Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Ett sätt att få ut lite större volym om du vill bygga basreflex (och komma längre ner i frekvens) är ju att bygga en djupare låda. Den som du länkar till hos Ljudfokus är bara 10 cm djup, men om den skall placeras på en TV-bänk, kanske den kan få vara 30-40 cm djup.
Kalejdokom skrev:Svårt att uttala sig om kommersiella högtalare. Vet du något om vilka element som sitter i den aktuella varianten? Eller vad de har för t/s-parametrar?
Jag skulle rekommendera att bygga en testlåda och se hur det blir med dina element, med och utan basreflex. Då kan du lyssna, mäta och laborera med portar och fyllning i lådan.
Nästa pilsner är att få till ett vettigt filter och där är jag nog inte den vassaste eggen i lådan (mina system har mest aktiva filter med separata slutsteg).
Edit: Antar att du refererar till denna texten på hemsidan:
2 liter sluten låda ger FC 115/70 Hz (-3dB/-8dB)
Det innebär att du får dela ganska högt upp för att inte tappa bort detaljer i midbasområdet (förutsatt att du har frontar eller subbas som kan ta hand om lågpass från centerkanalen).
Gnsmk skrev:vill få så djup bas som möjligt med dessa små element och så liten låda som möjligt
Kalejdokom skrev:Gnsmk skrev:vill få så djup bas som möjligt med dessa små element och så liten låda som möjligt
Det är tyvärr svårt att trolla. Naturen har sina lagar och de rår vi inte på. Om du inte kan tänka dig en större låda är rekommendationen, i andra hand, att köra slutet och nöja dig med den lilla bas du får. I första hand rekommenderar jag att du skippar center helt och hållet. Ofta blir det nog så bra utan center (s.k. fantomcenter). Så har jag kört länge och är mycket nöjd.
Kalejdokom skrev:De flesta förstärkare som anger lägsta impedans till 6 ohm klarar även av att driva 4 ohms högtalare (som det blir om du parallellkopplar basarna). Att seriekoppla går förstås också, men då blir det 16 ohm och du "tappar" en hel del av förstärkareffekten. Vad har du för förstärkare?
När det gäller diskanten så är jag osäker på vad du menar, men du måste förstås ha ett delningsfilter mot basarna. Om du inte vet något om delningsfilter så har du tyvärr en rätt lång väg kvar till en färdig högtalare. Det går att bygga enkla filter, men det blir lite som att skjuta från höften - ganska troligt att du missar målet och inte blir nöjd med resultatet.
Det finns mycket att läsa om delningsfilter på nätet eller i böcker om högtalarkonstruktion. Om du är intresserad och vill lära dig om detta rekommenderar jag att du börjar där och väntar lite med ditt bygge.
Kalejdokom skrev:Det filtret är ett högpassfilter som du kopplar direkt mellan förstärkarens +/- utgång och diskantens anslutningar (vilket förstås är detsamma som att gå direkt från högtalarens inkommande anslutningsterminal).
Men filtret är beräknat på att du har 8 ohms element både i bas och diskant. Eftersom du har två basar kommer det att bli antingen 4 ohm (vid parallellkoppling) eller 16 ohm (vid seriekoppling) för basarna. Så hur delningen kommer att bli är ganska osäker. Du behöver dock inte vara orolig för att förstöra diskanten - det kommer att fungera, men långt ifrån optimalt. Eftersom basarna är mycket bredbandiga och spelar upp mot 16.000 Hz blir det kanske problem av att inte filtrera basarna.
Ett annat "problem" du måste hantera är den stora skillnaden i känslighet mellan diskanten och basarna. Diskanten är mycket mer lättdriven än basarna vilket kommer resultera i mycket starkare diskantnivå än basnivå. Du kommer att behöva dämpa diskanten med en dämpled av resistorer. Hur mycket beror bl.a. på basarnas koppling, men sannolikt runt 10dB.
Gnsmk skrev:Går det dämpa mjukvarumässigt via inställning ?
Gnsmk skrev:Kan man koppla så att basarna fortfarande har 8 ohm ?
Gnsmk skrev:Eller ska jag strunta i filtret och seriekoppla alla element ?
Kalejdokom skrev:Gnsmk skrev:Går det dämpa mjukvarumässigt via inställning ?
Inte om du menar att använda tonkontrollerna i förstärkaren. Det är mycket enkelt att dämpa diskanten via ett filter - så gör man i alla högtalarfilter, men man måste förstås lära sig hur...Gnsmk skrev:Kan man koppla så att basarna fortfarande har 8 ohm ?
Nej.Gnsmk skrev:Eller ska jag strunta i filtret och seriekoppla alla element ?
Nu förstår jag inte. Du kan inte seriekoppla diskanten med basarna.
Jag är hemskt ledsen att alla mina svar i den här tråden kanske verkat negativa och låtit som att jag inte vill hjälpa till. Problemet är att jag verkligen skulle vilja hjälpa, men jag kan ju inte bygga högtalarna åt dig. Jag tror inte vi kommer längre här.
tack och bockKalejdokom skrev:10dB var bara en gissning... Vad som krävs i praktiken får man bäst reda på genom att mäta diskanter och basar med en dB-mätare. Man kan också läsa sig till känsligheten för respektive element i deras datablad och göra en teoretisk beräkning - som sällan stämmer med verkligheten.
Eftersom du tidigare hänvisat till drkrupp kan du läsa vidare på hans sida om dämpning här:
http://www.drkrupp.se/hifi/filter_dampning.html
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig längre än så.
Kalejdokom skrev:På pappret verkar det nästan vara bredbandare. Prova utan diskant och se hur det verkar.
Kraniet skrev:parallelkoppling ger halverad impedans och därmed kommer du få 3dB ökning i SPL vid samma effekt.
Det brukar rekommenderas att parallellkoppla element snarare än seriekoppla.
En annan rekommendation är att dela centern så högt det bara går. Tror de flesta recievers tillåter delning vid 240 Hz eller något liknande.
Vid så hög delning så spelar lådvolymen nästan ingen roll. Du kan även nöja dig med sluten volym, 1 liter per element ser helt ok ut i det fallet.
Då elementet har så högt Qts så skulle jag råda emot basreflex. Dessutom har det ju väldigt begränsad slaglängd så att förvänta sig något speciellt djup bas är lönlöst. Faktum är att du ganska enkelt uppnår elementes xmax även i en sluten låda med delning under 240 Hz.
edit: jo ang parallellkoppling så blir matchingen mot diskanten bättre, men du kommer fortfarande behöva dämpa diskanten ganska mycket. Beroende på högtalarens placering så måste du räkna bort en del i baffelsteg också. Det kan sänka totala känsligheten med så mycket som 5-6 dB för en helt fristående högtalare. Men i ditt fall kan man kanske räkna med max 3 dB. Ju närmare väggen elementen kommer destå mindre baffelstag kan man räkna med. Om högtalarens sen är kant i kant med TVn så kommer TVn agera som en förlängd baffel vilket kommer göra att baffelsteget blir ännu mindre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster