Slutet eller portat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Slutet eller portat?

Inläggav bakerman22 » 2016-03-04 23:31

Om man har en tvåkanalsstärkare utan möjlighet till att kunna dela mellan fullregistrare och baslåda, kan man då
tumregelmässigt säga att det passar bäst med en sluten eller portad fullregistrare?

Användarvisningsbild
-Palle-

Re: Slutet eller portat?

Inläggav -Palle- » 2016-03-04 23:46

Jag tror inte att man tumregelmässigt kan säga att en fullregisterhögtalare gör sig bäst som vare sig portad eller sluten, det har nog mer med konstruktionen av högtalaren göra vad som är lämpligt eller ej.

Jag känner till goda fullregisterhögtalare som är både slutna och portade. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-04 23:49

Beror på hur stor högtalare man tänker sig. Slutna lådan kan hävda sig först när den blir så stor att den kan ha 12" basar. Tumregelmässigt alltså.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-04 23:50

Tumregelmässigt kan man säga att det passar bäst med en portad fullregistrare. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-05 00:06

bakerman22 skrev:Om man har en tvåkanalsstärkare utan möjlighet till att kunna dela mellan fullregistrare och baslåda, kan man då
tumregelmässigt säga att det passar bäst med en sluten eller portad fullregistrare?

Det beror på. Är utrymme något att ta hänsyn till är portat eller slutet bra. Annars finns ju alternativ som transmissionline och horn av olika slag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-05 20:02

paa skrev:Beror på hur stor högtalare man tänker sig. Slutna lådan kan hävda sig först när den blir så stor att den kan ha 12" basar. Tumregelmässigt alltså.

Bra svar! :)

Jag tänkte lite på om en sluten lådas naturliga avrullning möter upp en baslåda bättre om inte delning finns.
En portad går ju naturligt djupare, och då blir det lite mer kaka på kaka.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-05 20:21

bakerman22 skrev:
paa skrev:Beror på hur stor högtalare man tänker sig. Slutna lådan kan hävda sig först när den blir så stor att den kan ha 12" basar. Tumregelmässigt alltså.

Bra svar! :)

Jag tänkte lite på om en sluten lådas naturliga avrullning möter upp en baslåda bättre om inte delning finns.
En portad går ju naturligt djupare, och då blir det lite mer kaka på kaka.

Sluten låda går djupare än portad (som kortsluts under avstämningen).

Beror för övrigt lite på.. För ett givet element kommer avrullningen börja högre upp för en sluten lösning så det kan ev. passa basmodulen beroende på vart du vill dela. En sluten låda till fullrangarna reducerar ju också konrörelser under resonansen (=bra för att skydda mot mekanisk överbelastning).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-05 20:23

Jag tror att de flesta ovanstående svar inte reflekterat över att du kommer köra med baslåda utan att dela högtalarna; detta var inte helt tydligt i ditt första inlägg.

Om så är fallet så skulle jag säga att den slutna lådans naturliga fall är en fördel givet att den startar på rätt ställe. Om man alltså verkligen måste ha basar och inte kan dela högtalarna.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-05 21:15

Jodå, det finns med i mitt svar och allt övrigt du skriver också. ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-05 21:16

Piotr skrev:Jodå, det finns med i mitt svar och allt övrigt du skriver också. ;)

"De flesta". Dvs inte alla. Att du förstod var uppenbart.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-05 22:04

Ok :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-06 00:03

AndreasArvidsson skrev:Jag tror att de flesta ovanstående svar inte reflekterat över att du kommer köra med baslåda utan att dela högtalarna; detta var inte helt tydligt i ditt första inlägg.

Om så är fallet så skulle jag säga att den slutna lådans naturliga fall är en fördel givet att den startar på rätt ställe. Om man alltså verkligen måste ha basar och inte kan dela högtalarna.

OK då är tumregeln att topparna och basen ska samma typ av avstämning. Båda slutna eller båda basreflex.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-06 00:18

paa skrev:OK då är tumregeln att topparna och basen ska samma typ av avstämning. Båda slutna eller båda basreflex.

Varför då?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-06 03:09

AndreasArvidsson skrev:Jag tror att de flesta ovanstående svar inte reflekterat över att du kommer köra med baslåda utan att dela högtalarna; detta var inte helt tydligt i ditt första inlägg.

Aha, var det detta som var frågeställningen. :oops: Då skulle jag istället säga: Tumregelmässigt kan man säga att det passar bäst med en sluten fullregistrare :) Men, som sagt det behöver inte vara så.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-06 21:08

bakerman22 skrev:Om man har en tvåkanalsstärkare utan möjlighet till att kunna dela mellan fullregistrare och baslåda, kan man då

Jag tycker inte att det låter som en bra idé att hänga på en "baslåda" på en "fullregistrare" utan delningsfilter. IÖ har ju en lösning med sina basstöd men med passiva filter både före och efter förstärkaren. Vill man bara köra med passiva filter mellan "bas" och "topp" så är det svårt att göra delningen passiv vid vanliga 80 Hz. Lägger man delningsfrekvensen högre får man en "vanlig" trevägare med två lådor. Det som du var inne på i ett senare inlägg, att en sluten låda kan fås att falla av så att den "möter" baslådan stämmer men jag tycker det är mest relevant om man har en aktiv delning. Om man har en topp som faller av vid 80 Hz kan man integrera detta med det aktiva delningsfiltret eftersom man då redan har 12dB/oktav (högpass). Då kan man t.ex. ha ett elektroniskt filter som ger 18 dB/oktav högpass och 30 dB/oktav lågpass om man vill att flankerna skall ha samma lutning vid delningsfrekvensen... En annan "rolig" sak är ju att man kan få en sluten låda att ha en högpassfunktion med 18 dB/oktav om man gör lådan lite mindre än när man dimensionerar för 12db/oktav och sedan seriekopplar den med en (stor) kondensator. Det är ingen hejd på vilka lustiga högtalarsystem man kan göra om man bara har en förstärkare...

Yada-yada-yada...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-06 21:21

DQ-20 skrev: En annan "rolig" sak är ju att man kan få en sluten låda att ha en högpassfunktion med 18 dB/oktav om man gör lådan lite mindre än när man dimensionerar för 12db/oktav och sedan seriekopplar den med en (stor) kondensator. Det är ingen hejd på vilka lustiga högtalarsystem man kan göra om man bara har en förstärkare...

En flank om 18dB/okt kan man väl få oavsett lådstorlek så jag antar dock att du tänker på en sån däringa lösning där lådan görs "för liten" egentligen, och kondingens serieimpedans hjälper till att räta ut frekvenskurvstjoflängen neråt för mer bas än man normalt får i en passiv låda av samma volym...?

How's that for a sentence?? 8O

Hur dimensionerar man det där.. element med högt Qm lär väl vara en bra start..?

Å andra sidan, det är lätt och billigt att EQ'a idag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-06 22:23

Piotr skrev:
DQ-20 skrev: En annan "rolig" sak är ju att man kan få en sluten låda att ha en högpassfunktion med 18 dB/oktav om man gör lådan lite mindre än när man dimensionerar för 12db/oktav och sedan seriekopplar den med en (stor) kondensator. Det är ingen hejd på vilka lustiga högtalarsystem man kan göra om man bara har en förstärkare...

En flank om 18dB/okt kan man väl få oavsett lådstorlek så jag antar dock att du tänker på en sån däringa lösning där lådan görs "för liten" egentligen, och kondingens serieimpedans hjälper till att räta ut frekvenskurvstjoflängen neråt för mer bas än man normalt får i en passiv låda av samma volym...?

How's that for a sentence?? 8O

Hur dimensionerar man det där.. element med högt Qm lär väl vara en bra start..?

Å andra sidan, det är lätt och billigt att EQ'a idag.

Man använder sig av impedanshöjningen vid avstämningsfrekvensen och lägger avstämningsfrekvensen ungefär där man vill dela. Lägger man en seriekonding med mycket stort värde som man provar fram så blir det nästan inget nivåfall fram till avstämningsfrekvensen. Det går att få väldigt bra.

Fast det är väl det du skriver då jag läser en gång till. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-07 00:03

Hur menar ni att man går till väga om man bara har en ren tvåkanalsstärkare med sub-out och vill ha lite mer i botten?
Utan att köra med separata för och slutsteg alltså.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-07 00:11

Har du lågpass på sub ut?

Isf försök att mecka till en låda till fullrangarn som matchar den lågpassade utgången.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-07 00:14

bakerman22 skrev:Hur menar ni att man går till väga om man bara har en ren tvåkanalsstärkare med sub-out och vill ha lite mer i botten?

Skaffar högtalare med bättre djupbasåtergivning?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-07 00:32

-Palle- skrev:Jag tror inte att man tumregelmässigt kan säga att en fullregisterhögtalare gör sig bäst som vare sig portad eller sluten, det har nog mer med konstruktionen av högtalaren göra vad som är lämpligt eller ej.

Jag känner till goda fullregisterhögtalare som är både slutna och portade. :)

Tumregelmässigt kan man ju säga vad som helst.

Tumregler behöver inte stämma, så de kan påstå hur konstiga saker som helst.

Frågan är vad man skall ha en tumregel om sådana här saker till?

- - -

Så mitt svar till TS är: Nej. Det kan man inte säga.

- - -

Vad man kan säga är att avvikelser i fasgången mellan högtalare som spelar tillsammans, kan leda till utsläckning och elände, om fasfelen blir för stora (vid 120 grader så blir summan samma som enskildheterna om nivån från båda systemhalvorna är samma, större fasfel ger utsläckning) och det betyder att bassystemet bör konstrueras således att dess fasgång trackar toppsystemet om den skall kunna samarbeta rimligt väl, inom det register där de är ungefär lika starka.

När nivåskillnaden mellan dem är större än 20 dB spelar fasrelationen mellan systemhalvorna inte lika stor roll längre.

Och även om det är en rätt så säker gissning att samma typ av avrullning nedåt som huvudsystemet har, är lämpligt för bassystemet om de skall jobba bra tillsammans, så kommer ju massor av andra faktorer in också, de flesta av dem har större betydelse i den övre delen av deras gemensamma register.

- - -

Jag räknade för en himla massa år sedan ut att man med ett femte ordningens LP-filter vid 80 Hz för basen, faktiskt får den att samarbeta rimligt väl fasmässigt med topparna - om de senare står sisådär 2,5 meter längre bort.

Det uppnår man t ex om topparna står 3 meter framför lyssnaren och basarna står en halv meter bakom, alltså t ex bakom soffan. :)

- - -

Fråga är dock varför man skulle välja en sådan lösning? Det kommer ju att bli för mycket bas om redan huvudsystemet hade en balanserad tonkurva. Dessutom så kommer maximalt ljudtryck att begränsas av huvudhögtalarnas förmåga.

En riktigt delning är som regel en mycket bättre lösning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-07 00:36

bakerman22 skrev:Hur menar ni att man går till väga om man bara har en ren tvåkanalsstärkare med sub-out och vill ha lite mer i botten?

Det låter som om det första man behöver göra är att konsultera manualen till förstärkaren ifråga, för att få svar på hur de tänkt egentligen.

Att förse en 2-kanalsförstärkare med en sub-utgång betyder förmodligen att där finns ett LP-filter. Varför har de i så fall inte försett apparaten med inkopplingsbara HP-filter för huvudhögtalarna? Missförstå mig inte - jag vet att det finns sådana tok-konstruktioner. Men att de finns skall inte ses som ett bevis för att det är vettigt att göra så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-07 00:52

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-07 01:01

inte ens ett LP-filter? Varför kallar de utgången för en sub-utgång då?

Den borde bara kallas "mono" i så fall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-07 09:12

Vet inte. Ring och fråga.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-07 10:37

IngOehman skrev:inte ens ett LP-filter? Varför kallar de utgången för en sub-utgång då?

Den borde bara kallas "mono" i så fall.

Vh, iö

Borde och borde :-) den typiske konsumenten kanske är bäst hjälpt av att veta att där kopplar hen in sin typiska konsument-sub, som typiskt har filter?

Den atypiske konsumenten tar reda på hur det förhåller sig och alla är glada :wink: fast ok - ser man baksidan drar man ju lätt slutsatsen att där finns lågpassfilter, så märkningen är olämplig. Men 'mono' hade kanske varit en olägenhet för den typiske konsumenten.

Bruksanvisningen kunde i vilket fall lämpligen ha med något eller några ord berört frågan.
Don’t just do something, sit there.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-03-07 11:16

vad är det för högtalare och baslåda du ska använda?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-07 23:21

Jag har hela paketet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=379081

Kör det i badrummet ihop med nån skitlåda från Velodyne.
Det låter helt okej faktiskt.

Jag har väl egentligen inte tänkt att ändra på något, utan det var bara en tanke som slog mig när jag låg och badade i fredags.
Om det finns någon tumregel för min frågeställning.

Glömde att det var på Faktiskt jag frågade. :D :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 00:21

bakerman22 skrev:Jag har hela paketet.

Jag har väl egentligen inte tänkt att ändra på något, utan det var bara en tanke som slog mig när jag låg och badade i fredags.

Så lämpligt, ändå. Låter det piss när du lyssnar på skvalmusik? KISS kanske funkar i alla fall. Eller..:

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-08 10:11

bakerman22 skrev:Jag har hela paketet.

Driver du med Faktiskt? 8O
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi