PA bas som tål stryk. - uppföljning: Faital pro

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Du ska hålla i ett event, vilken tillverkare förlitar du dig på?

Beyma
2
11%
Faital pro
3
17%
P.audio
0
Inga röster
JBL
7
39%
RCF
4
22%
Eminence
2
11%

Antal röster : 18

Användarvisningsbild
dawelito

PA bas som tål stryk. - uppföljning: Faital pro

Inläggav dawelito » 2016-03-21 21:04

hejsan!

Spelade ju sönder mina 2st 18" HK audio basar härom helgen.

Jag undrar om ni vet om något element som tål mycket effekt och som kanske spelar högre i HK lådan än självaste hk elementet, hört och läst att PA element inte är så fruktansvärt känsliga med vilken låda de sitter i.

lådan har följande dimensioner och utseende:
53 x 61 x 64cm
http://www.thomann.de/se/hk_audio_premium_pro_18_s.htm

Original basen vet jag inte så mycket om, mer än att de är specade 500wrms och att magneten ser rätt klen ut, länk med i princip ingen info alls:
http://www.thomann.de/se/hk_audio_18_re ... pro18s.htm

Elementen bör inte kosta mer än 2-2.500kr /st och bör vara 4ohm spole men 8ohm är OK eftersom att de flesta faktiskt är 8ohm.

Har ni några erfarenheter? Det hade varit trevligt om de kunde hantera 1000wrms. Har jag kollat lite på RCF.

RCF elementet:
http://www.thomann.de/se/rcf_lf18g401.htm

vad tror ni? Är jag dum som byter till annan tillverkare? Tror ni att rcf elementet kommer spela högre i min låda?

MVH :)
Senast redigerad av dawelito 2016-04-25 10:08, redigerad totalt 2 gånger.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
JonasW

Re: PA bas som tål stryk.

Inläggav JonasW » 2016-03-22 02:02

Effekttålighet på 1000W RMS säger ju inte så mycket om hur högt de kan spela.
Känslighet och xmax är ju minst lika viktigt.

För runt 2.5-3k så kan man säkert på ett fint element från Beyma eller Faital Pro.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-22 08:18

Lite mera data finns det men inget om själv elementet, http://hkaudio.com/products.php?id=126

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-22 12:46

Gissar att det inte är där hemma som problemen med att spela högt finns utan när det är fest och så? För klent system helt enkelt. Behöver mer basar! :)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-22 13:28

Hehe nej hemma är de tillräckligt ;) men som du säger så är det på fest det bottnar. Funderar på 2st jbl stx 828s dubbel 18 men de kostar 20k /st så jag får fundera lite till tror jag.

Basljudet i den lokalen vi hade sist funkade helt ok med mina HK bara att de inte funkade riktigt hela kvällen.. så ett par lite bättre element bara så ska det nog fungera tills dess att jag funderat klart över JBL köpet.
(Med 8ohm basar så lugnar ju effekten ner sig lite från steget med)

Hoppas topparna klarar av att möta upp 4st 18" basar bara men det är nog inget problem, de skötte sig riktigt bra.

Har någon testat blanda basar ? Tänkte om jag köper jbl lådorna så kanske man kan köra hk basarna också (totalt 6st basar) och se hur de låter med topparna.

Ska sätta mig och kolla på faital pro och beyma på hifikit.se efter jobbet, såg att dom sålde dessa märken :)

Steget jag har på g är crown i tech 8000 och 4000.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-22 16:37

På Cosmonova bytte dom ut slutspelade JBL 18" mot Eminence-basar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-22 19:04

ftosell borde väll ha tips på några lämpliga Kove-basar? Eftersom de är gjorda för SPL-tävling, så borde de tåla mycket stryk.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-22 19:08

paa skrev:På Cosmonova bytte dom ut slutspelade JBL 18" mot Eminence-basar.

Låter ju lovande men kan ju också bero på att eminence basarna var billigare än motsvarande JBL? Eller så spelar de bättre, vem vet. Någon som varit där och lyssnat?

Alexi skrev:ftosell borde väll ha tips på några lämpliga Kove-basar? Eftersom de är gjorda för SPL-tävling, så borde de tåla mycket stryk.

Hoppas att han hittar hit :)

Just nu lutar det åt 2st Beyma 18PW1400Fe (https://www.supersonic.se/product.html/ ... gory_id=10)

eller Beyma 18G550 (https://www.supersonic.se/product.html/ ... gory_id=10)

18PW1400Fe verkar möta mina krav bäst av dessa just för att de har nästan dubbelt så hög effekttålighet och en extra bra kylning till talspolen som skall sänka temps rejält, känsligheten är densamma.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-22 19:41

Det är ju inte bara att byta element till helt andra i en befintlig låda. Element och låda fungerar tillsammans. Lådvolym och avstämning görs tillsammans med ett passande element. Finns det någon indikation på hur lådan är avstämd? Hur kommer den att passa de alternativa element du valt ut?

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-22 19:54

RogerGustavsson skrev:Det är ju inte bara att byta element till helt andra i en befintlig låda. Element och låda fungerar tillsammans. Lådvolym och avstämning görs tillsammans med ett passande element. Finns det någon indikation på hur lådan är avstämd? Hur kommer den att passa de alternativa element du valt ut?

Just PA element vekar det som att man nästan kan byta hur som helst, iallfall inte lika känsliga som rena hifi.

Står att beyma basen passar i portade lådor på 80-200L och min är strax över 200L om man räknar på utvändigt mått och utan att räkna med material inne i lådan som basport osv så där är ju rätt mycket som går bort.

Vet inte alls hur lådan är avstämd, finns inte så hemskt mycket info på HKs hemsida heller.
Senast redigerad av dawelito 2016-03-22 20:08, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-22 19:57

Borde vara lätt att mäta upp invändig bredd, höjd och djup invändigt i lådan, och portens bredd, höjd och längd.
Det ska räcka för att räkna.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-22 20:31

Räknade på lådans ytterdiamter minus 2cm på alla mått och då är lådan cirka 183L.
Porten är 46,5cm bred och 9cm lång och 5,5cm hög. Eller om man ska räkna det som dubbla portar så är bredden 22,5cm på vadera.

sen sitter det någon hylla på väggen bak i lådan som jag inte kommer åt att mäta men den bör vara 46,5cm lång och runt 5cm djup av bilden att dömma.

http://www.service-hkaudio.de/mall/1/pic/4000198-1.png

Tror ni det räcker för att räkna på ett ungefär?
Senast redigerad av dawelito 2016-03-22 20:47, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-22 20:38

Kvittar om det är PA eller hifi, lådor+element är det samma 'regler' för. Så vill du att det skall funka bra, så måste det göras rätt.

Är det basreflex? Om så är fallet, spelades det kanske musik med för låg frekvens. Använder du subsonic filter?

//Michael

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-22 20:41

Michael skrev:Kvittar om det är PA eller hifi, lådor+element är det samma 'regler' för. Så vill du att det skall funka bra, så måste det göras rätt.

Är det basreflex? Om så är fallet, spelades det kanske musik med för låg frekvens. Använder du subsonic filter?

//Michael

Skrev lite mått på låda och port åvanför. Jag har lowcut filter på 25HZ.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-22 20:52

En annan reflektion: Placeringen av basarna i lokalen kan ha dramatisk inverkan på ljudtrycket. Jag mixade dans på ett bröllop i somras och hade då endast en 12-tums PA-bas, placerad längst in i hörnet bak på scenen. Topparna stod på stativ en bit fram mot dansgolvet. Jag fick nog med bas för att fylla hela lokalen, med drygt 100 gäster. Att placera basar och toppar rakt på varandra, mitt ute på golvet är nog sämsta förutsättning för att trycksätta rummet med bas. De eventuella fasfel eller delay som uppstår pga olika placering är i regel inget problem vid partyriggning, då människor rör sig och inte sitter som i konsertlyssning.

Många tillverkare av PA-högtalare använder samma tillverkare för elementen. Eminence och P.Audio är exempel på tredjepartsleverantörer. Jag har P.Audio-element i mina lådor och dom är otroligt stryktåliga och gräver djupt i mina små lådor:
viewtopic.php?f=3&t=55415

Deras värsta 18-tummare klarar peak-effekt på 6800W (1700W kontinuerligt). Kostar drygt 3.000 kr/st hos Ljudia men finns säkert billigare på webshops i Europa:
http://www.paudiothailand.com/showproduct.cfm?id=733

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-22 21:05

Om du ändå funderar på dyra köpa subbar, så skulle jag istället köpa 4st BMS 18N862:
http://www.bmsspeakers.com/fileadmin/bms-data/product_data_2012/bms_18n862_t_data_2012-02.pdf
Det tror jag är ett riktigt bra element!

Ett budgetalternativ:
http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=bms_18s450

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-22 21:10

Kalejdokom skrev:En annan reflektion: Placeringen av basarna i lokalen kan ha dramatisk inverkan på ljudtrycket. Jag mixade dans på ett bröllop i somras och hade då endast en 12-tums PA-bas, placerad längst in i hörnet bak på scenen. Topparna stod på stativ en bit fram mot dansgolvet. Jag fick nog med bas för att fylla hela lokalen, med drygt 100 gäster. Att placera basar och toppar rakt på varandra, mitt ute på golvet är nog sämsta förutsättning för att trycksätta rummet med bas. De eventuella fasfel eller delay som uppstår pga olika placering är i regel inget problem vid partyriggning, då människor rör sig och inte sitter som i konsertlyssning.

Många tillverkare av PA-högtalare använder samma tillverkare för elementen. Eminence och P.Audio är exempel på tredjepartsleverantörer. Jag har P.Audio-element i mina lådor och dom är otroligt stryktåliga och gräver djupt i mina små lådor:
viewtopic.php?f=3&t=55415

Deras värsta 18-tummare klarar peak-effekt på 6800W (1700W kontinuerligt). Kostar drygt 3.000 kr/st hos Ljudia men finns säkert billigare på webshops i Europa:
http://www.paudiothailand.com/showproduct.cfm?id=733

Schyssta lådor du byggt! Jag va medveten om att placeringen på basarna var riktigt kass i den lokalen vi hade, stod väl ungefär 2 meter ifrån bakre väggen och 1,5 meter ifrån ytterväggen i sidled (i ett hörn) och den mest kraftiga basen hamnade precis där DJ stod och mixade, inte ute på dansgolvet.
Hade dock inte så mycket val just då eftersom att det enda jag hade till topparna var ett stativ mellan låda och bas, hade i och för sig kunnat flytta bak hela paketet längst in i hörnen och se hur det lät men, för sent nu :)

Ingen erfarenhet alls av P.audio men rent spontant så känns det som att beyma ligger före dem i utvecklingen när de gäller PA, kanske lättare att få tag på reservdelar också. Men jag har ingen som helst aning utan gissar bara.
Finns ju för många märken alltså :cry: :x

Alexi skrev:Om du ändå funderar på dyra köpa subbar, så skulle jag istället köpa 4st BMS 18N862:
http://www.bmsspeakers.com/fileadmin/bms-data/product_data_2012/bms_18n862_t_data_2012-02.pdf

Ett budgetalternativ:

Sakta i backarna, jag skall bara ha 2st :)
Vilka är återförsäljare till dessa? BMS har jag aldrig hört talas om innan, används dessa i stora sammanhang?

Vore kul om någon kunde räkna ut vart mina lådor är avstämda, eller om någon vet om det finns något program som man bara kan fylla i parametrar i så räknar det åt en, google hittar inget åt mig.
sen när man vet hur lådan fungerar så kanske vi/jag kan leta upp ett passande element så får man testa.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-23 00:26

dawelito skrev:Sakta i backarna, jag skall bara ha 2st :)

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-23 07:38

darkg skrev:
dawelito skrev:Sakta i backarna, jag skall bara ha 2st :)

[ Bild ]

Haha, än så länge iallafall!
glöm inte omröstningen! :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-23 15:13

dawelito skrev:Räknade på lådans ytterdiamter minus 2cm på alla mått och då är lådan cirka 183L.
Porten är 46,5cm bred och 9cm lång och 5,5cm hög. Eller om man ska räkna det som dubbla portar så är bredden 22,5cm på vadera.

sen sitter det någon hylla på väggen bak i lådan som jag inte kommer åt att mäta men den bör vara 46,5cm lång och runt 5cm djup av bilden att dömma.

Hyllan inuti är för uppstyvning av lådan, spelar ingen roll för avstämningen annat än genom volymen den upptar.
Portarean är 315 cm2 och portlängden 9 cm.
Avstämningen ser ut att hamna på ca 42 Hz med den porten och knappt 183 liters lådvolym, när jag stoppar in värdena i ett gammalt Excel-ark.
Kanske någon annan vill kollräkna på detta?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-23 17:56

paa skrev:
dawelito skrev:Räknade på lådans ytterdiamter minus 2cm på alla mått och då är lådan cirka 183L.

Hyllan inuti är för uppstyvning av lådan, spelar ingen roll för avstämningen annat än genom volymen den upptar.
Portarean är 315 cm2 och portlängden 9 cm.
Avstämningen ser ut att hamna på ca 42 Hz med den porten och knappt 183 liters lådvolym, när jag stoppar in värdena i ett gammalt Excel-ark.
Kanske någon annan vill kollräkna på detta?

Om 42hz stämmer på avstämning av lådan så känns det som att det är en rätt bra "universal" avstämning som bör passa de flesta basarna som gillar den lådvolymen? :) Eller är det massa andra parametrar som spelar större roll?

Tack för hjälpen paa !

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-23 18:20

dawelito skrev:
Alexi skrev:Om du ändå funderar på dyra köpa subbar, så skulle jag istället köpa 4st BMS 18N862:

Ett budgetalternativ:

Sakta i backarna, jag skall bara ha 2st :)
Vilka är återförsäljare till dessa? BMS har jag aldrig hört talas om innan, används dessa i stora sammanhang?
det jag tittar på är T/S-parametrar och obereonde mätningar. Det elementet kostar dock 8000kr/st.

Användarvisningsbild
DasBooten

Re: PA bas som tål stryk. (omröstning)

Inläggav DasBooten » 2016-03-24 00:09

D&B J-Sub

Från JBL skulle jag enbart köpt något som innehåller en eller två 2269.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-24 00:14

Vill bara kommentera en felaktighet i inledningen:

PA-basar lever inget eget liv. De är petnoga med vilken typ av låda man placerar dem i. Precis som alla andra element.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-24 08:24

MagnusÖstberg skrev:Vill bara kommentera en felaktighet i inledningen:

PA-basar lever inget eget liv. De är petnoga med vilken typ av låda man placerar dem i. Precis som alla andra element.

Precis! Det är samma fysikaliska lagar som styr.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-24 09:26

Okej! Jag trodde inte alls de va så noga med lådan som "normala basar" men visst, bas som bas kanske.

Just nu står det mellan
Beyma 18pw1400Fe och FaitalPRO 18HP1030

Är sugen på att testa bygga bashorn i sommar också. 8)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-04-24 15:31

Hej! Tänkte att istället för att bara låta tråden dö ut så kommer jag med en liten uppföljning.

Köpte mig 2st Faital pro 18HP1030 8ohm
https://www.supersonic.se/product.html/ ... gory_id=10

Väntar med spänning på att dessa ska anlända så jag kan höra hur de låter i mina HK lådor!

Får testa med runt 700watt till en början, sen lär jag leta antingen ett större steg som levererar mer i 8ohm eller om jag köper 2st och bryggar dessa till varsin bas, eller något liknande :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-04-24 20:09

Med så pass hög avstämningsfrekvens kan det finnas behov av ett högpassfilter för att inte mangla sönder basarna.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-04-25 07:40

Johan_Lindroos skrev:Med så pass hög avstämningsfrekvens kan det finnas behov av ett högpassfilter för att inte mangla sönder basarna.

Hej! Utveckla gärna vad du menar med mangla sönder :)

Jag har ju inbyggda filter i lådorna som jag tänkt koppla förbi nu eftersom att jag har ett aktivt delningsfilter också. Delar vid 80hz hemma och runt 100hz på fest. (2vägs)

Behöver jag något mer än så? :)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-04-25 10:07

Har även lowcut på 25hz, glömde jag nämna.

Nästa

Återgå till Köpråd