Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:RogerGustavsson skrev:Effekt är inte allt. Det finns förstärkare som låter kraftfullt utan kunna leverera kilowatt. Förstärkare med samma effekt kan också låta olika. Kubmätningar hit och dit, de indikerar möjligen om de passar till ett par tänkta högtalare. Finns liksom ingen anledning att ha 1000 W i 1 ohm tillgängligt om det är högtalare som ligger kring 4 ohm som inte har speciellt låg effektivitet. Det är ju knappast Apogee Scintilla i detta fallet.
Exakt, effekt är inte allt.
Jag inbillar mig att det är det lite mjukare ljudet som är målet. Att lyssna på hårdrock med den uppsättningen By-tor har är en fröjd.
Det är inte alltid fallet med mer analytiska högtalare och förstärkare.
HenrikTornquist skrev:Det ligger en ute på Blocket nu:
http://www.blocket.se/stockholm/Kenwood_forstark__KA_8100_skivspelare_KD_2055_65178292.htm?ca=23_3&w=3
Bara att slå till.
kusling skrev:Nad passar bra till cervin vega.
shifts skrev:Kan man vara lite elak och säga att båda säljs (såldes åtminstone när jag var ung) av Hifiklubben och därför passar det rätt bra?
2-ch skrev:Min uppfattning är att förstärkare är en av de minst ljudpåverkande sakerna i kedjan.

Bill50x skrev:2-ch skrev:Min uppfattning är att förstärkare är en av de minst ljudpåverkande sakerna i kedjan.
Då har du inte lyssnat på "The Dream" som med sina beskedliga 40 W per kanal spelar skjortan av det mesta. Förvisso dyr men värd sina slantar om man har råd.
Kalejdokom skrev:Kort inpass om NAD, bara. Jag är tyvärr för okunnig för att uttala mig sakligt, men det som NAD är känt för - att vara strömstarka, moderat specade och med hög turbofaktor (dynamisk effekt) - har jag själv mycket goda erfarenheter av. För många år sedan var jag på väg att slänga ut ett par hembyggda högtalare som inte riktigt presterade vad jag förväntat (med en Kenwood KA-något). Köpte då min första NAD (3240PE) och blev förstummad av hur samma högtalare fick nytt liv, fullständigt.
Jag har även hjälpt en kompis med liknande råd och han bytte från en Denon till NAD och gjorde samma upplevelse.
Så det kan finnas anledning att rekommendera NAD när man vill ha ut lite mer av sina högtalare.
Kalejdokom skrev:Men som jag skrev så är jag okunnig i elektronik och kan inte avgöra om det bara handlar om marknadsföring från NAD.
2-ch skrev:kusling skrev:Nad passar bra till cervin vega.
Menar du att Nad skulle passa bättre än någon annan förstärkare?
I så fall undrar jag varför du tycker det.
Min uppfattning är att förstärkare är en av de minst ljudpåverkande sakerna i kedjan.
Slutsteg på blocket HH 2x250w för 2200kr.
http://www.blocket.se/stockholm/HH_V500_mos_fet_slutsteg_65098403.htm?ca=11&w=1
Kalejdokom skrev:Kort inpass om NAD, bara. Jag är tyvärr för okunnig för att uttala mig sakligt, men det som NAD är känt för - att vara strömstarka, moderat specade och med hög turbofaktor (dynamisk effekt) - har jag själv mycket goda erfarenheter av. För många år sedan var jag på väg att slänga ut ett par hembyggda högtalare som inte riktigt presterade vad jag förväntat (med en Kenwood KA-något). Köpte då min första NAD (3240PE) och blev förstummad av hur samma högtalare fick nytt liv, fullständigt.
Jag har även hjälpt en kompis med liknande råd och han bytte från en Denon till NAD och gjorde samma upplevelse.
Så det kan finnas anledning att rekommendera NAD när man vill ha ut lite mer av sina högtalare.
kusling skrev:Haha, faktiskt.se i ett nötskal. Det spelar ingen roll vad man säger, man blir alltid tvingad att utvidga och förklara de mest simpla påståenden.![]()
2-ch skrev:kusling skrev:Haha, faktiskt.se i ett nötskal. Det spelar ingen roll vad man säger, man blir alltid tvingad att utvidga och förklara de mest simpla påståenden.![]()
Självklart. Annars vore det inte Faktiskt