DQ-20 skrev:CODY skrev:Läs gärna tråden på VE!
Inlägget om destillerat vatten, isopropanol, joner och linsrengöringsvätska är skrivet av någon med vilja men utan förmåga. Vad man dock kan säga är att det är svårt att lösa större mängder fett med en sådan "klassisk" blandning även om vätmedel (surfactant) är just ett ytaktivt ämne såsom tensider. Vatten är en av de starkaste och mest allsidiga lösningsmedlen som finns även om ickepolära ämnen som fett och olja har låg löslighet i vatten. Generellt sett verkar skivtvättare vara besatta av att rengöringsvätskan inte skall lämna några rester. Balsamschampoo innehåller, förutom tensider (som emulgerar fett i vatten), också fuktighetsbevarande medel och silkonolja. OM det skulle ge bättre resultat så beror det sannolikt på dessa två komponenter även om man kan fundera på hur mycket av det fuktighetsbevarande, och därmed antistatiska, ämnet som blir kvar på ytan. Däremot kan jag tänka mig att en viss mängd silikonolja blir kvar.
Rolig att se att någon gjort en DIY av skivtvättare av "sugtyp". De som finns att köpa är enligt mitt tycke så överprissatta att det uppriktigt sagt är löjligt. Själv tycker jag att det vore intressant att få se mikroskopi före och efter, i synnerhet på skivor som är tvättade med ultraljud!
/DQ-20
Jo då, i sin iver att berätta hur överlägsen och billig hans välfungerande metod är, kanske han skriver felaktigheter om de kemiska egenskaperna hos de medel han ratar. Jag har inte riktigt kunskaper att bedöma hur fel han kanske har. Men (destillerat) vatten löser inte fett och såvitt jag har förstått det använder man vätmedel för att bryta ytspänningen och för att se till att vattnet och alkoholen "kommer åt" smutsen. Alkohol löser fett, men är mycket dyrt och det är nästan omöjligt att verkligen tvätta sina skivor i det eftersom det skulle kräva många liter (vilket leder till de dyrbara skivtvättarna, som du finner löjliga). Tvål (schampo) löser samma sorts smuts som hamnar på skivor, nämligen sånt man får i håret som fett, damm och snus, hud, salt, t ex. Och detta utan särskilt mycket mekanisk bearbetning. Så därför verkar schampo vara bra, som rengöringsmedel. Om det dessutom är så att balsam gör skivytan positivt laddad (vilket stöter bort smuts) OCH lämnar ett ofarligt glansmedel som gör livet för nålen mycket lättare, finns det inte någon anledning att inte prova. Såvitt jag förstår det innebär balsamet även att smutsen lättare kommer av skivan sedan schampot löst upp den.
Jag kan inte säga hur glad jag är att jag har fått möjligheten att berätta detta för dig - ja just du DQ20 - och alla andra.