Moderator: Redaktörer
________
| |
\__B__/
________
| |
|___B___|
MagnusÖstberg skrev:Du kan lägga högtalarnas filter i en låda och börja designa nya. De kommer inte fungera längre.
Tudor skrev:Tack för alla svar!
Ang såga:
Tänkte nog också att jag kan få ut det mesta utan att såga sönder. Eller kanske omöjligt att få ut filtret, får se när jag vågar, men jag vågar inte innan jag får lite stöd härifrån, hehe. I så fall trasha bakre väggen så ingreppet blir möjligt att dölja hyfsat, hehe.
Ang djup:
Då det idag är ca 40-45cm utanför vägg (33 cm djup + 10-15 cm avstånd) tror jag ett yttermåtts-djup på 25 känns helt ok, så det behöver inte vara såå snävt på insidan. Jag resonerar som så att ju djupare jag tillåter dem vara, desto mindre behöver jag förstora baffeln från orginalet.
Ang baffel
Hur är det med att vinkla 45 graderfrån baffel (sedan 45 igen halvägs mot väggen) istället för 90
(för mindre baffel med större volym)?
typ ( B är baffelvägg)
- Kod: Markera allt
________
| |
\__B__/
istället för
- Kod: Markera allt
________
| |
|___B___|
MagnusÖstberg skrev:Du kan lägga högtalarnas filter i en låda och börja designa nya. De kommer inte fungera längre.
Doofus skrev:Jag skulle hålla mig till det som är mycket simplare att bygga, c.a 20-25 cm djup, kopiera sen baffelbredden och elemenplacering från toppen och dra ut lådan neråt tills rätt volym erhålls.
Tudor skrev:Doofus skrev:Jag skulle hålla mig till det som är mycket simplare att bygga, c.a 20-25 cm djup, kopiera sen baffelbredden och elemenplacering från toppen och dra ut lådan neråt tills rätt volym erhålls.
Intressant,
är det alltså främst bredden på baffeln som är avgörande, medan höjden inte har lika stor betydelse?
Tarzan skrev:Lådan är en basreflex som enligt dem själva går hela vägen ner till 35 Hz. Om du är villig att bygga bas(ar) skulle du kunna bygga om lådan till en sluten, för jag tror det är dumt att ändra baffelformen eftersom den garanterat påverkar en hel del.
Perfector skrev:Får jag sticka ut hakan och föreslå en udda skapelse?
Doofus skrev:/../ c.a 20-25 cm djup, kopiera sen baffelbredden och elemenplacering från toppen och dra ut lådan neråt tills rätt volym erhålls.
Perfector skrev:Tanken är att omkrets x höjd från bakvägg skall ge samma yta som areaöppningen i röret, då vet inte elementet var lådan slutar och rummet börjar.
Perfector skrev:Får jag sticka ut hakan och föreslå en udda skapelse?
Baffel och bakstycke 35 x 55 cm
Ytterdjup 19 cm baserat på 22 mm material
Elemeten så högt upp det går i lådan, sida vid sida
Reflexrör under basen.
Rörets dimensioner är åxå udda men funkar.
Innerdiameter 70 mm och längden avräknad så det slutar 22 mm från inre bakvägg.
Tanken är att omkrets x höjd från bakvägg skall ge samma yta som areaöppningen i röret, då vet inte elementet var lådan slutar och rummet börjar.
Detta gjorde när jag snickrade sådana att hela rummet användes som resonanskammare med ett otroligt ljudtryck och det lät väldigt rent.
En rundstav mellan fram och bakstycke kan behövas för att staga de stora ytorna fram och bak
Mätning på Hihi Connection i Mälarhöjden visade att det både mätte och spelade vackert.
Du kan då prova att använda dina filter och se hur det låter.
Lådan blir så platt du vill ha den och sedan är det upp till dig att snygga till utanverket efter egna önskemål.
Tanken är att omkrets x höjd från bakvägg skall ge samma yta som areaöppningen i röret, då vet inte elementet var lådan slutar och rummet börjar.
Cortado skrev:Perfector skrev:Får jag sticka ut hakan och föreslå en udda skapelse?
