Lämpligt material membranabsorbent

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Lämpligt material membranabsorbent

Inläggav Iqbad » 2016-02-07 18:09

Jag funderar på att bygga några membranabsorbenter för att öka låg-frekvensdämpningen i mitt rum. De ska placeras bakom soffan och jag önskar att de ska vara så grunda som möjligt. För att fixa detta så behöver jag ett material som är så tungt som möjligt!

Så, finns det någon typ av skiva som är tyngre än en vanlig gipsskiva och som kan vara lämplig för detta?

Tacksam för tips!
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Lämpligt material membranabsorbent

Inläggav paa » 2016-02-07 18:15

Stålplåt är mycket tyngre än gipsskiva. Finns i ett stort sortiment av tjocklekar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-02-07 18:25

paa skrev:Stålplåt är mycket tyngre än gipsskiva. Finns i ett stort sortiment av tjocklekar.

Hej, tack för svar!

Kommer stålplåt att fungera tro, det är ju samtidigt ganska styvt och kanske inte beter sig helt som ett "membran". Materialet ska ju helst vara tungt men liksom slappt och inte ha några egna resonansfrekvenser? Jag är bara lite rädd att resonansfrekvensen blir helt annorlunda mot det beräknade?

Användarvisningsbild
aspe

Inläggav aspe » 2016-02-07 18:52

.... inget svar på frågan eftersom jag saknar kunskapen ... men intresserad av svar o frågar istället ...
Kan man bygga en tunn vägg bakom soffan som en lämpligt avstämd Helmholzresonator?
eller, vad skulle hända om man byggde en ram med uppspänt dämpmaterial ala dom där luftkuddarna som man får som skydd i paket med ömtåligt gods ... :oops: ... visst, tunga material för låg resonansfrekvens, men skulle det bli nån konstig egenfrekvens med sånt lätt materal ...
Bra nyfiken ... :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-07 18:58

Stålplåt funkar men måste monteras mot en fjädrande (dämpad) baksida alt. hängas upp likt en slavbas.

RPG har vinylmembran i sina tidigare "Modex". Luftvolymen man har till förfogande avgör massa och ytterligare fjädring som krävs för rätt funktion.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2016-02-08 08:29

Iqbad skrev:Jag funderar på att bygga några membranabsorbenter för att öka låg-frekvensdämpningen i mitt rum. De ska placeras bakom soffan och jag önskar att de ska vara så grunda som möjligt. För att fixa detta så behöver jag ett material som är så tungt som möjligt!

Så, finns det någon typ av skiva som är tyngre än en vanlig gipsskiva och som kan vara lämplig för detta?

Tacksam för tips!

men om det är mer massa du vill åt så borde det räcka med lite tjockare mdf skiva, 12-16mm?

tänk på att inte göra för högt q värde då det är lätt att missa frekvensen då, så du inte gör dom för grunda, där har du ju även problemet med vikten, djupare absorbent kan ha lättare membran.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-02-08 09:42

gummiduk går väl också att använda?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-02-11 18:10

Hej och tack för alla svar!

Jag har fastnat lite för att använda gummiduk. Dom har relativt höga densiteter så en 10mm tjock duk har typ 10kg/m2. Då kan jag bygga absorbenter som klarar ner mot 30Hz utan att de blir för djupa. Nu återstår det bara att hitta några dukar till OK pris. Den lokala leverantören ville ha minst 5000kr för 3st 60x90 bitar, det var lite väl dyrt så jag letar eftre billigare alternativ. Har hittat en som fixar det för 2200kr, men man undrar ju om man inte kan hitta typ nån dörmatta på en bygghandel som har liknande egenskaper med kostar en tiondel?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-11 19:17

Gym har nåt sånt som underlag vid de fria vikterna ibland, vet inte om det är nån hjälp...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2016-02-11 19:29

Biltema har rätt så billig gummiduk men tyvärr bara i 6mm, fast det kanske går att köra med dubbla?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017978/

Här är ett annat alternativ, men du bör nog ha någon bekant med företagsrabatt för att det ska vara värt det.
1752kr inkl moms var priset när jag kollade med min rabatt.
https://ahlsell.se/10/verktyg--maskiner ... kar/362876
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-11 19:44

Auralex säljer Mass Loaded Vinyl under namnet SheetBlox. 5x1m för 1595:- på Jam.

(Inte packat upp min rulle en, men fasiken så tung är den i alla fall)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-02-11 20:50

Gummiduk tjockare än 3 a' 4 mm är bökig att hantera när den håller vanligast hårdhet ca 70 Shore. Vi har tonvis med gummiduk på lagret och man blir förvånad övre hur styv och svårhanterlig den blir när tjockleken är 5-6 mm och grövre.

Jag använde 3 och 4 mm gummiduk till mina membranabsorbenter. Behöver man högre ytvikt för minskad luftspalten bakom och spara volym i rummet, skulle jag köra på 3 mm som mjuk, flexibel surround och gå på Piotrs förslag med påhängsvikter. Då kan den tunas in till rätt frekvens. Typ ganska långa genomgående skruv tillsammans med stora båtbrickor + mutter som gör att membranet förblir helt tätt. Häng vartefter på plåtrundlar, MDF etc på de utstickande skruvarna tills rätt ytvikt och frekvensområde nås.

Återgå till DIY-forum