Det låter som om ni egentligen vill argumentera för mono, men inte törs.

Frågan om antal kanaler och den om kvalitet för en enskild signalväg är vidt skiljda. Svartvita tumregel svar i stil med satsa allt på det ena och inget på det andra, missar därför målet, missar att antalet kanaler faktiskt är en sorts kvalitet.
Med en multikanalanläggning så kan man välja om man vill lyssna multikanal eller tvåkanal gång för gång. Man slipper göra det en gång för alla.
- - -
Så frågan kan bli lite svår att svara på. Jag lyssnar nog i 9 fall av 10 på en- eller tvåkanalsinspelningar, i en eller två kanaler, och oftast sker detta i min anläggning som KAN spela multikanal, och som gör det också, då och då.
Vad skall jag rösta på då?
Sen kan jag ju tycka att det bortsett från att det hade varit bra om frågan tydligt visat om den gäller programmaterialet eller anläggningen, även hade haft med lite flera alternativ, alltså mono, tvåkanalsstereo, stereo med center, stereo med tvåkanalig surround, stereo med center och tvåkanalig surround, stereo med center, sidokanaler och bakkanaler, stereo med center, sidokanaler, bakkanaler och höjdkanaler... osv.
Ja sen kan man ju gå ett steg till och berätta hur många högtalare man använder för det antal kanaler som används. I surround-sammanhang är ju ett större antal högtalare än kanaler som regel en stor fördel.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).