High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Inläggav Morello » 2016-02-29 16:22

nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att
den är mastrad. Synd att man inte kan välja omastrad istället.

Henrik

Jag noterar att folk lite tätt som tätt använder begreppet "mastering" som synonym till "vansinneskompression av tvåkanalsmix" -men så behöver det ingalunda vara.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-29 16:45

All musik som jag innehar( förutom egeninspelad), dåligt eller prima ljudande, är "mastrad" . . . typ. :)
Var kan man köpa "omastrade" plattor ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-02-29 16:52

Morello skrev:
nuffe skrev:Ursäkta Peter, mässjazz eller inte men jag tyckte den var bra. Sen har du säkert rätt i att

Henrik

Jag noterar att folk lite tätt som tätt använder begreppet "mastering" som synonym till "vansinneskompression av tvåkanalsmix" -men så behöver det ingalunda vara.

Nej, men går snabbare att skriva "tokmastrad" än "vansinneskompression av tvåkanalsmix". Kanske Faktiskt skulle ha genvägar då man författar inlägg så man kan infoga de korrekta uttrycken snabbt. ;)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-02-29 17:01

Begreppet mastering har - tyvärr - kommit att bli synonymt med dynamisk komprimering och tonkurveförändring av tvåkanalsmixar. Det är bara att titta i nästan vilket cd-konvolut som helst under de senaste 20-25 åren. Det fåtal skivbolag som inte låter processera musiken före utgivning brukar heller inte annonsera att de har mastrat - trots att det förstås har gjorts i ordets ursprungliga betydelse.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-29 21:15

Ordet mastring har inte fått något ny betydelse, den är samma som den alltid varit. Ordet säger att man anpassar en färdig mix till slutmediet som musiken skall läggas på - Man gör en master för alla de kopior som skall säljas. Bortsett ifrån kompression så kan mastringen även inkludera eq, inte sällan olika sådan på olika låtar, nivåanpassningar och i förekommande fall toningar. Även PQ-kodning kan inkluderas om det är t ex mastring för CD.

Däremot har dåliga mastringar i den specifika betydelsen "sönderkomprimering av musiken" blivit allt vanligare.

Det finns en CD där man faktiskt kan läsa i konvolutet att den är "non-mastered" by Anders Ohlsen. Det är den andra skivan som Katzen Kapell släppte tror jag. Den heter "alla hatar min man".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-29 22:26

petersteindl skrev:

Henrik

Jag tycker också den verkar bra så jag har beställt CDn. Jag tror inte den är söndermastrad, annars hade jag inte beställt den.

Den finns på Tidal.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-29 22:36

sprudel skrev:
petersteindl skrev:

Henrik

Jag tycker också den verkar bra så jag har beställt CDn. Jag tror inte den är söndermastrad, annars hade jag inte beställt den.

Den finns på Tidal.

Tidal? Vad är det för något? Är det en ny butik? Jag brukar köpa CD på Amazon. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-29 22:43

petersteindl skrev:
sprudel skrev:
petersteindl skrev:

Den finns på Tidal.

Tidal? Vad är det för något? Är det en ny butik? Jag brukar köpa CD på Amazon. :)

Det är sådantdäringa mög som folk sitter å fipplar med från en telefon. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-29 22:54

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-29 23:09

Morello skrev:

Henrik

Observera att jag inte använt begreppen vansinneskompresion eller tok-mastrad. Nej jag inser att skivan
är dynamiskt komprimerad, men det är absolut inte det sämsta exemplet. Jag tror att det är ganska
lindrigt gjort, utan att ha testat den i masvis, I vart fal jämnfört med det värsta.

Sen anser jag att alla skivor ska ges ut utan dynamiskt compression.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-01 08:11

Har kört den i MasVis, inte helt söndermastrad men inte uppseendeväckande dynamiskt heller. Nämnda låt har crest på 14 dB och mycket lågbas. Lite enformigt album, tycker jag. Albummet finns på både Spotify och Tidal.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-01 08:40

RogerGustavsson skrev:Har kört den i MasVis, inte helt söndermastrad men inte uppseendeväckande dynamiskt heller. Nämnda låt har crest på 14 dB och mycket lågbas. Lite enformigt album, tycker jag. Albummet finns på både Spotify och Tidal.

Crest på 14 är ganska normalt vid rock/pop musik om man inte gör något åt det. Alltså, ingen extra kompressor i mastringsledet.
Crest-värdet påverkas av en massa saker, bl.a. av hur "tätt" man mixar, vilka ljud som används mm.
Jag har fått allt från 12 upp till strax under 20. Jag använder i stort sett aldrig kompressor. Normalt hamnar jag runt 14-15.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-01 09:01

Fast äldre album har ofta crest på 18-20 dB eller mer, beror givetvis på vilken typ av musik. Metallica nämndes någonstans och där var Crest 8 dB. Jo, det låter mycket om sådana spår, medelnivån blir väldigt hög! Klagade för något år sedan på en Pink Floyd utgåva, det kom remastrade versioner 2011. Något spår var kapat med 9 dB!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-01 09:10

Spetsfaktor säger man på svenska. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-01 09:13

Morello skrev:Spetsfaktor säger man på svenska. :D

Toppfaktor väl?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-01 11:00

RogerGustavsson skrev:Fast äldre album har ofta crest på 18-20 dB eller mer, beror givetvis på vilken typ av musik. Metallica nämndes någonstans och där var Crest 8 dB. Jo, det låter mycket om sådana spår, medelnivån blir väldigt hög! Klagade för något år sedan på en Pink Floyd utgåva, det kom remastrade versioner 2011. Något spår var kapat med 9 dB!

Mnja, behöver inte vara så. Om du kollar så är crest ~17 dB för Death Magnetic på Guitar Hero III versionen och den låter inte mindre "metal", snarare mer, än den söndermastrade utgåvan. Däremot kan man spela sjukligt mycket starkare utan att öronen börjar blöda.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-01 14:38

joakimfors skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast äldre album har ofta crest på 18-20 dB eller mer, beror givetvis på vilken typ av musik. Metallica nämndes någonstans och där var Crest 8 dB. Jo, det låter mycket om sådana spår, medelnivån blir väldigt hög! Klagade för något år sedan på en Pink Floyd utgåva, det kom remastrade versioner 2011. Något spår var kapat med 9 dB!

Mnja, behöver inte vara så. Om du kollar så är crest ~17 dB för Death Magnetic på Guitar Hero III versionen och den låter inte mindre "metal", snarare mer, än den söndermastrade utgåvan. Däremot kan man spela sjukligt mycket starkare utan att öronen börjar blöda.

Kan man rippa den till flac 2-kanal?
Var får man tag på den utgåvan?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-01 15:58

sportbilsentusiasten skrev:
joakimfors skrev:

På Sjörövarfjorden lär den finnas som FLAC. ;)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-03-01 19:10

Finns en jämförelse här om du inte vill leka pirat.

https://www.youtube.com/watch?v=DRyIACDCc1I
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-01 19:28

Finns även en normliserad MasVis-jämförelse tidigare i tråden. ;)

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-03-01 22:11

joakimfors skrev:

Nopp :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-01 22:17

Jodå, laddar just ner den fast den tar tid på sig. Det kanske inte är rätt utgåva?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-01 22:19

imac skrev:
joakimfors skrev:

Nopp :roll:

Det var där jag hittade den i alla fall... snabbkoll gav följande:
https://thepiratebay.se/torrent/1104372 ... LAC%5D%5BB
https://thepiratebay.se/torrent/9312114 ... ip%29_FLAC

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-03-01 22:46

Nu är ni ute på tunn is...
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2016-03-01 22:50

Trodde att vi fortfarande pratade om Boris..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-02 08:25

joakimfors skrev:Finns även en normliserad MasVis-jämförelse tidigare i tråden. ;)

Har missat den och hittar den inte snabbt heller. Så här är skillnaden mellan versionen på Guitar Hero och den som ligger på Tidal.

Bild

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-02 10:51

RogerGustavsson skrev:
joakimfors skrev:Finns även en normliserad MasVis-jämförelse tidigare i tråden. ;)

Har missat den och hittar den inte snabbt heller. Så här är skillnaden mellan versionen på Guitar Hero och den som ligger på Tidal.

[ Bild ]

Verkar som den posten har försvunnit. :?

Edit: Nope, jag som var blind :P

Här är den: viewtopic.php?f=9&t=62990&p=1827634#p1827634

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-02 12:04

Max_Headroom skrev:
RogerGustavsson skrev:Har kört den i MasVis, inte helt söndermastrad men inte uppseendeväckande dynamiskt heller. Nämnda låt har crest på 14 dB och mycket lågbas. Lite enformigt album, tycker jag. Albummet finns på både Spotify och Tidal.

Crest på 14 är ganska normalt vid rock/pop musik om man inte gör något åt det. Alltså, ingen extra kompressor i mastringsledet.
Crest-värdet påverkas av en massa saker, bl.a. av hur "tätt" man mixar, vilka ljud som används mm.
Jag har fått allt från 12 upp till strax under 20. Jag använder i stort sett aldrig kompressor. Normalt hamnar jag runt 14-15.

Väldigt bra synpunkter det där, speciellt det där att det beror på, och det beror på rätt så mycket. För det gör det ju.

Ibland ser man att själva crestfaktorn används som en kvalitetsmätare, och så är det ju inte alls. Crestfaktorn berättar bara hur långt över medelnivån som transienttopparna reser sig, och det beror ju på långt mycket mer än en en kompressor har används eller inte. Musik kan vara av yttersta ljudkvalitet även med mycket låg crestfaktor (nedåt eller till och med under 10 dB) om musiken består instrument som är intrinsiskt odynamiska.

Det bästa exemplet jag kommer på är kanske inte ett så bra exempel, men jag tar det ändå - gitarrbaserad rock kan vara särdeles odynamiskt om man mixar trommorna svagt, eftersom hårt distade gitarrer har väldigt låg dynamik.

Det är ett bra exempel eftersom det finns gott om sådant musik, som hade varit rätt så lågdynamisk även utan hård komprimering efter mix, och därför är det extra sorgligt kan jag tycka, att man ändå nästan alltid komprimerar sådan musik en massa ytterligare i mastring.

Det är ett dåligt exempel eftersom distade gitarrer kan ses som komprimerande. :) De berövar ju gitarren på dynamik, tekniskt sett. Men dist i en gitarrförstärkare är inte musikaliskt destruktivt på det sätt som man får när en kompressor går igång. Gitarrförstärkaren må pressas till tvåsiffriga distorsionsbelopp, men dess egenskaper är konstanta - den har ingen aktivt justerad gain som hela tiden ändrar alla dynamiska förlopp hela tiden och dödar musiken (som en kompressor). Överföringsfunktionen för gitarrförstärkaren är olinjär men i stort sett tidsinvariabel. Dessutom så sker det ju gitarrdistandet före mix, så även på detta sätt så är distgitarrerna helt enkelt ett instrument och inte en teknisk defekt. Hur mycket man än distar en gitarr så påverkar det inte hur andra instrument på mixen låter, vilket en kompressor efter mix gör.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-02 12:11

joakimfors skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
joakimfors skrev:Mnja, behöver inte vara så. Om du kollar så är crest ~17 dB för Death Magnetic på Guitar Hero III versionen och den låter inte mindre "metal", snarare mer, än den söndermastrade utgåvan. Däremot kan man spela sjukligt mycket starkare utan att öronen börjar blöda.

Jag vet inte detta, men frågar: Tog inte Metallica klagomålen på allvar och släppte en ny version på CD? Det är vad jag har för mig skedde.

- - -

Håller för övrigt med om det joakimfors skriver, men jag förstår inte ditt "däremot", joakim. Jag skulle hellre skriva och.

Alltså:

Om du kollar så är crest ~17 dB för Death Magnetic på Guitar Hero III versionen och den låter inte mindre "metal", snarare mer, än den söndermastrade utgåvan. Och man kan spela sjukligt mycket starkare utan att öronen börjar blöda.

Bättre på alla sätt helt enkelt.

Vh, iö

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-03-02 12:45

Max_Headroom skrev:Crest på 14 är ganska normalt vid rock/pop musik om man inte gör något åt det. Alltså, ingen extra kompressor i mastringsledet.

Intressant iakttagelse. Efter att ha kört några hundra skivor inspelade framför allt under perioden 1955-1995 i MasVis skulle jag säga att en toppfaktor mellan 17 och 20 dB är vanlig för pop- och rockinspelningar som är till synes rakt överförda. Toppfaktor som överstiger dessa värden tycks finnas främst hos transientrik och gles så kallad musikermusik samt några disco och syntpopproduktioner. En toppfaktor runt 14-15 dB kännetecknas ofta av dynamisk komprimering i masteringledet vilket ses när man tittar på både allpassgrafen och histogrammet. Undantag finns förstås och jag kommer främst att tänka på en del hårdrocksproduktioner.

Metallica har såvitt jag kunnat utröna inte gjort om den kritiserade masteringen på "Death magnetic". Lars Ulrich sa i ett uttalande när debatten var som livligast att han hade lyssnat på skivan flera dagar i bilen och att den var "fuckin' smokin".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi