Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
SJS skrev:Hej
Är ägare till ett par OA116 och har blivit lite sugen på att uppgradera till 8" basar. Idag har jag B65oa 16 ohm som mellanregister, MT24 diskanter och för närvarande faktiskt B65oa II som bas. Tidigare hade jag ett par omkantade originalelement som bas men fick för mig att prova det nya elementet (ja jag vet, fel impedans) och det blev som alla andra sagt sämre, så jag vet inte varför jag fick för mig att prova. Kanske för att jag hade dom liggandes från ett OA12 bygge. Hur som helst, tankarna var nu att om man ändå ska öppna lådorna (måste i vilket fall som byta tillbaka till originalelementen) kanske man skulle gå hela vägen och uppgradera till 8" istället. Skulle vara trevligt med lite tydligare och kraftigare bas. Tanken var att i så fall följa instruktionerna på carlssonkult.se och alltså använda SEAS L22RN4X/P som baselement och utföra filtermodifiering enligt beskrivning.
Det blir ju ett ganska mycket större projekt och dyrare. Hur mycket vinner man på denna förändring? Hur ser ni här på forumet på saken, förstör man Stigs konstruktion och förändrar själva "själen", eller vad man ska säga hos högtalaren eller blir det en förändring som bara är till det bättre?
IngOehman skrev:SJS skrev:Hej
Är ägare till ett par OA116 och har blivit lite sugen på att uppgradera till 8" basar. Idag har jag B65oa 16 ohm som mellanregister, MT24 diskanter och för närvarande faktiskt B65oa II som bas. Tidigare hade jag ett par omkantade originalelement som bas men fick för mig att prova det nya elementet (ja jag vet, fel impedans) och det blev som alla andra sagt sämre, så jag vet inte varför jag fick för mig att prova. Kanske för att jag hade dom liggandes från ett OA12 bygge. Hur som helst, tankarna var nu att om man ändå ska öppna lådorna (måste i vilket fall som byta tillbaka till originalelementen) kanske man skulle gå hela vägen och uppgradera till 8" istället. Skulle vara trevligt med lite tydligare och kraftigare bas. Tanken var att i så fall följa instruktionerna på carlssonkult.se och alltså använda SEAS L22RN4X/P som baselement och utföra filtermodifiering enligt beskrivning.
Det blir ju ett ganska mycket större projekt och dyrare. Hur mycket vinner man på denna förändring? Hur ser ni här på forumet på saken, förstör man Stigs konstruktion och förändrar själva "själen", eller vad man ska säga hos högtalaren eller blir det en förändring som bara är till det bättre?
Det 8" stora aluminiumkonsbaselement som togs fram för LTS-högtalarna är precis på gränsen för att det räcker känslighetsmässigt som bas i OA-116 och i OA-2212. Men SEAS L22RN4X/P (som är närbesläktat) har på grund av mindre membranarea lägre känslighet än så.
Det är dock råkar jag veta, ett nytt 8" stort baselement med exakt rätt egenskaper för bruk som bas i OA-116 och OA-2212 på gång. För 2212 räcker det dock inte med bara en ny baffel, utan även en speciallösning för basreflexen behövs, och en sådan är också framtagen, en som passar utan övriga modifieringar i lådan, och som har samma area men bättre strömningsanpassning än originalröret.
Vh, iö
STDI skrev:Ja det var en tydlig hörbar skillnad. Mer resurser i basen, utan att bli för mycket.
För drygt ett år sedan kostade kompletta bafflar från grafpro 4130 kr. Elementen kostade 1850 kr. Alltså totalt 5980 kr. Jag passade också på att uppgradera övriga filter så ytterligare några hundra gick åt.
OA116 fanns i en tidig version med MT20. De flesta är tillverkade med MT24. Med MT20 kan det kanske vara motiverat med byte till t22. Men jag tycker inte heller det är värt kostnaden om man har MT24. Jag har visserligen aldrig hört OA116 med t22 men jag har själv ett par OD11 med t22 och har tidigare byggt om ett par OA14 till t22. Så lite erfarenhet av t22 har jag också.
Var i lander bor du?
SJS skrev:...
Bor i NV Skåne.
BosseS skrev:Jag är också i färd med att göra denna basuppgradering på ett par OA116 med T22-diskanter och original mellanregister. Tänkte ta en högtalare först för att kunna jämföra ordentligt. Blir av så fort jag får tummen ur...har hittills varit på G i ca ett halvår..
SJS skrev:IngOehman skrev:SJS skrev:Hej
Det 8" stora aluminiumkonsbaselement som togs fram för LTS-högtalarna är precis på gränsen för att det räcker känslighetsmässigt som bas i OA-116 och i OA-2212. Men SEAS L22RN4X/P (som är närbesläktat) har på grund av mindre membranarea lägre känslighet än så.
Det är dock råkar jag veta, ett nytt 8" stort baselement med exakt rätt egenskaper för bruk som bas i OA-116 och OA-2212 på gång. För 2212 räcker det dock inte med bara en ny baffel, utan även en speciallösning för basreflexen behövs, och en sådan är också framtagen, en som passar utan övriga modifieringar i lådan, och som har samma area men bättre strömningsanpassning än originalröret.
Vh, iö
Så du skulle säga att det är ett dumt beslut att uppgradera till 8" med detta element? Eller anser du att det trots den lägre känsligheten blir bättre än originalelementet, men att det kanske inte riktigt är värt kostnaden?
Hur ser dina rekommendationer annars ut? Köra med omkantade basar och 1979 års filtermod?
Detta nya 8" element antar jag är samma som det pratats om en längre tid nu. Skulle du kunna avslöja ngt mer om hur nära det ligger i tiden, handlar det om ett år eller tre eller kanske längre? Kommer detta kunna monteras i samma baffel som man använder till SEAS L22RN4X/P?
Nu blev det många frågor...
IngOehman skrev:Elementet som är på gång är helt optimerat för bruket som bas i 116 och 2212.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Elementet som är på gång är helt optimerat för bruket som bas i 116 och 2212.
Vh, iö
Det sas väl att det var på gång för 5 år sen med...typ?
IngOehman skrev:Dessa är mina gissningar: Mindre än ett år bort, samma baffel.
Vh, iö
STDI skrev:SJS skrev:...
Bor i NV Skåne.
Det gör jag med. PM:a om du vill träffas för att diskutera Sonab/Carlsson och annat trevligt. Och för att få handfasta råd i din ombyggnad.
SJS skrev:STDI skrev:SJS skrev:...
Bor i NV Skåne.
Det gör jag med. PM:a om du vill träffas för att diskutera Sonab/Carlsson och annat trevligt. Och för att få handfasta råd i din ombyggnad.
Härligt att höra att det finns carlssonvänner i närheten
SJS skrev:IngOehman skrev:Dessa är mina gissningar: Mindre än ett år bort, samma baffel.
Vh, iö
Det var verkligen en gissning jag gillade, hoppas du har rättDu vill inte avslöja några fler detaljer kring detta, för jag antar du är involverad i konstruktionen?
![]()
SJS skrev:Detta förändrar ju dock situationen en hel del. Knappast lönt att bygga om med SEAS L22RN4X/P om dom nya elementen är så nära i tiden. Fast å andra sidan är jag ganska otålig av mig så man vet ju aldrig... Men blir ju mycket pengar att lägga på filter och element och kommer det då en "riktig" ersättare strax känns det ju sådär. För jag antar den nya ersättaren kräver ett annat filter än originalfiltret?
Kanske blir att man gör 1979 års filtermod (åtminstone fasvändningen, den kan man ju göra utan nya filterkomponenter) samt trycker i originalbasarna och nöjer sig så, så länge.STDI skrev:SJS skrev:...
Bor i NV Skåne.
Härligt att höra att det finns carlssonvänner i närheten
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster