Lesley Gore RIP

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Lesley Gore RIP

Inläggav PekkaJohansson » 2015-02-17 11:10

Musikvärlden har drabbats av ännu en förlust. Den amerikanska sångerskan Lesley Gore dog på måndagen. Vila i frid, Lesley.

Bild

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Lesley Gore RIP

Inläggav shifts » 2015-12-12 11:44

Hade missat den här tråden och därmed missat hennes bortgång tidigare i år. Satt för en stund sedan på IMDB och tittade på en lista av folk som dött under året och såg att hon fanns med.

Den här tribute-tråden var ju sorgligt tom! Det måste det rådas bot på. Jag kan ingenting mer om Lesley Gore än att jag känner till de helt fantastiska låtarna You don't own me samt It's my party förstås. Den första låten är nog en av mina absoluta favoritlåtar, den andra mer än lovligt tjatig och sönderspelad.

Pekka, finns det någon chans att du kan tipsa om någon särdeles välljudande inspelning av den singlen, eller om det finns något annat album du klassar som oförglömligt med tillhörande oförstörd ljudkvalitet?
2021 maj på Spotify

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Lesley Gore RIP

Inläggav PekkaJohansson » 2015-12-12 16:36

Jag skrev en artikel om Lesley på kompaktskiva i Musik & Ljudteknik för ett par år sedan plus en särskild spalt om "You don't own me" som även jag håller som ett mästerverk. Inga cd-utgåvor är perfekta och den bästa kompromissen rent ljudkvalitetsmässigt är Bear Familys relativt kostsamma låda om fem skivor från 1994. "You don't own me" finns på några diversesamlingar men det smidigaste är nog ändå att satsa på den första cd-samlingen med Lesley Gore, "The golden hits of Lesley Gore" från 1987, trots att den är ommixad. Jag beställde för övrigt alldeles nyss en australisk samling från 1993 som förstås ska utvärderas även den.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan