Moderator: Redaktörer
galder skrev:Nu tänker jag inte använda tjänsten så för mig är det inget problem, men jag blir lite förvånad om det kommer stöd för 3e partsenheter i samma utsträckning som för spotify och det är ganska många som spelar spotify i telefoner, klämboxar, receivers, HTPC mm. Att eventuellt vara låst till apples egna produkter tror jag inte alla kommer uppskatta, men nu så vet vi inte än så är bara att vänta och se innan någon börjar slå på stora dommedagstrumman
RogerGustavsson skrev:Fast med tanke på hur få fonogram som ens är i närheten av 16/44.1 är nyttan liten. Bättre då att motverka mastringsidiotin.
nuffe skrev:RogerGustavsson skrev:Fast med tanke på hur få fonogram som ens är i närheten av 16/44.1 är nyttan liten. Bättre då att motverka mastringsidiotin.
+1
Henrik
shifts skrev:Det är skitkul med teknisk utveckling och man kan ju hoppas att de kommer utnyttja antalet bitar bättre i framtiden. Men well, ser ju inget som tyder på det riktigt.
Harryup skrev:Har en del high-res och tycker nog att i regel låter det bättre om 24/192 eller 24/96. Ibland kanske det inte hörs nån skillnad men ibland flyter musiken bättre och det låter renare. OM det sen beror på mastring eller nått spelar mig igen roll. Vill jag alltså ha bästa återgivning så ser jag alltså ett behov av att kunna spela av upp till 24/192.
/Harryup
2-ch skrev:Harryup skrev:Har en del high-res och tycker nog att i regel låter det bättre om 24/192 eller 24/96. Ibland kanske det inte hörs nån skillnad men ibland flyter musiken bättre och det låter renare. OM det sen beror på mastring eller nått spelar mig igen roll. Vill jag alltså ha bästa återgivning så ser jag alltså ett behov av att kunna spela av upp till 24/192.
/Harryup
Hmm... jag undrar just hur många inspelningar gjorda fram till dags dato som inte skulle kunna hanteras fullt tillfredsställande med 16/44.
Teoretiskt håller jag med, det "känns" ju bra att gå från 96dB till 144dB i dynamiskt omfång.
Men jag tänker att det mestadels handlar om att elda för kråkorna.
Men visst, jag har hört några 24/96 som låter fantastiskt. Dock tror jag det beror på andra omständigheter än upplösningen i sig.
chrisss skrev:2-ch skrev:Harryup skrev:Har en del high-res och tycker nog att i regel låter det bättre om 24/192 eller 24/96. Ibland kanske det inte hörs nån skillnad men ibland flyter musiken bättre och det låter renare. OM det sen beror på mastring eller nått spelar mig igen roll. Vill jag alltså ha bästa återgivning så ser jag alltså ett behov av att kunna spela av upp till 24/192.
/Harryup
Hmm... jag undrar just hur många inspelningar gjorda fram till dags dato som inte skulle kunna hanteras fullt tillfredsställande med 16/44.
Teoretiskt håller jag med, det "känns" ju bra att gå från 96dB till 144dB i dynamiskt omfång.
Men jag tänker att det mestadels handlar om att elda för kråkorna.
Men visst, jag har hört några 24/96 som låter fantastiskt. Dock tror jag det beror på andra omständigheter än upplösningen i sig.
Håller med alla som ifrågasätter nyttan med högupplösta format då musiken redan är förstörd.
16/44 räcker för mig. Det kan låta fantastiskt.
Hela frågan är trams och kommersiellt grundad.
Ett sätta att öka intäkterna genom att ljuga om bättre kvalitet till ingen nytta.
hifikg skrev:
Fast... den musik jag köper som högupplöst är nästan bara jazz o klassiskt och den brukar inte vara söndermastrad. Upplever ibland att det låter bättre än vanliga utgåvor, men skulle inte våga satsa jättemycket mer pengar på det i ett blindtest än de tior som det kostar extra att köpa 24/96 istället för red book CD.
RogerGustavsson skrev:Att inte jazz skulle vara fritt från söndermastring håller jag inte med om. Den är tyvärr rätt hårt drabbad. Ofta måste man leta fram tidiga utgåvor för att få vettigt ljud. Återutgivningar kan vara rena katastrofen. Ny jazz är som vi redan påtalats i andra trådar hopplöst söndermosad i många fall men förmodligen är läget bättre än för storsäljare inom pop & rock.
Att högupplösta format ändå kan låta bra är nog lika mycket en mastringsfråga som det högupplösta i sig. Hur många produktioner är verkligen högupplösta från mikrofoner till färdig produktion? Hur stor påverkan har effektrackarna? Klassisk musik har antagligen större möjlighet att visa upp skillnader, jag har för mig att Bertil Alving belyste frågan med några exempel (jag har sparat dem). Tror möjligen att förväntanseffekten är större än den verkliga skillnaden mellan 16/44.1 och 24/192.
shifts skrev:Det finns mycket musik i ljusskygga genrer som aldrig någonsin får radiotid, men som ändå är rätt så söndermastrade. Det är något annat än radion som styr skulle jag tro.
RogerGustavsson skrev:shifts skrev:Det finns mycket musik i ljusskygga genrer som aldrig någonsin får radiotid, men som ändå är rätt så söndermastrade. Det är något annat än radion som styr skulle jag tro.
Precis! På något vis tror man att det ska vara söndermastrat, att det är så det ska låta. Att det vid liveframträdanden "fel".
Bill50x skrev:...och lägger den på köksbordet och låter det skråla genom de inbyggda högtalarna...
RogerGustavsson skrev:Kan hålla med Bill lite, det är rätt låga krav som ställs hos många, inte bara ungdomar. Ibland får man en känsla av att det ställdes högre krav när hifi:n bredde ut sig på 70-talet. Nu räcker det ofta med en jämntjock ljudsmet som kommer ur mobiler, surfplattor eller en laptop.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster