Moderator: Redaktörer
BPM skrev:Well, sd på de aktuella elementen är enligt datablad 31cm2 och xmax 9.5mm (men max excursion anges till 19.5mm)..
Jag funderar lite på att använda elementen i bilen och undrar på om 8st av dem skulle kunna motsvara en 8" i bastryck eller kanske ännu mer..
Gångar jag alltså sd med antalet element? Det skulle isf ge ett sd om 248cm2 och det motsvarar ju runt 9" efter vad jag kunnat få fram..
Svante skrev:
Se upp bara så att du får jämförbara siffror på xmax, det är vanligt att siffran är överdriven och en del anger topp-topp, vilket ger en dubbelt så hög siffra.
Vidare spelar elementens resonansfrekvens in för hur djupt elementen går i basen. Ovanstående handlar bara om hur starkt man kan spela vid låga frekvenser innan det börjar dista.
Johan_Lindroos skrev:BPM, slutade du gå i skolan efter mellanstadiet? ()
Johan_Lindroos skrev:BPM, slutade du gå i skolan efter mellanstadiet? ()
Svante skrev:...
Kommer tex Johan ihåg vad ett ackusativobjekt är för något?
Johan_Lindroos skrev:Förlåt BPM, det var inte meningen att såra dig. Du tog det bra i alla fall. Hur är det nu, har du fått de ledtrådar du behöver för att ha koll på läget?
UrSv skrev:Vad skönt att det var så enkelt. Då behöver ju ingen memorera den krångliga formeln utan kan lätt härleda den istället.
Morello skrev:UrSv skrev:Vad skönt att det var så enkelt. Då behöver ju ingen memorera den krångliga formeln utan kan lätt härleda den istället.
Jag anar en viss sarkasm. Jag kan skriva ned härledningen på ett papper och scanna in så att du kan rekapitulera.
Morello skrev:Ja, det ena är matematik och det andra korvstoppning.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Ja, det ena är matematik och det andra korvstoppning.
Det är göra det lätt för sig. Om man härleder sin formel 53 gånger tror jag det ska mycket till att vara tvungen att göra det även den 54:e; du lär nog komma ihåg det, vare sig du vill eller inte. Hur räknar du ut 6x7? Med matematik eller korvstoppning?
Morello skrev:Svante skrev:...
Kommer tex Johan ihåg vad ett ackusativobjekt är för något?
Mja, formeln för cirkelns area behöver man inte memorera.
Rita upp en cirkel med radie r, ställ upp ett uttryck för arean av ett segment av cirkeln (dA) varpå du integreerar varvet runt (0 till 2*pi) och vips skall du se att den välkända formeln ramlar ut på anda sidan.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Ja, det ena är matematik och det andra korvstoppning.
Det är göra det lätt för sig. Om man härleder sin formel 53 gånger tror jag det ska mycket till att vara tvungen att göra det även den 54:e; du lär nog komma ihåg det, vare sig du vill eller inte. Hur räknar du ut 6x7? Med matematik eller korvstoppning?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Ja, det ena är matematik och det andra korvstoppning.
Jag tänker nog "6*6+6", dvs 36+6=42
0 1
0 0 0
1 0 1
110
111
---
110
110
110
------
101010
Svante skrev:Annars brukar jag använda multiplikationstabellen, den är inte så jobbig att memorera:
- Kod: Markera allt
0 1
0 0 0
1 0 1
Så räknar man enligt räkneschema:
- Kod: Markera allt
110
111
---
110
110
110
------
101010
och omvandlar till decimaltal 2+8+32=42
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Ja, det ena är matematik och det andra korvstoppning.
Jag tänker nog "6*6+6", dvs 36+6=42
Svante skrev:Det är lite cirkelbevis över detta i dubbel bemärkelse.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster