spollampa

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: spollampa

Inläggav Perfector » 2016-02-20 11:21

Enfin skrev:Vi får se med kondingarna...
Kul info om HK:n. Den är i mycket fint skick och numera helt skrap- fri. Allt verkar funka. Driver lätt mina dls r66.
Har problem att hitta bra källor bara. Får bäst ljud från tunern....
CD varierar mycket och LP ännu mer. Spotify blåtand nånstans mittemellan.
MC skivspelare har jag aldrig haft eller hört. Blir det ett lyft för mina gamla vinyler?

Ursäkta att tråden har spårat fullständigt....

Det ska enligt förståsigpåarna vara mycket klarare ljud ur en bra MC-pickup, men jag körde endast Shure V15-IV på den
så jag kan inte med bestämdhet säga att det är så.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-02-20 11:48

Enfin skrev:Vi får se med kondingarna...
Kul info om HK:n. Den är i mycket fint skick och numera helt skrap- fri. Allt verkar funka. Driver lätt mina dls r66.
Har problem att hitta bra källor bara. Får bäst ljud från tunern....
CD varierar mycket och LP ännu mer. Spotify blåtand nånstans mittemellan.
MC skivspelare har jag aldrig haft eller hört. Blir det ett lyft för mina gamla vinyler?

Ursäkta att tråden har spårat fullständigt....

Det är din tråd, så du får spåra åt vilket håll du vill :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-02-21 07:52

Din Blaupunkt är egentligen en Rank Arena. Jag kan minnas helt fel men tror att jag läst att kondensatorerna i de där inte är så jättebra. Jag kan minnas fel.

Mätarna används bara för radiodelen, och den ena dessutom bara för FM. Utan någon fungerande antenn så lär de inte visa något särskilt. Fast det har du säkert redan greppat.

Vad gäller DIN-kontakter och jord så ska en riktig adapter för skivspelare ha RCA-kontakternas jord anslutna till DIN-kontaktens pinne två och så ska det finnas en lös jordkabel (att ansluta till skivspelarens jordkabel) som ansluts till metallringen runt DIN-kontakten. Om det saknas på din adapter så kan du helt fräckt köra in skivspelarens jordkabel mellan metallringen och "insatsen" i valfri DIN-kontakt bakpå förstärkaren. Enklast är kanske att kila fast den med hjälp av den DIN-kontakt som du ändå stoppar in i skivspelaringången.

Enfin

Inläggav Enfin » 2016-03-05 18:08

Hej igen
Rank arena....köptes de av blaupunkt som sedan klämde dit en egen front på receivern eller vad?
Vilken rank arena skulle ha mest gemensamt tror ni?
Hur hörs det att kondensatorer är dåliga? Tycker ibland att ljudet svajar lite i styrka.
Annars funkar den fint. Blir väldigt varm på höger ventilationsgaller bara. Känns det igen?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-03-07 21:49

Snarlik Rank Arena R1600:
Bild

Blaupunktrecievern verkar ha en knapp för lågpassfilter, tape-2-anslutning på frontpanelen och dessutom anslutningar för tre högtalarpar istället för två par med ambiofonifunktion.

Vet inte om något annat skiljer sig utöver utseendet. Det kanske fanns en Rank Arena som var mer lik Blaupunkt.

Dåliga kondingar visar väl sig snarast i värsta fall genom att de kan skada andra komponenter. Nån annan har säkert något bättre att fylla i här.

Enfin

Inläggav Enfin » 2016-03-08 10:11

Ja den var väldigt snarlik och snygg. Blaupunkten har nog högre effekt samt att de hade den "goda" smaken att eloxera fronten brun på den...:-)
Såg nu att Hifitorget har skrivit så här om den någon gång: "En tung och skön monsterreceiver från Tyska Blaupunkt årsmodell 1977. Nypriset var 2800kr då den var ny 1977."
2800:- var väl en halv månadslön på den tiden....
Kul och nästan märkligt att den funkar fortfarande, 40 år senare.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi