av paradigm » 2006-01-04 12:37
Hos mig tycks det ha förekommit flera samverkande fenomen som kan göra det svårt att skilja ut de enskilda problemen.
Tidigare, hände det ofta att läsarna fick problem med läsningen mot slutet av skivan, med intermittenta "squeekande" och "skärande" missljud som följd. Detta kunde ibland avhjälpas med långsammare bränning och alltid avhjälpas med EAC, (Exact Audio Copy, ett gratisprogram på nätet).
Sen har jag haft problem med intermittenta drop-outs i flera Sony spelare.
I min ( ofrivilligt pensionerade) Sony SACD spelare XB-940, som hade ett nypris på 10 laxar, blev drop-outsen så många att jag lämnade in den till Sony i Spånga och när jag hämtade den och frågade efter den utbytta lasern, som enligt verkstan hade varit defekt och sliten, fick jag höra att den redan var kastad, eftersom jag inte hade bett dem spara den i förväg, OK?
När jag kom hem var visserligen problemen färre, men fortfarande händer det emellanåt att musiken droppar ibland, något som Sony hävdar, beror på dåliga skivor och dom ger sig inte en millimeter, trots att jag hävdar att dessa skivor fungerar alldeles utmärkt på andra spelare.
Jag misstänker starkt att de enbart justerade "Gain" och "Bias" och trodde därmed att felet var avhjälpt, men passade på att ta betalt för lite mer, eftersom de vet att kunden inte har möjlighet att avgöra ifall lasern verkligen blev bytt.
Att jag idag är så pass säker på det jag påstår, beror på att jag numer, enbart använder en Sony playstation PS1 (SCPH 5502) som CD-spelare, som har automatisk justering av "Gain" och "Bias", medan den första modellen av PS1 (SCPH 1002) som jag också har testat, har manuell justering och den kan ibland ge precis samma fenomen som min XB-940!!!
Ett annat avgörande skäl till att jag enbart använder PS1 som drivverk, är att den låter bättre än XB-940'an på alla parametrar och dessutom är helt fri från "jitter"!!!
Lägger man därtill problem som kan uppstå av etiketter och tuschpennor, så börjar det bli en smula knepigt att hålla isär begreppen och då gäller det att man har tillgång till flera uppsättningar så att man direkt kan testa i andra burkar för att se om problemen dyker upp på samma ställe eller inte.
/Rolle