Kalejdokom skrev:En annan reflektion: Placeringen av basarna i lokalen kan ha dramatisk inverkan på ljudtrycket. Jag mixade dans på ett bröllop i somras och hade då endast en 12-tums PA-bas, placerad längst in i hörnet bak på scenen. Topparna stod på stativ en bit fram mot dansgolvet. Jag fick nog med bas för att fylla hela lokalen, med drygt 100 gäster. Att placera basar och toppar rakt på varandra, mitt ute på golvet är nog sämsta förutsättning för att trycksätta rummet med bas. De eventuella fasfel eller delay som uppstår pga olika placering är i regel inget problem vid partyriggning, då människor rör sig och inte sitter som i konsertlyssning.
Många tillverkare av PA-högtalare använder samma tillverkare för elementen. Eminence och P.Audio är exempel på tredjepartsleverantörer. Jag har P.Audio-element i mina lådor och dom är otroligt stryktåliga och gräver djupt i mina små lådor:
viewtopic.php?f=3&t=55415Deras värsta 18-tummare klarar peak-effekt på 6800W (1700W kontinuerligt). Kostar drygt 3.000 kr/st hos Ljudia men finns säkert billigare på webshops i Europa:
http://www.paudiothailand.com/showproduct.cfm?id=733
Schyssta lådor du byggt! Jag va medveten om att placeringen på basarna var riktigt kass i den lokalen vi hade, stod väl ungefär 2 meter ifrån bakre väggen och 1,5 meter ifrån ytterväggen i sidled (i ett hörn) och den mest kraftiga basen hamnade precis där DJ stod och mixade, inte ute på dansgolvet.
Hade dock inte så mycket val just då eftersom att det enda jag hade till topparna var ett stativ mellan låda och bas, hade i och för sig kunnat flytta bak hela paketet längst in i hörnen och se hur det lät men, för sent nu
Ingen erfarenhet alls av P.audio men rent spontant så känns det som att beyma ligger före dem i utvecklingen när de gäller PA, kanske lättare att få tag på reservdelar också. Men jag har ingen som helst aning utan gissar bara.
Finns ju för många märken alltså

Sakta i backarna, jag skall bara ha 2st
Vilka är återförsäljare till dessa? BMS har jag aldrig hört talas om innan, används dessa i stora sammanhang?
Vore kul om någon kunde räkna ut vart mina lådor är avstämda, eller om någon vet om det finns något program som man bara kan fylla i parametrar i så räknar det åt en, google hittar inget åt mig.
sen när man vet hur lådan fungerar så kanske vi/jag kan leta upp ett passande element så får man testa.