Baffel och bakstycke 35 x 55 cm
Ytterdjup 19 cm baserat på 22 mm material
Elemeten så högt upp det går i lådan, sida vid sida
Reflexrör under basen.
Rörets dimensioner är åxå udda men funkar.
Innerdiameter 70 mm och längden avräknad så det slutar 22 mm från inre bakvägg.
Detta gjorde när jag snickrade sådana att hela rummet användes som resonanskammare med ett otroligt ljudtryck och det lät väldigt rent.
En rundstav mellan fram och bakstycke kan behövas för att staga de stora ytorna fram och bak
Mätning på Hihi Connection i Mälarhöjden visade att det både mätte och spelade vackert.
Du kan då prova att använda dina filter och se hur det låter.
Lådan blir så platt du vill ha den och sedan är det upp till dig att snygga till utanverket efter egna önskemål.
Baserat på vilka elementparametrar får du fram de mått du föreslår?Tanken är att omkrets x höjd från bakvägg skall ge samma yta som areaöppningen i röret, då vet inte elementet var lådan slutar och rummet börjar.
Det där är jag nyfiken på, kan du förklara mer hur det där fungerar?
Perfector skrev:1.
Lådan var ett felbygge som blev alldeles rätt.
Edit:
Enligt philips skall lådans djup vid delning vara längre än en kvarts men mindre än en halv våglängd för att "kortsluta basen så ett 6dB filter räcker.
Jag räknade om till mer än 3/4 men mindre än en hel våglängd och det funkade sanslöst bra.
Perfector skrev:2.
Omkretsen x höjden skall ge samma area som rörets egen, och enligt HiFi Connection så blev resultatet att Elementet inte vet var lådan slutar och rummet börjar så den använder hela rummet som resonanskammare.
Perfector skrev:Jag ska inte försöka att förstå vad Göran king menade men resultatet blev otroligt bra.
6½" bas i den lådan Blir nästan för bra.
Elementen var Visaton W170 och DT70 NG.
Perfector skrev:Det spelar dock ingen roll vilket 6½" element du använder, resultatet blir kanon oavsett.
Cortado skrev:Perfector skrev:1.
Lådan var ett felbygge som blev alldeles rätt.
Edit:
Enligt philips skall lådans djup vid delning vara längre än en kvarts men mindre än en halv våglängd för att "kortsluta basen så ett 6dB filter räcker.
Jag räknade om till mer än 3/4 men mindre än en hel våglängd och det funkade sanslöst bra.
Lådans innerdjup, 146mm, ger en våglängd på lite drygt 2300Hz. Så dubbla det för att få fram "halvvågsutsläckningen" du pratar om. Spelar baselementet verkligen vid 4,6-4,7kHz?
Jag måste säga att jag behöver få detta förklarat för mig djupare, mer grundläggande så att jag förstår hur du menar. Just nu är jag bara mer förvirrad.Perfector skrev:2.
Omkretsen x höjden skall ge samma area som rörets egen, och enligt HiFi Connection så blev resultatet att Elementet inte vet var lådan slutar och rummet börjar så den använder hela rummet som resonanskammare.
Detta är jag väldigt förvirrad av. Hur fungerar det?
Om du menar att du stämmer av lådan så att den har en ordentlig peak vid rummets kraftigaste resonans så kan jag förstå att det låter mycket, vid just den frekvensen. Antagligen låter också rent.Perfector skrev:Jag ska inte försöka att förstå vad Göran king menade men resultatet blev otroligt bra.
6½" bas i den lådan Blir nästan för bra.
Elementen var Visaton W170 och DT70 NG.
Den där basen skulle jag inte använda. Lådan är räknad med 20,5L effektiv volym (volym - port, elementen). Porten är 70mm invändigt och 146mm långt, ger en avstämning på ca 48Hz. Antagligen lite lägre i verkligheten. Ska man tro på simuleringen så finns det ju ingen bas och så är lufthastigheten i porten alldeles för hög vid den där effekten (2.83V). Jag undrar hur många som egentligen skulle tycka att det där låter kanon. Utöver vad simuleringen säger så är elementets tonkurva ett större problem.Perfector skrev:Det spelar dock ingen roll vilket 6½" element du använder, resultatet blir kanon oavsett.
