Moderator: Redaktörer
Nä, absolut inte. Men jag hoppas att jag och tolvan någon gång sitter och super skallen av oss och snackar skit om er elitister...Almen skrev:Det är väl inget fel på att vara elitist? Att låtsas något annat på ett forum som detta känns ju lite hycklande...
JM skrev:
I mitt inlägg som bygger på en helt annan forskningsartikel kan förenklat generera samma slutsats.
Bill50x skrev:Nä, absolut inte. Men jag hoppas att jag och tolvan någon gång sitter och super skallen av oss och snackar skit om er elitister...Almen skrev:Det är väl inget fel på att vara elitist? Att låtsas något annat på ett forum som detta känns ju lite hycklande...
Bill50x skrev:
Jag citerar Kalle Dussin...
"Sedär ja. Nu kan ju de som vill slå sig på bröstet på ett vetenskapligt sätt.
Och hoppa ner i den elitistiska skyttegraven med äkta ammunition mot de obildade horderna. Yippee."
/ B
Den delen av forumet har jag inte tillgång till. Men det handlar väl mer om att sy ihop något IRL.Almen skrev:Hoppas - det är väl bara att realisera? Men den där hemliga forumdelen kanske är borta nu?Bill50x skrev:Nä, absolut inte. Men jag hoppas att jag och tolvan någon gång sitter och super skallen av oss och snackar skit om er elitister...Almen skrev:Det är väl inget fel på att vara elitist? Att låtsas något annat på ett forum som detta känns ju lite hycklande...
Max_Headroom skrev:Ja, den kritiken kom ju verkligen från rätt håll... (host host)
Bill50x skrev:Men det handlar väl mer om att sy ihop något IRL.Almen skrev:Hoppas - det är väl bara att realisera?Bill50x skrev:Nä, absolut inte. Men jag hoppas att jag och tolvan någon gång sitter och super skallen av oss och snackar skit om er elitister...
JM skrev:"Hifi-bullshit" är inte alltid så lätt att upptäcka.
---
"Hifi-bullshit" spridaren är ofta förslagen, social samt med stor "impact" på vissa grupper.
---
Exempel?
DQ-20 skrev:Max_Headroom skrev:Ja, den kritiken kom ju verkligen från rätt håll... (host host)
Vet du något om Pomerantsev som inte jag vet?
/DQ-20
PS. Alla - spåra nu inte ur för fan. Tråden handlar väl om att ta ett analytiskt grepp på det som slarvigt brukar kallas för "bullshit" och vars innebörd verkar vara att fara med osanning utan att den som uttalar osanningen förstår att det är osanning.
DQ-20 skrev:Max_Headroom skrev:Ja, den kritiken kom ju verkligen från rätt håll... (host host)
Vet du något om Pomerantsev som inte jag vet?
/DQ-20
PS. Alla - spåra nu inte ur för fan. Tråden handlar väl om att ta ett analytiskt grepp på det som slarvigt brukar kallas för "bullshit" och vars innebörd verkar vara att fara med osanning utan att den som uttalar osanningen förstår att det är osanning.
Max_Headroom skrev:DN luktar häcken!
IngOehman skrev:Njae, kanske är det detta som TS vill ha fram?
Men jag vill nog mena att bullshit inte har en så strikt definition. Bullshit är påståenden som inte är riktiga, struntprat på svenska. Den som pratar strunt kan veta om det, eller inte veta om det.
---//---
Men igen - för mig så inbegriper inte ordet bullshit att den som presenterar det saknar vetskap om att det är bullshit. Det kan vara med eller utan vetskap om det. Begreppet nyttig idiot är dock så vitt jag förstått och minns klart definierat som den person som förmedlar osanningar men tror på dem själv - till nytta för någon annan, som vet att det förmedlade är osant.
Vh, iö
Almen skrev:JM skrev:"Hifi-bullshit" är inte alltid så lätt att upptäcka.
---
"Hifi-bullshit" spridaren är ofta förslagen, social samt med stor "impact" på vissa grupper.
---
Exempel?
Har du själv något exempel?
JM skrev:“It is impossible for someone to lie unless he thinks he knows the truth. Producing bullshit requires no such conviction.”
– Harry Frankfurt
In On Bullshit, the philosopher Frankfurt (2005) defines bullshit as something that is designed to impress but that was constructed absent direct concern for the truth. This distinguishes bullshit from lying, which entails a deliberate manipulation and subversion of truth (as understood by the liar).
Although bullshit is common in everyday life and has attracted attention from philosophers, its reception (critical or ingenuous) has not, to our knowledge, been subject to empirical investigation. Here we focus on pseudo-profound bullshit, which consists of seemingly impressive assertions that are presented as true and meaningful but are actually vacuous.
Här har ni en spännande artikel om "bullshit".
http://journal.sjdm.org/15/15923a/jdm15923a.pdf
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster