Tycker du om komplex HiFi-utrustning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad motiverar dig att skaffa en stor/dyr/komplicerad anläggning

1. Jag tycker om komplexa apparater och att tweaka, skruva och optimera är halva nöjet.
10
13%
2. Jag har inget emot komplexa apparater så länge de ger mig välljud. Jag är neutral i frågan.
24
31%
3. Jag tycker inte om komplexa apparater. Kunde jag få bra ljud utan dem så skulle jag inte haft några.
43
56%

Antal röster : 77

hammarn_2

Re: Tycker du om komplex HiFi-utrustning?

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-20 00:53

darkg skrev:Det komplexa systemet låter sig uppgraderas, ställas in, tänkas om och ändras, det maximalt enkla kan bara bytas. Samtalen blir mycket torftigare.

Med det enkla tappar man inställningsmöjligheter, ja. Men istället vinner man flexibilitet map vad prylarna kan fungera i för roller. En integrerad förstärkare av normaltyp kan passa i vilket rum som helst, t.ex som nav till en köksstereo. Det är värre med 7 baslådor, aktiva delningsfilter, rör-monoblock eller vad det nu kan vara. De fungerar typ bara i sin ursprungliga roll.

Köp och sälja begagnat är något jag graderar väldigt långt upp på bök-skalan, så därför är tanken på att skaffa massa prylar som jag sedan vill o-skaffa rätt jobbig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-20 01:08

hammarn_2 skrev:
darkg skrev:Det komplexa systemet låter sig uppgraderas, ställas in, tänkas om och ändras, det maximalt enkla kan bara bytas. Samtalen blir mycket torftigare.

Med det enkla tappar man inställningsmöjligheter, ja. Men istället vinner man flexibilitet map vad prylarna kan fungera i för roller. En integrerad förstärkare av normaltyp kan passa i vilket rum som helst, t.ex som nav till en köksstereo. Det är värre med 7 baslådor, aktiva delningsfilter, rör-monoblock eller vad det nu kan vara. De fungerar typ bara i sin ursprungliga roll.

Köp och sälja begagnat är något jag graderar väldigt långt upp på bök-skalan, så därför är tanken på att skaffa massa prylar som jag sedan vill o-skaffa rätt jobbig

Ja, och jag argumenterar inte för det ena eller andra. Men med komplexiteten kommer ju nördpotential. Den enes bök är den andres livsluft.

Dock blir det komplexa flerdelssystemet flexibelt om man föreställer sig flera anläggningar (olika rum, boenden) och / eller nätverk att byta med.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-03-20 09:44

Morello skrev:
Micke65 skrev:Ogillar komplexitet till den grad att jag prutar på ljudkvaliteten.
Nöjer mig med integrerad förstärkare, undviker delat system och försöker ha en källa.
Har historiskt avvecklat LP och CD som media.
Nu väntar avveckling av NAS (med egenrippade filer) när Tidal mfl känns mogna.

Konsekvensen är att du:

1. Sitter och lyssnar på senaste skräputgåvarona (remasterad)
2. Inte alltid har musik tillgängligt eftersom internet dör ibland
3. Inte har en aning om vad du har tillgängligt.

Spotify, tidal och annat mög tycker jag duger som komplement, men ersätter aldrig en CD, flac-fil etc för seriös lyssning och samlande.

Förutom detta håller ju artisterna/skivbolagen på med sitt "exklusivt för -valfri tjänst-". Två exempel är Jay Z och Prince som plockat bort, alla eller en stor del av alla, sina album från alla strömtjänster utom Tidal. Det har hänt mig ett flertal tillfällen att en låt som jag tidigare lyssnat på flera gånger, helt plötsligt inte finns kvar på spotify.
Oavsett om man gillar Prince eller Jay Z är ovidkommande, sånt här sker - hela tiden.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-20 13:19

