Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Ortoakustiska principen - förbättringsbar?

Inläggav hifikg » 2015-12-27 19:46

RogerGustavsson skrev:Det där med höjdintrycket noterade vi bl.a. hos John Larsen, många år sedan nu. Vi konstaterade då att goda akustiska inspelningar (typ Alving/Proprius) skickade upp ljudbilden medans stereo med panorerad multimono ofta höll sig därnere. Fenomenet gällde såväl OA51 som OA52. Det här var på analogtiden och via skivspelare.

När mina gäster ser OA-52 och vet att det är de som spelar så får jag sådana kommentarer ibland. När de tror att det är de högre Quadarna som spelar säger de aldrig något, oavsett vilka högtalare som är aktiva *s*. Släcker jag ner så funderar ingen på att ljudet skulle komma från en plats långt ner i rummet :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-27 20:27

Det kanske förtjänar att nämnas att jag har 4 likadana OB52-lådor placerade osymmetriskt i rummet, alla inklusive OA52 ekvidistant på mindre än en tiondels våglängd när vid delningsfrekvensen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

torde

Inläggav torde » 2015-12-27 20:30

Lennart när Du byggt dina OA-52 vad använde Du då för material till dämpmattorna/kuddarna och hur klädde Du in dem på ett snyggt sätt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-27 20:53

Tarzan skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:
Alltså, tidsdifferenser på under 2 ms är hörbara endast under förutsättning att det ger upphov till frekvensgångsskillnad och enkom under förutsättning att örat detekterar frekvensgångsskillnad utan att hjärnan kan korrigera.

Mvh
Peter

Att du orkar Peter. Så länge du inte kommer med referenser är det subjektivt tyckande som inte är förankrat i verkligheten.
Kom med fakta.
Referenser Tack!!

JM

1. Hjärnan summerar ihop ljud som ligger tillräckligt nära varandra i tiden.
2. Om dessa är sinustoner* adderas dem så att resultatet blir en förstärkning eller en utsläckning eller någonting däremellan beroende på det relativa fasläget.
3. Utsläckningar och förstärkningar påverkar tonkurvan.
4. Man kan höra skillnad när tonkurvan ändras.

Det man hör är alltså effekten av det fördröjda ljudet på tonkurvan, inte det fördröjda ljudet.

Vilken av punkt 1 - 4 är det du vill ha källa på?

Eller är det jag som fattat det här helt fel?

Edit: * och vad jag förstått kan man beskriva en ljudvåg som summan av ett antal sinusvågor med olika frekvens och amplitud.

Det är inte hjärnan som summerar enligt superpositionsprincipen d v s ger en utsläckning runt 180 graders fasförskjutning. Det sker i den akustiska domänen d v s det är akustiska ljudvågor. I hjärna/nervsystem finns inga akustiska ljudvågor. Superpositionsprincipen är inte applicerbar i nervsystem och hjärna utan enbart inom vågrörelseläran.

Summation av ljudvågor enligt vågrörelseläran är ett akustiskt fenomen eftersom det är just vågor och vågrörelselära. Inom nervsystemet kan man kalla det för neurala fenomen d v s inte akustiskt. De följer andra lagar. Finns det vågrörelser av något slag i nervsystemet så följer dessa vågor vågrörelselärans ekvationer oavsett om det är kemiska eller elektriska eller elektrokemiska. Man vet dock att det finns vågor i hjärnan. De kallas Beta, Alfa, Theta och Delta -vågor. Vill man studera denna typ av vågor så kommer man tyvärr snabbt in på flum-flum d v s man fjärmar sig snabbt in på t.ex. shamaners områden. Inget fel på det men i detta sammanhang kan det te sig lite främmande. Det lämnar jag därhän. Det finns seriös sådan forskning också.

Det är inte lätt att förstå skillnaden mellan akustiska system och neurala system. Det är två helt skilda domäner som följer sina egna lagar, applicerbara inom varje domän. Jag särskiljer dessa domäner fullständigt åt och analyserar varje domän för sig och efter sådana analyser blir hörseln mer begriplig, åtminstone för mig. På något sätt finns ett gränsland och det sker delvis genom återkopplade system från aktionspotentialer i nervsystemet till det mekaniska i innerörat.

De två domäner man också måste helt särskilja från varandra vid analys av ljud är den reella ljudvärlden kontra den fantomprojicerade. En specialföreteelse av den reella ljudvärlden är den virtuella. Det finns alltså 3 helt skilda ljudvärldar där den virtuella skall efterlikna den reella redan i den akustiska domänen och den fantomprojicerade skall efterlikna den reella ljudvärlden fast i den neurala världen. Man skapar virtuella akustiska ljudvågor med WFS (Wave Field Synthesis).

Tidsfördröjning av akustiska reella ljudvågor mellan öronen kallas ITD interaural time difference och ligger inom 1 ms. Man har i undersökningar mätt upp max tidsfördröjning på 0,63 - 0,75 ms. Ljudet från båda öronen läggs ihop i hjärnan och genom denna hopslagning fås lokalisering av ljudkällor. Ljudkällor i den akustiska världen blir till ljudobjekt i den upplevda världen som beror på det som finns i den neurala världen. Denna tidsperiod som används för lokalisation kallas för summationstiden och följer summationsprincipen.

Tyvärr har man kallat den princip man hör med vid fantomprojicering för summationsprincipen och det kan bli förvillande. Man vet att denna summationsprincip inte är en korrekt förklaring hur vi hör fantomprojicerade ljudobjekt vid stereofonisk återgivning. Därför tar man ibland till associationsprincipen som förklaringsmodell. Man vet att även denna modell är inkorrekt. Men dessa två modeller är det bästa man har att tillgå som förklaringsmodeller.

Jag använder mig av en annan förklaringsmodell. jag tror att den håller i längden. Ingen text eller bok eller forskningsresultat har falsifierat den modell jag använder, utan snarast tvärtom.

Jag hinner inte skriva mer nu. Jag måste förbereda resa. Är åter i mitten av januari. Ha det så gött.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2015-12-27 21:14

petersteindl skrev:
Tarzan skrev:
JM skrev:
Att du orkar Peter. Så länge du inte kommer med referenser är det subjektivt tyckande som inte är förankrat i verkligheten.
Kom med fakta.
Referenser Tack!!

JM

2. Om dessa är sinustoner* adderas dem så att resultatet blir en förstärkning eller en utsläckning eller någonting däremellan beroende på det relativa fasläget.

Det man hör är alltså effekten av det fördröjda ljudet på tonkurvan, inte det fördröjda ljudet.

Edit: * och vad jag förstått kan man beskriva en ljudvåg som summan av ett antal sinusvågor med olika frekvens och amplitud.

Det är inte hjärnan som summerar enligt superpositionsprincipen d v s ger en utsläckning runt 180 graders fasförskjutning. Det sker i den akustiska domänen d v s det är akustiska ljudvågor. I hjärna/nervsystem finns inga akustiska ljudvågor. Superpositionsprincipen är inte applicerbar i nervsystem och hjärna utan enbart inom vågrörelseläran.

Summation av ljudvågor enligt vågrörelseläran är ett akustiskt fenomen eftersom det är just vågor och vågrörelselära. Inom nervsystemet kan man kalla det för neurala fenomen d v s inte akustiskt. De följer andra lagar. Finns det vågrörelser av något slag i nervsystemet så följer dessa vågor vågrörelselärans ekvationer oavsett om det är kemiska eller elektriska eller elektrokemiska. Man vet dock att det finns vågor i hjärnan. De kallas Beta, Alfa, Theta och Delta -vågor. Vill man studera denna typ av vågor så kommer man tyvärr snabbt in på flum-flum d v s man fjärmar sig snabbt in på t.ex. shamaners områden. Inget fel på det men i detta sammanhang kan det te sig lite främmande. Det lämnar jag därhän. Det finns seriös sådan forskning också.

Det är inte lätt att förstå skillnaden mellan akustiska system och neurala system. Det är två helt skilda domäner som följer sina egna lagar, applicerbara inom varje domän. Jag särskiljer dessa domäner fullständigt åt och analyserar varje domän för sig och efter sådana analyser blir hörseln mer begriplig, åtminstone för mig. På något sätt finns ett gränsland och det sker delvis genom återkopplade system från aktionspotentialer i nervsystemet till det mekaniska i innerörat.

De två domäner man också måste helt särskilja från varandra vid analys av ljud är den reella ljudvärlden kontra den fantomprojicerade. En specialföreteelse av den reella ljudvärlden är den virtuella. Det finns alltså 3 helt skilda ljudvärldar där den virtuella skall efterlikna den reella redan i den akustiska domänen och den fantomprojicerade skall efterlikna den reella ljudvärlden fast i den neurala världen. Man skapar virtuella akustiska ljudvågor med WFS (Wave Field Synthesis).

Tidsfördröjning av akustiska reella ljudvågor mellan öronen kallas ITD interaural time difference och ligger inom 1 ms. Man har i undersökningar mätt upp max tidsfördröjning på 0,63 - 0,75 ms. Ljudet från båda öronen läggs ihop i hjärnan och genom denna hopslagning fås lokalisering av ljudkällor. Ljudkällor i den akustiska världen blir till ljudobjekt i den upplevda världen som beror på det som finns i den neurala världen. Denna tidsperiod som används för lokalisation kallas för summationstiden och följer summationsprincipen.

Tyvärr har man kallat den princip man hör med vid fantomprojicering för summationsprincipen och det kan bli förvillande. Man vet att denna summationsprincip inte är en korrekt förklaring hur vi hör fantomprojicerade ljudobjekt vid stereofonisk återgivning. Därför tar man ibland till associationsprincipen som förklaringsmodell. Man vet att även denna modell är inkorrekt. Men dessa två modeller är det bästa man har att tillgå som förklaringsmodeller.

Jag använder mig av en annan förklaringsmodell. jag tror att den håller i längden. Ingen text eller bok eller forskningsresultat har falsifierat den modell jag använder, utan snarast tvärtom.

Jag hinner inte skriva mer nu. Jag måste förbereda resa. Är åter i mitten av januari. Ha det så gött.

Mvh
Peter

Jag är övertygad att mina medicine kandidater utan problem kan avfärda det du skriver som nonsens.
Men trots allt tokigt du skriver uppskattar jag ditt intresse amatörintresse för hjärnan o dess funktioner.
Peter jag tror det är hög tid att träffas när du är åter från din resa.

Hälsningar JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-27 21:40

torde skrev:Lennart när Du byggt dina OA-52 vad använde Du då för material till dämpmattorna/kuddarna och hur klädde Du in dem på ett snyggt sätt?
Mina favoriter som sedan 1994 ungefär motsvarar vad som kom att kallas OA52.2 köpte jag nya av Peter Steindl redan 1984 och paret har serienummer 051.
Allt dämpmaterial är original och i prima skick. De är mina referenser till hur OA52 ska låta.
Dokumentation här:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=30986&start=30#p1045320

Senare köpte jag ett par med serienummer 367 som var Svalandermoddade med avsikten att modda vidare.
Av okänd anledning var de horisontella dämpmattorna i småsmulor under tyget så jag beställde nya rockwoolskivor
samt allt som behövdes för att bygga om dem till Larsen Edition från John L.
Det är absolut inte värt besväret att själv spåra upp rätt material och köpa en minimikvantitet som sannolikt är på tok för stor, jämfört med att köpa vad man behöver
från John. Tyget är helt enkelt svept runt rockwoolbitarna och fäst med knappnålar på baksidan.
Mer om OA52.LE och subwooferprojektet här:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=30986&start=30#p848971
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-27 21:51

JM skrev:Jag är övertygad att mina medicine kandidater utan problem kan avfärda det du skriver som nonsens.
Hälsningar JM

DET skulle jag absolut inte slå vad om! :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-27 22:07

petersteindl skrev:
Tarzan skrev:
JM skrev:
Kom med fakta.
Referenser Tack!!

JM

Nej, men om man inte kallar det för superposition utan för precedece-effect då? Då är det väl i alla fall hjärnan som gör "summerandet"?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-12-27 22:18

JM skrev:
petersteindl skrev:
Tarzan skrev:1. Hjärnan summerar ihop ljud som ligger tillräckligt nära varandra i tiden.

Mvh
Peter

Jag är övertygad att mina medicine kandidater utan problem kan avfärda det du skriver som nonsens.
Men trots allt tokigt du skriver uppskattar jag ditt intresse amatörintresse för hjärnan o dess funktioner.

Hälsningar JM

Det är ett stort fel i din argumenationsteknik här då du inte framför några som helst argument. Det är ditt inlägg som är ren rappakalja. Normalt sett brukar man inom olika diskussioner framföra argument och motargument. Här avfärdar du helt enkelt bara argumentet. Men kom igen! Kom med motargumenten! Till råga på allt hänvisar du till dina elever!?! Låt dem skriva här då. Jag är rätt säker att det kan bli läsvärt i och med att det kommer att bli väldigt rörigt. Det blir alltså läge att ta fram popcornen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-27 22:25

JM skrev:
petersteindl skrev:
Tarzan skrev:

Mvh
Peter

Hälsningar JM

Vad menar du skulle vara nonsens?

Är det detta?

Är det detta?

Är det detta?

Är det detta?
Tidsfördröjning av akustiska reella ljudvågor mellan öronen kallas ITD interaural time difference och ligger inom 1 ms.

Är det detta?
Man har i undersökningar mätt upp max tidsfördröjning på 0,63 - 0,75 ms.
Detta är den maximala ITD och det inträffar vid en infallsvinkel rakt från höger eller rakt från vänster. Tidsdifferensen skrivs som τ.

Är det detta?
Ljudet från båda öronen läggs ihop i hjärnan och genom denna hopslagning fås lokalisering av ljudkällor.

Är det detta?
Ljudkällor i den akustiska världen blir till ljudobjekt i den upplevda världen som beror på det som finns i den neurala världen.

Är det detta?
Denna tidsperiod som används för lokalisation kallas för summationstiden och följer summationsprincipen.

Är det detta?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-27 22:27

Jag tror du gör klokast i att helt ignorera JMs inlägg. Det är okunnigt, arrogant och spekulativt.

Mycket tråkigt nästan alltid när man ser folk skrika "referenser" istället för att intressera sig för ämnet och SKÄLET till att det kanske är på det vis som någon (t ex du Peter) har anfört att det är.

Jag brukar säga att ett av de stora problemen med världen är att folk inte vill lyssna, lära, tänka, fråga och söka kunskap själva, utan de vill bara ha något att tro på. De vill veta att någon auktoritet påstår något, eller att en tumregel säger något, eller att majoriteten är av den ena eller andra uppfattningen. Men varför tro en massa saker? Tro är ingen bra drivkraft, det är alla positiva drivkrafters värsta fiende. Att undra och vara nyfiken däremot...

Mera sån't! :)

Den som finner sig själv avkräva andra referenser ständigt och jämnt, kanske borde fundera på om det inte vore konstruktivare att ställa frågor om det är något de inte förstår, eller komma med sakliga invändningar och argument om det är något som de tycker de förstår, som är i konflikt med något de sett någon annan skriva?

Det är så man får en vettig debatt/diskussion.

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:
Tarzan skrev:1. Hjärnan summerar ihop ljud som ligger tillräckligt nära varandra i tiden.

Nej, men om man inte kallar det för superposition utan för precedece-effect då? Då är det väl i alla fall hjärnan som gör "summerandet"?

Många begrepp blir det...

Men att blanda ihop dem sådär är olyckligt.

Peter har förstås helt rätt i att summation av ljudvågor som leder till kancellation är ett fenomen som sker i världen utanför lyssnaren, och det har inget med hjärnan att göra.

Jag håller även med honom om att hörselapparatens förmåga att distingera mellan transienter som kommer inom ett tillräckligt snävt tidsintervall är obefintligt, även om de av interferensen uppstående kamfiltereffekterna förstås är i allra högsta grad hörbara, som just klangfel (brukar beskrivas som burkighet). Så att man inte kan distingera mellan två ljud med liten tidsfördröjning i tiden betyder inte att det andra ljudet inte har någon betydelse för upplevelsen. Det påverkar som regel BÅDE den spatiella upplevelsen (ljudkällan förlorar punktformighet, men ofta på så vis att centrum fortfarande upplevs vara där den närmaste ljudkällan är) och i allra högsta grad klangligt (något som dock kan gå att kompensera för om vi talar högtalare och en specifik konstruktion).

Hur snävt det där "tillräckligt snäva" tidsintervallet är kan man dock, och bör man, diskutera.

Den tid Peter nämnde (2 ms) är definitivt i rätt storleksordning, men man kan göra experiment där det går att visa att vissa lyssnare(s hörsel apparat) faktiskt enkelregistrerar dubbeltransienter bara när de är ungefär dubbelt så snävt som Peters uppgift, alltså nedåt 1 ms. Det betyder inte att man hör det som två ljud, men det är ändå en intressant effekt att nervsystemet då kan behandla det som det.

Men skillnaden mellan 2 ms och drygt 1 ms kan man kanske tillskriva skillnader i experimentuppställning och individuella skillnader. Inget hindrar att man kan få en JND om 2 ms för att sedan märka att 1 ms är JND. Det är problematiskt bara för dem som inte förstår begreppet JND. Att etablera JND för någonting säger ofta att JND är den etablerade gränsen - eller lägre. JND gäller ju fenomenet, inte människan eller människorna som lyssnade. Om t ex fenomenet är "tonkurveavvikelse" och man efter idogt experimenterande konstaterar att JND är 0,3 dB så betyder det inte att inte 0,15 dB kan vara JND, man har kanske bara inte lyckats visa det än.

- - -

Den kompletta sanningen är dock mera komplicerad eftersom det just nämnda inte gäller som en entydig sanning, trots luddigheten, utan hänsyn till frekvensområde. Och när man talar om högtalare så är det av betydelse att ta hänsyn till registret, eftersom en transien som dubblas från ett eller flera element och reflekterande ytor, inte nödvändigtvis är bredbandig.

Precedece-effekten är något lite annat (även om man kan få intrycket att det är samma sak om man läser inledningstexterna som behandlar effekten) som bara (lite förenklat) är namnet på vår förmåga att förstå att det först anlända ljudet kommer från ljudkällan, vad det handlade om var alltså den geometriska sammansmältningen, att ljuden uppfattades som samma diskuterades inte mycket förrän ett par år senare. Det kan dock nämnas att effekten inte beskrivs som att ljudkällan inte förändras av adderade reflexer, tvärtom faktiskt - Cremer beskriver hur ljudkällan, ehuru upplevd som en, för en större upplevd utbredning i rummet på grund av adderade reflexer - i synnerhet om de kommer rätt så tidigt.

Vet man lite om hur hörseln fungerar (och att den i princip är så fenomenal att den klara allt det som det finns "hårdvarupotential" att klara) så är precedence-effekten en självklarhet, men det var den förstås inte när den "upptäcktes". Dock hade man faktiskt med gammelgrekisk logik kunna sluta sig till hur det är med den saken, utan att göra några "nya" experiment alls, det räcker med att tänka tillbaka på livets akustiska erfarenheter så blir förmågan faktiskt en självklarhet.

- - -

Men allt som allt tycker jag det är illa att försöka dra växlar på resultatet av enkla studier och extrapolera dem till att den ena eller andra fysikaliska artefakten INTE går att höra från en högtalare som har den. Man kan försöka slå studier i huvudet på varandra hur mycket man vill, men det enda man bevisar om man gör så, är att man inte förstår att verkligheten är mycket mera komplicerad än den inzoomning man gör i en studie på några få effekter från en enkel experimentuppställning.

I själva verket går det utmärkt att med andra experiment visa att det inte alls duger att hålla sig inom de gränsvärden som antytts, samtidigt som man med andra experiment kan visa att man kan vara 100 gånger utanför gränsvärdena, och ändå inte få hörbara effekter! Så jag avråder från förenklingar. Det blir bara fel.

Inga av de studier som nämnt är utan värde, tvärtom, det är av stort värde, men bara om man förstår vilka slutsatser man får dra ifrån dem. Man måste även förstå att det är studier som gjorts på hörseln, inte på "högtalare och rum", även om man när man läser beskrivningarna av experimenten kanske kan få för sig att de säger något om högtalare och rum. Men det gör de inte. De säger saker om hörseln, som man inte bör övertolka.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-12-27 23:10, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-12-27 22:40

JM skrev:Mänskliga temporala perceptuella diskrimineringen av två identiska ljud är avgörande för hur reflexerna inte stör, stör eller berikar den spatiala perceptionen.

Generellt under ca 2 ms skillnad vi skiljer inte 2 ljud från varandra. => Över 60 cm skillnad högtalarplacering i lyssnings riktningen krävs för att vi skall störas i perceptionen. Så att typ skilja diskanten o basen några cm typ i pip60 har inget stöd i forskningen.
Som vanligt är det guldöron som påstår att de hör skillnad.
Mätmaffian hittar tydliga fasskillnader.
Men vi hör inte dessa skillnader under 2 ms!

Så alla reflexer som färdas kortare tid än 2 ms är försumbara relativt direktljudet.

Reflexer över 2 ms har en ljudförstörande effekt då de uppfattas som 2 olika ljud om de nästan lika ljudtrycksmässigt. Klarheten i ljudet försvinner.
Är reflexerna svagare minst 3 dB, ingen reflex är dominerande, frekvensmässigt likt direktljudet och är fördröjda drygt 10 ms ( optimalt ca 30 ms) får reflexerna berikande effekt på den spatiala perceptionen. Ffa stereobreddningen ökar.

Dvs alla reflexer skall färdas minst 3,4 meter gärna 10 meter relativt direktljudet!!!

Över ca 100 ms upplevs reflexerna allt mer som ekon.

Detta är en mycket överförenklad bild av hur två identiska ljud uppfattas.

Vid mer komplicerade ljud typ musik för flyttas ffa nedre gränsen upp något.

Tyvärr kommer flertalet av Stigs högtalares reflexer i det ljudförstörande intervallet i vanliga rum.

De flesta lådhögtalare ger dominerande tidiga laterala reflexer som är ljudförstörande. Att fylla sina rum rum absorbenter o diffusorer minskar de skadliga reflexerna något på bekostnad av försämrad stereobreddning och spatial upplevelse.

Många dipolers reflexer kan i stora vanliga rum hamna i det perceptions berikande intervallet.

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13428

JM

Ditt inlägg stämmer inte med den referens du hänvisar till och kan därför avärdas rakt av
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-27 23:00

Den stämmer inte med någonting. Det påstådda är helt enkelt fel, och det är även väldigt lätt att göra lite experiment för vem som helst som vill veta.

Spela t ex in en person som står utomhus och pratar, och sen gör man samma inspelning en gång till med en adderad reflexyta som ger en reflex inom 2 ms. Sen är det bara att slå sig med i soffan och lyssna och se om man hör någon skillnad. En enklare version av samma experiment är att sätta upp händerna någon dm bakom öronen och lyssna om man hör datorns fläkt annorlunda då. :)

För den som läser detta sitter antagligen framför en dator. Hoppas bara den hörs. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-27 23:02

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:

Först sker summering och detta sker inom 1 ms. Ofta skrivs det ut 2 ms men jag kan med mycket stor säkerhet säga att det är mindre än 1 ms. Jag gissar att det skrivs 2 ms eftersom det är svårt att mäta, men denna process fungerar i CNS (centrala nervsystemet) med delayade nervbanor så att Interaural Time Difference akustiskt runt huvudet i kombination med delayade nervanor i CNS mellan höger och vänster öra återskapar ett och endast ett ljud ljud av de två öronsignalerna, en öronsignal från respektive öra. Detta kallas på neural nivå för ITD vilket är Interaural Time Delay. Denna process heter summing location. Alltså, det har inte med reflexer att göra utan med den tid en ljudvåg fördröjs runt huvudet från ena örat (Lead) till andra örat (Lag). Det kan även kallas för konvergens. Jag kommer att beskriva denna process i detalj och då kommer jag använda mer fackspråk vilket inte gör det enklare för läsaren men det måste till för att uppnå den stringens som jag då eftersträvar. Jag vill redan nu förbereda er på att realtidsbegreppet måste ruckas lite. Skulle vi höra i exakt realtid så skulle vi höra varje enskild öronsignal d v s en signal från höger öra och en signal från vänster, men nu är det inte så och det är detta binaurala fenomen som ger lokalisation.
Summing localization: for time delays below 2 ms, listeners only perceive one sound; its direction is between the locations of the lead and lag sounds.

Därefter sker precedence.
The precedence effect appears if the subsequent wave fronts arrive between 2 ms and about 50 ms later than the first wave front. This range is signal dependent. For speech the precedence effect disappears for delays above 50 ms, but for music the precedence effect can also appear for delays of some 100 ms.

Ett roligt fenomen är om man lyssnar på hörlurar och har en koherent monosignal och fasvänder ena kanalen d v s t.ex. signalen i ena hörsnäckan hos hörluren. Då uppstår ett konstigt fenomen. I princip löper hörseln amok. Signalen kancelleras dock inte och blir till noll vilket det blir om kanalerna läggs ihop elektroniskt före luren för då är det vågrörelselära och signalerna summeras enligt superpositionsprincipen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-27 23:15

"Löper amok" var väl att ta i. ;)

Visst låter det lite konstigt, men inte värre än att flera lyssnare i de experiement jag gjort inte ens reflekterat över att något är fel när man ger dem en lur utan specifik instruktion annan än att lyssna och berätta vad man upplever.

Ett roligare experiment än detta är dock, tycker jag, att mata med en god tidsskillnadsinspelning och ha ena lurhalvan fasvänd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-27 23:18

IngOehman skrev:"Löper amok" var väl att ta i. ;)

Visst låter det lite konstigt, men inte värre än att flera lyssnare i de experiement jag gjort inte ens reflekterat över att något är fel när man ger dem en lur utan specifik instruktion annan än att lyssna och berätta vad man upplever.

Ett roligare experiment än detta är dock, tycker jag, att mata med en god tidsskillnadsinspelning och ha ena lurhalvan fasvänd.

Vh, iö

Jag menar i switchögonblicket då ena kanalen byter polaritet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-27 23:32

JM skrev:Jag är övertygad att mina medicine kandidater utan problem kan avfärda det du skriver som nonsens.

Hälsningar JM

Bästa JM,
Det känns lite märkligt att följa din ordväxling med Peter och flera i denna och andra trådar, även om det som helhet för det mesta blir spännande och givande läsning. För mig framstår merparten av vad Peter skriver som väl grundat, fullt i linje med annan litteratur på området jag plöjt genom åren i form av läroböcker och forskningsartiklar samt mina eget vunna erfarenheter. Samtidigt har jag svårare att följa och hålla med om en hel del av det du JM för fram som någon slags bekräftad forskningsfront, vilken inte sällan går stick i stäv med vad jag läst om och kommit fram till själv genom andra artiklar och publikationer.

Du avfärdar gärna vad andra skriver som nonsens i brist på tydliga publicerade referenser. Får jag be dig försöka föregå med gott exempel och tydligt hänvisa till dina referenser för det du skriver som bekräftad vetenskap? Jag känner igen många formuleringar, problemställningar och testresultat från läroböcker och publikationer jag läst, men inte de långtgående extrapolerade slutsatserna. Så gärna några konkreta referenser på just dessa, så vi andra också kan få chans att reflektera över relevansen för slutsatserna direkt från källan. Tack.

Då blir det som Johan_Lindroos och vi andra enkelt kan konstatera här ovan, att referensen inte har något att göra med det du beskriver i ditt inlägg.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-28 02:27

The proof of the pudding is in the eating och både Peter och Ingvar har presterat högtalare som levererar välljud, även om jag tror att de valt olika vägar dit, eller så är det bara olika design, bäst att gardera sig. Intressant är också att de kan vara influerade av Mäster Stig, båda två.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-28 11:35

hifikg skrev:The proof of the pudding is in the eating och både Peter och Ingvar har presterat högtalare som levererar välljud, även om jag tror att de valt olika vägar dit, eller så är det bara olika design, bäst att gardera sig. Intressant är också att de kan vara influerade av Mäster Stig, båda två.

+1

/m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-28 12:37

...Anders Eriksson bör också nämnas i detta sammanhang....
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-28 12:39

KarlXII skrev:...Anders Eriksson bör också nämnas i detta sammanhang....

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-28 12:50

torde skrev:Angående loobing - den inträffar väl vid delningsfrekvensen - i mitt fall vid 2000 Hz. Går den att undvika?

Ja, loobning inträffar i frekvensområden där fler element än ett står för ljudalstringen (eller att du har så starka reflexer att de påverkar tonkurvan som om du hade flera verkliga ljudkällor). Du undviker problemet genom att eliminera vägskillnaden mellan källorna till lyssningspositionen, vilket kan vara enklare sagt än gjort i praktiken.

En medveten konstruktör väljer vanligen att vinkla mindre angenäma lober åt håll de anser vara mindre betydelsefulla i sina konstruktioner. Vilket du kan göra bland annat med fasskillnader i filter, fysisk placering av elementen och fysisk utformning av högtalarna.

mvh, mats

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-28 15:08

Absolut och säkert fler än så, men jag begränsade mig till dem som varit aktiva i tråden :-)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-12-28 15:25

Absolut så. Vilken direkt relation hade Anders med Stig, på det vis Peter och Ingvar själva berättat om?

mvh, mats

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-12-28 16:12

matssvensson skrev:

Absolut så. Vilken direkt relation hade Anders med Stig, på det vis Peter och Ingvar själva berättat om?

mvh, mats

Ingen alls vad jag vet. Kanske träffade han Stig någon gång, men det spelar nog ingen roll. Han var klart influerad av honom ändå.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-28 16:17

matssvensson skrev:

mvh, mats

Ingen, såvitt jag vet. Anders var ju ganska mycket yngre och jag tror inte att han bott i Stockholm heller.
Anders hade troligen de mesta ortoakustiska kontakterna via John Larsen och har varit delaktig i framtagandet av LE-(Larsen Edition) varianterna av OA51 och OA52 samt Larsen-högtalarna.

torde

Inläggav torde » 2015-12-28 16:33

matssvensson skrev:Ja, loobning inträffar i frekvensområden där fler element än ett står för ljudalstringen

Jag kör nu en flerkanalsförstärkare med inbyggt aktivt delningsfilter - Onky 1010 - där jag brantheten är >48dB/okt och ingen överlappning mellan diskant och mellanregister/bas är en option. Det borde väl innebära att problemen med loobing inte behöver vara allt för stora - har jag rätt?

Det har ju också varit en intensiv debatt om hjärnans förmåga att särskilja ljudimpulser med minimal tidsdifferens. Som amatör undrar jag om det inte blivit ett missförstånd i diskussionen. Å ena sidan har vi två ljudimpulser som sänds från ett och samma högtalarmembran med en tidsdifferens <2 ms - som (kanske) inte går att åtskilja. Å andra sidan har vi en ljudimpuls som har en utbredning i rummet och där denna enda ljudimpuls genom reflektion blir två eller flera. Enligt min mening är det den andra typen av problem som vi skall tackla därför att det är den som är relaterad till högtalarkonstruktionen. Som jag förstått det så var Stig Carlssons ambition att begränsa de tidiga reflexerna med ljudabsorbtionspaneler på högtalarkabinettet eftersom tom reflexer med en vägskillnad så kort som 0,5 ms, vid 100 Hz, kan ge upphov till utsläckning genom interferens. Våglängden vid 100 Hz är 34 cm, en förskjutning på 1/2 våglängd (17 cm) ger utsläckning och 17 cm motsvarar (vid en ljudhastighet på 340 m/s) 0,005 s eller 0,5 ms. Genom att dämpa de tidiga reflexerna, vilket väl måste göras i kabinettet, så minskas problemen med interferens från reflexer och dessutom ökar andelen direktljud - allt bör ge en tydligare/riktigare stereobild. Peters uppfattning var att dämpaterial på kabinettet är en nödlösning och att det går att konstruera bort på annat sätt - men hur i så fall?

Ingen har heller hittills kommenterat kepsen ovanför diskanten på Carlssons högtalare. Som jag ser det så kommer den tonala balansen att förändras ju mera off ljudaxeln vi kommer för diskanten. Även detta "offljud" kommer att reflekteras fram till lyssningspositionen och dels genom tidsdifferensen ge en oklarare ljudbild, men även färga ljudbilden mörkare. Vill vi därför ha en ljudåtergivning som kall spegla det inspelade ljudet på ett riktigt sätt så bör vi därför lyssna till ljud som ligger nära "on axis" och dämpa bort off axis ljudet. Om det inte sker med kepsen som dämpare - hur skall/kan det då ske?

Avslutningsvis så är det naturligtvis kul med en animeras och spänstig dialog om dessa frågor. Samtidigt måste vi respektera alla debattörer som ger sina bidrag på ett konstruktiv sätt. Poppers utgångspunkt är att vi skall testa och försöka falsifiera våra teorier och hypoteser, men detta inbegriper inte personliga angrepp utan kräver dialog och respekt!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-12-28 19:06

torde skrev:Ingen har heller hittills kommenterat kepsen ovanför diskanten på Carlssons högtalare. Som jag ser det så kommer den tonala balansen att förändras ju mera off ljudaxeln vi kommer för diskanten. Även detta "offljud" kommer att reflekteras fram till lyssningspositionen och dels genom tidsdifferensen ge en oklarare ljudbild, men även färga ljudbilden mörkare. Vill vi därför ha en ljudåtergivning som kall spegla det inspelade ljudet på ett riktigt sätt så bör vi därför lyssna till ljud som ligger nära "on axis" och dämpa bort off axis ljudet. Om det inte sker med kepsen som dämpare - hur skall/kan det då ske?

Du har såvitt jag har sett inte nämnt vilken version av OA52 du har.
Stig själv har bara stämt av den ursprungliga utan suffix och OA52.2.
Alla andra varianter har knåpats ihop av andra och är väl därmed inga riktiga Carlsson? :roll:

Jag har hittills inte sett någon referera till den i mitt tycke utmärkta och pragmatiska sajten
http://www.carlssonkult.se/OA52.aspx
De element Stig använde, Peerless 115DT26 och Vifa D25AG har ovanligt nog stigande respons på axeln, som man ju inte lyssnar på om man inte står upp halvvägs framför högtalarna utan närmare 30 grader off i normal lyssningsposition där frekvensgången är som rakast, och där Grafpro gjort sina mätningar. Därför anser jag att "kepsen" ska vara på med dessa element, men tas bort på senare versioner vars respons inte är stigande och de därmed inte bibehåller energiresponsen när spridningen avtar mot högre frekvenser.
Därmed torde tordes resonemang ovan falla för de modeller Stig själv utvecklat (t.o.m. OA52.2).

torde

Inläggav torde » 2015-12-28 19:34

lennartj skrev:Du har såvitt jag har sett inte nämnt vilken version av OA52 du har.Stig själv har bara stämt av den ursprungliga utan suffix och OA52.2

Jag har den första versionen, OA-52 R står det på skylten och serienumret är 421. Så det är en riktig Carlsson - med keps i original. basarna hade torkat och kanterna fallit bort så jag har bytt den mot SS8545-00, den ursprungliga specen från slutet av 90-talet. - De har större Sd, högre Qm samt jämnare frekvensgång än de senare varianterna av 8545-01. Högtalarna låter nu otroligt bra!!! :D

torde

Inläggav torde » 2015-12-28 19:49

lennartj skrev:De element Stig använde, Peerless 115DT26 och Vifa D25AG har ovanligt nog stigande respons på axeln, som man ju inte lyssnar på om man inte står upp halvvägs framför högtalarna utan närmare 30 grader off i normal lyssningsposition där frekvensgången är som rakast, och där Grafpro gjort sina mätningar.

På Internet hittar man specen för dPeerlessdiskanterna här: http://www.d-s-t.com.au/data/Peerless/810665.pdf. Där framgår att med en offvinkel någonstans mellan 0-30 grader så får man en rak frekvensgång.På min inledande skiss så kom jag fram till en offvinkel på 18grader vilket borde ge en helt acceptabel frekvensgång på direktljudet. Problemet blir mer uttalat för ljudstrålning som är off mer än 30 grader. Dvs det ljud som reflekteras upp mot taket ovanför högtalaren. Det är där jag menar att kepsens fyller sin funktion!

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati