Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dukanvadet

Re: Cheap-Fi. lågbudgetprojekt med ambition på fidelity

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 18:50

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Varför skulle den bli helt fel om du följer mitt lådförslag?
Lek och ha roligt så får du se vad som bir vad ;-)

Nä nu missförstår du mig. Jag menara att i basta ska man ställa in le-loss så att impedanskurvan blir rätt för att få korrekta resultat. gör jag inte det ser det iofs väldigt fint ut men det stämmer nog inte med verkligheten

Då tycker jag att du i första hand ska låta öronen bestämma vad du har byggt och inte ögonen.
:-)

Det ska både lyssnas och mätas och simuleras. Men eftersom simuleringen ser så tråkig ut kanske det får bli ett annat baselement. Jag ska fundera lite först iaf om jag kan lösa det. Kan prova att spela elementet utan låda också och se om parametrarna ändras betydligt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-05 18:52

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Nä nu missförstår du mig. Jag menara att i basta ska man ställa in le-loss så att impedanskurvan blir rätt för att få korrekta resultat. gör jag inte det ser det iofs väldigt fint ut men det stämmer nog inte med verkligheten

Då tycker jag att du i första hand ska låta öronen bestämma vad du har byggt och inte ögonen.

Det ska både lyssnas och mätas och simuleras. Men eftersom simuleringen ser så tråkig ut kanske det får bli ett annat baselement. Jag ska fundera lite först iaf om jag kan lösa det. Kan prova att spela elementet utan låda också och se om parametrarna ändras betydligt.

Jag tycker du ska bygga och testa live, sedan kanske byta element om du vill.
Då har du ju redan en låda att utgå ifrån.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 19:02

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:
Perfector skrev:Då tycker jag att du i första hand ska låta öronen bestämma vad du har byggt och inte ögonen.

Hade tänkt monter mina monacorelementet bakifrån så jag slipper visa dom i min mening fula flikarna runtom. Men ja det är ju ett alternativ. Men lådan ska ju ha en storlek som passar ett alternativt element. Vi får se helt enkelt.
Senast redigerad av dukanvadet 2016-03-05 19:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-05 19:03

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Det ska både lyssnas och mätas och simuleras. Men eftersom simuleringen ser så tråkig ut kanske det får bli ett annat baselement. Jag ska fundera lite först iaf om jag kan lösa det. Kan prova att spela elementet utan låda också och se om parametrarna ändras betydligt.

Hade tänkt monter mina gör elementet bakifrån så jag slipper visa dom i min mening fula flikarna runtom. Men ja det är ju ett alternativ. Men lådan ska ju ha en storlek som passar ett alternativt element. Men vi får se helt enkelt.

Stort lycka till, vad det än blir då.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-05 21:26

Beställde just 2 SB12NRX25-8. Så det blir kanske inte lika cheap längre men jag orkar inte bli besviken igen och vill komma igång med det här nån gång

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-03-06 03:11

Det ser ut att vara ett fint element, jag tror inte att du kommer ångra dig! Håll oss uppdaterade :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-06 19:20

Jo jag tror det kan bli riktigt bra det här till slut. Simulerade lite i basta innan och fick lite idéer :) är på telefonen nu men ska visa när jag kommer hem :)

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-06 22:59

Vad sägs om en låda på 5 liter stämd till 50hz?
Bild
duger det med en port på 35mm diameter? får inte basta att reagera oavsett hur liten jag gör porten. Hör det till betalversionen?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-03-07 10:00

diametern på röret påverkar lufthastigheten i röret. Sen har den ju betydelse för längden för en viss avstämning.

35mm rör ger ungefär 173mm längd på röret. Ser ut att kunna vara en ganska bra matchning till elementet.*

5 liter och 50 Hz tycker jag ser rätt ok ut iaf med lite värme på spolen. Möjligen är det lite stor volym. Men lådan går ju alltid göra mindre om det skulle behövas, svårare göra åt andra hållet.

* Det en vill undvika är missljud från porten. Detta regleras dels av portens area samt hur porten avslutas (mynningen bör avrundas både in och utvändigt). För en bra utförd port finns en tumregel att 100mm diameter klarar 10 m/s porthastighet. 50 mm port klarar då 20 m/s och 200mm 5 m/s.
Sen ska ju röret få plats i lådan också och att mynningen inte hamnar för nära en lådvägg eller nära baselementet. Använder en stora baselement i liten låda så blir detta ofta ett problem eftersom den portarea som krävs ger ett för långt rör för att rymmas i lådan.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-07 23:51

Kraniet skrev:diametern på röret påverkar lufthastigheten i röret. Sen har den ju betydelse för längden för en viss avstämning.

35mm rör ger ungefär 173mm längd på röret. Ser ut att kunna vara en ganska bra matchning till elementet.*

5 liter och 50 Hz tycker jag ser rätt ok ut iaf med lite värme på spolen. Möjligen är det lite stor volym. Men lådan går ju alltid göra mindre om det skulle behövas, svårare göra åt andra hållet.

* Det en vill undvika är missljud från porten. Detta regleras dels av portens area samt hur porten avslutas (mynningen bör avrundas både in och utvändigt). För en bra utförd port finns en tumregel att 100mm diameter klarar 10 m/s porthastighet. 50 mm port klarar då 20 m/s och 200mm 5 m/s.
Sen ska ju röret få plats i lådan också och att mynningen inte hamnar för nära en lådvägg eller nära baselementet. Använder en stora baselement i liten låda så blir detta ofta ett problem eftersom den portarea som krävs ger ett för långt rör för att rymmas i lådan.

Hmm. Jag trodde att det var 17m/s som var den rätta tumregeln i alla lägen. Svårt det där med tumregler :) Jobbar iaf med att försöka köpa basta så jag kan se hur hög lufthastighet jag får i min port. Hittade även att iö har en tumregel(!) att man ska ha en centimeter per tumstorlek på elementet. Kanske kan funka enligt den med med tanke på att surrounden är rätt stor på mitt element.

Skulle gärna ha någon bra tumregel för hur långt avstånd jag behöver innanför porten, eller helst något som är sant på riktigt som jag förstår. Har googlat lite men inte hittat mycket. Min engelska är lite dålig så jag kanske söker på fel ord

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-08 01:03

dukanvadet skrev:
Kraniet skrev:diametern på röret påverkar lufthastigheten i röret. Sen har den ju betydelse för längden för en viss avstämning.

Hmm. Jag trodde att det var 17m/s som var den rätta tumregeln i alla lägen. Svårt det där med tumregler :) Jobbar iaf med att försöka köpa basta så jag kan se hur hög lufthastighet jag får i min port. Hittade även att iö har en tumregel(!) att man ska ha en centimeter per tumstorlek på elementet. Kanske kan funka enligt den med med tanke på att surrounden är rätt stor på mitt element.

Skulle gärna ha någon bra tumregel för hur långt avstånd jag behöver innanför porten, eller helst något som är sant på riktigt som jag förstår. Har googlat lite men inte hittat mycket. Min engelska är lite dålig så jag kanske söker på fel ord

En tanke kan vara att omkretsen * avståndet till bakväggen ska ha samma dimensioner som arean i rörets öppning.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-08 01:54

Hittade också den lilla tumregeln nu :) det borde ju duga för att det inte ska hålla för porten för mycket kan man känna så där spontant. bygger efter det om ingen kommer med nåt bra argument emot. Man ska ju få plats med allt också som sagt och helst vill jag inte att lådan ska ha allt för konstig form.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 13:12

Tänkte att det skulle vara lätt att hitta ett rör i vilken dimension man än vill ha. Tyvärr var det inte så. funderar på att bygga en slitsport i stället. Har skaffat basta nu och 35mm verkar nästan optimalt. tyvärr sjunker MOL en del när man går under det. räknade på max 25m/s men det verkar snarast vara begränsat av vent excursion vilken jag satte på 50%.

