Jag är inne på samma teori som lennartj.
Visst, konen måste göra någon faktisk rörelse för att alstra ljud, men rörelsen är väldigt liten.
Detta sänker all distorsion som relateras till stort konutslag. Ojämnheter i magnetfältet kring spolen, upphängningens olika hårda mottryck beroende på konens placering och liknande egenskaper minskar mångfaldigt jämfört med de vanliga lådtyperna.
Jag har inget minne av att ha hört just Klipschhorn men har däremot sysslat med "proffsljud" på "amatörnivå" eller vad man nu ska kalla det. I anläggningen vi använde hade vi (förutom precis i början) ett par mellanregisterhorn som var kopior av JBL 4560 ("Albin Hagström PA 115" tror jag de hette, lär enligt tidigare ägare ha varit på turné med Kicki Danielsson

). Vi hade även först "Martinbottnar" för basen, senare "W-horn". De sistnämnda kunde nog spela lite högre men lät väl egentligen inte lika rent, men de var ack så mycket smidigare att transportera eftersom de hade rena 90-gradersvinklar överallt på lådan medan "Martinbottnarna" hade alla möjliga och framförallt omöjliga och framförallt opraktiska vinklar som krånglade till transport.
I dessa 4560-kopior hade vi ett par uråldriga RCF L15/P02-element. Under ett bra tag hade vi noterat att det lät lite som om det kommit in något skräp kring elementet i ena hornlådan, men det var inte värre än att det var helt okej att spela med och ingen lyssnare/hyrare/kund sa någonsin nåt om detta. Till slut bestämde vi oss för att undersöka det hela. När vi skruvade ur elementet och provkörde det försiktigt löstaget helt utan låda så lät det rent utsagt förskräckligt, något med talspolen hade havererat av överbelastning. Det var väl iofs inte så konstigt, mellanregister har ju ofta en medeleffekt som ligger klart närmare toppeffekten än hos basregistret (iaf vid dansgolvsmusik) och slutsteget som drev mellanregistren var specat till 120W i 8 ohm medan högtalarna var märkta 100W max, 75W kontinuerligt. Till saken hör också att vi kört denna kombination av slutsteg och högtalare i flera år innan elementet tog skada.
Just att detta grava fel knappt hördes när elementet satt i ett horn säger en del om vilka brister ett horn kan trolla bort. Om man istället utgår från ett normalt fungerande element så kan man väl spekulera kring om det över huvud taget är möjligt att höra den typen av brister hos ett element när det sitter i ett bra horn?
Sen finns det högtalarlådor som är mellanting och jobbar som horn ned till något frekvensområde och därunder jobbar som basreflexlåda ("basreflexhorn"). Om jag inte minns så är väl "Dasset", JBL 4530, sådana. Här får man givetvis en hel del konutslag vid så låga frekvenser att hornverkan avtar/avtagit.