Ersätta högtalare utan specifikationer/göra delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bear97

Ersätta högtalare utan specifikationer/göra delningsfilter

Inläggav bear97 » 2015-10-28 18:55

Hej, jag har ett par högtalarelement men ena har kärvat ihop så det behövs ett nytt. Det enda jag vet om högtalarna är att de troligen är 30-40 år gamla och att det är 8 ohm.
Det jag ska ha dem till är ett par låga mid exponentialhorn.

Det andra jag vill göra är att göra ett passivt delningsfilter till mina exponentialhorn. Det ska sitta låg mid, hög mid och diskant i samma "låda" (inte bestämt utseendet). Det ska jag ha ihop med mitt RT-horn jag gjorde i somras, det blir då ett 4-vägs system. Jag räknar med att låta låg mid hornet gå ner till 100hz som lägst.

Jag vill få hjälp med:
1. tips på högtalarelement som skulle kunna passa.
2. en uppsättning med delningsfilter som kan fungera, gärna komponenter listade.
3. Gärna veta mer om högtalarelementet till hög mid hornet också.

Om det är något mer jag behöver lägga till så säg till.
info i bildform..

Låg mid är det stora, hög mid det mindre. de är gjutna i glasfiber för 30-40 år sedan av min pappa och kompis.
Bild Bild
Högtalarelementet till låg mid
Bild Bild Bild
De mått jag tagit, vet inte vilka som behövs egentligen utom elementets storlek, vilket är 5 tum.
Bild Bild
Högtalarelement till hög mid till vänster, som jag gärna vill ha info om, den är också 5 tum. Till höger är diskanthornet jag ska använda.
Bild Bild
Slutligen en bild på mitt RT-horn.
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Ersätta högtalare utan specifikationer/göra delningsfilt

Inläggav Perfector » 2015-10-28 19:48

bear97 skrev:Hej, jag har ett par högtalarelement men ena har kärvat ihop så det behövs ett nytt. Det enda jag vet om högtalarna är att de troligen är 30-40 år gamla och att det är 8 ohm.
Det jag ska ha dem till är ett par låga mid exponentialhorn.

Det andra jag vill göra är att göra ett passivt delningsfilter till mina exponentialhorn. Det ska sitta låg mid, hög mid och diskant i samma "låda" (inte bestämt utseendet). Det ska jag ha ihop med mitt RT-horn jag gjorde i somras, det blir då ett 4-vägs system. Jag räknar med att låta låg mid hornet gå ner till 100hz som lägst.

Jag vill få hjälp med:
1. tips på högtalarelement som skulle kunna passa.
2. en uppsättning med delningsfilter som kan fungera, gärna komponenter listade.
3. Gärna veta mer om högtalarelementet till hög mid hornet också.

Om det är något mer jag behöver lägga till så säg till.
info i bildform..

Låg mid är det stora, hög mid det mindre. de är gjutna i glasfiber för 30-40 år sedan av min pappa och kompis.
[ Bild ] [ Bild ]
Högtalarelementet till låg mid
[ Bild ] [ Bild ] [ Bild ]
De mått jag tagit, vet inte vilka som behövs egentligen utom elementets storlek, vilket är 5 tum.
[ Bild ] [ Bild ]
Högtalarelement till hög mid till vänster, som jag gärna vill ha info om, den är också 5 tum. Till höger är diskanthornet jag ska använda.
[ Bild ] [ Bild ]
Slutligen en bild på mitt RT-horn.
[ Bild ]

5" är Peerless KO50 WGX med omfång 45-4000 Hz och 50/70 watt effekt sinus / musik
DKT11-C110 är isophon och har över 100 dB känslighet med effekt 50 w vid 3000 Hz delning 12 dB/Octav
Om man kan räkna utt effekttåligheten på övriga element kan man åxå göra ett passivr filter i samma anda som orginalfiltret, dvs utan tusen mätövningar.
Hittar inga specar för 5" elementet, men 89 dB per meter och Watt vet jag av erfarenhet
Hoppas det kan vara till någon hjälp
Bilagor
dkt11.png
dkt11.png (238.25 KiB) Visad 1187 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

bear97

Inläggav bear97 » 2015-10-28 20:07

Okej så skönt att få info om den högtalaren! men jag behöver få tag på något liknande den peerless högtalaren eftersom jag bara har 1 fungerande..
Vet inte hur enkelt det är att få fram effekttåligheten, så hoppas någon har info om den, det finns åtminstone en lapp på den.
89 DB/m låter rimligt. men när de sitter i hornet blir det betydligt högre, vet inte hur mycket såklart..
Tack för infon!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-28 20:09

bear97 skrev:Okej så skönt att få info om den högtalaren! men jag behöver få tag på något liknande den peerless högtalaren eftersom jag bara har 1 fungerande..
Vet inte hur enkelt det är att få fram effekttåligheten, så hoppas någon har info om den, det finns åtminstone en lapp på den.
89 DB/m låter rimligt. men när de sitter i hornet blir det betydligt högre, vet inte hur mycket såklart..
Tack för infon!

Denna är helt i paritet med ditt peerless, vilket jag haft möjlighet att testa flera gånger.
Det är tom bättre på vissa punkter.
Effekttåighet och frekvensomfång.
http://www.monacor.se/produkter/5-1/vnr/100870/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

bear97

Inläggav bear97 » 2015-10-28 20:24

Tack så mycket! 375kr styck, precis min prisklass :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-28 20:26

bear97 skrev:Tack så mycket! 375kr styck, precis min prisklass :D

:-)
Kolla deras hemsida på övriga 5" om du vill ha ett större utbud
www.monacor.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-10-28 21:03

Hej bear97

Kul med gamla grejer, men jag måste ställa några kritiska frågor, bara i syfte att du inte skall bli besviken om du senare inte blir nöjd med ditt bygge :).

Jag har läst ditt första inlägg många gånger nu men förstår fortfarande inte vad du tänker bygga.
Jag ser två (hemmabyggda?) diskanthorn på några bilder. Du har alltså inga data på dessa högtalare? Då måste du först mäta upp dem så att du vet hur de eventuellt kan användas tillsammans och hur ett filter skulle kunna se ut.

Du har också ytterligare ett diskanthorn som du tänker använda ihop med de två andra? Alltså en 5-tums bas ihop med tre olika diskanthorn? Det låter inte som en optimal konstruktion.

Att bara byta en av basarna (som är sönder) till något helt annat kommer inte att fungera om du tänker använda dem i två likadana hornkonstruktioner. Du bör byta båda basarna om det skall fungera och då är det inte alls säkert att de föreslagna basarna passar i din tänkta hornkonstruktion.

Det behövs alltså mer uppgifter om de ingående elementen för att man ska kunna ge några råd om lämplig användning. Och det är inte måtten på högtalarna som avgör deras lämplighet.

Slutligen är det ingen bra idé att bygga passiva filter som ska dela vid 100Hz. Det kräver "stora" och mycket dyra filterkomponenter. Du behöver aktiva filter (och separata slutsteg/förstärkare) för att få till en bra delning vid så låga frekvenser.

bear97

Inläggav bear97 » 2015-10-28 21:49

Tack för ärlig kritik Kalejdokom

Båda högtalarna ska bytas, skrev inte så tydligt bara.

här är vad jag tänkt göra. 2 st såklart.
Bild

Nej diskanterna är isophon som jag har mycket info om.
Det är mellanregister högtalarna till hög mellanregister hornet jag saknar info om.
om man skulle följa dessa frekvenser så är det mellan 900-6000hz högtalaren.
eventuellt så skulle man kunna köpa nya, men de är felfria så jag hoppas att någon känner igen dem.

Tanken var att jag skulle göra passiv delning för att det skulle vara enklare med den konstruktion jag skissade upp. och eftersom jag bara har en ledig utgång från förförstärkaren (den andra utgången är till Bashornets slutsteg). Förförstärkaren är en Sentec SC 8 StereoControl Amplifier http://www.hifiengine.com/manual_library/sentec/sc-8.shtml.
Men om det finns något bättre sätt, som kanske inte drar iväg för mycket i pris så är jag öppen för förslag!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-28 21:52

bear97 skrev:Tack för ärlig kritik Kalejdokom

Båda högtalarna ska bytas, skrev inte så tydligt bara.

här är vad jag tänkt göra. 2 st såklart.
[ Bild ]

Nej diskanterna är isophon som jag har mycket info om.
Det är mellanregister högtalarna till hög mellanregister hornet jag saknar info om.
om man skulle följa dessa frekvenser så är det mellan 900-6000hz högtalaren.
eventuellt så skulle man kunna köpa nya, men de är felfria så jag hoppas att någon känner igen dem.

Tanken var att jag skulle göra passiv delning för att det skulle vara enklare med den konstruktion jag skissade upp. och eftersom jag bara har en ledig utgång från förförstärkaren (den andra utgången är till Bashornets slutsteg). Förförstärkaren är en Sentec SC 8 StereoControl Amplifier http://www.hifiengine.com/manual_library/sentec/sc-8.shtml.
Men om det finns något bättre sätt, som kanske inte drar iväg för mycket i pris så är jag öppen för förslag!

Du har ju dimensionerna på dom elementen du behöver.
Kolla med monacor om det finns ett passande i storlek, känslighet och frekvensomfång så har du det behöver för att bestycka hornen

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2015-10-29 02:04

DKT11 hornet från Isophon fanns i två versioner, en före 1976/77 och en senare. Skillnaden består i membranets avstånd till fas-pluggen. I den äldre tidigare och ursprungliga versionen sitter fas-pluggen ca 1,5 mm från membranet. I den senare versionen så sitter fas-pluggen ca 0,1-0,2 mm från membranet. Den ljudmässiga skillnaden ligger i området över 14 kHz där det i den tidigare versionen fanns en dip på 10-20 dB vilket gav hornet dess typiska vassa karaktär.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-10-29 11:51

Hej Bear97,

Vill bara poängtera att märket monacor ät inte svaret på allt. Det finns många elementtillverkare på marknaden, bästa lösningen är att ersätta element med några som har samma egenskaper och då får man titta mer än på en tillverkare.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-29 11:55

Visst är det märkligt.
Varje gång jag pekar på prisvärda, billiga element kommer nån som en kanon och börjar hacka.
Det trots att nästan ingen har provat dom, vilket jag har under 25 års tid.
Dessutom säger jag bara att TS ska titta och se om nåt verkar vettigt.
Och ingen annan har hittills inte anvisat element i en vettig prisklass så jag ser inte anledning till hackandet på Monacors element.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-29 13:24

Perfector skrev:[…]
Det trots att nästan ingen har provat dom
[…]

Vad har du för belägg för det påståendet? En enkel sökning visar att det testats en hel del olika Monacor-element genom tiderna bara här på faktiskt. Det jag gissar folk stör sig på är att du nästan alltid rekommenderar Monacor oavsett vad det är frågan om.

---

Så här snabbt ögnat ligger SEAS CA15RLY H1216 rätt nära till hands om det nu är en Peerless KO 50 WGX som ska ersättas rakt av. Men det finns säkert något annat som hamnar ännu närmare i parametrar om man söker.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-29 13:43

Och jag pekar på monacor för att jag kan deras element på mina 5 fingrar.
Det skulle se konstigt ut om jag rekommenderade element som jag inte vet ett skit om, eller hur?
Dessutom har jag ju bytt peerless mot monacors element som jag föreslår och vet att det är bättre än peerless ljudmässigt.

Återgå till DIY-forum