visst fog kan sluta bry sig om vad man släpar hem för gifter i möbler, mat och hushållskemikalier. "
Barn mår ju inte så bra av gifter, men du menade kanske att barnen är vuxna.

Användarvisningsbild
erimos

Inläggav erimos » 2015-06-27 00:35

johannesk skrev:"Har man redan fått sina barn kanske man också med visst fog kan sluta bry sig om vad man släpar hem för gifter i möbler, mat och hushållskemikalier. "
Barn mår ju inte så bra av gifter, men du menade kanske att barnen är vuxna.

Ursäkta både för otydligheten och det här svaret som inte direkt är on topic.

Menade främst att hormonstörande kemikalier påverkar hur foster utvecklas och misstänks tex. spela roll för kommande generationers reproduktionsförmåga och allt tidigare pubertet. Men precis som du säger så mår ju inte födda barn bra heller av dessa typer av ämnen, och de exponeras mer än vuxna av diverse orsaker.

Men det här har ju inget med Inos prylar att göra eftersom vi inte vet om de ens innehåller några sådana ämnen. Om de nu gör det så är de ju i gott sällskap av många andra saker som vi omger oss med. Tyvärr.

Vill man verkligen känna sig nedslagen över kemikalierna som omger oss rekommenderar jag Stefan Jarls dokumentär Underkastelsen. Lite alarmistisk kanske men ändå tänkvärd.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Föregående

Återgå till Wänner af Ino