Kraftfull förstärkare!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Re: Kraftfull förstärkare!

Inläggav Aerob » 2015-10-30 20:17

Mitt tips är Nad C370/272, mycket effekt för pengarna, kvalar in i prisklassen och det blir pengar över.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-12-08 12:26

Om det är en äldre Kenwood som eftersökes så har jag ett slutsteg som heter M1A som står outnyttjat. Till den finns försteget C1 som tyvärr inte är i funktion.. Pris, Tja hitta på nåt..

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2015-12-13 00:41

Någon som vet vad Sf och ev andra biografägare gör av sina slutsteg när dom uppdaterar sina biografer? Kanske ligger det lite gamla slutsteg i något lager?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-13 09:03

2-ch skrev:
RogerGustavsson skrev:Effekt är inte allt. Det finns förstärkare som låter kraftfullt utan kunna leverera kilowatt. Förstärkare med samma effekt kan också låta olika. Kubmätningar hit och dit, de indikerar möjligen om de passar till ett par tänkta högtalare. Finns liksom ingen anledning att ha 1000 W i 1 ohm tillgängligt om det är högtalare som ligger kring 4 ohm som inte har speciellt låg effektivitet. Det är ju knappast Apogee Scintilla i detta fallet.

Exakt, effekt är inte allt.
Jag inbillar mig att det är det lite mjukare ljudet som är målet. Att lyssna på hårdrock med den uppsättningen By-tor har är en fröjd.
Det är inte alltid fallet med mer analytiska högtalare och förstärkare.

Det beror iså fall troligen på att det "analytiska" systemet är sämre.
Är ju en fröjd att höra hårdrock i ett bra system.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-02-09 19:47

Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-10 08:06

HenrikTornquist skrev:Det ligger en ute på Blocket nu:
http://www.blocket.se/stockholm/Kenwood_forstark__KA_8100_skivspelare_KD_2055_65178292.htm?ca=23_3&w=3
Bara att slå till.

Den försvann snabbt!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-02-10 10:07

Då kan man ju hoppas att "vår" kille var på hugget.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-02-10 19:12

Om du kan fixa/har en förförstärkare/liten dj-mixer; Överväg noga Behringer EP2500 eller EP4000. Hittar du begagnat blir det mindre än en kväll ute med kompisarna på stan. Nytt är det klart överkomligt. Räcker inte effekten ( typ 500 W ) får du börja fundera på vad du håller på med. :)
Nackdelen är väl ljudet från fläkten, men har du en mancave bör du kunna skärma av steget med en konstruktion i spånskiva med lite stenull/skumplast på insidan eller placera steget så att det inte hörs.
Kör du dom hårdare låtarna med typ audioslave stör det inte så mycket oavsett.
Mina 5 cent...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-10 22:50

Nad passar bra till cervin vega.
:)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-11 08:28

kusling skrev:Nad passar bra till cervin vega.

Menar du att Nad skulle passa bättre än någon annan förstärkare?
I så fall undrar jag varför du tycker det.

Min uppfattning är att förstärkare är en av de minst ljudpåverkande sakerna i kedjan.

Slutsteg på blocket HH 2x250w för 2200kr.
http://www.blocket.se/stockholm/HH_V500_mos_fet_slutsteg_65098403.htm?ca=11&w=1

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-02-11 09:54

Kan man vara lite elak och säga att båda säljs (såldes åtminstone när jag var ung) av Hifiklubben och därför passar det rätt bra?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-11 10:45

shifts skrev:Kan man vara lite elak och säga att båda säljs (såldes åtminstone när jag var ung) av Hifiklubben och därför passar det rätt bra?

Visst får du vara det Shifts :)
Minns mycket väl att dessa ofta såldes tillsammans av hifi klubban.

Jag tror att det förr handlade ganska mycket om effekt/krona. Där låg Nad bra till helt enkelt.
CV är ju i första hand till för att spela starkt på.
Det är bara att just Nad skulle passa bra eller t.o.m bättre idag än något annat jag ställer mig tveksam till.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-11 10:52

2-ch skrev:Min uppfattning är att förstärkare är en av de minst ljudpåverkande sakerna i kedjan.

Då har du inte lyssnat på "The Dream" som med sina beskedliga 40 W per kanal spelar skjortan av det mesta. Förvisso dyr men värd sina slantar om man har råd.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-11 11:25

Bill50x skrev:
2-ch skrev:Min uppfattning är att förstärkare är en av de minst ljudpåverkande sakerna i kedjan.

Då har du inte lyssnat på "The Dream" som med sina beskedliga 40 W per kanal spelar skjortan av det mesta. Förvisso dyr men värd sina slantar om man har råd.

Jodå flera gånger, har även fått en utförlig beskrivning av dess förträfflighet av Ola själv vid en middag.
Det är gött mos i den förstärkaren, dessutom otroligt vacker vilket är ovanligt när det kommer till förstärkare.
Om den kan anses prisvärd är som alltid upp till köparen att bedöma.

Personligen tror jag att det skulle sålts fler av den fler om prislappen legat 8-10x högre.
Den befann sig i ett svårt prissegment. För billigt för den som vill ha det dyraste och för dyrt för de som ville ha den.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-11 18:57

Kort inpass om NAD, bara. Jag är tyvärr för okunnig för att uttala mig sakligt, men det som NAD är känt för - att vara strömstarka, moderat specade och med hög turbofaktor (dynamisk effekt) - har jag själv mycket goda erfarenheter av. För många år sedan var jag på väg att slänga ut ett par hembyggda högtalare som inte riktigt presterade vad jag förväntat (med en Kenwood KA-något). Köpte då min första NAD (3240PE) och blev förstummad av hur samma högtalare fick nytt liv, fullständigt.

Jag har även hjälpt en kompis med liknande råd och han bytte från en Denon till NAD och gjorde samma upplevelse.

Så det kan finnas anledning att rekommendera NAD när man vill ha ut lite mer av sina högtalare.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-12 08:09

Kalejdokom skrev:Kort inpass om NAD, bara. Jag är tyvärr för okunnig för att uttala mig sakligt, men det som NAD är känt för - att vara strömstarka, moderat specade och med hög turbofaktor (dynamisk effekt) - har jag själv mycket goda erfarenheter av. För många år sedan var jag på väg att slänga ut ett par hembyggda högtalare som inte riktigt presterade vad jag förväntat (med en Kenwood KA-något). Köpte då min första NAD (3240PE) och blev förstummad av hur samma högtalare fick nytt liv, fullständigt.

Jag har även hjälpt en kompis med liknande råd och han bytte från en Denon till NAD och gjorde samma upplevelse.

Så det kan finnas anledning att rekommendera NAD när man vill ha ut lite mer av sina högtalare.

Visst är det kul när bytet av en komponent får en att se saker i ett nytt ljud :D

Jag har absolut inget emot Nad om nu någon tror det. Men det handlar ju inte om att dom har något magiskt under skalet.
I ditt fal handlade det nog om att en mer adekvat förstärkare gjorde ett bättre jobb än en sämre. Oavsett fabrikat.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-12 10:48

Jo, kanske. Men min poäng var att NAD kanske har något extra att ge via sin Power Envelope (eller vad det heter i modernare varianter) och därmed kanske passar bättre än många "konventionella" förstärkare om man vill kunna dra på lite extra och har tungdrivna högtalare.

Men som jag skrev så är jag okunnig i elektronik och kan inte avgöra om det bara handlar om marknadsföring från NAD :) .

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-12 11:55

Kalejdokom skrev:Men som jag skrev så är jag okunnig i elektronik och kan inte avgöra om det bara handlar om marknadsföring från NAD :) .

Jag är inte heller kunnig :)
Men vet att varje tillverkare av rang försöker via reklamavdelningen på ett eller annat sätt få just deras produkt att verka unik.
Inget konstigt med det. Det sker ofta genom att hitta på någon märklig beteckning som dom är ensamma om.
Thechnics körde ett tag med "Klass AA" vad nu det är, Yamaha Hyper-någonting. Exemplen är många.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-12 12:27

Jag har alltid gillat NAD, speciellt deras enklare billigare förstärkare (typ 3020) har gett mycket för pengarna. Men döm om min förvåning när jag jämförde en sådan med en engelsk Musical Fidelity (Tempest), den senare drog ner brallorna rejält på NAD'en. Båda förstärkarna var inköpta begagnade till samma pris, tror Tempest var lite dyrare som ny. Men skillnaden var avsevärd. NAD'en lät trött, blöt och utan stadga. Visserligen med mina relativt krävande DQ10:or men ändå. Så visst är det skillnad på förstärkare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-12 12:47

2-ch skrev:
kusling skrev:Nad passar bra till cervin vega.

Menar du att Nad skulle passa bättre än någon annan förstärkare?
I så fall undrar jag varför du tycker det.

Min uppfattning är att förstärkare är en av de minst ljudpåverkande sakerna i kedjan.

Slutsteg på blocket HH 2x250w för 2200kr.
http://www.blocket.se/stockholm/HH_V500_mos_fet_slutsteg_65098403.htm?ca=11&w=1

Haha, faktiskt.se i ett nötskal. Det spelar ingen roll vad man säger, man blir alltid tvingad att utvidga och förklara de mest simpla påståenden. :wink:

Mitt påstående löd alltså "Nad passar bra till cervin vega."
Jag har inte jämfört med andra förstärkare. Jag har inte ens orkat precisera vilken modell jag menar.

Allt jag säger är att Nad passar bra till cervin vega.
Varför jag sa det är för att jag tycker Cervin Vega är lite skräniga men med bra ös, och Nads vanliga förstärkare (inte deras nya klass-D historier som har ett annat sound) dämpar det skräniga lite samt förstärker känslan av ös. Jag vill inte ange någon modell eftersom jag hoppas att trådskaparen är vettig nog att provlyssna innan köp. Nad brukar ha bra med kräm också - de håller inte på och fantiserar ihop massa watt.

Dock tycker jag att förstärkare är näst viktigast efter själva högtalarna, främst hur den förmedlar detaljer genom hela registret. Det plus att den ska kunna leverera kraft nog så högtalarna kan lira den bas de är kapabla till, men det säger ju sig självt.

Kalejdokom skrev:Kort inpass om NAD, bara. Jag är tyvärr för okunnig för att uttala mig sakligt, men det som NAD är känt för - att vara strömstarka, moderat specade och med hög turbofaktor (dynamisk effekt) - har jag själv mycket goda erfarenheter av. För många år sedan var jag på väg att slänga ut ett par hembyggda högtalare som inte riktigt presterade vad jag förväntat (med en Kenwood KA-något). Köpte då min första NAD (3240PE) och blev förstummad av hur samma högtalare fick nytt liv, fullständigt.

Jag har varit med om något liknande. Jag hade ett par B&W DM602 S2, stora stativhögtalare från Hifiklubben. Drev de med en Denon 1601 hemmabioreceiver. 5x60W. Den lirade fantastiskt med mycket bra detaljrikedom samt var relativt neutral i återgivningen - något jag gillar. Men, den lyckades aldrig kräma ur den riktiga basen från högtalarna. Oturligt nog så dog den ett år efter garantin gått ut. Jag köpte istället Nads minsta hemmabioreceiver, T743v2, 5x50W, dvs på pappret klenare. Säljaren sa att den med besked skulle leverera mer kraft än min gamla. Och det gjorde den. Jag fick flytta runt högtalarna flera gånger pga för mkt bas (lägenhet med betongväggar). Det va det bästa jag kunde få med den budget jag hade då, men jag märkte direkt att jag tappade detaljrikedom och neutralitet jämfört med Denonen, vilket var synd. Högtalarna behövde dock den extra kraften eftersom de var trögdrivna.

Senare testade jag även en klass-D variant ett tag, Nad D3020, men gillade inte soundet riktigt och gick tillbaka till receivern. Den är väl 10 år nu, bytte ut den först i höstas. Står fortfarande kvar i lägenheten :P

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-12 13:30

kusling skrev:Haha, faktiskt.se i ett nötskal. Det spelar ingen roll vad man säger, man blir alltid tvingad att utvidga och förklara de mest simpla påståenden. :wink:

Självklart. Annars vore det inte Faktiskt :lol:

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-12 13:36

2-ch skrev:
kusling skrev:Haha, faktiskt.se i ett nötskal. Det spelar ingen roll vad man säger, man blir alltid tvingad att utvidga och förklara de mest simpla påståenden. :wink:

Självklart. Annars vore det inte Faktiskt :lol:

Det är därför man hänger här! :)

Föregående

Återgå till Köpråd