Morello skrev:
AndersP skrev:Jag måste nog erkänna min anläggning som en av dom mest komplicerade jag själv känner till.
Jag intresserar mig för funktioner, uppspelningsmöjligheter och välljud och bryr mig inte så mycket om hur många apparater det blir. I dag behöver den 18 220V-uttag för att fungera och sannolikt fler i framtiden. Jag gillar att anläggningen är modulär så man kan byta en grej som gått sönder eller köpa precis den radiotuner man vill ha osv. Jag skulle gärna ha den i ett annat rum om det gick, men det går inte i mitt hem.
Anläggningen svarar för all AV underhållning i mitt hem.
Jag styr hela klabbet med en programerbar fjärkontroll som man kan använda utan att titta på den. För mig blir telefonen alltid ett sämre alternativ.

Spännande! Har du någon medlemspresentation där man ser systemet?

Håller på att skaffa mig godtagbar kamera för att visa egna bilder och presentationen är bara påbörjad:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=62516&p=1806543#p1806543
Återkommer dock i ämnet.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-03-21 00:35

Lite för komplext har det blivit. Något lämpligt alternativ att rösta på hittar jag inte.

Det är en sammanvävd stereo med en multikanalare samt två skivspelare. Stereon består enbart av rör. Samt en appletv eller vad moderniterna heter. Vinyltvätten står ju i vardagsrummets fönster å den får väl räknas in i anläggningens nödvändiga delar. Sedan finns det en del både dold och synlig akustikreglering. Så mycket som hustrun tål. Vilket är en hel del gällande anläggningar och skivor.

Svårt att hålla ordning på allt så det är inget självändamål att det skall vara mycket apparater. 20 backar vinyl finns det plus cd-skivor. Lyssnar vi på nätet så använder vi lurar.

Vi är så långt från det moderna idealet med sladdlöst och en naken skärm som man kan komma.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-03-21 10:36

Jag är tudelad. Det är kul att skruva, koppla och pyssla de gånger jag är på det humöret, tycker ju om mina apparater och har köpt de för att de är trevliga att handha. Dock ska samma inställningar vara något man slipper röra sedan när det väl är dags att sätta sig ned för att enbart lyssna på musik. Då är det otänkbart för mig att behöva hålla på med en massa rattar, vred och ännu värre - datoranslutna grejer. Volymjustering undantaget. Tog alternativ 2.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-21 15:27

Menyer man måste in i och som verkar leva sitt egna liv är bara för mycket. Om det sedan blir alltför komplext kan andra familjemedlemmar spy galla när det inte enkelt går att köra anläggningen. Vred där man enkelt ser vad man valt är att föredra framför alla tryckningar som ska göras i touchpaneler.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-03-21 16:45

Gillar prylar och gillar således komplexitet.
Dock så har jag nog väldigt basic system, beståendes av ett par väldigt små stativare och en streamer/förstärkare.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-03-24 21:46

Jag tycker att ett system ska vara lätt att använda och ha den komplexitet som precis krävs för att uppnå det man önskar; Inte mer. För mig har inte komplexiteten nåt egenvärde.
Jag kan spela allt utom rullband, DAT, DAB, vaxrullar, stenkakor, vinyl, laserdisc, BETA, VHS och ytterligare några obskyra format. Ska man uppnå den förmågan krävs en del apparater helt enkelt.

En kompis lyssnar enbart på spotten, har passiva högtalare och hans kedja är LAPTOP-DAC-SLUTSTEG (2 kanaler).
Min signalkedja blir inte så himla mycket längre sett utifrån omständigheten att jag har 3-vägs aktiva högtalare som frontar och 2-vägs aktiv center. Det blir alltid KÄLLA-PREAMP-AKTIVT FILTER-SLUTSTEGSKANALER i det antal som krävs för endera stereo (6 kanaler) eller surround (12 kanaler). Mina surroundhögtalare är passiva vilket gör antalet kanaler lite konstigt när man räknar. Vill jag lyssna kritiskt i stereo kan jag alltid stänga av stegen till center och surround (sammanlagt 6 kanaler) och minska bruset litegrann.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi