Inuti Beats by Dre Solo... jisses...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Re: Inuti Beats by Dre Solo... jisses...

Inläggav JB » 2015-06-24 17:12

Bill50x skrev:
JB skrev:Tycker Sennheisers lurar (även dyrare som tex HD650, dock inte HD800) är en bra kompromiss mellan att vara hyffsat neutrala men ändå vara ganska förlåtande mot moderna inspelningar (tack vare en peak i mellanregistret och lite avrullad diskant), detsamma kan jag inte säga om "Audio-Technica ATH-50X" som låter röv med det mesta av dagens musik jämfört med HD650 (diskanten blir rätt jobbig och man hör verkligen hängmattskurvan dagens musik kommer extrautrustad med, HD800 har ungefär samma "problem").
Däremot är nog ATH-50X bättre lämpade för musikproduktion (mixning) misstänker jag (även om jag inte testat att mixa med mina än)

Jag har haft ett par HD650 sedan de lanserades. Ur ren HiFi-synvinkel låter de fantastiskt. Inte känner jag av någon avrullad diskant eller peakad mellanregister. Tvärtom, i mina öron (som ju då skiljer sig från andras öron, rent fysiskt) är HD650 särdeles neutrala.

MEN, de har dåligt med spelglädje. Det är inget "drag" i dem och man känner inte för att förlänga sin lyssning. Tyvärr har jag inte lyssnat under ideala förhållanden (= ideal utrustning) och jag kan mycket väl ha fel. Mina Koss Porta Pro låter dock betydligt svängigare och mer musikaliskt om än inte lika sofistikerat under samma förhållanden.

/ B

Kan ju hända att HD650 har förändrats en del sedan dom lanserades också, mina är bara typ två år gamla tror jag och förmodligen senaste versionen.
Här har du en mätning iaf som tycker ungefär likadant som mig :)
(pucklarna i diskanten måste dock bero på deras mätutrustning, för andra mätningar från samma sida på andra lurar har precis likadana pucklar)

Bild

Jag tror nog att det där är en ganska optimal frekvenskurva om man vill tillverka lurar som fungerar okej med all typ av musik (men dom är nog främst gjorda för att låta så bra som möjligt med modern musik misstänker jag, medans HD800 är gjorda för folk som lyssnar på äldre musik från tiden innan hängmattskurvan uppfanns, eller för dom som tror att spikrak frekvenskurva automatiskt gör att ALL musik låter bra, vilket väl iofs är en ganska stor del av det här forumet) :wink:

Men HD800 är grymt bekväma och lät faktiskt riktigt bra med neutralt mixad musik, dock betydligt sämre än HD650 med modern musik

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-06-24 17:20

Intressant video om Beats By Dre.
https://www.youtube.com/watch?v=ZsxQxS0AdBY

edit: ääääh, den var ju redan länkad till...
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2015-06-25 00:00

petersteindl skrev:
I mjukvarubolag såsom t.ex. Spotify så räknar man på ett helt annat sätt, . . . så länge drömmarna består. Om det säger poff så blir bolaget värderat lågt. De kan köra ett antal år med starka negativa siffror men ha ett högt bolagsvärde ändå på grund av framtida förväntade vinster eller andra fördelar som har värde d v s som kan monetariseras.

Mvh
Peter

Jag vet inte vad du menar här men Spotify har över 20 miljoner betalande kunder och betalar ut ca 70% till skivbolag, de resterande 30% ca( 400M SEK per månad) använder dom till att bl.a expandera extremt snabbt för att inte bli omsprungna av konkurrensen, över 30 nya länder senaste 2 åren.

Så det är ju inte riktigt bara ett luftslott som gör förlust, dom skulle kunna stanna upp expantionen Nu och göra Miljardvinst under 2015 men det är för dom totalt ointressant..
Ungefär som att dom kunde stannat upp 2010 och gjort en massa miljoner i vinst, vilket var helt ointressant för dom då.

Edit: Denna expansion gör att dom får in mer pengar per månad idag än vad de fick under hela 2014.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-25 00:21

Lazyworm skrev:
petersteindl skrev:
I mjukvarubolag såsom t.ex. Spotify så räknar man på ett helt annat sätt, . . . så länge drömmarna består. Om det säger poff så blir bolaget värderat lågt. De kan köra ett antal år med starka negativa siffror men ha ett högt bolagsvärde ändå på grund av framtida förväntade vinster eller andra fördelar som har värde d v s som kan monetariseras.

Mvh
Peter

Jag vet inte vad du menar här men Spotify har över 20 miljoner betalande kunder och betalar ut ca 70% till skivbolag, de resterande 30% ca( 400M SEK per månad) använder dom till att bl.a expandera extremt snabbt för att inte bli omsprungna av konkurrensen, över 30 nya länder senaste 2 åren.

Så det är ju inte riktigt bara ett luftslott som gör förlust, dom skulle kunna stanna upp expantionen Nu och göra Miljardvinst under 2015 men det är för dom totalt ointressant..
Ungefär som att dom kunde stannat upp 2010 och gjort en massa miljoner i vinst, vilket var helt ointressant för dom då.

Edit: Denna expansion gör att dom får in mer pengar per månad idag än vad de fick under hela 2014.

Det jag menar är precis det du beskriver. Mjukvarubolag har helt andra värdemätare än hårdvarubolag. Då mjukvarubolag gör minus år ut och år in så kan de ändå värderas skyhögt. Så är det inte riktigt med hårdvarubolag.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-06-25 16:56

Alexi skrev:
Ingen som gör det på tex en svindyr Whisky det är ju ändå 50-60% vatten.

MYCKET dålig jämförelse. I det fallet lär det inte vara varken tillverkningsprocessen eller ingredienserna som avgör priset.
Skiten ska ligga i typ TJUGO ÅR innan den säljs. Bara ligga där... Det är ganska lång tid.

Personligen tycker jag att gammal whisky är billig.
Skulle jag göra egen whisky, vin, lagra ost eller vad det nu skulle vara så skulle jag värdera det betydligt högre om det legat på lagring så länge.
Tänk dej tillbaks tjugo år i tiden..

Just säjing...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi