Sperrling DP?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gigas

Sperrling DP?

Inläggav Gigas » 2015-11-24 16:17

Söker något väldigt lätt att driva och vintage. Jag har en gammal radio som ger 2 x 4,5 W och såg att Roger Sperrlings konstruktioner verkar intressanta. Finns det någon som har lite erfarenhet av denna typ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Sperrling DP?

Inläggav IngOehman » 2015-12-06 01:49

Jag känner till en del om dem.

De DP-system han gjort som har riktigt hög känslighet är de med många parallellkopplade (tror jag) bredbandselement, och de är nog inte så lätta att driva impedansmässigt. Så om det som skall driva dem är en liten fin antik sak så skulle jag vara försiktig med att lasta den så hårt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tandren

Re: Sperrling DP?

Inläggav tandren » 2015-12-06 17:33

Jag hängde lite med Roger i slutet av 1970-talet när han hade sin verksamhet i Rotebro norr om Stockholm. Vad jag minns så använde han inte mer än tre element i sina mest ”avancerade” DP-högtalare, två 8 tums bas/mellan och ett diskanthorn. Dock kan någon av de DP-högtalare han tillverkade för PA-bruk ha innehållit fler element. I den reklambroschyr jag har finns tre modeller av DP-högtalarna (har scannat den men Faktiskt accepterar in PDF-filer som bilaga tydligen).
Roger var en synnerlige uppfinningsrik man när det kom till marknadsföring, t.ex. består det som han i reklambladet kallar för ”speciellt dämpmedia” i själva verket fönstertätningslister av självhäftande skumgummi.

Thomas

Återgå till Vintage-hifi