Jo, fast.. näe.
Om det där vore sant, varför tillverkar man ens olika högtalarelement och varför har man olika parametrar på dem när det inte påverkar slutresultatet?
Perfector skrev:Delningen i lådan låg på Ca: 2800 Hz så Djupet räcker väl för det.
Notera att jag kommer med en "udda" låda och det är precis vad den är.
Till skillnad från dina beräkningar så har jag byggt och lyssnat på den, både med W170 och med W100 i samma låda och jo, den låter alldeles utmärkt.
Jag har framfört mina tanke på ett "tokbygge" och avstår ifrån vidare diskussion.
Meningen med den här exercisen är ju at ge TS lite olika vinklar, inte att tvinga honom till bygge av en speciell låda.
Den biten får han stå för själv.
Cortado skrev:Perfector skrev:Delningen i lådan låg på Ca: 2800 Hz så Djupet räcker väl för det.
Notera att jag kommer med en "udda" låda och det är precis vad den är.
Till skillnad från dina beräkningar så har jag byggt och lyssnat på den, både med W170 och med W100 i samma låda och jo, den låter alldeles utmärkt.
Jag har framfört mina tanke på ett "tokbygge" och avstår ifrån vidare diskussion.
Meningen med den här exercisen är ju at ge TS lite olika vinklar, inte att tvinga honom till bygge av en speciell låda.
Den biten får han stå för själv.
Jag har inget emot att du presenterar udda idéer men "udda" lockar ju också fram frågorna. Att sen bli ifrågasatt för dem får man nog vara lite beredd på, speciellt på faktiskt.se. Faktiskt!
Högtalare, hörsel, akustik, psykoakustik är inte några färska ämnen och många högtalare ser ut på ett visst och är konstruerade på vissa sätt för goda anledningar. Ju mer jag nördat in mig i detta har jag dock upptäckt att nästan fler högtalare verkar vara konstruerade utan hänsyn till vedertagen fysik eller forskning. Men fan vet jag, jag är bara amatör.
Perfector skrev:Via hjälpsamma människor på HiFi-Kit och HiFi-Connection har jag alltid fått kloka svar och kunnat kassera ideer som inte varit bra för örat.
Perfector skrev:Att jag blir kollad har jag inget emot, tvärtom.
Perfector skrev:Men prova gärna den platta lådan och avgör själv
Kan tillägga att filtret var ett standardfilter med tillägg för impedanskorrigering och dämpning för anpassning av diskanten.
Perfector skrev:Om någon väljer att bygga vore jag oändligt tacksam för ett intryck hur det låter.
Cortado skrev:Perfector skrev:Om någon väljer att bygga vore jag oändligt tacksam för ett intryck hur det låter.
Där har du en idé för en egen byggtråd. Du konstruerar och någon annan, kanske fler, bygger. Sen presenterar man mätningar och diskuterar resultat och intryck.
Inre bredd:
200 (bibehållen baffelbredd) - 22*2 = 156 = B
Inre djup:
250-22*2 = 206 = D
inre höjd:
X
Då lådan ska bli ~15 liter
B*D*X = 15 000 000 -> 15000000/156/206 = X
X = 466
baffelhöjd blir då 466 + 44 = taddaa!! [b]500[/b]
(wow - det måste vara ett tecken på att jag är på helt rätt väg och det kommer låta sjukt fantastiskt! ;)
Doofus skrev:Vilken vackra siffror det blev, yttermått 20x50 cm, det kan bli ganska snyggt !
Det jag kom att tänka på är hur du tänkt lösa toe-in för högtalaren om den befinner sig på väggen. Kanske att du bygger en vinklad baffel direkt ? Eller sätter klackar mot väggen av olika längder på vänster och höger baksida.
Hoppas iaf det blir bra ! Jag tror att om baffelbredden och avstånden för elementen höger/vänster/upp behålls. Så är åverkan på högtalarens beteende så liten den kan bli. Förutsatt att inte dynovoice själva säger att placering nära vägg är helt omöjligt, vilket jag kan tycka vore en ganska stor designmiss.
Användare som besöker denna kategori: nijo och 20 gäster