Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DorreN » 2016-01-30 18:07

MagnusÖstberg skrev:Det är tyvärr inte så och skulle definitivt inte rendera sänkt pris och sämre marginaler för en butik. De avvecklar Guru i butiken helt klart.

Samma sak gjorde den danska distributören jag köpte mina högtalare av. De hoppas också kunna ta in Guru igen den dag de får ordning på företaget och leveranserna.

Ser man Guru på rea nu och gillar dem är mitt tips att inte vänta utan köpa.


Se bara till att dina Guru inte går sönder. För då dröjer det innan dom kommer tillbaks.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-30 18:10

Det ser jag inte som en särskilt stor risk :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57302
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Nattlorden » 2016-01-30 18:44

MagnusÖstberg skrev:Det är tyvärr inte så och skulle definitivt inte rendera sänkt pris och sämre marginaler för en butik. De avvecklar Guru i butiken helt klart.

Samma sak gjorde den danska distributören jag köpte mina högtalare av. De hoppas också kunna ta in Guru igen den dag de får ordning på företaget och leveranserna.

Ser man Guru på rea nu och gillar dem är mitt tips att inte vänta utan köpa.


Nu menade jag inte i butik utan 'globalt'. Om man har dålig leveransförmåga så hade i alla fall jag valt med omsorg vem som prioriterats att få sina. Speciellt utanför plaskdammen Sverige.

Däremot håller jag med om att om man vill ha och ser ett bra pris så är det bara att hugga.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DorreN » 2016-01-30 21:55

MagnusÖstberg skrev:Det ser jag inte som en särskilt stor risk :D


Felformulerat av mig. OM dom går sönder, sådant som användaren inte kan styra över.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-30 22:16

Jag klarar mig, men det är alltid en faktor.

Jag tror inte det är ett problem med Guru dock, då konstruktören har ett stort intresse för människors lycka och killarna bakom Guru är entusiaster.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DorreN » 2016-01-30 22:47

MagnusÖstberg skrev:Jag klarar mig, men det är alltid en faktor.

Jag tror inte det är ett problem med Guru dock, då konstruktören har ett stort intresse för människors lycka och killarna bakom Guru är entusiaster.


Då hoppas jag att det bara är en engångsföreteelse att högtalarna som min polare lämnade in för reparation under garantitiden inte verkar komma tillbaks. Även fast dom varit borta i ett halvår och att han fått ett meddelande för tre månader sen där det stod att högtalarna var klara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 00:18

Han verkar inte vara så på för att få tillbaka dem...

Men det låter sjukt, sjukt dåligt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav nilsviktor » 2016-01-31 01:52

DorreN skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag klarar mig, men det är alltid en faktor.

Jag tror inte det är ett problem med Guru dock, då konstruktören har ett stort intresse för människors lycka och killarna bakom Guru är entusiaster.


Då hoppas jag att det bara är en engångsföreteelse att högtalarna som min polare lämnade in för reparation under garantitiden inte verkar komma tillbaks. Även fast dom varit borta i ett halvår och att han fått ett meddelande för tre månader sen där det stod att högtalarna var klara.

Jag vet vilka högtalare det rör sig om. Det var ett intryckt baselement som vi åtog oss att fixa.Vi har haft galna leveransproblem ett tag och just den färgen på högtalare som det handlar om har helt enkelt inte funnits tillgängliga, vi har också varit drabbade av personalbortfall pga sjukdom sista halvåret och då vi är ett litet företag så har vi haft svårt att hantera det. Kunden får gärna höra av sig direkt till mig per telefon eller e-post. Vi har ett par tre serviceåtaganden som dragit ut på tiden mer än vad som är acceptabelt och det beklagar jag.
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DorreN » 2016-01-31 10:26

nilsviktor skrev:
DorreN skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag klarar mig, men det är alltid en faktor.

Jag tror inte det är ett problem med Guru dock, då konstruktören har ett stort intresse för människors lycka och killarna bakom Guru är entusiaster.


Då hoppas jag att det bara är en engångsföreteelse att högtalarna som min polare lämnade in för reparation under garantitiden inte verkar komma tillbaks. Även fast dom varit borta i ett halvår och att han fått ett meddelande för tre månader sen där det stod att högtalarna var klara.

Jag vet vilka högtalare det rör sig om. Det var ett intryckt baselement som vi åtog oss att fixa.Vi har haft galna leveransproblem ett tag och just den färgen på högtalare som det handlar om har helt enkelt inte funnits tillgängliga, vi har också varit drabbade av personalbortfall pga sjukdom sista halvåret och då vi är ett litet företag så har vi haft svårt att hantera det. Kunden får gärna höra av sig direkt till mig per telefon eller e-post. Vi har ett par tre serviceåtaganden som dragit ut på tiden mer än vad som är acceptabelt och det beklagar jag.


Enligt hans utsago så har han försökt alla möjliga och omöjliga sätt att kontakta Guru.

Hoppas att det löser sig nästa vecka då han ringer er.

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav nilsviktor » 2016-01-31 11:19

Mitt mobilnummer och min direktmail finns på hemsidan. Han har inte försökt kontakta oss direkt.
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Mamel
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-31

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Mamel » 2016-01-31 12:33

Hej,
Jag är ny på detta forum och nybliven ägare till ett par Guru QM10 Two.

Nu är jag, som inte är särskilt insatt i den audiofila världen, på jakt efter en bra förstärkare som passar till högtalarna. Jag lyssnar mest på klassiskt och lite "tunnare" pop. Även en del jazz. Den bör ha en phonoingång och gärna vara åt det lite varmare hållet i ljudet. Ska kunna spela detaljerat även på lägre volym. Prisklass max 20 000 kr på begagnatmarknaden.

Tar tacksamt emot tips och goda råd.

MVH

Magnus

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DorreN » 2016-01-31 12:34

Nu ska detta inte fortgå som en supporttråd så vi hoppas att det löser sig.

Det är numret på sidan han har använt ett flertal gånger.

För övrigt så är det inte ett intryckt element han har lidit av utan högtalaranslutningen som krånglat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 12:40

DorreN skrev:För övrigt så är det inte ett intryckt element han har lidit av utan högtalaranslutningen som krånglat.
Jäkligt viktigt med bra bananer och inte sån skit som ger med sig. Har du hjälpt honom?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav darkg » 2016-01-31 12:44

Mamel skrev:Hej,
Jag är ny på detta forum och nybliven ägare till ett par Guru QM10 Two.

Nu är jag, som inte är särskilt insatt i den audiofila världen, på jakt efter en bra förstärkare som passar till högtalarna. Jag lyssnar mest på klassiskt och lite "tunnare" pop. Även en del jazz. Den bör ha en phonoingång och gärna vara åt det lite varmare hållet i ljudet. Ska kunna spela detaljerat även på lägre volym. Prisklass max 20 000 kr på begagnatmarknaden.

Tar tacksamt emot tips och goda råd.

MVH

Magnus


Ställ om frågan i en annan tråd! Många som skulle vilja hjälpa till tittar kanske inte just här. QM10 two ställer inte så specifika krav på förstärkare imho.
Don’t just do something, sit there.

Mamel
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-31

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Mamel » 2016-01-31 12:45

darkg skrev:
Mamel skrev:Hej,
Jag är ny på detta forum och nybliven ägare till ett par Guru QM10 Two.

Nu är jag, som inte är särskilt insatt i den audiofila världen, på jakt efter en bra förstärkare som passar till högtalarna. Jag lyssnar mest på klassiskt och lite "tunnare" pop. Även en del jazz. Den bör ha en phonoingång och gärna vara åt det lite varmare hållet i ljudet. Ska kunna spela detaljerat även på lägre volym. Prisklass max 20 000 kr på begagnatmarknaden.

Tar tacksamt emot tips och goda råd.

MVH

Magnus


Ställ om frågan i en annan tråd! Många som skulle vilja hjälpa till tittar kanske inte just här. QM10 two ställer inte så specifika krav på förstärkare imho.


OK, sorry.

/Magnus

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav mrGaskill » 2016-01-31 12:48

Tjena Mamel. Ett tips om förstärkare kanske du kan få i forumdelen om Ino och då i en tråd som handlar om Ino piP. Det borde finnas en del sådana diskussioner. :-) Men jag vet inte riktigt. Jag har inga piP själv. Good luck, Jim.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 12:53

Mamel skrev:Hej,
Jag är ny på detta forum och nybliven ägare till ett par Guru QM10 Two.

Nu är jag, som inte är särskilt insatt i den audiofila världen, på jakt efter en bra förstärkare som passar till högtalarna. Jag lyssnar mest på klassiskt och lite "tunnare" pop. Även en del jazz. Den bör ha en phonoingång och gärna vara åt det lite varmare hållet i ljudet. Ska kunna spela detaljerat även på lägre volym. Prisklass max 20 000 kr på begagnatmarknaden.

Tar tacksamt emot tips och goda råd.

MVH

Magnus
Hej Magnus!

Välkommen!

Jag skulle titta på att sätta ihop det du behöver på http://www.holographicaudio.com/ och låna hem för utvärdering. Det innebär en separat RIIA men en riktigt bra sådan.

Du klarar din budget med PRE25 REMOTE (ca 7000:-), RIIA-förstärkare (ca 5000:-) och AMP17 (ca 7000:-)

Trots att det är nya enheter kan det vara svårt att konkurrera med dem ljudmässigt. Du blir också flexiblare. Effekten räcker till för dina högtalare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Elfsberg » 2016-01-31 12:58

För de pengarna hade jag helt klart köpt Holographic Audios produkter, det verkar vara svårt att få köpa något bättre.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:11

Mamel skrev:Hej,
Jag är ny på detta forum och nybliven ägare till ett par Guru QM10 Two.

Nu är jag, som inte är särskilt insatt i den audiofila världen, på jakt efter en bra förstärkare som passar till högtalarna. Jag lyssnar mest på klassiskt och lite "tunnare" pop. Även en del jazz. Den bör ha en phonoingång och gärna vara åt det lite varmare hållet i ljudet. Ska kunna spela detaljerat även på lägre volym. Prisklass max 20 000 kr på begagnatmarknaden.

Tar tacksamt emot tips och goda råd.

MVH

Magnus


Ojoj !

20kkr får man väldigt mycket för :P
JAG hade då gått på kombinationen Holographic Audio Pre25 remote och Amp17, perfekt match till QM10Two som för övrigt är helt fantastiska högtalare till både formfaktor, utseende och inte minst ljudet!
Det skulle bli en liten drömanläggning som jag gärna skulle ha haft en om jag haft flera rum och behovet, topp topp i mini format, älskar sådant :D
Då ha du pengar över till deras Phono steg också så får du en komplett setupp, riktigt mysigt !

1000kr över att köpa kablar och musik för ;)

edit: ser nu att jag var lååååångsam... hahah hela världen var före, men aja jo du vet ju vad flera av oss tycker nu då ! Det skulle bli en riktigt fin liten super delikat anläggning :)
Senast redigerad av DVD-ai 2016-01-31 13:20, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 13:16

... och du missar något väsentligt också ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:20

MagnusÖstberg skrev:... och du missar något väsentligt också ;)


Vad då ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 13:25

Att nämna RIIAt :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:50

MagnusÖstberg skrev:Att nämna RIIAt :D


Det gjorde jag ju, men kallade det för Phono steg... :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav gflar » 2016-01-31 13:51

Och för att spela digitala media (om det är aktuellt) saknas även en DAC.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:59

DAC fanns ju inte med som krav :)

OM man vill ha en DAC också för pengarna så köp en beggad Camebridge Dacmagic för 500-1000kr= ryms inom budget, den presterar bra och kostar inget = problemet löst :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Mamel
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-01-31

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav Mamel » 2016-01-31 20:23

Tack för tipset. Prisnivån på Holographic Audio var ju klart behaglig, men jag kände en lätt ingenjörnördvarning när jag läste testet i Musik & Ljudteknik som låg på deras hemsida. Kurvor över distorsion och sånt säger mig inte så mycket. Vad jag vill veta är främst: hur låter den? Tycker den om musik? Blir jag sugen på att lyssna mer eller får jag ont i öronen av ett vasst, överanalytiskt sound?

DAC har jag redan en inbyggd i CD-spelaren, men jag använder den inte ännu. Funderar på att skaffa Tidal så småningom.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 20:34

Det är därför det är så bra att du får hemlån på produkterna och kan utvärdera dem med din kringutrustning i lugn och ro. Produkterna är mycket bra på att inte lägga en slöja över detaljer.

Alla recensioner i MoLT har den karaktären, det fokuseras mycket på signalpåverkan. Jag tror du kommer bli positivt överraskad över hur bra de gifter sig med Guru.

Men bry dig mindre om vad andra anser och bestäm dig själv. Det kostar dig inte mer än lite frakt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22729
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-31 20:41

Mamel skrev:Blir jag sugen på att lyssna mer eller får jag ont i öronen av ett vasst, överanalytiskt sound?


Med tanke på att HA Pre 25 har en i princip närmast odetekterbar påverkan på det som körs genom den är det förmodligen annat i kedjan vars "signatur" du hör. Varför skulle det bli vasst och överanalytiskt?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 21:06

Jag tycker att funderingarna snarare ger uttryck på vad många kanske tänker efter texterna i MoLT. Alla är inte så inne i tankarna kring mätvärden och konsekvenser. Kanske inte skall utveckla det mer i denna tråd?

Många kör Guru/Ino med HA och är nöjda, därav min rekommendation att utvärdera den kombinationen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav mrGaskill » 2016-01-31 21:30

+1 En massa grafer och låga distvärden kanske inte uppenbarligen säljer in sånt som MoLT testar med gott testresultat.
Men jag tvivlar inte på att jag skulle tro att HA funkar väldigt bra.
"we have assumed control!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: rqu och 2 gäster