Moderator: Redaktörer
PappaBas skrev:@Perfector
Hur kommer du fram till lådstorleken för ett element?
Vilken frekvens har tongeneratorn du "stämmer av" basreflexen med?
Hur mycket dämpning om någon har du ungefär i lådan?
Detta är det intressanta och det tycker jag inte du redogjort för.
paa skrev:Men i förstainlägget stod det väl att det var 25 liter till 8" basen?
PappaBas skrev:Ok så du "stämmer av" till elementets friluftsresonans Fs.
Hur du dimensionerar lådan förstår jag inte fortsatt.
Vad menar du är lådans resonans och vad bestäms den av enligt dig?
Du dimensionerar alltså så det du anser vara lådans resonans matchar med Fs?
Edit: IÖ han emellan.
Kalejdokom skrev:Kanske är det ordet resonansbenägenhet som åsyftas?
paa skrev:Om jag har fattat metoden rätt, så kan volymen vara ca 25-40 liter för en 8" bas, eller vad som funkar bäst om man testar lite andra lådstorlekar.
Sedan ska porten ha en viss storlek baserad på elementets storlek. Detta verkar vara det enda tumregelmässigt fasta i metoden.
Sedan provar man med olika portlängder till det blir bra.
Det låter ju inte som så stor skillnad från många andra metoder, där man tunar "by ear".
Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Kanske är det ordet resonansbenägenhet som åsyftas?
varmt tack för rättelsen, ja det är det jag menar men skriver fel.
KarlXII skrev:Vilken trevlig tråd!
Lördagskram till er alla.
IngOehman skrev:Men det är de enkla sambanden, de som man kan räkna ut (utan simuleringsprogram, som ju är fusk) i huvudet på nolltid om kan kan sin fysik. Lite kluringare är att räkna ut hur amplituden kommer att förhålla sig till det linjära området, men även det är enkelt att räkna ut om man slipper ha med rummet i ekvationen (vilket man förstås inte slipper i verkligheten). Ännu knepigare är det att räkna ut hur tonkurvan ser ut vad alla de frekvenser som vi hittar under Fh och mellan Fh och det linjära området, för då måste man börja kontemplera alla i ekvationen ingående Q-värden (resonansvilligheter), vilket i sin tur betyder att man behöver bedöma inverkan av dämpmaterial, men självklart också elementets motorstyrka, som dämpar vissa resonanser - men antidämpar andra! Det förvånar många.
- - -
Något som även det förvånar många är att Helmholtz-resonansens Q-värde inte finns med som ett Q-värde för de poler och nollställen som utgår den färdiga högtalarens överföringsfunktion. Många föreställer sig att ett Qp om 7 eller 9 eller vad man nu hamnar på, betyder att porten kommer att uppvisa den resonansvilligheten och att det kommer att vara en del av högtalarens beteende, men så är det absolut inte. Qp är bara en hypotetisk resonansvillighet* som gäller om man ersätter bashögtalaren med en helt oeftergivlig plugg som tätar hålet för elementet i lådan.
Går man på djupet med detta är blir det snabbt komplicerat och förklaringarna extremt omfattande, och jag har inte för avsikt att ägna tråden åt något som tar en lärobok att förklara ordentligt, men jag ville bara peka på att det som någon kanske försöker hantera med några tumregler, i verkligheten är komplext.
Vh, iö
- - - - -
*Det vill säga, den finns inte på riktigt, även om den från en synvinkel faktiskt kan framstå som helst verklig - via baselementets motor kan man titta in elektriskt i den mekaniska världen och då även mäta Qp, fast det inte finns, via EMK.
Tarzan skrev:K special och kobra är exempel på program som varken bygger på fysik eller tävling. Dessutom lyckas de väcka betydligt mer intresse än motorprogram hos folk som är direkt ointresserade av motor.
Nattlorden skrev:Tarzan skrev:K special och kobra är exempel på program som varken bygger på fysik eller tävling. Dessutom lyckas de väcka betydligt mer intresse än motorprogram hos folk som är direkt ointresserade av motor.
Och omvänt. Pretto-kultur kan var jobbigt kulturnördigt....
Tarzan skrev:K special och kobra är exempel på program som varken bygger på fysik eller tävling. Dessutom lyckas de väcka betydligt mer intresse än motorprogram hos folk som är direkt ointresserade av motor.
Tarzan skrev:Men jag håller med, sportsändningar borde tas bort ur tablån. Utslagningskonceptet är verkligen hemskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster