Moderator: Redaktörer
Bongo skrev:Är en sån här mätmikrofon något att ha? Känns praktiskt med en USB-anslutning så funkar den direkt med min windowsdator.
http://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-umm-6-usb-measurement-microphone.html
Bongo skrev:Är en sån här mätmikrofon något att ha? Känns praktiskt med en USB-anslutning så funkar den direkt med min windowsdator.
http://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-umm-6-usb-measurement-microphone.html
bergggren skrev:Samt frekvensomfång 18-20000 hz?
bergggren skrev:Nej klumpigt av mig, det byggs ju inte ett infrasystem så 18hz som undre tröskel räcker gott och väl.
Ska bli intressant att se hur det blir i slutändan!
Cortado skrev:Vad är det du ska mäta med micken?
Bongo skrev:Cortado skrev:Vad är det du ska mäta med micken?
Jag tänkte mäta ljud i största allmänhet, inom och utomhus, på enstaka högtalarelement och kompletta stereouppställningar. Vad uag vill ha är en hyfsat bra mic att börja lära mig mätningar med. Kan tänka mig att det blir mycket frekvenssvep och liknande mätningar för att se hur nivåerna förhåller sig till varandra i olika frekvensregister och för att hitta problemområden i dom rum jag har hifi i. Typ
bakerman22 skrev:Är det bara jag som tycker att lådan ser "något" dåligt stagad ut?![]()
Visst, det är bara en testlåda, men det blir ju lite knas att mäta på en låda som inte är ens i närheten av stum.
Iom att det är en testlåda helt utan krav på finish är det ju mycket enkelt att sätta dit några 45x45-reglar som skruvas i motstående sidor.
Tar bara några minuter att fixa, och stagar lådan effektivt.
bakerman22 skrev:Klart du måste ha tätningslist? Och lådan är inte bara skruvad utan limmad också hoppas jag?
En sluten låda ska inte vara 99% tät. Den MÅSTE vara 100% tät.
Bongo skrev:Sådärja, nu fattas bara ett slutsteg (nån som har ett jättebilligt till salu?), den där mätmikrofonen och nån form av dsp...lutar åt att börja experimentera med en dspeaker, den billiga alltså som bara är för bas. Minidsp är också intressant och troligtvis mer flexibel...men vi får se vilka tillfällen som uppenbarar sig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster