Bästa skivtvättmedlet är balsamshampoo (jo det är sant)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Re: Bästa skivtvättmedlet är balsamshampoo (jo det är sant)

Inläggav CODY » 2015-08-11 21:06

DQ-20 skrev:
CODY skrev:Läs gärna tråden på VE!

Inlägget om destillerat vatten, isopropanol, joner och linsrengöringsvätska är skrivet av någon med vilja men utan förmåga. Vad man dock kan säga är att det är svårt att lösa större mängder fett med en sådan "klassisk" blandning även om vätmedel (surfactant) är just ett ytaktivt ämne såsom tensider. Vatten är en av de starkaste och mest allsidiga lösningsmedlen som finns även om ickepolära ämnen som fett och olja har låg löslighet i vatten. Generellt sett verkar skivtvättare vara besatta av att rengöringsvätskan inte skall lämna några rester. Balsamschampoo innehåller, förutom tensider (som emulgerar fett i vatten), också fuktighetsbevarande medel och silkonolja. OM det skulle ge bättre resultat så beror det sannolikt på dessa två komponenter även om man kan fundera på hur mycket av det fuktighetsbevarande, och därmed antistatiska, ämnet som blir kvar på ytan. Däremot kan jag tänka mig att en viss mängd silikonolja blir kvar.

Rolig att se att någon gjort en DIY av skivtvättare av "sugtyp". De som finns att köpa är enligt mitt tycke så överprissatta att det uppriktigt sagt är löjligt. Själv tycker jag att det vore intressant att få se mikroskopi före och efter, i synnerhet på skivor som är tvättade med ultraljud!

/DQ-20

Jo då, i sin iver att berätta hur överlägsen och billig hans välfungerande metod är, kanske han skriver felaktigheter om de kemiska egenskaperna hos de medel han ratar. Jag har inte riktigt kunskaper att bedöma hur fel han kanske har. Men (destillerat) vatten löser inte fett och såvitt jag har förstått det använder man vätmedel för att bryta ytspänningen och för att se till att vattnet och alkoholen "kommer åt" smutsen. Alkohol löser fett, men är mycket dyrt och det är nästan omöjligt att verkligen tvätta sina skivor i det eftersom det skulle kräva många liter (vilket leder till de dyrbara skivtvättarna, som du finner löjliga). Tvål (schampo) löser samma sorts smuts som hamnar på skivor, nämligen sånt man får i håret som fett, damm och snus, hud, salt, t ex. Och detta utan särskilt mycket mekanisk bearbetning. Så därför verkar schampo vara bra, som rengöringsmedel. Om det dessutom är så att balsam gör skivytan positivt laddad (vilket stöter bort smuts) OCH lämnar ett ofarligt glansmedel som gör livet för nålen mycket lättare, finns det inte någon anledning att inte prova. Såvitt jag förstår det innebär balsamet även att smutsen lättare kommer av skivan sedan schampot löst upp den.

Jag kan inte säga hur glad jag är att jag har fått möjligheten att berätta detta för dig - ja just du DQ20 - och alla andra. :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-12 08:31

CODY skrev:Om det dessutom är så att balsam gör skivytan positivt laddad (vilket stöter bort smuts)...

Varför skulle en positiv laddning stöta bort smuts? Min erfarenhet efter alla de mätningar jag gjort är att det inte spelar någon roll vilken polaritet en statisk uppladdning har, dammattraktionen är lika stark i alla fall.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-12 12:32

Hade en luftjonisator när jag var yngre, då jag hade rätt rejäla allergiproblem på den tiden... och inte för att jag vill påstå att den gjorde noterbar skillnad - men spröten på den samlade definitivt till sig mer än normal mängd damm. Polariteten på den har jag ingen som helst aning om...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-12 13:44

Nattlorden skrev:Hade en luftjonisator när jag var yngre, då jag hade rätt rejäla allergiproblem på den tiden... och inte för att jag vill påstå att den gjorde noterbar skillnad - men spröten på den samlade definitivt till sig mer än normal mängd damm. Polariteten på den har jag ingen som helst aning om...

Det finns jonisatorer tänkta för tex sovrum som enbart koncentrerar sig på negativa laddningar. Detta då man menar att positiva laddningar är vanligast och det är dessa som behöver neutraliseras. Och visst är det billigare att tillverka en jonisator som bara producerar negativa laddningar (för att neutralisera positiva laddningar) än att producera en jonisator som producerar både negativa och positiva laddningar och neutraliserar alla uppladdningar. Men detta vet man inte säkert innan man mätt upp det hela och jag vill påstå att sådana förenklade jonisatorer är rent humbug.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-12 13:51

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Hade en luftjonisator när jag var yngre, då jag hade rätt rejäla allergiproblem på den tiden... och inte för att jag vill påstå att den gjorde noterbar skillnad - men spröten på den samlade definitivt till sig mer än normal mängd damm. Polariteten på den har jag ingen som helst aning om...

Det finns jonisatorer tänkta för tex sovrum som enbart koncentrerar sig på negativa laddningar. Detta då man menar att positiva laddningar är vanligast och det är dessa som behöver neutraliseras. Och visst är det billigare att tillverka en jonisator som bara producerar negativa laddningar (för att neutralisera positiva laddningar) än att producera en jonisator som producerar både negativa och positiva laddningar och neutraliserar alla uppladdningar. Men detta vet man inte säkert innan man mätt upp det hela och jag vill påstå att sådana förenklade jonisatorer är rent humbug.

Högst troligen, men vad gör inte en mamma när sonen har det jobbigt?

( Alla vet väl att bästa sättet att dra åt sig pollen är att ställa en nytvättad bil i området? 8) )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-08-15 13:30

Bill50x skrev:
CODY skrev:Om det dessutom är så att balsam gör skivytan positivt laddad (vilket stöter bort smuts)...

Varför skulle en positiv laddning stöta bort smuts? Min erfarenhet efter alla de mätningar jag gjort är att det inte spelar någon roll vilken polaritet en statisk uppladdning har, dammattraktionen är lika stark i alla fall.

/ B

Jag har inte kollat viken laddning smuts har, men om det finns en produkt som t ex schampo som är designad för att stöta bort smuts genom laddning tror jag att man har gjort rätt där. Det är ju en ganska mogen produkt. Uppgiften att smutsen var positivt laddad tog jag - helt okritiskt och utan att ha mätt upp smutsens laddning själv - från den tråd till vilken link finns i mitt första inlägg.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-15 14:49

CODY skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag har inte kollat viken laddning smuts har, men om det finns en produkt som t ex schampo som är designad för att stöta bort smuts genom laddning tror jag att man har gjort rätt där. Det är ju en ganska mogen produkt. Uppgiften att smutsen var positivt laddad tog jag - helt okritiskt och utan att ha mätt upp smutsens laddning själv - från den tråd till vilken link finns i mitt första inlägg.

Olika material har olika tendens att bli positivt alternativt negativt laddade och dessutom olika lätt. Detta beroende på var på den sk triboelektriska skalan materialet befinner sig. Men smuts är inte ett material utan helt enkelt "fel ämne på fel plats" som någon uttryckte det :-)
Smuts kan alltså anta vilken laddning som helst. Speciellt material som är icke-ledande kan ha stora variationer i uppladdning och polaritet utmed ytan, även i sammanhängande material.

/ B

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-09-11 00:41

Mina söner!

Detta ska ni prova. Jag har aldrig varit med om maken.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-09-11 21:23

Prova vinylglans också...
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi