Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Bill50x skrev:
Tacka vet jag vinylskivor, dom är lika spelbara efter 50 år
/ B
Jo, men som jag skrev i en annan tråd, tål vinylen med stigande ålder, allt sämre att spelas av.
djberndt skrev:nej, jag är också av den uppfattningen att det inte hörs någon skillnad mellan original och bränd. både teoretiskt och "irl". har dock en kompis som bestämt hävdar att det är skillnad. kan cdr-mediet i sig möjligtvis färga??
paradigm skrev:Min första misstanke var att man i Frankrike bara kopierade en USA pressad skiva, men jag tror att det måste finnas en annan förklaring, eftersom det inte nödvändigtvis måste bli en försämring vid kopieringen, såvida man inte brände allt för snabbt, med för många läsfel som följd.
/Rolle
paradigm skrev:Men för några år sedan, lyssnade jag på en skiva med Charlie Haden/Pat Metheny, "Beyond the Missouri sky" hemma hos en kompis, som jag givetvis genast köpte i närmaste skivaffär.
Men väl hemkommen så tyckte jag att den inte lät lika bra som hemma hos min kompis, så jag bad honom komma över med sin skiva och mycket riktigt, så var det en klar hörbar skillnad mellan våra skivor och vid en närmare granskning, visade det sig, att hans skiva var Made in USA och min var Made in France.
...
Min första misstanke var att man i Frankrike bara kopierade en USA pressad skiva, men jag tror att det måste finnas en annan förklaring, eftersom det inte nödvändigtvis måste bli en försämring vid kopieringen, såvida man inte brände allt för snabbt, med för många läsfel som följd.
VAD skillnaden faktiskt beror på, vet jag emellertid inte, bara att där FINNS en skillnad som inte borde finnas där med tanke på att det var en full-prisskiva.
/Rolle
RogerGustavsson skrev:CD som du köper över disk är inte brända utan de pressas på fabriken. Däremot kan de ju ha "mastrat" originalet och det är tyvärr inte ovanligt.
i skrev:Det här har avhandlats tidigare, på det här forumet tror jag (?), det handlar om olika mastringar. Av någon anledning vill de Europeiska filialerna av skivbolagen mastra om skivorna för Europa.
Någon slags inkissning av revir ? Hävdande av "vi kan själva" ? Eller bara ren idioti ?
Vet ej.
paradigm skrev:OK, men vad skulle vitsen, med en mastring som förstör ljudkvalitén, kunna vara???
/Rolle
Magnuz skrev:Marknadsanpassning, sägs det. Jag vet inte om det är sant men det påstås i alla fall att européer vill ha ett annat ljud och det är därför man mastrar olika. Något måste det ju nästan ligga i det också, varför skulle man annars slösa pengar på en massa extra mastring?
krellmaster skrev:Klistra ettiketter på brända skivor kan va vanskligt. En kollega på jobbet har haft pippi på att klistra tjusiga etiketter på brända skivor (dataskivor visserligen) och många har slutat fungera ganska snabbt, oläsliga.
Jag testade att dra av etiketten på en skiva som slutat funka och DÅ följde det silvriga aluminiumskiktet med! Kvar fanns en transparent skiva. Det verkar som limmet på etiketten löste upp det reflekterande skiktet på nåt sätt. Numera är etiketter bannlysta på jobbet.
F.ö så tycker jag att brända skivor låter och funkar lika bra som köpeskivor.
paradigm skrev:Alltså, jag har väldigt svårt att tänka mig att Europeerna vill ha musiken med sämre detaljupplösning över hela frekvensregistret och en avsevärt grötigare ljudbild som följd, för det var nämligen resultatet av denna om-mastring, om det nu var det som skivan utsattes för.
/Rolle
silvervarg skrev:Om läsning och bränning har gjorts korrekt så kan man göra en digital jämförelse av skivorna och få fram exakt samma data, dvs de kommer enligt teorin att låta exakt lika vid uppspelning då de är nya.
Sedan lite praktik:
En pressad CD blir som bäst när pressverktyget är nytt. Ju fler skivor som har pressats med samma verktyg destu sämre pressning av originalet. Efter ett visst tusentals pressade skivor kasseras pressverktyget och man sätter i ett nytt.
Dvs det är svårt för konsumenten att veta om pressverktyget var nästan nytt eller nästan redo att kassera när ett visst exemplar gjordes.
Om man lyckas läsa in en CD helt utan läsfel och bränner den utan fel så är den riktigt bra när den är ny. Om man har lyckats så här långt så spelar kvaliteten på originalet ingen roll.
De flesta nyare spelare har lättare att läsa brända skivor och det finns därför en del audiofiler som bränner av sina pressade CD för att de anser att de brända låter bättre vid uppspelning.
Hållbarheten på pressade skivor är ganska god, och jag har inte hört någon skillnad mellan bolag etc.
På brända skivor så är kvaliteten på skivorna mycket skiftande.
Skivor med bra kvalitet brukar ange: "Long Archival Life"
Dvs skivorna är främst till för att lagra data unger lång tid, t.ex. företags bokföringar etc som man ofta vill spara i flera 10-tal år.
Sådanna skivor bör hålla minst 50år (och det räcker för mig).
De billigaste noname skivorna kan vara så usla att de blir oläsbara på mindre än ett år.
Ett snabbt och enkelt test av en skiva är att titta genom mediet på skivan mot en lampa. Jämför gärna olika skivor. De billigaste usla släpper igenom väldigt mycket och är nästan helt genomskinliga. De med högre kvalitet är lite mindre genomskinliga.
Fast full så enkelt är det inte, för på den sidan som man inte använder kan man förståss trycka något icke-genomskinligt, och då fungerar inte detta enkla test.
krellmaster skrev:Klistra ettiketter på brända skivor kan va vanskligt. En kollega på jobbet har haft pippi på att klistra tjusiga etiketter på brända skivor (dataskivor visserligen) och många har slutat fungera ganska snabbt, oläsliga.
Jag testade att dra av etiketten på en skiva som slutat funka och DÅ följde det silvriga aluminiumskiktet med! Kvar fanns en transparent skiva. Det verkar som limmet på etiketten löste upp det reflekterande skiktet på nåt sätt. Numera är etiketter bannlysta på jobbet.
F.ö så tycker jag att brända skivor låter och funkar lika bra som köpeskivor.
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Men varför bara de sista låtarna? Tja, de ligger ytterst. Dit når syret i luften först
Ligger de första låtarna längre in i själva plasten? I så fall funkar nog CD-skivor lite annorlunda än jag trodde...
Bill50x skrev:Ibland blir jag väldigt trött....
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Ibland blir jag väldigt trött....
Då tycker jag du ska gå och lägga dig. Lite skämt får man väl tåla.
Det jag kan tillägga i sakfrågan är att på de skivor jag har som min CD-spelare har problem med att spela upp (d.v.s. den börjar hacka och hoppa) så inträffar detta nästan alltid i mitten av skivan. I början och slutet funkar det som det ska. Detta gäller både brända och icke brända skivor, även om brända skivor verkar drabbas lite oftare. Jag vet inte vad det beror på, förutom att det definitivt inte är etikettklistret i mitt fall, eftersom jag inte använder etiketter. Ska jag spekulera lite skulle jag gissa att det är något med spelarens laser som gör att den får problem på ett visst ställe. Kanske har din laser svårt att fokusera (eller vad det nu kan vara) i slutet av skivorna, medan min har det i mitten?
Användare som besöker denna kategori: Conny och 31 gäster