Piotr skrev:aisopos skrev:Det troligaste är att du oavsett vilken förstärkare du väljer kommer ha minst 10ggr bättre liniaritet och distorsion där än vad du har i micken.
Det skulle inte jag ta för givet. Möjligtvis att det är troligt, dvs. statistiskt, men det finns gott om undantag.
Tja, jag skrev ju "troligast", men bra att du förtydligade.

Visst finns det förstärkare som är ganska rejält ickelinjära, särskilt finns risken att det viker av i lägsta oktaverna, och sen någon avvikelse högst upp.
Men det mesta är nog ganska OK konstruerat. Men vill man med säkerhet mäta linjärt ned till 20Hz, eller lägre, så tror jag frekvensgången ska mätas upp, många enklare förstärkare tappar typ 3dB vid 20Hz.
När jag själv valde förstärkare till mitt mätsystem (som blev den där byggsatsen) så valde jag medvetet att skippa alla klass-D-grejer, typ T-amp osv.
Ty med klass-D, pulsbreddsmodulering på utgången som filtreras på någon LC-länk känner jag att det finns en viss risk för oförutsägbart beteende beroende på vilken last som man lägger på.
Dvs, att man t.ex. kan mäta upp en ypperligt bra frekvensgång, men sen när man tweakat fram ett jobbigt delningsfilter i högtalaren så påverkas förstärkaren svårt av denna last.
Så själv ville jag ha en vanlig analog förstärkare. Rent idealt borde jag väl egentligen även valt en klass-A ...

Men någon hejd på det hela får det lov att vara.