EDIT
Porten blir väldigt smal. under 1mm, eller väldigt mycket mindre än baffeln på bredden. tror jag fortsätter leta efter ett rör med 35mm innerdiameter.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-13 13:40

dukanvadet skrev:Tänkte att det skulle vara lätt att hitta ett rör i vilken dimension man än vill ha. Tyvärr var det inte så. funderar på att bygga en slitsport i stället. Har skaffat basta nu och 35mm verkar nästan optimalt. tyvärr sjunker MOL en del när man går under det. räknade på max 25m/s men det verkar snarast vara begränsat av vent excursion vilken jag satte på 50%.

Diametern på ett rör bör vara så stort att det inte uppstår blåsljud i det vid låg frekvens och högt ljudtryck.
Det är bättre med ett något för stort rör i diameter än för litet.
Se'n kan man antingen räkna längden för en bestämd avstämning, eller så intonerar man röret för att få absolut belastning där konen rör sig så lite som möjligt vid den undre gränsfrekvensen vilket då "styr" elementet.
Styrningen gör att elementet tål mer effekt mekaniskt än annars.
Talspolen tål Ca: 3 gånger mer effekt elektriskt än elementet mekaniskt innan det bottnar i bakre polstycket och då förstör elementet.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 13:59

Perfector skrev:
dukanvadet skrev:Tänkte att det skulle vara lätt att hitta ett rör i vilken dimension man än vill ha. Tyvärr var det inte så. funderar på att bygga en slitsport i stället. Har skaffat basta nu och 35mm verkar nästan optimalt. tyvärr sjunker MOL en del när man går under det. räknade på max 25m/s men det verkar snarast vara begränsat av vent excursion vilken jag satte på 50%.

Diametern på ett rör bör vara så stort att det inte uppstår blåsljud i det vid låg frekvens och högt ljudtryck.
Se'n kan man antingen räkna längden för en bestämd avstämning, eller så intonerar man röret för att få absolut belastning där konen rör sig så lite som möjligt vid den undre gränsfrekvensen vilket då "styr" elementet.
Talspolen tål Ca: 3 gånger mer effekt elektriskt än elementet mekaniskt innan det bottnar i bakre polstycket och då förstör elementet.

Perfector. Jag är jätteglad att du intresserar dig för projektet men det känns lite udda att du fortsätter att promota ditt sätt att stämma baslådor trots att du flera gånger fått förklarat för dig varför det inte fungerar så som du säger. Jag bygger min högtare på det konventionella sättet. Eftersom det fungerar och ger det resultat jag vill ha.

35mm är alltså maxdiametern som jag får plats med i den låda och avstämmning jag vill ha. Utöver det ska jag fräsa en rundning i ändarna för att minska missljuden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-13 14:25

dukanvadet skrev:
Perfector skrev:

Perfector. Jag är jätteglad att du intresserar dig för projektet men det känns lite udda att du fortsätter att promota ditt sätt att stämma baslådor trots att du flera gånger fått förklarat för dig varför det inte fungerar så som du säger. Jag bygger min högtare på det konventionella sättet. Eftersom det fungerar och ger det resultat jag vill ha.

35mm är alltså maxdiametern som jag får plats med i den låda och avstämmning jag vill ha. Utöver det ska jag fräsa en rundning i ändarna för att minska missljuden

Det var därför jag sa att man kan stämma dit man vill ha det eller osv.
Diametern är den det är (35mm) och då är det det som bestämmer resultatet
Nå't annat försökte jag inte få fram.
Men nån gång kan du ju prova mitt udda recept och se ifall det faktiskt stämmer, vilket det gjort för mig i mer än 25 år.
I övrigt önskar jag bara lycka till.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-13 18:17

EDIT
Porten blir väldigt smal. under 1mm, eller väldigt mycket mindre än baffeln på bredden. tror jag fortsätter leta efter ett rör med 35mm innerdiameter.

Kan du visa lite bilder på dina simuleringar, eller tom dela med dig av .basta-filerna?

En rund port på 35mm låter litet, det är typ vad MuPPs har och där har man ett 3" bredbandselement. Slitsport är bättre om man utför den rätt, men det är bökigare. Det kan ju också vara bra att veta att vad du simulerar portlängden till inte kommer vara 100% rätt i praktiken - se det mer som en estimering. Om du vill laborera är det ju smidigt med rör som du kan kapa tills du hittar rätt avstämning. (Där har faktiskt Perfector rätt även om han inte håller med att det är det man gör, i hur man hittar resonansfrekvensen på porten, så länge man låter elementet spela den frekvensen man vill avstämma till)

Har du möjlighet att mäta elementets parametrar?

Ps. Kul projekt, följer detta slaviskt redan och väntar på dagliga inlägg och uppdateringar i denna tråd! :)

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 19:34

mätte t/s nu. antingen är det något fel på mina mina mätningar eller så är sb acoustics datablad lika dåliga som monacors. Eller så är det stor skillnad på inkörda element. det här är vad jag fick.

fs 72.0 Hz
Qms 6.485
Qes 0.501
Qts 0.465
Fts 154.6
Mms 4.68 g
Cms 1.046 mm/N
Rms 0.326 kg/s
Vas 3.71 litres
Bl 4.877 Tm
Eta 0.27 %
Lp (1W/1m) 86.46 dB
Dd 7.98 cm
Sd 50.0 cm^2

Sb acoustics datablad säger:
fs 57hz
Qms 4.1
Qes 0.41
Qts 0.37
Cms 1.49
Mms 5.2g
Vas 5.3
Bl 5.4
sensitivity 85.5db
SD 50 cm2

Här är impedanskurvor:
utan vikt
Bild
med vikt
Bild
REW klagar alltid på att re från databladet är för högt och säger att man ska sänka, vilket jag gör tills programmet är nöjd. Men redan en vanlig impedansmätning visar ju FS som alldeles för högt.. Någon som vet hur mycket ett element kan ändras med inkörning? har ni erfarenhet av huruvida sb acoustics datablad är att lita på? Ser mina impedansmätningar konstiga ut?

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 20:23

Här har vi dom simuleringar jag gjorde i basta med sb acoustics parametrar. Grön är "Max outputlevel-(MOL)" blå sträckad är "vent velocity at MOL" och den svarta är frekvensresponsen

32mm innerdiameter
Bild
35mm innerdiameter
Bild
50mm innerdiameter
Bild
Går man över 50mm händer ingenting.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-13 20:50

dukanvadet skrev:mätte t/s nu. antingen är det något fel på mina mina mätningar eller så är sb acoustics datablad lika dåliga som monacors. Eller så är det stor skillnad på inkörda element. det här är vad jag fick.

Man bör räkna med att datablad inte säger hela sanningen, detta märker man när man testat (ja, MÄTT) ett gäng element. Gissningsvis stämmer vissa tillverkares datablad bättre än andras. Till sällsyntheten hör de datablad där specarna visar på ett element som är sämre än det faktiskt är. Med denna erfarenhet förstår man ju att det är en ren gissningslek att konstruera en låda och port för ett element som man inte mätt, ännu mindre ett oinspelat sådant.

Gällande inspelningen av elementet, hur har du gjort det?

Du kan ju skapa högtalare i Basta! som du kan spara som lösa filer. Så.. då skulle du ju kunna skapa ett utefter databladets parametrar, ett för hur det faktiskt mätte innan du spelat in det och ett tredje för det inspelade elementet. Sen kan du simulera det i Basta! och jämföra (och varför inte presentera en jämförelse här?!).

Sen kan du ju, medan ändå spelar in elementet leka lite i Basta! och prova ändra på Fs, Vas etc och se vad som händer, då lär du dig att se sambanden mellan dem. Skulle du sen få för dig att läsa en bok i ämnet (t.ex. Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickasson) så kommer du lätt att förena och teorin och praktiken.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-13 20:56

dukanvadet skrev:Här har vi dom simuleringar jag gjorde i basta med sb acoustics parametrar. Grön är "Max outputlevel-(MOL)" blå sträckad är "vent velocity at MOL" och den svarta är frekvensresponsen

Vad har du haft för storlek på låda, portdimensioner, Viso etc?

dukanvadet skrev:Går man över 50mm händer ingenting.

Då är det inte längre porten som begränsar MOL vid den frekvensen.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 21:03

Cortado skrev:
dukanvadet skrev:mätte t/s nu. antingen är det något fel på mina mina mätningar eller så är sb acoustics datablad lika dåliga som monacors. Eller så är det stor skillnad på inkörda element. det här är vad jag fick.

Man bör räkna med att datablad inte säger hela sanningen, detta märker man när man testat (ja, MÄTT) ett gäng element. Gissningsvis stämmer vissa tillverkares datablad bättre än andras. Till sällsyntheten hör de datablad där specarna visar på ett element som är sämre än det faktiskt är. Med denna erfarenhet förstår man ju att det är en ren gissningslek att konstruera en låda och port för ett element som man inte mätt, ännu mindre ett oinspelat sådant.

Gällande inspelningen av elementet, hur har du gjort det?

Du kan ju skapa högtalare i Basta! som du kan spara som lösa filer. Så.. då skulle du ju kunna skapa ett utefter databladets parametrar, ett för hur det faktiskt mätte innan du spelat in det och ett tredje för det inspelade elementet. Sen kan du simulera det i Basta! och jämföra (och varför inte presentera en jämförelse här?!).

Sen kan du ju, medan ändå spelar in elementet leka lite i Basta! och prova ändra på Fs, Vas etc och se vad som händer, då lär du dig att se sambanden mellan dem. Skulle du sen få för dig att läsa en bok i ämnet (t.ex. Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickasson) så kommer du lätt att förena och teorin och praktiken.

Bra idé. Elementen är inte inspelade alls än så jag ska prova detta, har dock ingen låda att sätta dom i så det får bli i friluft, det borde väl funka? SB acoustic säger att dom mäter parametrar efter inspelning så förhoppningsvis närmar sig mina databladet.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 21:18

Cortado skrev:Vad har du haft för storlek på låda, portdimensioner, Viso etc?

5 liter låda avstämd till 50hz, viso 10%, qb 20. vent excursion max 50%. är det något mer du behöver?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-13 21:24

dukanvadet skrev:har dock ingen låda att sätta dom i så det får bli i friluft, det borde väl funka?

Absolut, blir jobbigt att lyssna på det om elementet sitter i låda. :)

Förresten så kollade jag på elementet och förstod inte förrän jag slog upp den på SB's hemsida att det var en 4"are.. haha. Så, den där 50mm porten kanske inte är så dum ändå. Dock skulle det ju vara roligt att se en slitsport, även om vinsterna kanske inte kan motiveras av besväret. Men ja, allt sånt beror ju på vilka mål man har. :)

Har du skissat något på hur högtalaren ska se ut?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-13 21:30

dukanvadet skrev:
Cortado skrev:Vad har du haft för storlek på låda, portdimensioner, Viso etc?

5 liter låda avstämd till 50hz, viso 10%, qb 20. vent excursion max 50%. är det något mer du behöver?

Nja, då gissar jag att jag har det mesta jag kan tänkas behöva. Varför har du satt Viso till 10%?

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2016-03-13 21:51

Cortado skrev:
Nja, då gissar jag att jag har det mesta jag kan tänkas behöva. Varför har du satt Viso till 10%?

Bra fråga, har fått för mig att man inte behöver mycket dämpning i en basreflexlåda, dock vet jag inte om det stämmer eller vad jag fått det ifrån. det blir ju lättare att få in porten om man håller lådan ganska stor också
Cortado skrev:
Har du skissat något på hur högtalaren ska se ut?

50mm port blir väldigt lång 408,7mm enligt basta, så det känns svårt att få in, hade hoppats att det duger med 35mm. Har aldrig byggt en låda innan så det kanske är dumt men jag är också sugen på slitsport, borde väl inte vara allt för svårt?
Har funderat på en låda som är 148x218x168mm i innerdimensioner, materialet blir troligen 16mm mdf. så baffeln blir 23x18cm.
då blir den 5,42 liter men jag tänkte fylla ut den med något sen när jag vet hur mycket plats filter, port osv tar. Och då har jag tänkt mig en 35mm rund port.
Om jag ska vara ärlig har även det visuella spelat in lite i den här ideén för lådform men det blir mer och mer lockande att skita i det, har även funderat på om man ska ha någon mer okonventionell form för att få plats med så lång port som möjligt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-13 22:12

Simulerade som jag tror att du gjort, en första observation är att portlängden är rätt lång för en låda på 5L (40cm drygt). Antagligen får du inte plats med den i lådan. För att lösa det så kan du;

- Öka lådstorleken (vilket även minskar längden på röret för given avstämningsfrekvens)
- Minska diametern/arean på porten
- Höja avstämningsfrekvensen

Jag hade minskat arean på porten och sett besväret med slitsport för att minimera flåsrisken. Med en portdiameter på 35mm kommer ju att kunna spela dryga 100dB på allt ovanför 80Hz innan porten når 10m/s - vilket ju inte är skamligt om man har för avsikt att komplettera med subbar.

Sen kan ju lufthastigheter diskuteras, jag vet inte vad man bör se som gränser, skulle gissa att det som mycket beror på och beror på mycket. Men säkert är att ju långsammare luften rör sig i porten desto laminärare är flödet och ju mindre risk är det att det är hörbart.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-13 22:28

dukanvadet skrev:Bra fråga, har fått för mig att man inte behöver mycket dämpning i en basreflexlåda, dock vet jag inte om det stämmer eller vad jag fått det ifrån. det blir ju lättare att få in porten om man håller lådan ganska stor också

Det enda min ärta kan komma på är att man med mycket fluff kan blockera luftflödet mellan element och port och det kan ju vara dåligt. Men, jag hade nog dämpat mer än 10% för att dämpa eventuella resonanser lite kanske uppemot 50% eller däromkring och sen sett till att porten inte blir täppt eller att fluffet finns där som blockering.

Vill man ha detta bra så lär man kanske behöva testa lite fram och tillbaka när man byggt sig en låda. Sen bör man ju också göra impedansmätningar medan man håller på med detta iom att dämpmaterialet ökar lådvolymen vilket i sin tur ändrar avstämningen på porten.

dukanvadet skrev:50mm port blir väldigt lång 408,7mm enligt basta, så det känns svårt att få in, hade hoppats att det duger med 35mm. Har aldrig byggt en låda innan så det kanske är dumt men jag är också sugen på slitsport, borde väl inte vara allt för svårt?

Svårt är väl fel att säga.. även om det ju såklart KAN vara svårt. Jobbigt är väl mer rätt. Hur förkortar du en slitsport enkelt i en ihoplimmad låda? Ja - det är inte enkelt men det är rätt opraktiskt. Man får väl bygga en ny med ett annat mått på porten. Därav är det ju lätt med ett plaströr. :)

dukanvadet skrev:Har funderat på en låda som är 148x218x168mm i innerdimensioner, materialet blir troligen 16mm mdf. så baffeln blir 23x18cm.
då blir den 5,42 liter men jag tänkte fylla ut den med något sen när jag vet hur mycket plats filter, port osv tar. Och då har jag tänkt mig en 35mm rund port.

Du kan ju göra en större låda och inuti splitta lådan med en skiva mellan diskant och bas. Diskantdelen behöver ju ingen dämpning och kan husera filter och kanske en lucka på baksidan med terminalhål.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-03-14 09:19

skillnaden mellan simulering av elementet med de två olika T/S är ju dock mindre än man först kan tro. 5 liter (akustiskt volym) och 55-60 Hz ser fortfarande väldigt "rätt" ut

35mm rör ser ut att fungera bra. elementet tål ju trots allt bara 30 Watt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-03-16 09:06

Tror 60-65 hz är en rimlig avstämningsfrekvens givet element och låda. Stämmer du av under det blir det en alltför anemisk bas misstänker jag.

hur ser det ut med två små rör? -man kan ibland få ner flödeshastigheten en del men de kan bli för långa... (sitter inte vid nåt beräkningsprog just nu)

29mm
http://www.hifikit.se/tillbehor/basreflexrorportar/streamline-basreflexror
Ha en fortsatt trevlig dag.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum