Min första tråd här på forumet, efter rekommendation att leta mig hit av en befintlig medlem.
Jag har ett par gamla enkla men välbyggda basreflexlådor som byggts av en kompis, och som då köptes av mig med syfte att jag skulle ta de JBL GTI 1000 som satt i, och använda i mitt bilstereobygge. Idag önskar jag att jag låtit dem sitta kvar för jag gillade verkligen de elementen, men det tåget har gått.
Nu håller jag på bygger dedikerat biorum, och en tanke slog mig att man kanske skulle använda dessa lådor som passiva subbar till bion. Finns det någon framtid i denna tanke, eller är de direkt olämpliga till ändamålet? Jag är rookie på området, men inte helt bortkommen när det gäller fysiken.
Lådan är helt öppen invändigt sånär som dämpning, d.v.s. inga förstärkningsstag/skott. Dock har innerhörnen förstärkning av trekantslist på alla långsidor, men ej i "gavlarna". Materialet är MDF och väggstjockleken är 26mm inkl. fanerskikt så jag misstänker att det är 25mm-skivor som nyttjats. Porten som sitter idag är 100mm/4" i röret.
Måtten (invändigt) på dem är bredd: 343, djup: 360 och höjd: 848 vilket ger en volym om 105l. (minus någon liter för trekantslisterna)
Om det är lämpligt alls, vilka element skulle ni rekommendera och vilken portlängd?
EDIT: Det är alltså 12"-element det handlar om, det är ju ganska centralt även om det kanske var underförstått av dimensionerna.Bifogar ett par bilder på lådorna, samt oxå en måttskiss på biorummet. Frontarna är de som skymtar till vänster och tanken om jag nyttjar dessa lådorna är väl att ha dem liggande på golvet strax innanför frontarna och bygga en ljudtransparent tygpanel-vägg som samtliga högtalare får spela bakom.
Lägger oxå med ett par skisser på hur rummet är tänkt att se ut färdigt.

- IMG_1003 - Kopia.JPG (185.95 KiB) Visad 2197 gånger

- IMG_1004 - Kopia.JPG (133.66 KiB) Visad 2197 gånger

- bio_10.png (161.45 KiB) Visad 2197 gånger