Vad gäller DCXen så har jag hört att den är bra, om digitalt in körs och att man använder fullt ös ut. Det medför volym reglering efter DCXen. Notera att den jobbar med (relativt hifi produkter) höga analoga spänningsnivåer.
//Michael
Moderator: Redaktörer
Man kan välja om basmodulerna skall arbeta i stereo eller mono.
lennartj skrev:sportbilsentusiasten skrev:Trodde CR80 enbart var för Ino? Kan de justeras för att passa generella tillämpningar?
Den skarpa begränsningen hos cr80s framgår av modellbeteckningen, delningsfrekvensen 80 Hz ligger fast liksom brantheten LP 30dB/oktav och HP 18 dB/oktav. HP-utgångens nivå ligger fast (unity gain) medan LP utgångens nivå är steglöst variabel.
Q-värdet vid delningen är också variabel och det finns lite knepiga trix med subsonic-filtret som jag uppfattar är avsettt att optimera tillvaron för subbar med basreflex.
Har man, som jag, kompakta slutna lådor kompletterar man lämpligen med en infra-tillsats som är ett litet instickskort med ytterligare justeringsmöjligheter liknande "Linkwitz transform" som passar utmärkt till mina 10-tums Bremenbasar i 25 liters lådor och Carlsson OA52. Enda haken är väl att Öhman inte ägnar sig åt postorderförsäljning utan man behöver en bulvan i Stockholm som köper filtret och kan ta ansvar för att det når dig utan transportskador.
För mig som spelar mer musik från analoga källor än digitala känns det helt analoga cr80s-flitret helrätt.
Att i något slags renhetsiver köra topparna ofiltrerat medan subbarna går via ett DSP-baserat filter är en dålig idé av flera skäl som delvis nämnts ovan. Jag tycker det värsta är att basen blir försenad, värre ju komplexare filter och eq man aktiverat eftersom de kräver processortid. Kör du även topparna via DSP'n kan du ju fördröja dem så att allt spelar i takt, men om helheten låter tillräckligt transparent kan bara du avgöra.
AndreasArvidsson skrev:Om du kör ställer filtret i mono så får bägge subutgångarna samma signal vilken är summan av vänster och höger baskanal så det går allt att köra med bara en bas om man vill, men det är ju inte helt optimalt sas.
Du kan köra topparna ofiltrerat(fullrange i cr80s), men då får du ingen signal till basarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster