BS60 Till X-2/4

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonas

Re: BS60 Till X-2/4

Inläggav Jonas » 2015-08-05 14:05

Xenod skrev:Den där tråden handlade ju bara om pi60 vs pi60s och eventuellt komplettering med bs60? Ingenting alls om basmoduler vad jag kan se.

Det har du ju rätt i :oops: Det var denna lilla textsnutt som avsågs
"Jag har gått från pi60 till pi60+bs60 och upplevde att det blev mycket bättre tack vare fler utsrålningspunkter. Sedan så har det ju blivit pi60 + px4 och då blev det ännu bättre när det gick att placera modulerna lite friare i rummet."

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-06 09:04

Beror ju på vad som blir bäst, det finns så många faktorer som inverkar som har mer rummets egenskaper att göra, men även högtalarnas placering i förhållande till rummets egenskaper och vart du själv sitter någonstans. :)

Men pi60(s) + bs60 är en oerhört trevlig lösning som låter mycket bra och under visa omständigheter är mer lämpade än pi60(s) + profundusX-4 och det finns naturligtvis omständigheter där det omvända gäller.

Mitt mål är att senare någon gång kunna köra pi60s + bs60 som toppar delade mot basmoduler, om/ när jag har ett något större rum med plats för moduler :)

I mitt nuvarande rum med mina senaste akustiska åtgärder (över 1m^3 basabsorbent) så verkar det låta bättre med pi60s UTAN bs60 inkopplade pga att jag inte riktigt kan placera bs60 där jag skulle vilja (behöva) för att dom ska spela med rummet på rätt sätt (läs: för att INTE trigga halvvågsresonansen på bredden i rummet)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-08-06 10:46

DVD-ai skrev:Beror ju på vad som blir bäst, det finns så många faktorer som inverkar som har mer rummets egenskaper att göra, men även högtalarnas placering i förhållande till rummets egenskaper och vart du själv sitter någonstans. :)

Men pi60(s) + bs60 är en oerhört trevlig lösning som låter mycket bra och under visa omständigheter är mer lämpade än pi60(s) + profundusX-4 och det finns naturligtvis omständigheter där det omvända gäller.

Mitt mål är att senare någon gång kunna köra pi60s + bs60 som toppar delade mot basmoduler, om/ när jag har ett något större rum med plats för moduler :)

I mitt nuvarande rum med mina senaste akustiska åtgärder (över 1m^3 basabsorbent) så verkar det låta bättre med pi60s UTAN bs60 inkopplade pga att jag inte riktigt kan placera bs60 där jag skulle vilja (behöva) för att dom ska spela med rummet på rätt sätt (läs: för att INTE trigga halvvågsresonansen på bredden i rummet)

Bestrides! :wink: :)

För att alla ska förstå varför, se mitt inlägg i denna tråden (DVD-ai:s medlemstråd):
viewtopic.php?f=16&t=46012&start=1740
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-08-06 10:48

Personligen om jag hade ägt pi60s + BS60 och ville uppgradera hade jag bytt bs60 mot Y-4 eller infra. Och om pi60s inte räcker hade jag bytt direkt till i32s med moduler. Jag ser pi60s + bs60 som kanske den mest prisvärda och "rena" tvåkanalslösningen från Ino som VERKLIGEN levererar men om man vill ha mer än så hade jag bytt till i32s plus moduler. Blir så mycket lådor och variabler i rummet annars som är svårt att kalibrera in. Detta är min teori iaf. Det fina med pi60s är iof att man alltid kan välja att köra dom ensamma i fullregister om man är på det humöret. Detta kan man inte med i32s.

Det luriga i det hela är att olika lösningar funkar olika bra till olika rum. Det säkraste kanske är att köpa i32s plus infra Y-12 direkt :lol: Då har man bra många strålningspunkter för att ta hand om eventuella problem.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-06 11:50

Johan_Lindroos skrev:
DVD-ai skrev:Beror ju på vad som blir bäst, det finns så många faktorer som inverkar som har mer rummets egenskaper att göra, men även högtalarnas placering i förhållande till rummets egenskaper och vart du själv sitter någonstans. :)

För att alla ska förstå varför, se mitt inlägg i denna tråden (DVD-ai:s medlemstråd):

Hur kan du bestrida min subjektiva uppfattning om att det verkar som att det låter bättre utan bs60, placerade utanför pi60s i mittrum ? ;)

Kan jag väll få tycka att det verkar göra?! :lol: :mrgreen: :D

Eller ?! :evil:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DANNY BOY

Inläggav DANNY BOY » 2015-08-07 13:38

DVD-ai skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Hur kan du bestrida min subjektiva uppfattning om att det verkar som att det låter bättre utan bs60, placerade utanför pi60s i mittrum ? ;)

Hur stort är ditt nuvarande rum och hur stort är det rummet du skulle behöva för modulerna? :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-08-07 15:07

DVD-ai skrev:

He-he! 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-08-08 09:08

philipbtz skrev:Det luriga i det hela är att olika lösningar funkar olika bra till olika rum. Det säkraste kanske är att köpa i32s plus infra Y-12 direkt :lol: Då har man bra många strålningspunkter för att ta hand om eventuella problem.

Fast då kanske du får lägga till 4st bs22 också för att få ett system som med säkerhet sparkar rumpa med pi60s + bs60 på alla områden? :)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-08-08 12:29

Conan skrev:
philipbtz skrev:Det luriga i det hela är att olika lösningar funkar olika bra till olika rum. Det säkraste kanske är att köpa i32s plus infra Y-12 direkt :lol: Då har man bra många strålningspunkter för att ta hand om eventuella problem.

Fast då kanske du får lägga till 4st bs22 också för att få ett system som med säkerhet sparkar rumpa med pi60s + bs60 på alla områden? :)

Ja lika bra :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-08 14:09

DANNY BOY skrev:
DVD-ai skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Hur stort är ditt nuvarande rum och hur stort är det rummet du skulle behöva för modulerna? :)

För att dela pi60s och bs60 mod moduler menar du ?

Njaa alltså typ 1-2meter längre räcker och att det då ska vara ett dedikerat vardagsrum och inte sovrum/ vardagsrum som det är idag :)
Nu är det ju på många vis rätt trevligt med bra bild och ljud i sängen om man vill :P
Men ändå, uppdela har ju helt andra uppenbara fördelar som jag efterfrågar vid ett boendebyte.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-08 14:09

Johan_Lindroos skrev:
DVD-ai skrev:

He-he! 8)

:wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-08-09 18:54

Till Johans försvar kan man anföra att det inte framgick av din formulering att det var din subjektiva åsikt du redovisade. Din formulering antydde att du talade om ett objektivt faktum. Eller i varje fall nästan - typ ett fenomen som ingen eller väldigt få skulle ha avvikande uppfattning om. Vilket för övrigt är något som jag i det specifika fallet inte utesluter att du kan ha rätt i. :)

Hamnar allting väldigt fel, så kan det bli dåligt. Men det betyder ju inte att det inte är något som går att fixa. Fel som man förstår vad de beror på brukar vara lättfixade.

Det du beskriver är ett villkor som kan vara det som avgör om det är en bra ide eller inte, men nästan alltid så triggas resonansen* mindre med bs60 om man bara ställer in dem, och väldigt mycket mindre om man får ställa dem helt som man vill. Men det finns undantag. Ju mera man vet om hur rummet ser ut och vilka ramar möbleringsoptimerna har, desto säkrare kan man säga om bs60 är en bra ide eller inte. Vet man ingenting är det en bra ide i 9 fall av 10. Och det är det där tionde fallet som gör att det är bra att ta ställning till villkoren i förväg.

Vh, iö

- - - - -

*Jag utgår då ifrån att du menar helvågsresonansen när du skriver halvvågsresonansen. För det är hel- och inte halvvågsresonansen det handlar om.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2015-08-10 11:40

Måste fråga ang Bc60 boxen.
RCA kablarna ska som jag förstått det kopplas från preoutkällan in på vänster sida av boxen och vidare ut på höger.
Om boxen nu står med Ratten/volymen står rakt upp. (Dvs i neutralt eller noll läge)

Vad för färg har då dem övre RCA-kontakterna på baksidan?
Är det dom vita eller röda som ska vara högst upp för att kopplingen ovan ska bli korrekt?
Blev ruskigt osäker.

Kan ha strulat till det i formuleringen. Men hoppas att någon förstår iaf. :roll:
Hörlurar..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-10 11:45

Om du ställer boxen upp och ned så märker du det på ratten; den kan då inte roteras över kl12 läget.
Iaf på min box så är vänster kanal överst och luckan är i botten.

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2015-08-10 12:06

AndreasArvidsson skrev:Om du ställer boxen upp och ned så märker du det på ratten; den kan då inte roteras över kl12 läget.
Iaf på min box så är minus överst och luckan är i botten.

Ha ha.. Önskar jag kunde ta bort mitt ovanstående inlägg! :P
Men nu känner jag mig inte osäker längre.. :lol:
Hörlurar..

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2015-08-23 13:54

Hur blir ljudtryckskapaciteten på ett par i32s med basstöd i jämförelse med ett par i64s utan basstöd?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-08-23 22:57

Om man köper basstöd till någon av signatur-topparna, måste det s a s vara signatur-basstöd också, t ex bs22s?
Kan man ställa basstödet under t ex en i16s eller hur ska de placeras?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-24 07:22

spuj skrev:Hur blir ljudtryckskapaciteten på ett par i32s med basstöd i jämförelse med ett par i64s utan basstöd?

Elementen i basstöden är ju mer kompetenta i lågbasområdet än de som sitter i i32s så min extremt amatörmässiga tanke är att basstöden bör ge ca 6dB mer kapacitet i lägsta området till den högtalare som man kopplar dem till. Jag är dock inte riktigt säker på hur man skulle koppla basstöd till i32s för att få impedansen korrekt så ta det med en nya salt.

Elfsberg skrev:Om man köper basstöd till någon av signatur-topparna, måste det s a s vara signatur-basstöd också, t ex bs22s?

Finns inga signatur basstöd så vitt jag vet.
Det bör nog gå att göra. Placeringen av vanliga basstöd(bs60) till pi60 är ju begränsade av att bägge högtalarna står på golvet, men med bs22 så har man lite friare tyglar. Mina står tex på en bänk bredvid topparna. Så att ställa dem under blir säkerligen inget problem, men man förlorar ju möjligheten att laborera med olika placeringar om man i förväg bestämmer sig för en sådan placering. Basstöden skall iaf placeras i närheten av huvudhögtalaren. Jag tror att det kommer fungera bra. Testa vet ja :)

MorganM

Inläggav MorganM » 2015-08-24 09:54

Jag hade Pi60+bs60.Och bytte till aktiv delning (Cr80es)(Rotel 1080)+px2.Och det blev mycket bättre.Basen låter tajtare.Och spelar väldigt bra ihop med musiken.Med bs60,så tycker jag man hör för mycket av bs 60,som går lite för högt upp i delning för min smak.Jag tycker man tappar lite fokus från Pi 60 då.

Har skrivit det förrut:Barry White`s röst kommer både från Bs 60 och Pi60.När man kör Pi60+Bs60.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-08-24 09:59

Elfsberg skrev:Om man köper basstöd till någon av signatur-topparna, måste det s a s vara signatur-basstöd också, t ex bs22s?

Basstöden är desamma till pi60/pi60s, och har varit det under många år.
Det är väl mer åt hållet att basstöden har "signatur-prestanda", men fungerar lika bra till de vanliga. Ingvar har någon gång sagt att när pi60s pressas till max, så är bs60 knappt andfådd. Tänk då hur lite av bs22's kapacitet som behövs när den bara ska återge från 80Hz.
Ingvar gillar inte inflation i beteckningar, så finns det bara en variant så kommer den inte att få ett "s" i namnet.

Till i16s bör basstöden placeras under och bredvid huvudhögtalarna, men det beror också på rummet och vilka väggar som genererar problem. Bäst att fråga konstruktören.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino