Bör den bytas i det här delningsfiltret? Tillsammans m elektrolytkondensatorn.
I en högtalare från -79 som är snygg att titta på, men har mer att önska ljudmässigt. (hårt ljud)
Mvh Anders
Moderator: Redaktörer

darkg skrev:Glödlampa för strömbegränsning på diskanten, gissar jag.
Andersss skrev:Men då till nästa fråga. Varför bara 1st kondensator i en trevägshögtalare?

Andersss skrev:Okej.
Rolf (eller ngn annan). Eftersom jag inte är ngn hejare på elektronik (men lär mig sakta men säkert) så kan jag behöva en liten förklaring.
Varför blir det mer logiskt med en Piezodiskant?
Alla kopplingar är typ öppna å det känns inte som att dom har gömt ngn konding i själva lådan.
Varför endast en konding och en massa spolar?
Bör jag byta den ensamma kondingen till exempelvis en elektrolyt+en folie parallellt som jag brukar göra?
Mkt dumma frågor. Men frågar man ej så får man heller inget svar.Anders
AlNiCo skrev:Jag tycker inte piezodiskanter brukar låta så bra. Vasst och jobbigt.
Att byta kondensatorn kommer nog inte göra någon märkbar skillnad. Däremot byta elementen...
rolfzetterberg skrev:Jaså?
Tre enligt trådar och bilder på nätet och enligt BIC:s egen broschyr här:
http://www.audiokarma.org/forums/index. ... ds.653395/
I mitt mycket temporära schema en bas, en mellan och en diskant(de två sista ritade inom fyrkant,eftersom det inte finns några bilder någonstans som visar exakt hur mellan/diskant är kopplade)
Det skulle vara bra att få bilder på hur just det ser ut,för då kunde man kanske få till ett vettigt schema.
rolfzetterberg skrev:Jaså?
Tre enligt trådar och bilder på nätet och enligt BIC:s egen broschyr här:
http://www.audiokarma.org/forums/index. ... ds.653395/
I mitt mycket temporära schema en bas, en mellan och en diskant(de två sista ritade inom fyrkant,eftersom det inte finns några bilder någonstans som visar exakt hur mellan/diskant är kopplade)
Det skulle vara bra att få bilder på hur just det ser ut,för då kunde man kanske få till ett vettigt schema.

Andersss skrev:Vad är det här? (alltså prylen som ser ut som en kådis) Hittar ej ngt värde på den. Nr som står ser mer ut som ett serienummer.
[ Bild ]
Bör den bytas i det här delningsfiltret? Tillsammans m elektrolytkondensatorn.
[ Bild ]
I en högtalare från -79 som är snygg att titta på, men har mer att önska ljudmässigt. (hårt ljud)
Mvh Anders
Andersss skrev:MEN
Det är bara en bas (1st), den man ser baksidan på ner i lådan.
Den andra stora kaviteten rymmer mellanregister
Sen diskant högst upp som strålar uppåt.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], MichaelG och 16 gäster