Rydbergs medlemstråd - En era går i graven

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Rydbergs anläggning/hifihistoria - Mätningar sid 14

Inläggav Tarzan » 2015-11-24 11:07

Xenod skrev:Vänster kanal verkar dra igång resonansen vid 50hz på ett sätt som inte höger kanal gör också. Har du möblerat så att du spelar på längden av rummet? Kan det vara så att höger högtalare står i en trycknod för den resonansen men att den vänstra inte gör det? Blir det konstigt att EQa bort denna resonans på bara en kanal?

Sen undrar jag hur du upplevde skillnaden när du EQade bort 30hz resonansen?

Jag bara spekulerar:
I musik ligger väl bas sällan panorerad till 100% åt ett håll, och det är väl bara i det fallet som en EQ på bara en kanal gör någonting vettigt?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-11-24 11:48

Det stämmer säkert att det sällan är kraftigt panorerat - men jag menade att det kanske var idé att lägga EQ på bara den högtalaren som drar igång resonansen vid 50hz. Den andra högtalaren verkar ju inte göra det. Men jag var osäker på om något annat blir "konstigt" av att man gör så.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-11-24 12:28

Xenod skrev:Det stämmer säkert att det sällan är kraftigt panorerat - men jag menade att det kanske var idé att lägga EQ på bara den högtalaren som drar igång resonansen vid 50hz. Den andra högtalaren verkar ju inte göra det. Men jag var osäker på om något annat blir "konstigt" av att man gör så.

En sådan konstighet som jag tänker på är att en EQ introducerar fasvridning som kan ställa till det runt problemfrekvensen, och att man därför när det har att göra med bas, borde lägga EQ på antingen båda kanalerna eller helt låta bli. Annars påverkar man ju hur samarbetet ser ut runt problemfrekvensen. Men jag vet inte riktigt hur stor påverkan det här har, så man får väl helt enkelt väga problemen mot varandra.
Bild
Det här är spekulationer som någon som vet gärna får rätta :)

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2015-12-07 17:47

Hej,
Utöver dina mätningar som jag inte har kunskaper om, hur låter det med nya försteget? Uppfyllde det dina krav? Bättre än Bryston? Du sökte ju ett riktigt transparant försteg.

Och hur gick det med din nya Gryphonnförstärkare? Har inte hittat något inägg om det. Bättre än Bryston?

/Lasse

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-07 18:13

Lasse> Det vart ganska många ändringar här på sistone, digitalkortet i BDP-2 samt AudioNET DNP. Just nu låter bättre än vad det någonsin gjort förut men hur mycket försteget har av det vet jag inte. Min tanke är att det ska sitta i här fram tills efter jul och sedan kopplar jag in Bryston BP-25 igen och så får vi se. AudioNET:en verkar väldigt bra tycker jag men sen kostar den ju också sexställigt.

Gryphon-steget sålde jag för någon månad sedan, det var bra men klart efter Bryston i mina öron.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-07 20:05

Här är försäljningsbilderna

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-07 20:07

Läckert. :P
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-07 20:19

Här är steget hos sin nya ägare. Tror steget mådde fint efter att det fått återförenas med sina Gryphon-syskon :D

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-07 23:15

Vad är det för högtalare? Ser ut som Focal-diskant men mer än så känner jag inte igen...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-07 23:40

Nattlorden skrev:Vad är det för högtalare? Ser ut som Focal-diskant men mer än så känner jag inte igen...

Jag vet faktiskt inte heller, jag tror att de är från en tysk firma. Tyvärr kunde jag inte stanna någon längre stund hos köparen då jag var inbjuden på fest. Det lilla jag hörde av dem (på väldigt låg volym) lät inte dåligt, luftigt ljud.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2015-12-08 05:00

Rydberg skrev:Lasse> Det vart ganska många ändringar här på sistone, digitalkortet i BDP-2 samt AudioNET DNP. Just nu låter bättre än vad det någonsin gjort förut men hur mycket försteget har av det vet jag inte. Min tanke är att det ska sitta i här fram tills efter jul och sedan kopplar jag in Bryston BP-25 igen och så får vi se. AudioNET:en verkar väldigt bra tycker jag men sen kostar den ju också sexställigt.

Gryphon-steget sålde jag för någon månad sedan, det var bra men klart efter Bryston i mina öron.

Hej igen,

Ok, ska bli intressant att höra vad dina intryck och summeringar blir. Även spännande att Gryphon fick känna sig slaget av Bryston, även om du har deras värsting monosteg.

/Lasse

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-08 13:31

Nattlorden skrev:Vad är det för högtalare? Ser ut som Focal-diskant men mer än så känner jag inte igen...

En äldre version av Progressive Audio - Pearl ska det vara enligt StefanB (Akkelis Audio).

Data för nya Pearl K
30mm Inverted Dome Ceramics Tweeter
18cm Ceramics Midrange
1x 22cm Ceramics Bass driver
24Hz – 28kHz (±1,8dB)
7,8 ± 0,2 Ω
91dB

Ser ju fint ut på pappret. Här är ett test av gamla Pearl

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-09 13:39

Bytte kort i min Bryston BDP-2 för någon vecka sedan.

Uppdateringskitet:
Bild

Spelaren som ska uppdateras, Bryson BDP-2
Bild

Spelaren utan lock med den interna SSD:n
Bild

Här det gamla kortet uttaget
Bild

Bild

Här det nya kortet
Bild

Sista steget med digitalkabeln mellan moderkort och IAD samt powerkabeln
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-09 13:43

Prydligt

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-09 13:43

Hörs det någon skillnad med nya kortet? Då denna operation är en "envägsaktivitet" fanns det ingen möjlighet att på ett snabbt sätt koppla fram och tillbaka. För att få någon slags konfidens i min lyssning så jämförde jag kombinationen BDA-2/BDP-2 sammankopplade via AES/EBU med den inbyggda DAC:en i AudioNET DNP ansluten via SPDIF från BDP-2. I båda fallen spelade sedan DNP:n rollen som försteg i anläggningen. Med det gamla kortet var det klar fördel för DAC:en i DNP:n, den lät klarare än BDA-2:an och man kunde höra klart mer detaljer. Djupet i ljudbilden med DNP:n var kanske något mindre på vissa inspelningar och klarheten kanske kunde upplevas som lite extra artificiell "glare" ibland. Summa summarum fördrog jag ändå ljudet från DNP-DAC:en och det var ett bra utgångsläge för en jämförelse mellan DAC:arna efter "operationen".

Första lyssningen som gjordes efter att kortet bytts gjordes med BDA-2:an, fortfarande inkopplad via AES/EBU. Första intycket var :o, hur är det möjligt????!!!!! BDP-2:an har fått väldigt goda omdömmen som digitalspelare med det gamla kortet från en samlad hifipress, i mitt tyckte lät den gamla versionen i det närmaste "trasig" i jämförelse med den nya. Plötsligt fanns mycket mer detaljer där, ljudbilden var mer tredimensionell (kanske som en konsekvens av de nya detaljerna?) och det lät mer äkta, det var nästa som en filt lyfts av högtalarna. Jag blev sittandes hela kvällen framför anläggningen med en fånigt flin på läpparna. Jag hade väntat mig knappt hörbara förändringar och sedan händer det här?! Hade varit väldigt intressant att få se en mätning på digitalutgången innan och efter bytet!!!

Tillbaka till DAC:en i DNP:n igen och nu är skillnaden betydligt mindre, kanske låter den fortfarande ett snäpp klarare men samtidigt mindre tredimensionell och inte så "organisk" som BDA:2 DAC:en, detaljövertaget var också borta. Vad man i slutändan föredrar är en smaksak, båda ligger på en väldigt hög nivå. Nästa steg är att jämföra AES/EBU mot SPDIF till BDA:2, med förra kortet vann SPDIF klart.

Användarvisningsbild
kneten

Re: Rydbergs anläggning/hifihistoria - Digitaluppgradering s

Inläggav kneten » 2015-12-09 16:06

Kul att du upplever det bättre, samt att du kollar olika inkopplingar det är intressant. Jag tyckte mig känna av att utrycket "blindtest" kan dyka upp. :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-09 16:46

Jag vet att en studio gick mer noggrant tillväga, de gjorde en inspelning med gamla kortet och en med nya och jämförde dem (nivåmatchat naturligtvis). De kom fram till samma sak (se nedan)

Blindtest blir svårt då man måste ha två stycken BDP-2 till förfogande, en av gamla versionen och en av nya.

July 2015

Hi James

We tested your new Bryston ‘Integrated Audio Device’ in our BDP-2 digital player against the old card on our ‘Cowboy Junkies Mastering Project.’

E ROOM MASTERING

The exact same Cowboy Junkies Trinity Sessions file played out via AES/EBU of the original BDP-2 audio card into the BDA-2 D/A Converter with up sampling on. This was then recorded ‘analogue’ at 176.4khz_24bit using the DAD (Digital Audio Denmark) AX24.

We then replaced the old sound card with the Bryston IAD and the exact procedure was repeated. The 2 files are aligned and phased match on parallel tracks and played, switching A & B between the two.

No Contest, empirically proven, Night and Day Difference. As if a wool sweater has been removed!!

The High frequency definition is outstanding, in fact, it is scary how rolled off the old card top end was. Slight improvement in bass transients. Sound stage was much more stable. Less sibilance on voice. Upper midrange was more open. Depth perception much deeper and wider (better resolution of high frequency reverb reflections)

Congrats James

Yours Truly
Peter J. Moore
President

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-09 18:09

Rydberg skrev:Jag vet att en studio gick mer noggrant tillväga, de gjorde en inspelning med gamla kortet och en med nya och jämförde dem (nivåmatchat naturligtvis). De kom fram till samma sak (se nedan)

Blindtest blir svårt då man måste ha två stycken BDP-2 till förfogande, en av gamla versionen och en av nya.

Nåja, man hade kunnat A/B/X-lyssna filerna och fått blind statistik.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-09 18:27

Ja om man hade haft filerna och den riktiga uppspelningsutrustningen, som studion hade. Att spela upp via dator lär ju förstöra konfidensen. Hur som helst kan man säkert testa detta på ett vettigt sätt som du säger.

Hur som helst, jag gjorde det bästa jag kunde, jag jämförde med en känd referens före och efter. Det finns naturligtvis massa fallluckor i den jämförelsen, det är jag medveten av. Så, själva skillnaden med exakt samma kedja före och efter bytet är ju egentligen den som är intressant.

Saken är att jag gjort tester innan mellan datorn som källa och BDP-2:an. Tycker inte att det var så stor skillnad ärligt talat, kanske var BDP-2 ett par snäpp tydligare men ingen "natt o dag"-skillnad.

Detta byte var av en helt annan dignitet. Jag bytte mest pga feelgood om jag ska vara ärlig, jag förväntade mig inget stort. Det är i sammanhanget chockerande stor skillnad! :o Är väldigt spänd att läsa om den utlovade follow up:en i Sterophile, James Tanner skrev följande på audio circle i augusti: " Stereophile is doing a follow up review on it as well and so far my sneak peak indicates a winner". Det måste ju finnas en teknisk förklaring på skillnaden.

MEMO: To All Bryston Customers
SUBJECT: Announcing Bryston Integrated Audio Device Card

May, 2015

Hi Folks,

We have been working on a Bryston proprietary “Integrated Audio Device” card with much improved specifications to replace the current two-piece ‘Soundcard’ and ‘SPDIF interface module’ (AES/BNC) utilized in our current BDP-2 Digital Player.

I am happy to report that an all new integrated version of the BDP-2 audio card is now going into production and should be available in a few weeks from now.
All BDP-2’s currently on order will be fitted with the new Bryston integrated audio card.

BENEFITS:

• No reliance on the quality level of third party products or having to modify said products

• Improve the performance by hand selecting and testing all the components in house

• Eliminates 3 connection points

• Integrates the output module and the sound processing section into one circuit instead of two.

• The Bryston audio device is directly powered by the high quality linear power supply rather than the motherboard.

Any current BDP-2 owners may have their units upgraded if desired.

James Tanner
Bryston

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2015-12-09 23:58

Tack för bifogade texter ang tester. Intressant. Hoppas att du inte ledsnar att förse oss med dina ljudupplevelser. Keep on! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-12-10 00:20

kneten skrev:Tack för bifogade texter ang tester. Intressant. Hoppas att du inte ledsnar att förse oss med dina ljudupplevelser. Keep on! :)

Ja det är intressant! Jag frågade James Tanner från Bryston på Audiocircle om ingångskretsarna (PLL:n) på BDA-2 var så jädra känsliga. Vi får se vad han svarar :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-12-10 08:52

Det är kul att jämföra när man är på den "vågen", men jag är just nu glad att slippa alla överföringar mellan signalkälla o dac. Det blir en mängd variabler som jag slipper tack vare att Oppon fungerar både som dac och försteg.
Risken är dock att jag hamnar där igen om jag lyckas hitta ett fint Conrad Johnson försteg så jag är glad att du testar vidare med överföringarna. :)
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-03 21:55

Anläggning under utvärdering, börjar se ut som en liten hifiaffär här hemma :oops: Jag har tur som har en så förstående flickvän :P

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-03 21:58

Det är inte en flickvän, det är landstingets utsända undercover psykevaluator. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-03 21:59

Nattlorden skrev:Det är inte en flickvän, det är landstingets utsända undercover psykevaluator. :mrgreen:

Det hade ju förklarat en del........ :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-15 11:48

Gjorde igår en utvärdering mellan två olika kedjor som hade bdp-2 som enda gemensamma nämnare.

Kedja 1:
Bryston BDP-2
Bryston BDA-2
Bryston BP-25 + MPS-1
Bryston 28B-SST

Kedja 2:
Bryston BDP-2
AudioNET DNP (D/A-del)
AudioNET DNP (Försteg)
AudioNET AMP

Är det någon skillnad? Efter att ha haft båda anläggningarna igång och försiktigt bara skiftat högtalarkablarna (bananer) mellan de olika riggarna så är det är klatr ja på den frågan. AudioNET låter lite renare, mer tekniskt, men samtidigt låter det som att musiken sitter lite i en tvångströja, det spelar liksom inte riktigt ut. På bra akustiska inspelningar är det facinerande hur långt man kan "se in" i inspelningarna men musikalisk är det återhållet. Brystonkedjan låter betydligt rundare och mer "musikaliskt", det spelar ut på ett annat sätt. Man tappar lite av vyn in i inspelningen men vinner rondör och får ett mer lättlyssnat ljud. Som det ser ut nu så får AudioNET-anläggningen inte fortsatt förtroende. När jag spelar med DNP och 28B-SST vinner man tillbaka till rondör i ljudet men jag har en känsla av att tvångströjan fortfarande är där fast i mindre grad. DNP är ett bra försteg med väldigt lågt brus och en fantastisk D/A-omvandlare men det är även ganska dyrt och till det här priset ska det också spela ut ordentligt. Att BP-25 stryper Bryston-anläggningen är jag fortfarande övertygad om även om det blev ett klart steg framåt när jag installetrade det nya digitalkortet i BDP-2:an. BDP-2 har dessutom fått ROON-mjukvara så den vilja jag gärna behålla.

Ser ut som att jakten fortsätter.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2016-01-15 12:53

Rydberg skrev:Gjorde igår en utvärdering mellan två olika kedjor som hade bdp-2 som enda gemensamma nämnare.

Kedja 1:
Bryston BDP-2
Bryston BDA-2
Bryston BP-25 + MPS-1
Bryston 28B-SST

Kedja 2:
Bryston BDP-2
AudioNET DNP (D/A-del)
AudioNET DNP (Försteg)
AudioNET AMP

Är det någon skillnad? Efter att ha haft båda anläggningarna igång och försiktigt bara skiftat högtalarkablarna (bananer) mellan de olika riggarna så är det är klatr ja på den frågan. AudioNET låter lite renare, mer tekniskt, men samtidigt låter det som att musiken sitter lite i en tvångströja, det spelar liksom inte riktigt ut. På bra akustiska inspelningar är det facinerande hur långt man kan "se in" i inspelningarna men musikalisk är det återhållet. Brystonkedjan låter betydligt rundare och mer "musikaliskt", det spelar ut på ett annat sätt. Man tappar lite av vyn in i inspelningen men vinner rondör och får ett mer lättlyssnat ljud. Som det ser ut nu så får AudioNET-anläggningen inte fortsatt förtroende. När jag spelar med DNP och 28B-SST vinner man tillbaka till rondör i ljudet men jag har en känsla av att tvångströjan fortfarande är där fast i mindre grad. DNP är ett bra försteg med väldigt lågt brus och en fantastisk D/A-omvandlare men det är även ganska dyrt och till det här priset ska det också spela ut ordentligt. Att BP-25 stryper Bryston-anläggningen är jag fortfarande övertygad om även om det blev ett klart steg framåt när jag installetrade det nya digitalkortet i BDP-2:an. BDP-2 har dessutom fått ROON-mjukvara så den vilja jag gärna behålla.

Ser ut som att jakten fortsätter.

Har du testat Benchmark DAC2 HGC , både som DAC och försteg. Känns som om det skulle vara en väldigt transparant kedja. Lite få ingångar dock.

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Rydbergs anläggning/hifihistoria - AudioNET vs Bryston s

Inläggav Rydberg » 2016-01-15 13:05

Nej det har jag inte, har testat med min DAC-1 och den vann på att köras via BP-25. DAC-2 HGC verkar ju betydligt mer kompetent än min DAC-1 dock, den har ju en riktigt volympot etc. Kan ju vara ett alternativ om jag inte hittar något annat, är annars nöjd med BDA-2 för D/A-omvandlingen.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2016-01-15 13:31

Rydberg skrev:Nej det har jag inte, har testat med min DAC-1 och den vann på att köras via BP-25. DAC-2 HGC verkar ju betydligt mer kompetent än min DAC-1 dock, den har ju en riktigt volympot etc. Kan ju vara ett alternativ om jag inte hittar något annat, är annars nöjd med BDA-2 för D/A-omvandlingen.
-

Varför jag föreslår det är för att jag kör också med DAC1/BP-25, och tycker att där kanske finns mer att hämta. Dock är jag lite tveksam till om jag tycker att BP-25 vinner över DAC1 som försteg. Möjligen att DAC1 känns lite väl slank. DAC-2 HGC skulle kunna vara ett lyft där.

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-15 14:16

woland skrev:
Rydberg skrev:Nej det har jag inte, har testat med min DAC-1 och den vann på att köras via BP-25. DAC-2 HGC verkar ju betydligt mer kompetent än min DAC-1 dock, den har ju en riktigt volympot etc. Kan ju vara ett alternativ om jag inte hittar något annat, är annars nöjd med BDA-2 för D/A-omvandlingen.
-

Varför jag föreslår det är för att jag kör också med DAC1/BP-25, och tycker att där kanske finns mer att hämta. Dock är jag lite tveksam till om jag tycker att BP-25 vinner över DAC1 som försteg. Möjligen att DAC1 känns lite väl slank. DAC-2 HGC skulle kunna vara ett lyft där.

Mvh

Jag tycker DAC1 låter lite anemiskt när den kopplas direkt, dessutom har jag lite sprak i volympoten på min (kanske för att jag inte använt den). Billigare borde vara att behålla BDA-2 och sedan testa med HA pre25 istället för att gå på DAC-2 HGC. RMA kör ett HA Pre25 till sitt Bryston-steg och det verkar fungera bra.

Annars är nog DAC-2 HGC en väldigt bra apparat, man får mycket för pengarna!

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer