Råd från er med Ino- erfarenhet.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manni76

Råd från er med Ino- erfarenhet.

Inläggav Manni76 » 2016-04-02 12:25

Hej!
Det börjar klia i fingrarna efter ett trevligt projekt att jobba med i sommar/höst.
Jag har varit ganska aktiv i Carlsson delen då jag renoverat ett par Popboxar och ett par OA-12 som numera spelar i vårt vardagsrum. Dessa gillar jag helt klart för deras retro look. Men handen på hjärtat så vet jag inte om ljudet är min kopp the.
Har innan hört på ett par piP med en hel vägg av basstöd och del lät ju trevligt.
Men som ofta går det inte alltid att kombinera bra ljud med sambo! Om jag vill prova ett par piP istället för OA-12 så blir det inte på tal om nån dämpning bakom.
Fråga är om ett piP kommer att göra sig odämpade mot mina OA-12:or?
Jag är även nyfiken på om piPs kan vara ett bättre alternativ.
Eftersom jag inte har nåt aktuellt manifest vet jag inte vad dessa kostar i byggsats så ett manifest från någon uppskattad :D
Mvh
Martin

Användarvisningsbild
Glasmannen

Re: Råd från er med Ino- erfarenhet.

Inläggav Glasmannen » 2016-04-02 12:48

Kan du inte klä in ett par aco skivor i snyggt tyg och sätta upp som snygga tavlor?

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-04-02 12:56

Det är ju klart att nåt sånt skulle kanske gå att ordna.
Men frågan kvarstår om dom blir helt kassa utan dämpning?
Och hur står påverkan dämpningen har om man inte sitter och lyssnar i stol på optimala positionen.
//M

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-04-02 13:51

Det låter ju ändå bra. Det låter bättre än typ allting annat(2-vägare, inte överdrivet stora eller dyra) som också saknar dämpning.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-02 14:50

Elfsberg skrev:Det låter ju ändå bra. Det låter bättre än typ allting annat(2-vägare, inte överdrivet stora eller dyra) som också saknar dämpning.

Gillar man ljudet från piP så gör man det även utan dämpning bakom. Det finns dock bättre högtalare än så, men kanske inte för priset.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2016-04-02 16:46

Jag använder både pi60 och piP utan dämpning bakom.
Ljudet är bra.

Jag tycker om ino eftersom de inte har ett "eget" ljud, de bara återger insignalen så rent som möjligt :-)

Bosse

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-04-02 18:32

Tack för era synpunkter!
Tänker lite på detta med dämpning.
Är det för att ta bort spridning så att högtalaren ska få bättre riktad ljudbild och inte skapa en liknande "rundstrålande "
effekt som mina Sonab är skapade för?
För jag tror nog att det är just den ljudbilden som stör mig lite.

PS! Manifest någon? DS!

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2016-04-02 19:43

Jag kan ge input Carlsson mot guru / ino.
Jag testade Guru junior + mot Carlsson 52.2 som vad jag förstår var Stigs egna favorit.

I mitt tycke var guru junior + så bra att jag sålde Carlsson direkt. Jag irriterande med på röster som lät väldigt påträngande och inte så där lättflytande och avslappnat som ino/guru. Annars var ljudbilden väldigt trevlig med Carlsson.

Tyckte även ino A2(oinspelade) lät bättre än Carlsson 52.2 när jag testade.
Men smaken är ju som baken. Killen som köpte mina Carlsson är supernöjd! Win win :-)

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-04-02 20:45

meshuggener skrev:Jag kan ge input Carlsson mot guru / ino.
Jag testade Guru junior + mot Carlsson 52.2 som vad jag förstår var Stigs egna favorit.

I mitt tycke var guru junior + så bra att jag sålde Carlsson direkt. Jag irriterande med på röster som lät väldigt påträngande och inte så där lättflytande och avslappnat som ino/guru. Annars var ljudbilden väldigt trevlig med Carlsson.

Tyckte även ino A2(oinspelade) lät bättre än Carlsson 52.2 när jag testade.
Men smaken är ju som baken. Killen som köpte mina Carlsson är supernöjd! Win win :-)

Kul att höra din jämförelse!
Visst är det väl så att vissa högtalare har sina spetsegenskaper och så.
Sen blir man rätt lätt kär i vissa modeller.
Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på piP och man har säkert omvärderat sitt sätt på hur man vill det ska låta.

Nån spm har koll på kostnaden idag för en byggsats på piP med och utan rå mdf?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-04-02 21:03

5800:- resp 4700:- verkar de kosta enl prislista 2016. Enkelt val (fördel färdig låda alltså) om jag skulle välja. För 7600:- får du även lackerad låda.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-04-02 21:46

Stranne skrev:5800:- resp 4700:- verkar de kosta enl prislista 2016. Enkelt val (fördel färdig låda alltså) om jag skulle välja. För 7600:- får du även lackerad låda.

Tackar så mycket för priserna!
Om det stämmer med 1100kr extra för en redan ihopmonterad låda är valet givet.
Vet nån om Ingvar har dessa på lager eller är det lång väntetid för avhämtning?

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2016-04-02 22:03

Lådor i rå mdf kommer in igen om 2 veckor

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-04-03 00:10

Finns det någon vänlig själ som kan PM:a mig Ingvars telefonnummer och adress?
Mvh Martin

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-04-03 10:45

+46 70-523 32 32, adressen är Ino Audio, Tibblevägen 9, Täby.

Jag har själv inte jämfört Ingvars högtalare mot 70-tals Carlsson, men däremot har jag spelat en del på 51.2 eftersom jag äger ett par. När jag hade mina Ino i6 på lite längre tids utlåning så kopplade jag istället in mina 51:or. Visst låter de jättebra, men jag saknade faktiskt mina Inosar. Jag tycker att Carlsson OA 51.2 är lite för ljusa i klangen för min smak, och jag föredrar "lugnet" i ljudet som jag tycker är en av Inos styrkor. Detta upplevda lugn har även piP om man inte pressar dem för hårt, och snart hoppas jag få jämföra med ett par ytterligare större Ino-toppar här hemma.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-03 10:49

Bill50x skrev:
Elfsberg skrev:Det låter ju ändå bra. Det låter bättre än typ allting annat(2-vägare, inte överdrivet stora eller dyra) som också saknar dämpning.

Gillar man ljudet från piP så gör man det även utan dämpning bakom. Det finns dock bättre högtalare än så, men kanske inte för priset.

/ B

Det där håller jag inte med om. Dämpningen är ett krav för korrekt balans ur högtalaren.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-04-03 11:35

Min tänka placering är i ett rum på 24m2.
Längd en vägg som är 4.5m lång.
Fönster på båda sidor bredvid.
Väggarna är enkla och är bara av enkelgips.
Tror nog att jag börjar utan dämpning då det kommer att "inkräkta" på min sambos fina tavlor :D .

Är det någon som har erfarenhet av att hämta hos Öhman om allt utom lådorna kommer i lösgods eller får man möjligtvis element och övrigt i nån låda?
Bor i Skåne och får ordna transport på nåt sätt eller om det finns någon som rör sig i trakterna av Täby som kan känna sig att ta en sats med sig neråt i landet mot betalning givetvis.

//Marti

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-03 16:15

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:

Det där håller jag inte med om. Dämpningen är ett krav för korrekt balans ur högtalaren.

Bara om man har krav på korrekt balans :-)

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-04-03 22:50

Det viktiga är att dämpningen verkligen finns i högtalaren. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-04 01:17

Bill50x skrev:Bara om man har krav på korrekt balans :-)

/ B
Lätt att ramla och slå sig annars.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-04-04 06:58

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:Gillar man ljudet från piP så gör man det även utan dämpning bakom. Det finns dock bättre högtalare än så, men kanske inte för priset.

Bara om man har krav på korrekt balans :-)

/ B

Kan väl säga det att jag tyvärr har stundtals sämre hörsel på höger öra så korrekt balans känns som ett mindre krav.
Men jag förstår dom som kanske lider av det. Pga min nedsatta hörsel görs den sig påmind då jag vi dessa tillfälle har sämre hörsel på höga toner och då blir ju klart ljud-balansen lidande. Ljudet blir då ganska jobbigt från mina OA-12 då dom antagligen sprider ljudet mer än INO. (Har kanske fel där!) Men jag sitter å andra sidan inte i position som är optimal. Läs liggande i soffa :lol:

//M

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-04 08:19

Manni76 skrev:Kan väl säga det att jag tyvärr har stundtals sämre hörsel på höger öra så korrekt balans känns som ett mindre krav.
Men jag förstår dom som kanske lider av det. Pga min nedsatta hörsel görs den sig påmind då jag vi dessa tillfälle har sämre hörsel på höga toner och då blir ju klart ljud-balansen lidande. Ljudet blir då ganska jobbigt från mina OA-12 då dom antagligen sprider ljudet mer än INO. (Har kanske fel där!) Men jag sitter å andra sidan inte i position som är optimal. Läs liggande i soffa :lol:

(Den upplevda) klangen ifrån ett par OA12 är betydligt ljusare än från piP och i mitt tycke lite väl tunn. Det går att bemöta om man är noga med val av elektroniken, ett par fina (och därmed dyra) rörsteg kan säkert hjälpa. Jag har tyvärr inte jämfört original och renoverade 12:or men även där (vid renoveringen) kan man säkert styra slutresultatet i önskad riktning. Detta är dock förenat med såväl kostnader som arbete. piP är ju mer lättsamma och mindre påträngande i sin ljudbild, jag har hört dem med såväl dämpning på väggen bakom och utan och tycker nog att det är ganska lika intryck man får ändå.

Huruvida en brist i hörseln behöver korrigeras är en annan fråga. Bristen släpar man ju med sig även när man lyssnar live, dvs i det verkliga livet. Vill man att musiken ska låta likadant hemma i anläggningen som live bör anläggningen mao återge live så lika/korrekt som möjligt. Ett par piP kostar väl typ en tiotusen och i den prisklassen finns det ju alternativ du kan botanisera bland, speciellt om du kan tänka dig begagnat. Vill du ha lika hög WAF (Wife Acceptance Factor) som med OA12 men med ljudet från piP, köp Guru, dom är skitsnygga! OM dom går att köpa i dagsläget, läste nyss att det är lite skakigt i bolaget.

Bild

/ B

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-04-04 08:37

Qm-10 upplever iaf jag som trevligare i ett rum utan dämpning. Både tonalt och ljudbildsmässigt föredrar jag dessa framför piP när ingen dämpning används. Har väl att göra med både baffelbredd samt diskant/filter. Och snygga är dom!

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-04-04 10:32

Hej,

Om man ser på alternativ till piP, ex. Guru Junior. Ligger dom långt ifrån varandra eller är det en högtalare som kan matcha piP, piPs?. Många likheter finns väl då dom delar "skapare".
Eftersom jag kör OA-12 som jag klassar som retro/vintage kör jag även med Pioneer SX-650 som förstärkare. Inte världens mest korrekta men hög WAF faktor :D .
Det är inte tal om några ljudnivåer som gör att takpannorna lossnar, utan trevliga nivåer på det hela. Givetvis får jag kanske vara beredd på att den lilla bas jag har i OA-12 blir mindre men det kan jag stå ut med. Finns ju annars trevliga små subbar som går och gömma om det blir aktuellt.

//M

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-04-04 13:19

Manni76 skrev:Är det någon som har erfarenhet av att hämta hos Öhman om allt utom lådorna kommer i lösgods eller får man möjligtvis element och övrigt i nån låda?
Bor i Skåne och får ordna transport på nåt sätt eller om det finns någon som rör sig i trakterna av Täby som kan känna sig att ta en sats med sig neråt i landet mot betalning givetvis.
//Marti

Det finns en tråd här som kan vara lämplig att fråga i för frakthjälp: Transporthjälp - Faktiskt Express!

När jag har hämtat saker så har jag fått allt som "lösgods", men baselement har legat i org.förpackning med wellpapp och tejp runt sig eller i en frigolitlåda om det är de större elementen (>=10").

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-04-04 13:47

Manni76 skrev:Om man ser på alternativ till piP, ex. Guru Junior. Ligger dom långt ifrån varandra eller är det en högtalare som kan matcha piP, piPs?. Många likheter finns väl då dom delar "skapare".

Jag upplever att det är lättare att få Guru Junior att låta bra i ett odämpat vardagsrum än piP, men piP kan låta bättre i ett dämpat.

Här skriver Ingvar lite om skillnaderna.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1581414#p1581414

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-04-04 14:51

ok. När vi pratar dämpat rum. I vilken grad är vi då? Bara dämpning bakom som man sett på många bilder eller rör det sig om ett välmöblerat rum?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-04-04 15:39

Bakom. Det gör skillnad till det bättre även om resten är normalt vardagsrum.

Edit: Eller well, jag vet ju inte vad de som skrev "dämpat vardagsrum" menade, men jag menar att du inte behöver tänka fullskala när man talar om dämpning som gör nytta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-04-04 16:17

Manni76 skrev:ok. När vi pratar dämpat rum. I vilken grad är vi då? Bara dämpning bakom som man sett på många bilder eller rör det sig om ett välmöblerat rum?

Det beror ju på rummet och möblering såklart och när jag pratar om odämpat så tänker jag i stil med detta (stulen bild från hemnet).
hemnet.jpg
hemnet.jpg (183.8 KiB) Visad 5651 gånger

Dämpat så tänker jag på några (2?) kvadrat per sida, tjock matta och tjocka gardiner.

Har ju en granne med Öhman ritat rum och piP, kanske skulle knata över med Gurusarna och testa lite :)

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-04-04 16:40

Inte lätt att hålla det lagom när det gäller textiler.
Men liten risk finns att denna bilden är åt vårt håll.
Hade varit riktigt kul och få veta om Junior presterar :D

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-04-04 18:06

Nere i mitt lyssningrum föredrog jag också piP. Aco skivor på bakvägg/sidovägg samt heltäckningsmatta.

Uppe i vardagsrummet var qm10 ett bättre alternativ, och slutligen också i betonglägenheten som dom hamnade i.
Inga Aco skivor, endast möbler som på bilden ungefär.
Känns som att qm10 är lite mera direktiva än piP, eller så är det diskanten/filtret som lurar mig. Man får lite samma känsla som dom mindre och större toppsystemen när man jämför dom i ett normalt rum.
Och det tycker jag brukar fungera bättre i kalare rum
Junior är ju mer lik piP i formen, men dom har jag heller inte prövat.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino