Mera Dirty Loops ...

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav bomellberg » 2015-03-18 09:41

Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2015-03-18 11:07

Ha ha, den va bra! :D
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-03 00:13

Where is the beat?

...


Ah, här var det!

Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
forzell
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2011-08-27
Ort: Västerlanda

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav forzell » 2016-02-04 23:13

Denna tråd kommer ständigt upp, och jag har verkligen försökt att förstå vad som är så bra. Det låter mest som ett pojkband. Får absolut ingen känsla eller närvaro. Det finns shyssta element i musiken men de passar liksom inte ihop.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2016-02-04 23:51

forzell skrev:Denna tråd kommer ständigt upp, och jag har verkligen försökt att förstå vad som är så bra. Det låter mest som ett pojkband. Får absolut ingen känsla eller närvaro. Det finns shyssta element i musiken men de passar liksom inte ihop.


Antar du inte uppskattar Stevie Wonder heller...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav ante_77 » 2016-02-05 07:23

forzell skrev:Denna tråd kommer ständigt upp, och jag har verkligen försökt att förstå vad som är så bra. Det låter mest som ett pojkband. Får absolut ingen känsla eller närvaro. Det finns shyssta element i musiken men de passar liksom inte ihop.


Nä, det är inte direkt Sven-Ingvars vi pratar om.

Det kanske är så att det är för komplext för herrn'?

Inte direkt min musiksmak heller, men duktiga och tighta är dom.

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav shaft » 2016-02-05 10:47

Pojkband? Du menar ett som mest sjunger och ser söta ut. En blond en mörk en asiat etc...så att alla tjejer har någon att tycka om 8) Som inte spelar instrument eller arrangerar låtar men kan sjunga och dansa hyfsat. :D

Neee - det är långt ifrån DT.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav BORIS » 2016-02-05 13:09

Tompa_39 skrev:Where is the beat?

...


Ah, här var det!

[ YouTube ]



DL kör på ser jag. Denna gången sträckte man ett finger i luften för att se hur vindarna ligger, och vad uppenbarade sig om inte Avicii. Därmed kickar man igång denna låten med blicken fast fäst vid Avicii-postern där på väggen och drömmer stora drömmar om de stora arenorna. Men DL nöjer sig inte med det, deras mål är både större och viktigare än alla arenor i hela världen. Målet är att hitta beatet som är så logiskt att det ska frigöra oss alla i denna fyrkantiga värld.

Where's the beat?

Still missing

PS. 2.27 innerlighet by krumelur

Användarvisningsbild
forzell
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2011-08-27
Ort: Västerlanda

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav forzell » 2016-02-05 13:33

Vokalisten låter som att han kommer ifrån ett pojkband. Känns som att de gjort lite för mycket av allt. Sen att de spelar bra med riktigt bra timing osv, det hjälper inte. Tror inte musiken är egentligen för komplext för min smak heller. Tror problemet mitt är att jag kan ha lite svårt för pop. Popmusik för mig kan vara bra. Fast det otroligt sällan det berör mig.
Lyssnar annars på det mesta. Fast just nu har jag såsat in mig i bluesen, får se när jag lyckas komma ur det träsket :D

Användarvisningsbild
forzell
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2011-08-27
Ort: Västerlanda

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav forzell » 2016-02-05 13:37

Nattlorden skrev:
forzell skrev:Denna tråd kommer ständigt upp, och jag har verkligen försökt att förstå vad som är så bra. Det låter mest som ett pojkband. Får absolut ingen känsla eller närvaro. Det finns shyssta element i musiken men de passar liksom inte ihop.


Antar du inte uppskattar Stevie Wonder heller...


Förtår inte kopplingen mellan han och detta band? Men jag lyssnar nog hellre på han än DT, känns så fel att kalla dirty loop för DT, för mig är DT Dark Tranquility, och de är ju riktigt bra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Bill50x » 2016-02-05 14:34

forzell skrev:Fast just nu har jag såsat in mig i bluesen, får se när jag lyckas komma ur det träsket :D

Det gör du aldrig. Fast det är lite som att slicka ur skålen när man blandat ihop en sockerkaka. Supergott, men till slut får man ont i magen. Det gömmer man dock tills nästa gång det ska bakas sockerkaka...

Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?

Men jag lyssnar hellre på en gammal bluesartist som knappt orkar hålla gitarren, det svänger fasen så mycket bättre!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2016-02-05 15:23

forzell skrev:
Nattlorden skrev:Antar du inte uppskattar Stevie Wonder heller...


Förtår inte kopplingen mellan han och detta band?


8O jag vet inte ens hur jag skall svara på det, då kopplingen är solklar i min bok. 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2016-02-05 15:26

Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?


Jag tror inte Quincy Jones (Jr / den riktige) hade blivit sur över att inte få producera deras platta om du hade haft rätt... Finns få svenska band som fått så många namnkunniga musiker att gå i spinn som Dirty Loops... Jag tror du bör lyssna igen och kanske mindre analytiskt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-05 15:52

Ibland är det svårt att förklara vad som slår an strängen hos en och allt bara stämmer...

...men en litet försök att kan vara att OM man under slutet på 70- och början på 80-talet lyssnade på typ, Level42, Gino Vannelli, Steely Dan, Earth,Wind & Fire, Stevie Wonder ...etc...och det liksom la grunden för ens musiksmak så fattar man oftast Dirty Loops storhet.

Grejen för mig är också hur de lyckas kombinera en harmonisering med hyperfärgade ackord, och schyssta off- och on-beats (sorry Boris, men där är vi inte överens) runt en förhållande enkel och sångbar melodi gör att jag går igång.....och att Avicci skulle vara nån slags förbild...nja...hans glassbilsfanfarer ger jag inte mycket för.

Däremot är ju deras cover på hans "Wake me up" ett jättebra exempel på hur de kan förädla en förhållandevis enkel komposition.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav ante_77 » 2016-02-05 16:30

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?


Jag tror inte Quincy Jones (Jr / den riktige) hade blivit sur över att inte få producera deras platta om du hade haft rätt... Finns få svenska band som fått så många namnkunniga musiker att gå i spinn som Dirty Loops... Jag tror du bör lyssna igen och kanske mindre analytiskt?


Lyssna mer analytiskt skulle jag rekommendera.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav ante_77 » 2016-02-05 16:31

Tompa_39 skrev:Ibland är det svårt att förklara vad som slår an strängen hos en och allt bara stämmer...

...men en litet försök att kan vara att OM man under slutet på 70- och början på 80-talet lyssnade på typ, Level42, Gino Vannelli, Steely Dan, Earth,Wind & Fire, Stevie Wonder ...etc...och det liksom la grunden för ens musiksmak så fattar man oftast Dirty Loops storhet.

Grejen för mig är också hur de lyckas kombinera en harmonisering med hyperfärgade ackord, och schyssta off- och on-beats (sorry Boris, men där är vi inte överens) runt en förhållande enkel och sångbar melodi gör att jag går igång.....och att Avicci skulle vara nån slags förbild...nja...hans glassbilsfanfarer ger jag inte mycket för.

Däremot är ju deras cover på hans "Wake me up" ett jättebra exempel på hur de kan förädla en förhållandevis enkel komposition.


Mittenstycket är jag med på.

Kul att lyssna vad dom håller på med, är det.
Men det är dock inget jag skulle lyssna på dagarna i ända.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2016-02-05 19:52

ante_77 skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?


Jag tror inte Quincy Jones (Jr / den riktige) hade blivit sur över att inte få producera deras platta om du hade haft rätt... Finns få svenska band som fått så många namnkunniga musiker att gå i spinn som Dirty Loops... Jag tror du bör lyssna igen och kanske mindre analytiskt?


Lyssna mer analytiskt skulle jag rekommendera.


För att ha något att skriva på forum om snarare än att nyttja sin begränsade tid till att njuta?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav ante_77 » 2016-02-06 11:52

Nattlorden skrev:
ante_77 skrev:
Nattlorden skrev:
Jag tror inte Quincy Jones (Jr / den riktige) hade blivit sur över att inte få producera deras platta om du hade haft rätt... Finns få svenska band som fått så många namnkunniga musiker att gå i spinn som Dirty Loops... Jag tror du bör lyssna igen och kanske mindre analytiskt?


Lyssna mer analytiskt skulle jag rekommendera.


För att ha något att skriva på forum om snarare än att nyttja sin begränsade tid till att njuta?


Finns mycket tid kvar att njuta av.
Inläggsräknaren skvallrar nog vem som skriver på forum.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-15 15:27

Vi tar en till...speciellt för Nattis som gillar Stevie Wonder.

En pojkbandsballad :D

Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2016-02-15 16:31

Mange tak.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav BORIS » 2016-02-15 19:37

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?


Jag tror inte Quincy Jones (Jr / den riktige) hade blivit sur över att inte få producera deras platta om du hade haft rätt... Finns få svenska band som fått så många namnkunniga musiker att gå i spinn som Dirty Loops... Jag tror du bör lyssna igen och kanske mindre analytiskt?


Visst har de fått beröm av en och annan musiker men att de på något sätt skulle vara unika eller utmärka sig i det avseendet är inte sant. Finns inte fog för ett sådant påstående helt enkelt och det krävs verkligen inte mycket kunskap för att förstå det. DL har långt kvar och väldigt mycket att bevisa innan de gjort sig förtjänta att ens jämföras med ett stort antal svenska band och musiker som de facto gjort oändligt mycket större både intryck och avtryck. Sagt utan att basha DL på något sätt

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-17 14:41

BORIS skrev:Visst har de fått beröm av en och annan musiker men att de på något sätt skulle vara unika eller utmärka sig i det avseendet är inte sant. Finns inte fog för ett sådant påstående helt enkelt och det krävs verkligen inte mycket kunskap för att förstå det. DL har långt kvar och väldigt mycket att bevisa innan de gjort sig förtjänta att ens jämföras med ett stort antal svenska band och musiker som de facto gjort oändligt mycket större både intryck och avtryck. Sagt utan att basha DL på något sätt


Det har du absolut rätt i, de kommer nog aldrig att bli särskilt stora i Sverige eller ens erkända medialt som nåt 'unikt', och det är väl där som det liksom skiljer sig mellan 'oss' som diggar det dom gör och 'dom' som inte gör det.

Jag dock, som diggar DL fett, :mrgreen: tycker att de verkligen har nåt unikt i sitt musicerande, och många med mig världen över.
Där inkluderas både musiker och producenter bl.a.
Alla dessa 'hardcore fans' inklusive mig själv, som fått höra DL, verkar reagera starkt och tänka typ: "What the hell was that??!!" ....

Några exempel:
- Chaka Khan: "it's been a long time since I was so excited about a singer...."
- Brian McKnight: "The most musical band I have ever heard....."
- Steve Lukather: " Wow! so nice to hear a band that's actually Raising the bar instead of lowering it..."

De som inte klickar verkar mera reagera typ att "varför spelar de olika låtar samtidigt...?" , " skickligt men ointressant..." , eller ungefär som hon Hanna Fahl inför mellofinalen ifjol:
"....Sverige TÅL inte så här mycket slapbas! Jag tror på fullaste allvar att det här är det sämsta jag har hört i hela mitt liv? Mållös. MÅLLÖS...."

Nåja, jag har alltid varit en sån som hittar/letar efter små 'fräcka grejer' i låtar generellt, och hos DL har jag där i princip funnit Nirvana inom det nördandet.

Ett klockrent exempel på en sån grej är t.ex trumfillet vid ~3:02 på deras låt "Hit me"

Jag har faktiskt ALDRIG hört nåt liknande - man gör bara inte så, men hur fräckt som helst....

Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-17 18:12

forzell skrev:...
Lyssnar annars på det mesta. Fast just nu har jag såsat in mig i bluesen, får se när jag lyckas komma ur det träsket :D


Måste bara kommentera detta, om man såsat in sig i bluesen så fattar jag att man inte gillar DL, det har ju aldrig funnits EN ENDA gitarrton i deras låtar någonsin vad jag vet. :wink:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2016-02-17 18:34

Finns dock en del gitarrcovers på nätet för de som vill höra hur det blir då....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2016-03-09 23:35

Dirty Loops with "Over the Horizon" - snart i en Samsung nära dig:

https://news.samsung.com/global/what-ar ... he-horizon


Och så här blev resultatet: https://www.youtube.com/watch?v=sBqcyKFrsDI


Ni hörde det här först :-) Premiär om två dagar

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2016-03-10 12:16

Och nu kan man även se den officiella versionen. Dirty Loops i färg dessutom: https://www.youtube.com/watch?v=4-siHP8YjhI

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2016-03-10 20:31

Högst mediokra musiker eller hur? mediokert arr också... pft... :D

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav solhaga » 2016-03-10 21:10

Tack LageB för att du håller oss uppdaterade.
Undrar när nästa fonogram dyker upp...

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2016-03-11 16:48

LageB skrev:Högst mediokra musiker eller hur? mediokert arr också... pft... :D


Ja...ungefär..... :mrgreen: ..eller inte...

+1
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav BORIS » 2016-03-11 17:45

Att kritiken mot DL skulle bestå av att de är högst mediokra musiker är nog mest påhitt, tvärtom verkar många villigt erkänna deras skicklighet. Även de som inte finner nöje att lyssna på deras musik. Det är ju som bekant så med musik, upplevelsen kan vara medioker trots individuell skicklighet hos musikerna.

Annars brukar dynamik här på faktiskt.se vara något av en knäckfråga, dålig dynamik och det är i princip ''olyssningsbart'' oavsett övriga kvaliteter.
Vad säger ni Dirty Loops-diggare?

Edit, kan tillägga att DL's album Loopified har ett DR värde på 6 vilket får ses som ordentligt komprimerat och säkert kategoriserats som ''söndermastrad'' av många

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster