High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Inläggav Bill50x » 2016-02-26 08:52

DVD-ai skrev:Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att det spelas samma musik, av förekomna anledningar, men tycker det är tråkigt... :)
Det jag har invändningar mot är att det tydligen inte är så lätt att få sin egen musik uppspelad, det borde ligga i deras intresse att kunna vara tillmötesgående och det genom att ha någon slags uppspelningsmöjligheter annat än från HDD som verkar vara det som gällde på årets mässa. :)

Du kunde ha tagit med dig dina vinylskivor ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-26 08:57

music4ever skrev:Ha färdiga spellistor som ni publicerar innan och har utanför rummet. Då kan folk välja när man vill gå och lyssna beroende av musiken. Antingen att man kör blandade listor eller "en timme jazz, en timme metal, etc". Då kan även utställaren se vad som "drar".

Det skulle bli ett väldigt springande, speciellt om man har en blandad smak får man irra omkring hela tiden.

De som har en smalare musiksmak blir det alltid svårt att tillgodose. Med lite erfarenhet finns det ofta vissa typer av högtalare som inte alls passar för t.ex. dåligt inspelad metal på hög ljudnivå. Spelning på mässor sker sällan inte i direkt hemliknande miljöer och det som funkar hemma kan falla platt i en mässlokal
.
På Sweetspot i Jönköping gick det bra att spela såväl medhavd CD som att välja från Tidal Hifi (Spotify vet jag inte). Vinyl spelades på en del håll och där hade nog medhavd skiva kunnat spelas också. Sweetspot i Jönköping har huvudsakligen räyt små lyssningsrum och så några stora som ofta delas mellan olika utställare. Rätt stor skillnad på rummens egenskaper. Några av de stora ger basproblem och de små är för små för många högtalare.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-26 13:24

Vinylcalle skrev:Det är inte lätt att vara utställare. Man ska sätta ihop en välljudande och intressant anläggning. Sedan ska man lyckas få till ljudet i ett okänt (och ofta konstigt) rum med en kanske tidigare aldrig använd anläggning. Detta ska göras på några timmar kanske ett dygn om du har tur. Sen ska rummet göras respektabelt i övrigt. Sen ska man få ihop massor av musik på lämpliga format som ska passa en jättebred skara människor. Den måste dessutom vara lite halvtaskigt inspelad så det inte blir mässjazz. Men är den bara lite lite för dålig, ja då blir man utbuad för att man hade en dålig anläggning.

Jag ställer nog hellre ut på en hifi-mässa med Dire Straits, Chris Jones och Nils Lofgren och får toppbetyg på ljudet än att spela någon obskyr underground musik som känns hel rätt för musikkännarna men där det generella omdömet är att det lät dåligt.

Många har nog en felaktig bild om vilka resurser som finns hos dom svenska hifi-aktörerna nog för att hifin är påkostad men budgeten är liten.

MvH Carl

Näää ja ä int bitter :wink:

Seriöst, här har utställarna världens chans att locka kunder (soeciellt då de flesta andra är så usla) men istället ges det ständigt undanflykter.
Några klassiker:
- dålig inspelning (som dock är skitbra hemma)
- dålig akustik (lustigt nog (inte!!) brukar alltid de som faktiskt försöker jobba med rummet riktigt bra)
- ont om tid (=brist på planering alt kunskap enl mig)

Inget ont om dej, vet inte med mig att jag besökt er på mässor...under vilket namn ställer ni ut? Är endast i Jönköping o Göteborg

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-26 13:33

music4ever skrev:Jag har några förslag för utställare.
1. Ha en omröstning på hemsidan/forum vilka låtar/band folk vill höra.
2. Ha färdiga spellistor som ni publicerar innan och har utanför rummet. Då kan folk välja när man vill gå och lyssna beroende av musiken. Antingen att man kör blandade listor eller "en timme jazz, en timme metal, etc". Då kan även utställaren se vad som "drar".

Bra, dessa kan man utveckla ytterligare.
Tex, varje hel timme kör man 20min med bland musik (några minuter av var låt för att mycket olika musik hinns med)
20min med beslkares musik. Restrerande 20min kör man riktig demos/föredrag.

Detta gör att man på 20min kan få en snabbkoll, och om återgivninger visar potential kolla med egen musik.
Eller är det bara jag som vill kunna bilda mig en uppfattning? Snabbt.
Ofta får man genomlida låååånga demolåtar med ointressant superinspelad musik - men jag spelar vanlig musik hemma!!!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-26 13:36

Ni som brukar besöka mässor: berätta varför! Svaret kan ge utställarna ledning om hur de bör agera.

Själv går jag bara dit för att träffa likasinnade och se vad det finns för nya grejor, knappast som ledning av vad jag ska köpa.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-26 13:38

PerStromgren skrev:Ni som brukar besöka mässor: berätta varför! Svaret kan ge utställarna ledning om hur de bör agera.

Själv går jag bara dit för att träffa likasinnade och se vad det finns för nya grejor, knappast som ledning av vad jag ska köpa.

Det samma. Det är en skoj tillställning, men jag har inget uppsåt att köpa något.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-26 13:39

En bra anläggning ska låta bra oavsett rum, sen kan man kanske tänka sig att det kan bli ÄNNU bättre med anpassningar. Vem vill köpa en anläggning som KRÄVER total ombyggnad eller kanske flytt för att låta hyggligt? Klart det finns nördar, men såååå många är de inte nuförtiden att branschen överlever på dem (dessutom bygger de säkert både högtalare och elektronik på egen hand).

Ett rum som verkar synnerligen svårbemästrat är glasrummet på våning två i Sweetspot Jönköping. Där har Linn misslyckats totalt och andra ganska rejält de gånger jag varit ner.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-26 13:41

hifikg skrev:En bra anläggning ska låta bra oavsett rum, sen kan man kanske tänka sig att det kan bli ÄNNU bättre med anpassningar. Vem vill köpa en anläggning som KRÄVER total ombyggnad eller kanske flytt för att låta hyggligt? Klart det finns nördar, men såååå många är de inte nuförtiden att branschen överlever på dem (dessutom bygger de säkert både högtalare och elektronik på egen hand).

De är väl ca 9597? :roll:

Ref: memberlist.php
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-02-26 14:01

Vinylcalle skrev:Jag ställer nog hellre ut på en hifi-mässa med Dire Straits, Chris Jones och Nils Lofgren och får toppbetyg på ljudet än att spela någon obskyr underground musik som känns hel rätt för musikkännarna men där det generella omdömet är att det lät dåligt.

MvH Carl

Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck. Visst, det optimala är naturligtvis om man hittar intressant musik som även låter bra, tyvärr lever sällan audiofilskivor upp till det kravet.

hifikg skrev:En bra anläggning ska låta bra oavsett rum, sen kan man kanske tänka sig att det kan bli ÄNNU bättre med anpassningar. Vem vill köpa en anläggning som KRÄVER total ombyggnad eller kanske flytt för att låta hyggligt?

Krävs det en total ombyggnad har man nog köpt helt fel rigg :D . De riktigt stora systemen låter garanterat inte bra i de små hotellrummen utan kräver större ytor, typ hörnrummet på Sheraton där Audionord brukar husera, för att komma till sin rätt.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-26 14:11

Panelguy skrev:Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck.

Att bestämma sig för vilken bil man skall ha körd på varma slicks när man sedan bara kommer att köra på gatudäck låter inte som ett värst givande test heller...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-26 14:29

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Den kan ha varit 86 och där lirade OA-52 skjortan av allt annat. Cerwin kan jag eventuellt minnas från Hasselbacken och var det så tidigt som 79 och det kan det ha varit med tanke på hur jag minns resan, så förklarar det varför jag inte såg Carlssons 80-talare.

Det är alltså KAK-mässan jag refererade till. Hasselbacken var fel. På KAK-mässan spelades det OA52 och i det rummet var det knökfullt från morgon till kväll. De hade fått ihop ett fantastiskt bra ljud. Hifi & musik hade haft sitt test på OA52 som var mycket positivt.

Med vänlig hälsning
Peter

Yeah, det är lite som Springsteen i konserthuset 75, räknar man alla som säger sig ha varit där så var det också knökfullt. Fast där var jag inte, men på KAK var jag :-) Jag minns rummet som en lugn oas med skön musik och bra ljud till skillnad från alla andra som bullrade o väsnades och störde varandra i det gamla huset. Ibland tror jag att jag såg Stig där, men det är nog en efterhandskonstruktion *s*

Stig tittade förbi på KAK. En populär skiva som spelades var Your Friendly Neighbourhood Big Band på Reference Recordings.

Bild

Både OA51 och OA52 demades på KAK. En av mina vänner var med och valde rummet och demade Carlsson på KAK. Maplenoll var skivspelaren det spelades på. Även om du kanske hittade en tidpunkt utan en massa mässbesökare så försökte jag komma in i rummet ett otal gånger utan att lyckas. Till slut gick det.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-02-26 14:34

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Det låter väl sunt. Att dema ett bra system med musik som låter skräp är väl ungefär som att provköra en Ferrari med regummerade skitdäck.

Att bestämma sig för vilken bil man skall ha körd på varma slicks när man sedan bara kommer att köra på gatudäck låter inte som ett värst givande test heller...

Ska man enbart spela dåligt inspelad skramlig garagerock kanske man skall välja system därefter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-26 14:37

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:

Ska man enbart spela dåligt inspelad skramlig garagerock kanske man skall välja system därefter.

Och hur gör man det om man inte får provlyssna? :wink:

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2016-02-26 14:44

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:

+1 8O :mrgreen:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-02-26 14:47

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:

Då får man rätta in sig i audiofilledet och börja lyssna på Krall, Bremnes och "Keith don´t go" :wink:
Senast redigerad av Panelguy 2016-02-26 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-02-26 14:48

Jag upptäckte iallafall en intressant skiva jag inte hört.
Inne i ELAC rummet och spelandes på AJ's B5:or:

Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-26 14:51

Tompa_39 skrev:Jag upptäckte iallafall en intressant skiva jag inte hört.

[ YouTube ]

Helt ok mässjazz. :P

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-26 14:59

Boris Blank, det är ju Yello-snubben! Han som är lite skelögd och skriver den mest musiken åt Yello (andra snubben, Dieter Meyer, är mest den där speciella Yello-rösten).

Och Yello räknar ju kultursnubbarna (de som ser sig som det, och vet vilken musik man skall gilla och lyssna till) till mässjazz.

De har ju Audiofiltycke, och är alltså per definition fel.

(Men jag gillar't, tack för tipset.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-02-26 15:02, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-26 15:02

Spoiler:
Visa
petersteindl skrev:
BORIS skrev:
petersteindl skrev:
Det är lite lustigt. Anledningen till att vi som ställer ut spelar mässjazz är att folket går ut ur rummet då vi spelar klassiskt eller lite mer udda avantgardistisk jazz eller kör eller orgel eller annat som visar på neutralt ljud.

Så är det i München, i Göteborg, i Berlin, i Las Vegas, i Stockholm, i Milano, och i princip på alla hifi-mässor världen över. :)

Ibland hittar man ett udda guldkorn men oftast kommer klagomål från publiken även då.

The Wall funkar.

Med vänlig hälsning
Peter

Inte konstigt att kritiken återkommer år efter år när allt utställarna lyckas prestera i form av musikaliskt nytänk är klassiskt, avantgardistisk jazz eller orgel. Och lite Pink Floyd för att visa att man hänger med...

Hur vore det om en bråkdel av tiden ägnades åt att hitta intressant musik ur både musikalisk och ljudkvalitetsmässigt perspektiv inför en mässa, det är ofrånkomligen så att det är den vi i slutändan lyssnar på

Alltså, då man hittar intressant musik så går det runt bland utställarna och ganska fort spelas det överallt och då klagar publiken över varför det inte hittas intressant musik osv runt runt runt. Exempel är: Keith don't go, hotel California, Hugh Masakela + en massa andra hifislagdängor. Spelar man för ny och okänd musik så klagas det på att man inte känner igen musiken och därför inte kan avgöra om det är bra eller dåligt och då vill man höra något som spelas av alla andra. Ramstein blir också uttjatat inom två mässor. Då jag ställt ut så har jag alltid en ganska stor arsenal med olika musik med mig. Det är ett slags kännetecken jag har. Jag förstår dock många utställare som går på better safe than... Hur man än vrider och vänder så verkar det som att det alltid är fel. Dina frågor får du ställa till någon annan. Jag är alltid den på alla mässor jag ställt ut på som har mest intressant och udda musik som även är bra inspelat och som låter bra. Så har det alltid varit och så kommer att förbli. :) Och på något annat sätt är det inte. Så har det varit ända sedan 1976 då olika företag anlitade mig för att dema deras produkter på mässor och det var även internationellt sett.

Det finns andra som kan välja fantastiskt intressant musik för demo på mässor och det är t.ex. Robert och Patrik Klangerstedt. Fredrik på Pause kan också plocka fram spännande saker. Men man skall också komma ihåg att den som demar spelar ju sönder musiken för sig själv och jag vet flera som inte är intresserade av det. Därför kör man redan sönderspelat material. Spela samma låt 25 ggr per dag så skall du se att du spyr på sk-en oavsett och som demotoastmaster måste man lära sig att stänga av sina öron om det skall vara uthärdigt att dema från morgon till kväll dag ut och dag in.

Sedan kan jag säga en sak till er på detta forum, ingen av er i klagokören skulle klara att hålla demo på mässor. Ni skulle helt enkelt inte stå ut att gå in i ett slags professionellt lyssnande. Det bara är så. Det skall ni vara glada för.

Mvh
Peter

Mmm, mässdemonstratörer är ena hårdingar

Om det är så att du är alldeles fenomenal på att hitta ny intressant musik kan du väl dela med dig här också någon gång. Sen är det ju så att inte alla tycker lika såklart men vore iaf intressant att höra vad du grävt fram bland det som getts ut senaste, säg fem åren.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2016-02-26 15:05

Almen skrev:Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget. Det finns en singel från den inspelningen som heter When a Blind Man Cries som finns med på en Anniversary-utgåva på CD. Lyssna på den (lyssna förresten på Roger Glovers ommixning av hela skivan) och återkom sedan.

Jag testade de två versionerna av Lazy hemma hos DVD-ai och visst låter det bra. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-26 15:07

Det är väl kul med ny och intressant musik...men ska det verkligen vara det på en mässa för avspelningsutrustning?
Är det i själva verket inte ganska bra att alla spelar samma låtar, såna man dessutom har hört förr?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-26 15:14

KarlXII skrev:Det är väl kul med ny och intressant musik...men ska det verkligen vara det på en mässa för avspelningsutrustning?
Är det i själva verket inte ganska bra att alla spelar samma låtar, såna man dessutom har hört förr?

Fan vet jag, håller mig helst därifrån, men av kritiken att döma är repertoaren i behov av nytillskott

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-26 15:17

Ronnie skrev:
Almen skrev:Nja, Machine Head låter inte så illa, och till exempel Lazy är det ju nästan referensklass på i sammanhanget. Det finns en singel från den inspelningen som heter When a Blind Man Cries som finns med på en Anniversary-utgåva på CD. Lyssna på den (lyssna förresten på Roger Glovers ommixning av hela skivan) och återkom sedan.

Jag testade de två versionerna av Lazy hemma hos DVD-ai och visst låter det bra. :)

:)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-26 15:41

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:En bra anläggning ska låta bra oavsett rum, sen kan man kanske tänka sig att det kan bli ÄNNU bättre med anpassningar. Vem vill köpa en anläggning som KRÄVER total ombyggnad eller kanske flytt för att låta hyggligt? Klart det finns nördar, men såååå många är de inte nuförtiden att branschen överlever på dem (dessutom bygger de säkert både högtalare och elektronik på egen hand).

Yupp, inte särskilt många alltså o de har redan bestämt att de inte ska ha något nytt o ska de ha det så är det inget som visas på en vanlig mässa :-) Alltså noll intressant för de som försöker livnära sig på att kränga välljud.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-26 15:45

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:

Yupp, inte särskilt många alltså o de har redan bestämt att de inte ska ha något nytt o ska de ha det så är det inget som visas på en vanlig mässa :-) Alltså noll intressant för de som försöker livnära sig på att kränga välljud.

Hur många besökte mässan då?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-26 16:02

På grund av Guru har jag ju spelat på mässa många gånger runt världen, och jag vill bara lite försiktigt säga att jag tror det kan finnas många framgångsrecept.

Peters är nog väl genomtänkt och framtestat, professionellt helt enkelt. Kanske är det det bästa? Jag ifrågasätter inte det.

Men jag har inte alls gjort så när Guru demats, och Guru har ju trots det varit väldigt framgångsrika på mässor.

Jag har bara spelat musik som jag gillar. Ofta rätt så obskyr musik dessutom, sådan som många anser tömmer rum på nolltid, men det har den sällan gjort när det presenteras med sammanhang - man berättar lite om musiken och kanske om hur inspelningen kommit till, kuriosa är kul. När man gör så är det min erfarenhet att människor som är generellt skeptiska till "konstig" musik blir nyfikna på den istället, och jag vet inte hur mycket kul återkoppling jag fått från mässbesökare som sagt sig genom det jag spelat ha hitta fram till en massa för dem tidigare ny, och "främmande", musik, och liksom expanderat sin horisont. Sådant är väldigt kul att höra.

Man misstar sig, menar jag, om man tror att den musik som är kommersiellt stor är det för att den är extra intressant. Ofta är det som är mest framgångsrikt bättre än det det konkurrerar med, men en stor anledning till den ENORMA framgång "ganska bra musik" får, när den exponeras effektivt, tror jag är den sociologiska effekten. Folk vill lyssna på sådan musik som andra lyssnar på, kanske utan att reflektera över om den är populär för att den är bra, eller om det beror på att det finns en lavineffekt som uppstår när något blivit tillräckligt stort.

- - -

Och jag tror inte heller på att lida sig igenom en mässa på professionalitetens altare. Så jag har även varierat musiken väldigt mycket för att själv "stå ut", eller rättare sagt - jag vill ju att det skall vara kul hela tiden. :)

Har även märkt att även om man, när man har en väldigt lång spellista (och använder den spontant och inte spelar i en given ordning) och märker att vissa stannar vissa väldigt länge (precis som Peter säger) så går ändå vissa efter några låtar. Så rotationen upphör inte helt. Och jag ser ingenting dåligt i att vissa sitter väldigt länge. Det är ju bara trevligt. :)

Och inte sällan leder det till att de börjar känna sig hemma och blir modiga och ställer en massa frågor - som ofta är av intresse för många. Även för dem som inte vågar eller kommer på något att fråga om själv.

Har även i många fall stannat många timmar efter stängning och fortsatt spela om några inte kommit in. I NewYork så hyrde vi till och med en lägenhet för att kunna spela vidare efter mässstängning, och svara på frågor. för alla som ville stanna. Och det blev spelning fram till morgontimmarna varenda dag!

Då är det ju helt nödvändigt att man inte spelar korta spellistor med mässjazz, utan musik som man älskar. Mycket av det vi spelade i lägenheten var även sådan musik som mässdeltagarna tagit med sig, och det var otroligt mycket bra musik som man hittade! De hade ju förstått att VI inte var mycket för mässjazz, så nästan ingen medhavd musik var mässjazz, utan sådan musik som de som tog med den älskade, och ville höra, för att se om den berörde dem via Guru.

I längden är det ju just vad det handlar om, inte hur det låter rent tekniskt, utan att att musiken berör, att det känns inte bara meningsfullt att sätta sig och spela musik hemma, utan att det känns som nödvändigt att göra det! För så skall det ju vara. Är det inte så så är något fel. Sen är det självklart tekniska egenskaperna som bestämmer om det kan bli så eller inte, men vad jag försöker säga är att en normal människa inte kan bedöma de VIKTIGA tekniska egenskaperna, om man spelar mässjazz. Då hör man bara om det låter klart, luftigt, maffigt... alltså saker/förmågor som ju skall vara där, men som inte räcker då de inte betyder just något för hur meningsfullt det känns att spela musik hemma.

- - -

Om man tror på en produkt och verkligen gillar den ärligt och mycket, så får man ju förtroende för den att liksom tala för sig själv. Jag vill till och med gå så långt som till att jag, TROTS att Guru definitivt är en kommersiell satsning, inte vill att "så många som möjligt" skall köpa dem, bara de som verkligen gillar dem, och som kommer att bli nöjda och leva med dem länge. Och förtroendet för högtalarna jag har, yttrar sig som en övertygelse om att dessa kommer att vara tillräckligt många, kanske rent av för många.

Men samtidigt som "säljsnack och -strategier" slängs ut så behöver man, tror jag, inse att man behöver inte bara kunder, utan även ambassadörer - människor som gillar Guru lika mycket som jag, och som ser till så att andra lyssnar på dem. Att ha något som många skulle älska är ju inte samma sak som att de kommer att höra talas om dem. Så de där människorna som man säkert kan känna ockuperar en plats och lyssnar för länge, är som jag ser det vänner - som sitter där för att de trivs! Och det är just det som det är meningen att man skall göra framför sina Guru-högtalare.

- - -

När det gäller Ino-demo så finns ju inte ens optionen att bara stanna kort. :) Jag vill inte ha något rotation, alls.

Jag vill ju ge maximal möjlighet att lära känna högtalarna. Är dessutom alltid noga med att även spela saker som högtalarna inte klarar av - just för att det är en lika viktig information som att de kan låta trevligt när förutsättningarna för det finns. Man lär inte känna någonting på riktigt utan att göra det på både gott och på ondt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-26 16:05

Förra inlägget blev både långt och onödigt pladdringt.

Det jag ville säga var egentligen bara att jag skulle önska att flera spelade musik som man gör hemma, på mässorna. För mig så vore det mycket trevligare.

Fast det säger jag ju, inser jag nu, fullt medveten om att jag i och för sig nog finge rätt svårt att stå ut med musiken om vissa spelar i enlighet med sin otroligt snäva musiksmak... Hmm, kanske är det bättre som det är ändå?

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-26 16:08

... och så finns det några av oss som gillar det ni andra kallar för mässjazz. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-26 16:28

PerStromgren skrev:... och så finns det några av oss som gillar det ni andra kallar för mässjazz. :oops:

Exactemente som tysken säger! Musik som inte alls berör en person kanske kan skaka om en annan person i grunden.

Användarvisningsbild
ljungberg_Sthlm

Inläggav ljungberg_Sthlm » 2016-02-26 16:39

Tompa_39 skrev:Jag upptäckte iallafall en intressant skiva jag inte hört.

[ YouTube ]

Känner igen omslaget :-) Dock avslutas klippet med den där jäkla Keith don´t Go.....

https://www.youtube.com/watch?v=Ibe5jOaZv94

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi