"Pseudo-sann" "HIFi-bullshit" är inte en lögn.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

"Pseudo-sann" "HIFi-bullshit" är inte en lögn.

Inläggav JM » 2016-03-14 07:51

“It is impossible for someone to lie unless he thinks he knows the truth. Producing bullshit requires no such conviction.”
– Harry Frankfurt

Dagligen utsätts vi för "bullshit" från stater, vänner och ffa internet.

In On Bullshit, the philosopher Frankfurt (2005) defines bullshit as something that is designed to impress but that was constructed absent direct concern for the truth. This distinguishes bullshit from lying, which entails a deliberate manipulation and subversion of truth (as understood by the liar).

"Hifi-bullshit" är inte alltid så lätt att upptäcka.

"Hifi-bullshit" spridaren är ofta förslagen, social samt med stor "impact" på vissa grupper.

Although bullshit is common in everyday life and has attracted attention from philosophers, its reception (critical or ingenuous) has not, to our knowledge, been subject to empirical investigation. Here we focus on pseudo-profound bullshit, which consists of seemingly impressive assertions that are presented as true and meaningful but are actually vacuous.

Här har ni en spännande artikel om "bullshit".
http://journal.sjdm.org/15/15923a/jdm15923a.pdf
Exempel?

JM
Senast redigerad av JM 2016-03-15 18:20, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Re: "Pseudosann" HIFi-bullshit är inte en lögn.

Inläggav JM » 2016-03-14 08:30

Personerna som är mer mottagliga för "bullshit" beskrivs som...

".. those who were more receptive to the bullshit statements and who tended to rate them higher were "less reflective, lower in cognitive ability (i.e verbal and fluid intelligence, numeracy,) and are more prone to ontological confusions and conspiratorial ideation."

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

JM

Inläggav JM » 2016-03-14 09:23

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-14 12:26

"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-14 12:32

Jag citerar Kalle Dussin...

"Sedär ja. Nu kan ju de som vill slå sig på bröstet på ett vetenskapligt sätt.
Och hoppa ner i den elitistiska skyttegraven med äkta ammunition mot de obildade horderna. Yippee."

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-14 12:34

Det är väl inget fel på att vara elitist? Att låtsas något annat på ett forum som detta känns ju lite hycklande...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

JM

Inläggav JM » 2016-03-14 12:37

I mitt inlägg som bygger på en helt annan forskningsartikel kan förenklat generera samma slutsats.
Dagens "bullshit" finns över allt. Metoderna är utstuderat sofistikerade.
Jag är övertygad att det finns ingen som inte duperats av information som senare visar sig vara "bullshit".

JM

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-14 12:38

Almen skrev:Det är väl inget fel på att vara elitist? Att låtsas något annat på ett forum som detta känns ju lite hycklande...
Nä, absolut inte. Men jag hoppas att jag och tolvan någon gång sitter och super skallen av oss och snackar skit om er elitister... ;-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-14 12:54

JM skrev:

I mitt inlägg som bygger på en helt annan forskningsartikel kan förenklat generera samma slutsats.

Det är samma forskningsartikel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-14 12:58

Bill50x skrev:
Almen skrev:Det är väl inget fel på att vara elitist? Att låtsas något annat på ett forum som detta känns ju lite hycklande...
Nä, absolut inte. Men jag hoppas att jag och tolvan någon gång sitter och super skallen av oss och snackar skit om er elitister... ;-)

Hoppas - det är väl bara att realisera? Men den där hemliga forumdelen kanske är borta nu? :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-14 13:10

Men det finns ju en del SvenneBanan som försöker ta sig an diskussioner bara för att försöka hänga med av intresse. De är ju varken hycklare eller elitister. :-)

/Svenne B
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-14 13:12

Bill50x skrev:

Jag citerar Kalle Dussin...

"Sedär ja. Nu kan ju de som vill slå sig på bröstet på ett vetenskapligt sätt.
Och hoppa ner i den elitistiska skyttegraven med äkta ammunition mot de obildade horderna. Yippee."

/ B

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-14 13:23

Almen skrev:
Bill50x skrev:
Hoppas - det är väl bara att realisera? Men den där hemliga forumdelen kanske är borta nu? :)
Den delen av forumet har jag inte tillgång till. Men det handlar väl mer om att sy ihop något IRL.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-14 14:47

JM skrev:Dagsfärskt exempel från DN.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... n-sanning/

JM

Ja, den kritiken kom ju verkligen från rätt håll... (host host)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 15:07

Vilket hyckleri - DN och Volodarski har det senaste året gett begreppet lögn ett nytt ansikte.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2016-03-14 15:17

´Haha här håller jag med Morello helt och fullt :D
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 15:26

Det gäller för övrigt de andra dagstidningarna med, men jag tror DN tar lögnpriset.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-14 15:33

Max_Headroom skrev:Ja, den kritiken kom ju verkligen från rätt håll... (host host)

Vet du något om Pomerantsev som inte jag vet?

/DQ-20

PS. Alla - spåra nu inte ur för fan. Tråden handlar väl om att ta ett analytiskt grepp på det som slarvigt brukar kallas för "bullshit" och vars innebörd verkar vara att fara med osanning utan att den som uttalar osanningen förstår att det är osanning.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-14 16:00

Bill50x skrev:
Almen skrev:
Bill50x skrev:Nä, absolut inte. Men jag hoppas att jag och tolvan någon gång sitter och super skallen av oss och snackar skit om er elitister... ;-)
Hoppas - det är väl bara att realisera?
Men det handlar väl mer om att sy ihop något IRL.

Ja, och det är i och för sig inte det lättaste. :?

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2016-03-14 16:22

Det gäller att inte vara alltför ampintocentrisk. :)
Det blåser upp till snus

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-03-14 16:32

På tal om ryssland och propaganda la den svenska (och danska, norska, finska) delen av Sputnik News nyligen ned.
Kanske inte bullshit enligt trådens definition utan mer ett allmänt ointresse för sanningen

http://sputniknews.com/

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-14 16:42

JM skrev:"Hifi-bullshit" är inte alltid så lätt att upptäcka.
---
"Hifi-bullshit" spridaren är ofta förslagen, social samt med stor "impact" på vissa grupper.
---
Exempel?

Har du själv något exempel?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-14 17:31

DQ-20 skrev:
Max_Headroom skrev:Ja, den kritiken kom ju verkligen från rätt håll... (host host)

/DQ-20

PS. Alla - spåra nu inte ur för fan. Tråden handlar väl om att ta ett analytiskt grepp på det som slarvigt brukar kallas för "bullshit" och vars innebörd verkar vara att fara med osanning utan att den som uttalar osanningen förstår att det är osanning.

Njae, kanske är det detta som TS vill ha fram?

Men jag vill nog mena att bullshit inte har en så strikt definition. Bullshit är påståenden som inte är riktiga, struntprat på svenska. Den som pratar strunt kan veta om det, eller inte veta om det.

Beskrivningen "fara med osanning utan att den som uttalar osanningen förstår att det är osanning" låter mera som vad de gör som kallas nyttiga idioter av osanningens upphovsmän. Den nyttiga idioten har förmåtts sprida en osanning å någon annans vägnar, som vet att det är en osanning men som gynnas av att folk tror på det. Det som gör de nyttiga idioterna värdefulla är att de själva tror och därför inte behöver vara goda skådespelare för att framstå som trovärdiga.

Vilken som helst företrädare för någon religion (i betydelsen något som vilar på en tro snarare än på kunskap) kan använda som exempel.

"Religionen" kan vara en totalitär politisk riktning, handla om gud och skapelsen, eller om effekter av att lägga konstiga stenar ovanpå hifi-apparater, eller från att smörja in proppskåpet. Någonting som folk kan bli så övertygade om att de inte ifrågasätter det trots att konkreta bevis för att det är så lyser med sin frånvaro, helt enkelt.

Men jag kan ha fel med avseende på vad TS avsåg. Det framgår inte så tydligt av hans inlägg tycker jag. Ej heller vad han önskar skall diskuteras.

Men igen - för mig så inbegriper inte ordet bullshit att den som presenterar det saknar vetskap om att det är bullshit. Det kan vara med eller utan vetskap om det. Begreppet nyttig idiot är dock så vitt jag förstått och minns klart definierat som den person som förmedlar osanningar men tror på dem själv - till nytta för någon annan, som vet att det förmedlade är osant.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-14 17:44

DQ-20 skrev:

/DQ-20

DN luktar häcken!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-14 17:51

Vad säger Paul W Klipsch om saken?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-14 19:35

Max_Headroom skrev:DN luktar häcken!

Jo, jag har förstått att du tycker det men den typen av uttalanden som du och Morello håller på med pekar rakt i riktningen "politik" och går därför inte att bemöta på ett seriöst sätt. Men visst, man kan bemöta det på ett oseriöst sätt om man vill, typ "Alla som inte gillar DN:s kultursidor är kuksugare", vad nu det ska vara bra för. Vad jag ville ha sagt var att artikeln var en översättning och inte skriven av DN:s redaktion.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-14 23:33

IngOehman skrev:Njae, kanske är det detta som TS vill ha fram?

Men jag vill nog mena att bullshit inte har en så strikt definition. Bullshit är påståenden som inte är riktiga, struntprat på svenska. Den som pratar strunt kan veta om det, eller inte veta om det.

---//---

Men igen - för mig så inbegriper inte ordet bullshit att den som presenterar det saknar vetskap om att det är bullshit. Det kan vara med eller utan vetskap om det. Begreppet nyttig idiot är dock så vitt jag förstått och minns klart definierat som den person som förmedlar osanningar men tror på dem själv - till nytta för någon annan, som vet att det förmedlade är osant.

Vh, iö

Jag är nog benägen att hålla med dig: Bullshit is bullshit, regardless... En del kommer från lögnare, en del kommer från de som är aningslösa. Jag var mest intresserad av att hålla tråden på det ämne som TS avsåg och undvika trådlåsning.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-15 14:55

Bra ambition.

Hoppas då att det finns några som är bättre än jag på att förstå vad trådfrågan egentligen är.

Jag ser en hel hop av diffusa påståenden, citat från... förmodade auktoriteter?, i de inledande inläggen av TS, men ingen tydlig fråga att diskutera runt.

Vad är frågan?

Förvisso avslutas förstainlägget med en länk till en pladdertext som tycka inrikta sig på en speciell sorts bullshit, nämligen just meningslöst pladder. Och efter denna länk så skriver TS "Exempel?". Kanske man man förmoda att det är exempel på HiFi-världen som efterlyses.

Dessa är det bästa jag har snabbt lyckades hitta:

Replace your undersized, noisy stock power cords with hefty, noise reducing Tillverkare Produkttyp to achieve more dynamic freedom, tonal richness and low level information than you thought possible in your system.

...the ideal match for all reference-level music and film systems, bringing forth all of the dynamics, bloom and nuance that these components are capable of conveying when they are given sufficient power.

Our basic concept is that everything in the modern environment has an energy pattern that we (human beings) are sensing and reacting to – that we are interpreting these energy patterns as ‘danger’., ‘intruders’.,’ predators’., or that we cannot resolve these energy patterns and therefore remain under tension. Företagets grundsfigur has developed techniques to change these adverse energy patterns to ones that we recognise as ‘friendly’ and therefore to gradually treat so many things in the modern environment (including the very audio equipment) so that we (human beings) can be under less tension, therefore can perceive more of the information that is actually in the room.

As we began to realise what was happening – that it was us (human beings) who were doing the changing – not the audio signal nor the acoustic air pressure waves, then we began to develop better techniques and to develop various methods of better applying the ‘friendly’ energy pattern to objects. As we began to realise what was going on in the environment and how it was affecting us (human beings), we learnt how to induce energy patterns into various materials and this is the secret behind our devices and techniques – knowing which materials will take which energy patterns and some of our devices actually require multiple treatments.

Men jag har historiskt stött på mycket bättre/värre exempel. Tycker dock att de flesta tillverkare snarare än att producera för mycket bullshit, säger för lite om sina produkter.

Tror många av de företag som säger för lite (de flesta) egentligen har saker att berätta (men är försiktiga med informationen eftersom de egna ingenjörerna anses prata så vanligt folk inte förstår), medan de rätt så få företag som genererar bullshit helt enkelt inte har något sakligt att berätta.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-03-15 15:18, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-15 15:16

Almen skrev:
JM skrev:"Hifi-bullshit" är inte alltid så lätt att upptäcka.
---
---
Exempel?

Har du själv något exempel?

Frågan var väl efter exempel på Hifi-bullshitspridare?

Även om TS blev svaret skyldig.

JM

Inläggav JM » 2016-03-15 18:09

JM skrev:“It is impossible for someone to lie unless he thinks he knows the truth. Producing bullshit requires no such conviction.”
– Harry Frankfurt

In On Bullshit, the philosopher Frankfurt (2005) defines bullshit as something that is designed to impress but that was constructed absent direct concern for the truth. This distinguishes bullshit from lying, which entails a deliberate manipulation and subversion of truth (as understood by the liar).

Although bullshit is common in everyday life and has attracted attention from philosophers, its reception (critical or ingenuous) has not, to our knowledge, been subject to empirical investigation. Here we focus on pseudo-profound bullshit, which consists of seemingly impressive assertions that are presented as true and meaningful but are actually vacuous.

Här har ni en spännande artikel om "bullshit".
http://journal.sjdm.org/15/15923a/jdm15923a.pdf
JM

Är den omedvetna spridaren av skenbart sann information utan ansvar?

JM

Nästa

Återgå till Generellt om hifi