Då har man varit och firat fars dag. Grattis till er alla som är berikade med dom små liven
solhaga skrev:Tror att polyester/epoxy kan vara svårt att få tunt, det är i varje fall min erfarenhet.
Har du tittat på
Nomex?
Testade en typ av nomex med i dom första testen med problematiska resultat. Kan vara att det finns nomex som är bättre anpassade till just talspolar men tror att materialet är för vekt när det blir tunnare.
Hög Temperatur Epoxyn
http://shop1.r-g.de/item/125155 är tänkt som armering till tex glasfiber. Får väl laborera med olika tekniker för att få mättade fibrer men minimala mängder med överskott av epoxy.
Nämnde om att koppartråden jag har för att linda talspolar med är specificerad till 180 grader!
Gjorde enkla tester i ugnen.
200-220 grader kunde jag inte se någon som helst skillnad på tråden.
Vid 250 grader syns en viss färgskillnad på lacken men ändå hel lack på tråden.
Runt 300 grader börjar lacken bli skör och går att skrapa av med nageln.
Så jag tror att man kan våga sig på bakning med denna tråden vid 200 grader med MP Advanced Epoxyn.
Utvidgningskoefficienten är är något jag ska försöka räkna med in i nästkommande Talspole lindnings fixtur.
Alltså att material utvidgar sig med temperatur och det ställer till med problem i form av att den färdiga talspolen inte kanske får dom mått/toleranser som jag behöver för att alla delar i elementet ska passa ihop i slutändan.
Det nya verktyget ska inte ha några segment som den gamla utan bara cylindrar i aluminium som träs ut ur talspolen vid nedkylning.
Fixtur cylindrarna i aluminium som blir någonstans strax under 100 mm diameter (men som exempel så säger vi 100 mm nu) som följer med i ugnen skulle då expandera ca 0,192 mm mellan 20-100 grader (80 grader skillnad).
Skulle man då lägga aluminium fixtur cylindern ifrån rumstemperatur 20 grader till frysboxen -15 grader så blir diameter skillnaden ca 0,084 mm.
Aluminium Fixtur Cylindern får då en total diameterskillnad från ugnen till att den läggs i frysen 0,276 mm.
100 mm 20 grader.
100,192 mm 100 grader.
99,916 mm -15 grader.
Men nu är ju problemet att inte själva talspolen som ska vara tillverkat av kompositmaterial har en konstant diameter utan den också svänger med!
Uppgifter jag kan få fram är att kolfiber ofta har en låg negativ utvidgningskoefficient i ett laminat som är beroende av vilken riktning fibrerna har.
Glasfiber har också en utvidgningskoefficient som är beroende på laminatets utformning med fibrer och väv m,m.
Om man skulle räkna på endast epoxy så skulle den totala diameter skillnaden kunna vara runt 0,51-0,74 mm vilket skulle göra det svårt att trä av en talspole hel ifrån aluminium fixtur cylinder!
Min förmodade slutsats är att man får köra "gör om och gör rätt metoden". Svarva/slipa om fixturen så att rätt tolerans uppnås.
MVH Matti.