Grismannen skrev:Jag rekomenderar att köpa en sub med inbyggt steg där fas, volym, och frekvens kan justeras. Dessa blir ju dock dyrare men det kan det vara värt. Jag har själv en Jamo E8 som funkar kanon för mig. Håller med om att en subba som inte spelar i fas med frontarna förstör mer än ger. Men om den spelar i fas då blir det MYCKET roligare. Då talar vi om filmupplevelser.
Vill försiktigt påminna om att alla förekommande subwoofrar med fasreglage kännetecknas av att fasratten bara kan användas för att förstöra det rytmiska släpet ytterligare! Ju mer man vrider på den, desto mera sliter man sönder rytmiken.
Förvisso kan fasratten användas för att tillse så att systemen spelar i fas med varandra, med det har ingenting att göra med huruvida de spelar rytmiskt i takt med varandra.
Det ena hanterar tidsintervall om någon hundradels sekund, det andra handlar om mer än tiodelssekunder. Faslöptid och grupplöptid är vitt skilda saker. Den förstnämnda kan vara båda positiv (tidsavancerande) och negativ (fördröjande), och är sällan större än 5 ms, den senare är ALLTID negativ, och kan för en subwoofer i ett rum uppgå till mer än en halv sekund i olyckliga fall!
(Polariteten på tiden kan man förstås välja att definiera åt andra hållet om man vill, men jag föredrar den ovanstående "tidsvinst-polariseringen" eftersom den ger negativ tid (fördröjning) för negativa fasvinklar.)
Sammanblandning av faslöptid och grupplöptid riskerar att leda till konstruktioner och koncept som är rent förskräckliga ljudmässigt, och tyvärr sker sådana sammanblandningar regelmässigt.
Mitt tips till den som har en sådan fasrattsförsedd subwoofer är därför att alltid ställa fasratten på noll, och istället optimera samarbetet med huvudhögtalarna genom att välja om man skall låta subwoofern spela i eller ur fas med huvudsystemet. Välj typiskt det läge som "låter mest", justera sedan nivå och delningsfrekvens och koppla om fasen igen, och växla fasen igen o s v. Du är klar när du hamnat i det fasläge som låter mest, och detta samtdigt är klangligt balanserat. Detta om du saknar mätappartur för att säkerställa vad som är det bästa fasläget.
Vh, iö