'HD Vinyl' på intåg...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

HD Vinyl, hakar du på?

Ja för f-n, självklart!
14
41%
Jag är skeptisk...
11
32%
Och bilen går bra?
9
26%

Antal röster : 34

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: 'HD Vinyl' på intåg...

Inläggav Perfector » 2016-03-24 22:33

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.

Med vänlig hälsning
Peter

Det stämmer bra det. Och man kan komma häpnadsväckande det även för den pressade vinylen om bra processer och material av högsta kvalitet används. Talar om förstagenerationskopior då.

Någon nämnde ett ovägt brus om sisådär -47 dB men att mäta grammofonbrus ovägt säger praktiskt taget ingenting. Bruset domineras väldigt av lågfrekvensområdet, både på grund av systemets mekaniska natur och RIAA-kurvan som sådan. Inte ens en A-vägning förslår utan man bör analysera bruset smalbandigt för att se hur det står till med det i högfrekvensregistret.

Eftersom någon nämnde DMM-graveringar också så vill jag nämna att de mätningar jag gjorde på 80-talet snarast visade att vanlig gravering på lack faktiskt vann, både med avseende på olinjär distorsion och brus. DMM hade andra fördelar, men gav inte bäst prestanda för små audiofilserie-utgåvor.

Vh, iö

Hur står sig direktgravyr mot det?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-24 22:35

Det är en helt annan fråga.

Det jag skrev gäller oavsett om du talar om halvfartsgravering, direktgravering eller gravering från annat inspelningsmedium.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-24 22:36

IngOehman skrev:Det är en helt annan fråga.

Det jag skrev gäller oavsett om du talar om halvfartsgravering, direktgravering eller gravering från annat inspelningsmedium.

Vh, iö

Ok, tack för svaret.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-24 22:39

Personligen är jag rätt glad att min musik finns i digital form, så att jag slipper LP-skivan. Jag gillade den inte då, gör det inte nu.

De som gillar LP ska givetvis fortsätta spela dem och hänga på ny teknik i den mån det kommer sådan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-24 22:42

Perfector skrev:
IngOehman skrev:
petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.

Med vänlig hälsning
Peter

Det stämmer bra det. Och man kan komma häpnadsväckande det även för den pressade vinylen om bra processer och material av högsta kvalitet används. Talar om förstagenerationskopior då.

Någon nämnde ett ovägt brus om sisådär -47 dB men att mäta grammofonbrus ovägt säger praktiskt taget ingenting. Bruset domineras väldigt av lågfrekvensområdet, både på grund av systemets mekaniska natur och RIAA-kurvan som sådan. Inte ens en A-vägning förslår utan man bör analysera bruset smalbandigt för att se hur det står till med det i högfrekvensregistret.

Eftersom någon nämnde DMM-graveringar också så vill jag nämna att de mätningar jag gjorde på 80-talet snarast visade att vanlig gravering på lack faktiskt vann, både med avseende på olinjär distorsion och brus. DMM hade andra fördelar, men gav inte bäst prestanda för små audiofilserie-utgåvor.

Vh, iö

Hur står sig direktgravyr mot det?

Då jag spelade LP på den tiden det begav sig och inspelningarna var gjorda med analog bandspelare så kunde man då man sänkte ned pickupen i spåret som oftast höra LP-skivans knaster och möjligtvis visst svischande då man hade volymen pådragen. Men det var oftast så att då bandspelaren gick igång så var dess konstantbrusnivå högre än LP-skivans.

Med bra pressade direktgraveringar så var brusnivån oerhört låg och ökade aldrig. Det var en klar fördel jämfört med inspelningar med bandspelare. Inga förekon och inga ihopklipp vilket kunde vara både på gott och ont beroende på hur bra musikerna var.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-25 19:59

Har exakt samma erfarenhet.

Bandbruset var (är i den mån vi talar om inspelningar som passerat rullband) dominerande över vinylbruset, även när brusreduktionssystem av olika slag användes (dolby A var väl det första som var lite framgångsrikare). Det gjordes dock experiment även med extremare brusreduktion för rullbandspelare där väl DBX var det som gav lägst grundbrus. Men pumpningarna var påtagliga.

Det gavs även ut inspelningar (kanske rent av flera) där man kört DBX före rullband men graverat utan DBX-dekoder, det vill säga lämnade åt konsumenten att med egan DBX-dekoder återställa signalen. Då verkade alltså DBX över såväl rullband som vinylmedium.

Det blev väldigt lågbrusigt, och hade väldiga problem med pumpningar...

Vh. iö

- - - - -

PS. Jag har inte röstat eftersom det inte finns något alternativ som ens nästan stämmer med min inställning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-25 20:11

IngOehman skrev:Har exakt samma erfarenhet.

Bandbruset var (är i den mån vi talar om inspelningar som passerat rullband) dominerande över vinylbruset, även när brusreduktionssystem av olika slag användes (dolby A var väl det första som var lite framgångsrikare). Det gjordes dock experiment även med extremare brusreduktion för rullbandspelare där väl DBX var det som gav lägst grundbrus. Men pumpningarna var påtagliga.

Det gavs även ut inspelningar (kanske rent av flera) där man kört DBX före rullband men graverat utan DBX-dekoder, det vill säga lämnade åt konsumenten att med egan DBX-dekoder återställa signalen. Då verkade alltså DBX över såväl rullband som vinylmedium.

Vh. iö

- - - - -

PS. Jag har inte röstat eftersom det inte finns något alternativ som ens nästan stämmer med min inställning.

Oj, trist att se att din bil inte går bra :wink:

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-25 20:28

Bilen går bra. :)

Alternativ 3 var inte ett svar utan en fråga. Jag beaktade därför bara de två svars-alternativen, och inget av dem stämmer med min inställning.

Vh, iö

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2016-03-26 01:27

IngOehman skrev:Har exakt samma erfarenhet.

Helt fel och det är en skröna att det pumpar. Om bandspelaren är rätt kalibrerad så kan man inte höra några negativa sidoeffekter. Jag har flera dBx enkodade vinylskivor och som låter utmärkt bra bara man avkodar skivorna med rätt dBx typ2. Av de professionella brusreduceringar
som finns så är Dolby SR som låter bäst och möjligen en fyrbands kompander som heter TelCom.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-26 13:22

IngOehman skrev:Bilen går bra. :)

Vh, iö

Vilken av dem?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-03-27 18:56

Hmm, tillbaka till topic. TS fråga var: kommer ni att haka på?
Mitt svar: ja, varför inte? Jag hör till dem som fortfarande spelar en del vinyl, även om digitalt dominerar här hemma. Om det ges ut någon musik som jag gillar på HD vinyl så kommer jag att testa.

MVH
Lasse

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-03-28 00:45

Såklart. Jättekul att det bästa formatet blir ännu bättre.
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-03-28 00:53

Morello skrev:Jag köper en sådan där skiva direkt när kommer ut. Man blir ju nyfiken. Lika bra som CD blir det såklart inte på långa vägar.

Skriver under på ovanstående med undantaget att jag avstår inköp. Jag vill inte uppmuntra skivindustrin till ännu mer galenskaper.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-03-28 01:17

Hur har det, Pekk Johansson Al-Swedi, gått hittills? Retoriska påståenden som är frågor är fult, men ditt ivriga köpande av begagnade CD-haram har inte burit frukt. Det har inte skett någon hijrah eller har bildats någon jama'ah för CD. Kommer det att ske en CD-dabiq i norra SnySny-Syrien? Nej nej
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-28 13:05

PekkaJohansson skrev:
Morello skrev:Jag köper en sådan där skiva direkt när kommer ut. Man blir ju nyfiken. Lika bra som CD blir det såklart inte på långa vägar.

Skriver under på ovanstående med undantaget att jag avstår inköp. Jag vill inte uppmuntra skivindustrin till ännu mer galenskaper.

Med vänlig hälsning

Pekka

Nej, du har ju numera en Morellofierad "créme de la créme"-CD-spelare, så satsa du på CD's. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi