Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:ja det borde jag ju förstått att det redan fanns på forumet.
dock är jag kanske inte så intresserad av philips mfb högtalare utan snarare återkopplingen i sig.
Är dock lite nyfiken på de där nya modulerna som holländarna knåpat ihop.
Men vad är egentligen anledningen till att så få använder återkoppling? Är det lösningar på problem som inte finns?
Det finns ju en del företag som nyttjar återkoppling men det är inte alltid de produkterna är så mycket bättre än andra icke-återkopplade alternativ.
Tar man Philips MFB så verkar det uppenbart att de snålat på kvalitet på element och låda till förmån för elektroniken. Samtidigt kanske man vinner mest på återkoppling när man har sämre utgångsläge (elementkvalitet, lådstorlek osv)?
CH skrev:Infinity, Velodyne, Paradigm, Genesis, Jamo, Martin Logan m.fl. har byggt/bygger servostyrda basar..eller är det inte samma sak som MFB..?
Nattlorden skrev:Lägesgivare skulle dock gå att göra beröringsfri, accelerationen borde inte vara svår att beräkna. Man kan ju sätta en lasermätare inuti lådan...
Perfector skrev:Hittade denna
http://cyrille.pinton.free.fr/electroac ... gemfb.html
Svante skrev:Vad skulle syftet vara med att göra givaren beröringsfri?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Vad skulle syftet vara med att göra givaren beröringsfri?
Besparing av rörlig vikt.
Kraniet skrev:Rythmik har en extra talspole för återkopplingen
http://www.rythmikaudio.com/technology.html
peranders skrev:Elektor hade en artikel om detta på 80-talet och jag testade detta.
Eri skrev:peranders skrev:Elektor hade en artikel om detta på 80-talet och jag testade detta.
Och?
Svante skrev:Eri skrev:peranders skrev:Elektor hade en artikel om detta på 80-talet och jag testade detta.
Och?
Det var väl ett alldeles utmärkt svar på trådfrågan.
Svante skrev:Återkoppling av strömmen är I grunden ganska annorlunda än återkoppling av konaccelerationen. Jag tror man gör sig själv en tjänst om man ser strömåterkoppling I huvudsak som ett sätt att påverka förstärkarens utimpedans I stället för att se det som reglerteknik. Att högtalarens distorsion sedan beror av utimpedansen är sekundärt för förståelsen.
Det blir bitvis en filosofisk fråga, men jag tror att det är lätt att gå vilse I en jämförelse av MFB och strömåterkoppling sett ur ett återkopplingsperspektiv. MFB återkopplar konaccelerationen, och konaccelerationen är proportionell mot utstrålat ljudtryck. MFB matter och reglerar alltså det man vill ha direkt. Med strömåterkoppling matter man strömmen, men det är ingalunda så att man vill ha en frekvensoberoende ström genom elementet. Exakt hur strömåterkoppling ska göras är därför ett mycket mer intrikat problem, som inte är vanlig reglerteknik. Det går att göra mycket smart med strömåterkoppling, som ACE eller negativ (eller positiv) utimpedans, men det är ganska långt därifrån till att "mäta hur konen rör sig och reglera så att den rör sig rätt".
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster