High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Highendmassan

High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Inläggav Highendmassan » 2016-02-14 15:00

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Inläggav Nattlorden » 2016-02-14 15:34

Fullträff på förhand för Bang... När "frontade" de ett reklamblad för en sådan tillställning senast? :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-14 15:51

Jag ser fram emot denna mässa! Att se lite snygg hifiporr* och träffa goa hifivänner. :D

*Jag fick en del skit för att använda denna term på en bild från förra mässan. För mig är det ett superlativ likt ögongodis, för riktigt snygga och coola prylar. Hade ingen aning om att den för vissa var något negativt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-14 16:08

Alexi skrev:Jag ser fram emot denna mässa! Att se lite snygg hifiporr* och träffa goa hifivänner. :D

*Jag fick en del skit för att använda denna term på en bild från förra mässan. För mig är det ett superlativ likt ögongodis, för riktigt snygga och coola prylar. Hade ingen aning om att den för vissa var något negativt.

:D Lite hifiporr är helt ok.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2016-02-14 16:26

petersteindl skrev:
Alexi skrev:Jag ser fram emot denna mässa! Att se lite snygg hifiporr* och träffa goa hifivänner. :D

Peter kommer du informellt eller formellt dema några av dina alster?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-14 16:30

JM skrev:
petersteindl skrev:

Peter kommer du informellt eller formellt dema några av dina alster?

JM

Hej JM

Vi ställer inte ut på Hi End Mässan detta år. Nästa år kanske.

Jag kommer dock besöka mässan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-02-14 19:58

Man kan alltid lita på Wikipedian :D

I överförd bemärkelse kan ordet "porr" användas i sammansättningar för excessiva bildframställningar av något icke-sexuellt i tidskrifter eller tv, till exempel "vapenporr", "motorporr", "matporr", "inredningsporr" eller "känsloporr"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-02-14 20:04

Jag får se om jag går, är trött på att höra anläggningar för över 500.000K där det finns en betoning på diskantåtergivningen. Men det är ju också mässa på tre ställen så något hoppar jag nog om jag går, men Sweetspot mässan på Clarion Sign finns det skivbutiker som ställer ut och det drar lite.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-14 23:17

Varken "ögondis" eller "hifiporr" är superlativ.

"bäst" är superlativform av bra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-14 23:29

Morello skrev:

Varken "ögondis" eller "hifiporr" är superlativ.

"bäst" är superlativform av bra.

Elegant freudian! :D :lol: :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-21 15:09

Missa inte Guido Tent från Grimm i Hörsalen uppe vid Lundqvist. ..
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2016-02-21 21:24

Några enkla mobilbilder på något av det som jag tyckte var lite trevligare att lyssna på än mycket annat (utan något som helst pris/prestanda-perspektiv):

Bild

Bild

Bild

Appel

Inläggav Appel » 2016-02-21 22:43

Några åsikter om PAP dipol högtalarna ??
Väldigt nyfiken på dessa och fick ej chansen att åka upp till huvudstaden denna helg..
Kommer dessa att säljas i Sverige nu?

Hade varit tacksam för en snabb presentation om hur dem spela? ;)
Va det modelen med NEO basarna ?

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2016-02-22 12:39

Dipolerna var inte så tokiga. Fyllde det stora rummet på ett imponerande sätt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-22 13:28

shaft skrev:Dipolerna var inte så tokiga. Fyllde det stora rummet på ett imponerande sätt!

Pure Audios dipoler kommer väl att säljas av Audio Concept. De låter ganska bra, speciellt med tanke för sitt pris på 35 tusen. B&W's nya 8-serie låter bättre men då börjar prislappen på typ 160 tusen.

Dipolerna lät väldigt trevligt, fyllde rummet prdentligt men efter ett tag började sameness-känslan infinna sig. Men utan att ha kontroll över resten av kedjan, musiken etc är det svårt att avge något relevant omdöme överhuvudtaget. För min egen del lät dock Sonus Faber för 25 tusen, drivna av Devialet långt bättre. Mindre imponator men mer musik. Och jag är övertgad att man kan hitta skivspelare för mindre än 360 tusen som gör ett lika bra jobb...

I Audionords stora rum spelades det på litet dyrare Sonus Faber (116 tusen), drivna av Audio Research (rör-)elektronik och det var en lisa att lyssna på. Avslappnat, musikaliskt och helt enkelt väldigt bra. Inte spektakulärt på något sätt men så att man tog till sig musiken och gillade det man hörde.

Generellt lät det tyvärr väldigt mycket "hifi" (i dess negativa betydelse) i de flesta rummen. Dvs, det var uppenbart att ljudet kom från några högtalare, man kunde lyssna på detaljer, ofta imponerande, men det gav ingen musikalisk tillfredsställelse. I Canton-rummet tex, demonstratören var riktigt seriös. Han fokuserade på musiken, spelade väl utvalda stycken och berättade om filosofin och tekniken bakom deras konstruktioner. Stundtals lät det riktigt bra, men det var hela tiden platt fall. Alla skivor lät intetsägande och utsmetade, helt oengagerande. Om det är Canton-högtalarnas signatur eller om McIntosh-elektroniken är så trist, det är svårt att veta. Jag klurade inte ut källan (och orkade inte fråga) men den kan ju ha ställt till det förstås.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-02-22 13:31

shaft skrev:Dipolerna var inte så tokiga. Fyllde det stora rummet på ett imponerande sätt!

Jo stor-Canton var överraskande ok, Canton som jag tidigare aldrig hört spela på ett sätt som tilltalat mig var bättre än väntat men tillbringade inte mycket tid där!

Marten var riktigt jävla ok med bra 3D i ljudbilden. Frågade om scen bitarna som låg framför högtalarna i Martens rum och dom hade micklat med dessa därför högre register skulle nå längre ut i bakre delan av rummet.

B&O var högintressant men kändes som att lägre register inte var fullt pådraget, däremot fanns ett överskott lowmid som gav kött i röster osv tyvärr tillförde det också en bumlinghet. Stort 4-kantigt rum kan ha spelat in och skapat problem. Men fan vad jag gillar att B&O gör en sådant gigantiskt kråkbo i dessa life-stajltider.. Det är modigt. Jag gillar dom och är säker att dom kan skapa stordåd under bättre förutsättningar :-)

Besökte alla tre utställningarna och det är lite rörigt i skallen av intryck, Kom ihåg att jag bestämde att jag kan inte gilla Harbeth`s BBC-sound men efter ett andra besök när dom spelade lite ösigt material kom jag på att dom är fan inte oävna.. Hade fått i mig ett par rediga rom då vilket kanske uppgraderade dom ;-)

Buchardt Audio var bra men varför vinklar dom inte in högtalarna 15-20 grader..? Många utställare verkar inte fatta vinsten man får när man slipper lyssna på mono :? Technics montern med vintage riggen gjorde en nostalgiskt gråtmild, galet kul att dom ställde upp en sådan :-) En undanskuffad skön finne från Uleåborg som ställde ut vägg-högtalare vilket genererade ett trevligt samtal. Trevlig lounge-grunka enligt mig.

Trevlig också att få sätta ansikten på en del nick här på Faktiskt.!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-02-22 13:45

bassman skrev:Trevlig också att få sätta ansikten på en del nick här på Faktiskt.!

Detsamma :)

Jag tyckte det var kul att Technics vaknat till liv igen.
Riktigt snygga var en del av deras alster också. Men jag är svag för VU mätare.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-22 15:09

Andrew Jones nya Elac b5 Debut tyckte jag lät löjligt bra för 229$ , ska visst kosta runt 4000:- i sverige tror jag.

Bild
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-22 15:53

Det lilla jag hörde av Elac rätt ganska elakt, men så vänder jag snabbt när det låter illa, det kanske lät bättre vid andra demonstrationer och kanske med annan musik. Jag tror man gör fel om man fattar definitiva beslut på en mässa, förutom den gången jag hörde Carlsson och bestämde mig förstås ;-)

Den enda gång jag på allvar kände efter plånboken var när Audio Concept rullade fram (!) Wilson Sasha. Det är inga vanliga lådor det. Nåja, Marten lät riktigt bra den här gången, det har jag inte varit med om tidigare och så de där små vita sakerna, fast de stora... jag kommer snart på vad jag menar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-22 16:00

hifikg skrev:Det lilla jag hörde av Elac rätt ganska elakt, men så vänder jag snabbt när det låter illa, det kanske lät bättre vid andra demonstrationer och kanske med annan musik. Jag tror man gör fel om man fattar definitiva beslut på en mässa, förutom den gången jag hörde Carlsson och bestämde mig förstås ;-)

Den enda gång jag på allvar kände efter plånboken var när Audio Concept rullade fram (!) Wilson Sasha. Det är inga vanliga lådor det. Nåja, Marten lät riktigt bra den här gången, det har jag inte varit med om tidigare och så de där små vita sakerna, fast de stora... jag kommer snart på vad jag menar.

Spelade dom B5:orna då eller de yttersta aktiva ? för dom lät lite vasst...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2016-02-22 16:48

Jag var på båda ställena och i 2 dagar också helt underbart:
Lite + från mässorna:

+ B&O: Imponerande oansträngt vid ganska höga volymer. Mjuka på öronen. Ben Webster lät oerhört skönt ;-)
+ Harbeth: Rockar på fint! Trevligt vinyljud. Lite Boomig ihålig bas dock. Rummet?
+ Vitus. Mjukt mjukt och mjukt majestätiskt ljud.
+ Technics nya lät kontrollerat och bra. Vintage riggen smälte jag dock inför. Best in show? Ljudet? Överraskande bra men visst hördes åren en aning ;-)
+ Sonus Faber + AR. Mycket mycket bra. Imponerande bas ur lådorna. Allt stämde här!

+ För beggade vinyler!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-22 18:51

Lite av mina intryck:

- Harbeth spelade mjukt & fint
- Vintage-anläggningen på Sweetspot var kul och det "spelade musik" på ett fint sätt även om det inte lät hifi med dagens mått
- Dyra (287 ksek) svarta golvhögtalare från nån amerikansk firma på Sweetspot lär fint också.
- I närheten av det rummet spelades på nån mindre golvare med en speciell ventilering för basen. Lät som ****** och just basen distade som bara tusan...
- B&O lät lite skumt tycker jag. Wide-läget var bäst men ändå inte riktigt. Kul att se dem var det.
- Audio Research elektronik var häftiga men de demade med nån italiensk högtalare och då en vinylplatta med "dubbelmono" (sången i ena kanalen, instrument i den andra), och när jag påpekade detta så föreslog demaren att jag kanske inte satt i sweetspot :wink: . Höll på att föreslå att kanske var det för att högtalarkableln hade halkat av ena lyftaren...
- Technics lät inge vidare med skarp och vass diskant.
- Canton lät sådär
- Kul med många skivbackar på Sweetspot
- Trist att vi verkar ha missat många rum. Det är lite kort om tid med 6 timmar på söndagen och tre lokaler. Kan dom inte slå ihop och köra allt på Clarion nästa gång?

Men det är alltid kul med hifi-mässor! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-22 19:05

Tompa_39 skrev:Andrew Jones nya Elac b5 Debut tyckte jag lät löjligt bra för 229$ , ska visst kosta runt 4000:- i sverige tror jag.

318€ i Tyskland.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-02-22 20:06

hifikg skrev:Den enda gång jag på allvar kände efter plånboken var när Audio Concept rullade fram (!) Wilson Sasha. Det är inga vanliga lådor det. Nåja, Marten lät riktigt bra den här gången, det har jag inte varit med om tidigare och så de där små vita sakerna, fast de stora... jag kommer snart på vad jag menar.

Håller med om att Marten lät ovanligt bra den här gången men tyvärr missade jag Wilson Sasha, har sett fler kommentarer från mässan där de lovordas. Spelades på dipolerna när jag var där.

shaft skrev:Jag var på båda ställena och i 2 dagar också helt underbart:
Lite + från mässorna:

+ B&O: Imponerande oansträngt vid ganska höga volymer. Mjuka på öronen. Ben Webster lät oerhört skönt ;-)
+ Harbeth: Rockar på fint! Trevligt vinyljud. Lite Boomig ihålig bas dock. Rummet?
+ Vitus. Mjukt mjukt och mjukt majestätiskt ljud.
+ Technics nya lät kontrollerat och bra. Vintage riggen smälte jag dock inför. Best in show? Ljudet? Överraskande bra men visst hördes åren en aning ;-)
+ Sonus Faber + AR. Mycket mycket bra. Imponerande bas ur lådorna. Allt stämde här!

+ För beggade vinyler!

Vilka majestätiska högtalare var det som drevs av Vitus? Missade tyvärr även detta rum :( Ska inte gå att missa ett sådant system.
Jag måste nog suttit helt fel när jag hörde B&O eller också mixtrade de med någon inställning just då för jag tyckte de lät väldigt basigt. Harbeth lät däremot bra, inget bummel när jag var där. Olympica III lät bra men kanske lite tunna i det stora rummet.... och ARC hade ersatt Ref 5 SE med Ref 6, inom 6 månader är väl Ref 6 SE här :wink: . Ska man hänga med i deras uppgraderingskarusell lär man vara stadd vid kassa.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

S1-EX

Inläggav S1-EX » 2016-02-22 23:08

Ingen som lyssnade på Gold Note:s A3-XL stativhögtalare?

Jag tyckte att det var bland de bättre högtalarna på mässan, speciellt om
man ser till pris/prestanda. Väldigt neutralt och dynamiskt ljud.
Kostade 38.000 kr inkl. stativ.

Tycker också att Technics små stativare SB-C700 lät bra och var prisvärda med 15.000 kr.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-02-23 00:26

Vad spelades det för musik på mässan? Någon som spelade något intressant som t.ex. Art of Noise, Sigue Sigue Sputnik eller The Cramps?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-23 01:17

Tompa_39 skrev:
hifikg skrev:Det lilla jag hörde av Elac rätt ganska elakt, men så vänder jag snabbt när det låter illa, det kanske lät bättre vid andra demonstrationer och kanske med annan musik. Jag tror man gör fel om man fattar definitiva beslut på en mässa, förutom den gången jag hörde Carlsson och bestämde mig förstås ;-)

Spelade dom B5:orna då eller de yttersta aktiva ? för dom lät lite vasst...

Vet faktiskt inte. Vände halvvägs in i rummet och skenade över till B&W som bjöd på hyggligt ljud

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-23 01:46

Max_Headroom skrev:Vad spelades det för musik på mässan? Någon som spelade något intressant som t.ex. Art of Noise, Sigue Sigue Sputnik eller The Cramps?

Gamle skämtare där
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-23 02:22

Max_Headroom skrev:Vad spelades det för musik på mässan? Någon som spelade något intressant som t.ex. Art of Noise, Sigue Sigue Sputnik eller The Cramps?

Hörde Chris Jones, Patricia Barber, Oscar Petersen och inte minst Hotel California som spelades nästan överallt :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-23 02:28

Jag känner till Chris Jones, Patricia Barber och Oscar Petersen, men vem är Hotel California?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi