Råd för bygge av högtalare vifa d26nc55-06 och Ino b67

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EA_73

Råd för bygge av högtalare vifa d26nc55-06 och Ino b67

Inläggav EA_73 » 2016-01-16 17:44

Hej
Tänte bygga ett par högtalare till sommarstugan. Vill ha fullrange. Är inget vidare på filter och lådor och tänkte se om det finns någon vänlig själ med tips. Ino b67 köptes av Naqref på en ljudträff i Skillingaryd för en del år sedan, vilket gör att det känns bra att göra något fint av dem. Diskanterna köptes i gruppköp här på forat.

Nedan material finnes.
2 st Ino b67
2 st Vifa D26NC55-06

Lådor fixar jag själv. Filterkomponeter tar jag gärna tips på vad de inhandlas.

Vh
Andreas
Bild
Bild
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

boom
Semesterfirare

Re: Råd för bygge av högtalare vifa d26nc55-06 och Ino b67

Inläggav boom » 2016-01-17 09:16

HiFi Kit är billiga om man ser vad euron står i.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-01-17 18:30

Basreflex runt 25 liter a la pi25 känns ju lämpligt. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2016-02-08 00:07

Om du kan mät gärna diskanterna innan du börjar. Verkar som många av dem har varit trasiga. Har själv en.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 17:18

Filterlista har du här, inklusive dämpning och impedansjustering.
Har använt i 25 år med mycket gott resultat trots att forumet anser mig korkad som använder sk. schablonfilter.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (205.05 KiB) Visad 2008 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-08 19:16

Perfector skrev:Filterlista har du här, inklusive dämpning och impedansjustering.
Har använt i 25 år med mycket gott resultat trots att forumet anser mig korkad som använder sk. schablonfilter.

När skall du fatta att det där är skogstokigt? Det är som att alltid använda samma recept när man lagar mat oavsett vilka råvaror man använder.
Eller det går ju fint så länge man har väldigt låg ambitionsnivå på resultatet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 19:21

PappaBas skrev:
Perfector skrev:Filterlista har du här, inklusive dämpning och impedansjustering.

När skall du fatta att det där är skogstokigt? Det är som att alltid använda samma recept när man lagar mat oavsett vilka råvaror man använder.
Eller det går ju fint så länge man har väldigt låg ambitionsnivå på resultatet.

Du har aldrig provat mitt "recept" så hur kan du ha så bestämda åsikter i ämnet.
Jag har under mina 25 år aldrig byggt nåt som blivit ratat.
Och jag har deltagit i träffar ljudmöten och av den elit som då fanns aldrig fått höra att det är galet utan tvärtom att det funkar lysande.
Men du har i alla fall bekräftad det jag skev om att forumet anser mig galen.
Därmed tycker jag att TS själv ska få avgöra vad som är och inte är låg ambitionsnivå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-08 19:24

Jag tror potentialen är lite för hög för att TS skall vilja slänga ihop ett helt godtyckligt fulfilter. Sannolikheten att det blir bra är nog minimal.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 19:26

UrSv skrev:Jag tror potentialen är lite för hög för att TS skall vilja slänga ihop ett helt godtyckligt fulfilter. Sannolikheten att det blir bra är nog minimal.

En till som har förutfattade meningar.
Men att prova och se hur det blir är det tydligen ingen som vill.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-02-08 19:34

Perfector skrev:...Men du har i alla fall bekräftad det jag skev om att forumet anser mig galen. ...

Galen vet jag inte, men du har ofta fel.
\\Sky

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 19:37

sky_eye skrev:
Perfector skrev:...Men du har i alla fall bekräftad det jag skev om att forumet anser mig galen. ...

Galen vet jag inte, men du har ofta fel.

Det här blir bara bättre och bättre.
Trots att ingen enda av er har testad i fullskaleförsök att bygga det jag visat så har ni en underbar förmåga att såga knäna av mig. Det säger mer om belackarna än den belackade.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-08 19:38

Perfector skrev:
UrSv skrev:Jag tror potentialen är lite för hög för att TS skall vilja slänga ihop ett helt godtyckligt fulfilter. Sannolikheten att det blir bra är nog minimal.

Varför skulle jag prova? Jag vet att det blir en delning men att den sannolikt är långt ifrån så bra den kan bli.
Elementintegration, loobning, off-axis beteende, impedans, baffelsteg osv är lite av det jag vill ta hänsyn till.
Det är alldeles för fina element för att göra något suboptimalt med.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 19:42

PappaBas skrev:
Perfector skrev:

Varför skulle jag prova? Jag vet att det blir en delning men att den sannolikt är långt ifrån så bra den kan bli.
Elementintegration, loobning, off-axis beteende, impedans, baffelsteg osv är lite av det jag vill ta hänsyn till.
Det är alldeles för fina element för att göra något suboptimalt med.

Underbart med egna föreställningar baserade på . . . ingenting.
Jag har nu bara pratat filter, inte allt annat, men dämplistan finns där liksom impedansjusteringslistan.
Den som först testar i full skala skall få min odelade respekt för hela livet och jag ska då även ta till mig intrycken från den personen.
Men det blir antagligen i nästa liv.
Istället för att nu hacka på mig borde ni skämmas en vecka och sedan komma med ordentliga råd till TS.
Men det kanske inte ligger i den allmänna viljan, att hjälpa till med förslag och ideer?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-08 19:57

Perfector skrev:Underbart med egna föreställningar baserade på . . . ingenting.
Jag har nu bara pratat filter, inte allt annat, men dämplistan finns där liksom impedansjusteringslistan.
Den som först testar i full skala skall få min odelade respekt för hela livet och jag ska då även ta till mig intrycken från den personen.
Men det blir antagligen i nästa liv.
Istället för att nu hacka på mig borde ni skämmas en vecka och sedan komma med ordentliga råd till TS.
Men det kanske inte ligger i den allmänna viljan, att hjälpa till med förslag och ideer?

Baserade på ingenting? Jag har labbat en del med filter och högtalarkonstruktion och har i alla fall basal teoretisk förståelse. Jag vet hur stor skillnad bara små små variationer i filterkurvor gör vid lyssningstester. Det har jag upplevt massvis med gånger. Det är inget konstigt.
Jag vet också hur mycket en ojämn tonkurva off-axis påverkar när elementen integrerar dåligt fasmässigt.

Till TS så skulle jag väl kikat på något liknande inos konstruktion med de elementen? Jag har den slutna varianten i6 och är väldigt nöjd med den :)

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-02-08 20:03

Låter ju som en bra ide
Kanske ska bygga något av mina 10 basar som ligger och dammar också. Har också en mini dsp från gruppköp men behöver nog en liten utbildning hur jag får ihop detta. Får börja med lådorna.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-08 20:48

Perfector skrev:

Inte några förutfattade meningar alls. Däremot verkar du ha full koll på vad jag testat vilket naturligtvis är lite förvånande för mig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 20:58

UrSv skrev:
Perfector skrev:

Inte några förutfattade meningar alls. Däremot verkar du ha full koll på vad jag testat vilket naturligtvis är lite förvånande för mig.

Du har ju tydligen koll på vad jag har testat, så varför inte åt andra hållet
diskanterna testade i en konstruktion enligt bild och lät förtjusande med mina egenhändigt ihoptotade filter.
Bilagor
filter till Peerless KO50-WGX1.jpg
filter till Peerless KO50-WGX1.jpg (219.47 KiB) Visad 1876 gånger
Perfector Mini-Max b1.jpg
Perfector Mini-Max b1.jpg (159.72 KiB) Visad 1876 gånger

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-08 21:18

Perfector skrev:Du har ju tydligen koll på vad jag har testat, så varför inte åt andra hållet
diskanterna testade i en konstruktion enligt bild och lät förtjusande med mina egenhändigt ihoptotade filter.

Nej, det har jag verkligen inte koll på och jag har inte heller ens antytt nåt sånt. Varför påstår du det?

Jag betvivlar inte att du har testat diskanterna i bygget på bilden och det kan säkert låtit utmärkt i dina öron men nära optimalt tror jag ju inte det blev om du använt dina filtertabeller och den där monteringen. Blev det någon slutgiltig högtalare efter det där provmontaget?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 21:20

UrSv skrev:
Perfector skrev:Du har ju tydligen koll på vad jag har testat, så varför inte åt andra hållet

Nej, det har jag verkligen inte koll på och jag har inte heller ens antytt nåt sånt. Varför påstår du det?

Jag betvivlar inte att du har testat diskanterna i bygget på bilden och det kan säkert låtit utmärkt men nära optimalt tror jag ju inte det blev om du använt dina filtertabeller och den där monteringen. Blev det någon slutgiltig högtalare efter det där provmontaget?

Det är den färdiga högtalaren i päronträ och det är så bra man kan få det.
Nu står dom hos en av mina döttrar som är alldeles nöjd.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-08 21:24

Perfector skrev:Det är den färdiga högtalaren i päronträ och det är så bra man kan få det.

Nej, det är inte så bra man kan få det och det borde vara en självklarhet. Att tro det vore både förhastat och åtminstone en smula övermodigt.

Perfector skrev:Nu står dom hos en av mina döttrar som är alldeles nöjd.

Det betvivlar jag inte.
Senast redigerad av UrSv 2016-02-08 21:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 21:32

UrSv skrev:
Perfector skrev:Det är den färdiga högtalaren i päronträ och det är så bra man kan få det.

Nej, det är inte så bra man kan få det och det borde vara en självklarhet. Att tro det vore både förhastat och åtminstone en smula övermodigt.

Perfector skrev:Nu står dom hos en av mina döttrar som är alldeles nöjd.

Det betvivlar jag inte.

Kul bedömning när du inte lyssnat på dom alls.
Men du har säkert någon teori om hur mycket man kan få ut av 80 cm2 konyta.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-08 21:37

Jag får be TS om ursäkt och försöker avsluta detta OT. Förhoppningsvis kommer fler förslag.

Perfector skrev:Men du har säkert någon teori om hur mycket man kan få ut av 80 cm2 konyta.

Ja, naturligtvis det är ju vanlig enkel fysik men jag har varken kommenterat nåt sånt eller diskuterat det i någon tråd någonsin så jag vet inte varför du vill informera om det här.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 21:40

UrSv skrev:Jag får be TS om ursäkt och försöker avsluta detta OT. Förhoppningsvis kommer fler förslag.

Perfector skrev:Men du har säkert någon teori om hur mycket man kan få ut av 80 cm2 konyta.

Ja, naturligtvis det är ju vanlig enkel fysik men jag har varken kommenterat nåt sånt eller diskuterat det i någon tråd någonsin så jag vet inte varför du vill informera om det här.

För att det är det jag använt som grund för beräkning av lådan.
Eller är det nå't annat du avser när du säger att jag inte fått ut optimalt av elementen i lådan?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-08 21:42

Rundade portmynningar, en ur diffraktionssynpunkt bättre kant samt elementen tätare ihop är tre rätt troliga förbättringar att vilja göra bara genom att betrakta dem.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-08 22:53

Liggande under taket är nog inte heller bästa placeringen... Jag tror nog många av oss vill ta det lite längre i riktning optimering av såväl avstämning som placering för bättre återgivning.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-08 22:59

RogerGustavsson skrev:Liggande under taket är nog inte heller bästa placeringen... Jag tror nog många av oss vill ta det lite längre i riktning optimering av såväl avstämning som placering för bättre återgivning.

Det var inte där den hamnade hos dottern heller.
Det var bara då den fotades.
Om man letar fel så hittar man fel.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-09 00:19

Perfektor - du kan noll och intet om delningsfilter. Inte ens det mest grundläggande.

Det är direkt kontraproduktivt och du gör ALLA som ber om hjälp en riktigt jävla björntjänst med dina inlägg. Ytterligare en tråd som du direkt förstör. Du borde fan få en titel "varning för okunskap". Jag vill inte vara elak, men inget annat verkar bita.

Kan du inte lägga lite energi på att försöka lära dig åtminstone det mest basala? Börja med "The Loudspeaker Design Cookbook" av Vance Dickasson.

Till trådskaparen:
Du är säkert mycket medveten om att elementkombinationen används i i6 och pi25 (fullrange)?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-09 00:21

MagnusÖstberg skrev:Perfektor - du kan noll och intet om delningsfilter. Inte ens det mest grundläggande.

Det är direkt kontraproduktivt och du gör ALLA som ber om hjälp en riktigt jävla björntjänst med dina inlägg. Ytterligare en tråd som du direkt förstör. Du borde fan få en titel "varning för okunskap".

Kan du inte lägga lite energi på att försöka lära dig åtminstone det mest basala? Börja med "The Loudspeaker Design Cookbook" av Vance Dickasson.

Till trådskaparen:
Du är säkert mycket medveten om att elementkombinationen används i i6 och pi25 (fullrange)?

nu pratar du skit.
Jag har fan byggt filter i över 20 år och alla har funkat klockrent.
Innan du har bekvämat dig med att prova mina sk skitfilter bör du klädsamt hålla käften, det luktar barnvälling ur den.
:-(

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-02-09 00:22

Att man gjort något längre betyder inte att man gör rätt.
\\Sky

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-09 00:24

sky_eye skrev:Att man gjort något längre betyder inte att man gör rätt.

Och alla som under dessa 25 år köpt mina alster är omusikaliska idioter?
Har man inte provat praktiskt har man ingen rätt att vräka ur sig som han gjorde.

Nästa

Återgå till DIY-forum